PROTOKÓŁ NR XLI/09 z sesji Rady Gminy Kostomłoty w dniu 25 sierpnia 2009r.
Ad. 1. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram XLI/09 sesję Rady Gminy Kostomłoty. Witam wszystkich. W dzisiejszej sesji uczestniczy 14 Radnych (nieobecny Edward Szynal). Stwierdzam, że wszystkie podjęte dzisiaj uchwały są prawomocne.
Ad. 2. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam proponowany porządek obrad:
Proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Przyjęcie programu sesji. 3. Przyjęcie protokołu z sesji w dniu 29.06.09r. i w dniu 21.07.09r. 4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami. 5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. 6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych. 7. Informacje i komunikaty. 8. Wnioski i zapytania. 9. „15 minut dla wyborców”. 10. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w północno-zachodniej, centralnej i południowej części wsi Kostomłoty. 11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia jej przebiegu. 13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty. 14. Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Kostomłotach. 15. Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnej Bibliotece Publicznej w Kostomłotach. 16. Sprawy bieżące. 17. Zakończenie obrad XLI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na wniosek Pana Wójta chciałam wprowadzić dwie nowe uchwały. Na spotkaniu z Radnymi podjęliśmy taką decyzję, żeby po pkt 10 wprowadzić podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty dla terenów położonych w obrębach Bogdanów, Godków, Kostomłoty, Paździorno, Piotrowice, przewidzianych pod lokalizację farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą oraz podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty dla lokalizacji farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem wniosku o rozszerzenie porządku obrad, proszę o podniesienie ręki: kto jest za – 14 głosów kto jest przeciw – 0 głosów, kto się wstrzymał – 0 głosów.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem rozszerzonego porządku obrad, proszę o podniesienie ręki: kto jest za – 14 głosów kto jest przeciw – 0 głosów, kto się wstrzymał – 0 głosów.
Proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Przyjęcie programu sesji. 3. Przyjęcie protokołu z sesji w dniu 29.06.09r. i w dniu 21.07.09r. 4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami. 5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. 6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych. 7. Informacje i komunikaty. 8. Wnioski i zapytania. 9. „15 minut dla wyborców”. 10. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w północno-zachodniej, centralnej i południowej części wsi Kostomłoty. 11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty dla terenów położonych w obrębach Bogdanów, Godków, Kostomłoty, Paździorno, Piotrowice, przewidzianych pod lokalizację farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą. 12. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty dla lokalizacji farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą. 13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia jej przebiegu. 15. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty. 16. Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Kostomłotach. 17. Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnej Bibliotece Publicznej w Kostomłotach. 18. Sprawy bieżące. 19. Zakończenie obrad XLI sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 3. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do chwili obecnej nie wpłynęły żadne uwagi do protokołów. Przyjmuję, że protokoły z sesji zostały przyjęte.
Ad. 4. Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście przedstawiam sprawozdanie z działalności Wójta za okres od dnia 23.06.2009r. do dnia 14.08.2009r. 1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie: • zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009, • przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w północno-zachodniej, centralnej i południowej części wsi Kostomłoty, • nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Kostomłotach, • nadania Statutu Gminnej Bibliotece Publicznej w Kostomłotach, • zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia jej przebiegu, • zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty, • zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia ich przebiegu. • zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Środzie Śląskiej w sprawie likwidacji Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Środzie Śląskiej. 2. Rozpoczęcie remontu kapitalnego Ośrodka Zdrowia. Chciałem zaprosić po sesji do krótkiej wizyty, która uzgodniłem z Panem Dyrektorem. Można tam obserwować prace, które trwają od piwnicy po dach. Są to prace wzmacniające fundament i konstrukcję dachową, odwadniające. Lekarze z parteru zostali na ten czas przeniesieni do GOK-u. Prace będą kontynuowane przez około 1 rok. Proszę o zrozumienie tej sytuacji wyjątkowej. Sesje będą się odbywały w GOK lub UG (w tej chwili USC jest również w remoncie). 3. Prowadzenie działań zarządzania kryzysowego w związku z intensywnymi opadami deszczu. Udało się w tym roku uchronić domostwa, ale nie zalanie pól. Komisje pracowały długo szacując straty, ponieważ nie mogły wejść na niektóre tereny. Posiadam listę gospodarzy i gospodarstw, które zostały dotknięte tą klęską powodzi. Z naszych ustaleń wynika, że dotyczy to około 30 gospodarstw. Natomiast wciąż Rada Ministrów nie podjęła decyzji odnośnie rozporządzenia, które miało by pomóc finansowo rodzinom rolniczym, które ucierpiały. Pragnę przypomnieć, że 500 zł na rodzinę mająca mniej niż 10 ha, natomiast dla gospodarstw mających więcej niż 10 ha – propozycja była 1.000 zł, ale do dzisiaj nie została przez Radę Ministrów zatwierdzona. Wójt może jedynie rozpatrywać ulgi podatkowe. Ja przy każdej decyzji i wniosku o zwolnienie będę rozpatrywał wnikliwie, biorąc pod uwagę prace komisji, która odwiedziła zalane tereny. Przypomnę, że rolnicy, dzierżawcy mogą korzystać z ulg podatkowych stosowanych przez ANR, również są jakieś możliwości, jeśli chodzi o inne instytucje. Bardzo bym prosił śledzić publikacje w tym zakresie i możliwości skorzystania z ulg. 4. Rozpoczęcie modernizacji drogi Czechy - Rakoszyce. Modernizacja drogi jest w końcowym etapie. Została utwardzona tłuczniem i dzisiaj rozpoczęto układanie warstwy bitumicznej. Ponieważ są uwagi, co do jej przebiegu, będziemy musieli prawdopodobnie na tym etapie to zweryfikować. 5. Przeprowadzenie przetargu na rekultywację wysypiska w Wichrowie. Mija niedługo termin odwołań i przystąpimy do rekultywacji. 6. Przeprowadzenie przetargu na dowozy do szkół. 7. Przeprowadzenie przetargu na budowę kanalizacji w Piotrowicach (za szkołą). Kończy się okres odwołań i też przystąpimy do realizacji. W przyszły wtorek odbędzie się w Piotrowicach zebranie z tymi mieszkańcami, do których w projekcie są wbudowane przyłącza (chodzi o posesje przy sklepie i budynek wielorodzinny w głębi, przy ogródkach). Zebranie będzie miało na celu warunków odpłatności. Tam budujemy tylko sieć bez przyłączy. 8. Przeprowadzenie przetargu na wymianę okien w SP Karczyce. Okna są już wymienione w klasach, ale nie są obrobione i nie są wstawione parapety. 9. Przeprowadzenie przetargu na malowanie SP Kostomłoty. W tym tygodniu prace zostaną zakończone. 10. Zatrudnienie Pani Agnieszki Supernat na zastępstwo, za Panią Barbarę Kuriata. 11. Przeprowadzenie wstępnych rozmów z SSE Legnica. Rozmowy są kontynuowane i są na etapie uzgodnień infrastruktury, którą należy wybudować na obszarach, którymi interesuje się strefa specjalna. W przypadku przedstawienia ostatecznej oferty przez strefę ekonomiczną, będziemy musieli się zastanowić, czy jesteśmy w stanie tą infrastrukturę wybudować. 12. Przygotowanie Dożynek Gminnych w Mieczkowie. Tutaj chciałem przede wszystkim podziękować Radnemu, Sołtysowi, Radzie Sołeckiej, mieszkańcom, ponieważ wyrazili zgodę na przygotowanie, a potem bardzo aktywnie i odpowiedzialnie przygotowali te Dożynki, i że mogliśmy wszyscy uczestniczyć w corocznym święcie rolników. W tym roku mieliśmy bardzo dużo sponsorów. Chciałbym przeczytać na sesji, bo to jest bardzo ważne. Lista sponsorów jest bardzo długa i chcielibyśmy jeszcze raz od samorządu złożyć podziękowania – Zakład Brukarsko-Betoniarski Zieliński Grzegorz, Bank Oleśnica Oddział Kostomłoty, Pan Stanisław Marchewka Piotrowice, Skład Ogólnorolny Pani Maria Wicha, Pan Romuald Gierczyk, Epa Sp. z o.o. Szczecin, Domrel Sp. z o.o. Szczecin, Gospodarstwo Rolne Wichrów, Pan Mieczysław Malec, Pan Kieloch Alfred. Wasze szczere i hojne serca pozwoliły zorganizować Dożynki tak naprawdę za ofiarowane pieniążki. To, co było po stronie gminy, to nagrody za wieńce. Chciałbym dołączyć podziękowania dla wszystkich służb – medycznej, strażacy, GOK, wiele osób anonimowych. Szczególne podziękowania należą się delegacją sołectw, które tak licznie uczestniczyły w uroczystościach. Dzięki serdeczne za podjęty trud, za to, że wspólnie mogliśmy wyrazić podziękowanie za tegoroczne zbiory. Naprawdę w oczach naszych gość, którzy odjeżdżali od nas zadowoleni, szczęśliwi, pełni podziwu dla trudu rolnika, dla jego pracy, również wyjeżdżali pełni wrażeń, szczególnie ekscelencja, który miał okazję posiać trochę zboża; to rzeczywiście przejdzie do historii. Jeszcze raz dziękuję. Jeśli kogoś pominąłem, to przepraszam. 13. Podpisanie oświadczenia o partnerstwie ze Stowarzyszeniem Ludzi Aktywnych (prezes - Pani Danuta Łyś) w ramach RPO Kapitał Ludzki, projekt pt. Animator Społeczny w Gminie Kostomłoty. Będzie to z korzyścią dla naszych dzieci, a chodzi tu o wybór zawodu, możliwości zdobycia wykształcenia.
14. Udział w Walnym Zebraniu Koła Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych – wybory nowych władz (CZESŁAW KLIMAS – prezes, JÓZEF KASJAN – sekretarz, LEONTYNA WANATOWICZ – skarbnik). Serdecznie dziękuję obecnej Pani Prezes za jej pracę; stan zdrowia i plany życiowe nie pozwoliły jej kandydować na następną kadencję. Tym wybranym chcę życzyć udanej kadencji. 15. Przeprowadzenie oceny szkód przez komisję powołaną przez Wojewodę. 16. Udział w Koncercie Muzyki Sakralnej w Udaninie. 17. Udział w konferencji dotyczącej wytycznych do Planu Rozwoju Dolnego Śląska. 18. Udział w Turnieju Wsi i Turnieju Gmin w Osieku. 19. Złożenie i uzupełnienie wniosku – wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów i informatyzacja UG Kostomłoty (pozytywna ocena formalna; przekazano do oceny merytorycznej). 20. Uzupełnienie wniosku na rekultywację wysypiska śmieci w Wichrowie (pozytywna ocena formalna; przekazano do oceny merytorycznej). 21. Złożenie wniosku – kompleksowa kanalizacja sanitarna Gminy Kostomłoty, miejscowość Jarząbkowie i Karczyce, z przebudowa stacji uzdatniania wody w Piotrowicach oraz budowa sieci wodociągowej w Kostomłotach wraz z tranzytem do strefy aktywności gospodarczej – II etap. Ten wniosek traktujemy jako wniosek alternatywny, gdyby wniosek z RPO nie był realizowany. Wniosek z RPO jest tuz przed podpisaniem umowy. Dostaliśmy wczoraj informację, ze mamy przygotować dokumenty. Jest to 26 pozycji dokumentów, będziemy prosili o wydłużenie tego terminu. 22. Złożenie i uzupełnienie wniosku – wyposażenie świetlic wiejskich w miejscowościach Chmielów, Jakubkowice, Wilków Średzki, Wichrów, Paździoro, Zabłoto. 23. Złożenie wniosku do WFOŚiGW o dofinansowanie w formie pożyczki dla zadania – rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów. Jesteśmy na etapie ogłaszanie przetargu na kanalizację w Chmielowie oraz na krótki odcinek projektowanej sieci wodociągowej, chodzi konkretnie o koniec ul. Szpitalnej, to co ma dotyczyć nowo wybudowanych domów, jak się jedzie do Środy Śląskiej, te domy widać po prawej stronie. 24. Wydanie zarządzeń w sprawie: • zmiany regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Kostomłoty (utworzono stanowisko ds. ochrony środowiska i rolnictwa), • regulaminu służby przygotowawczej, • regulaminu dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników Urzędu Gminy, • regulaminu naboru na wolne stanowisko urzędnicze UG Kostomłoty, • zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009. • powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Mieczkowie – dyrektorem szkoły została Pani Bogusława Fajkiel, • powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Karczycach – dyrektorem szkoły została pani Elżbieta Dytman, • powierzenia funkcji koordynatora gminnego na potrzeby Programu Odnowa Wsi w Województwie Dolnośląskim, • zmiany zarządzenia nr 204/08 z dnia 23 grudnia w sprawie norm zużycia paliw płynnych dla pojazdów i sprzętu silnikowego eksploatowanych w jednostkach ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy Kostomłoty oraz kontroli i obiegu dokumentów ochotniczych straży pożarnych w zakresie zaopatrzenia materiałowego i usług, • reorganizacji jednostek organizacyjnych Obrony Cywilnej, • powołania komisji do przeprowadzenia przetargów i rokowań, • oddania w dzierżawę nieruchomości, na okres powyżej 3 lat (Piotrowice – dla „Centertel”), • podania do publicznej wiadomości informacji z wykonania budżetu gminy Kostomłoty za II kwartał 2009r., • powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, • powołania Komisji Rekrutacyjnej. • nie wykonywania prawa pierwokupu (nieruchomość – Kostomłoty i Piotrowice), • dnia wolnego od pracy • powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Kompleksowa kanalizacja sanitarna Gminy Kostomłoty – osiedle w Piotrowicach”, • przedstawienia Radzie Gminy i RIO informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Kostomłoty za I półrocze 2009r., • powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów”, 25. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie: • USC – 4 • działalności gospodarczej - 6 • wycinki drzew – 1 • podziału nieruchomości - 4 • działalności gospodarczej – 12 • nadania numerów porządkowych – 1 • warunków zabudowy i zagospodarowania terenu – 20 • środowiskowych uwarunkowań zgody na realizacje przedsięwzięcia -1 • zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi gminnej - 1 Ponadto: • wydano 2 umowy na zajęcie pasa drogowego • wydano 4 postanowienia opiniujące podział nieruchomości • przyjęto 42 wniosków o wydanie dowodu osobistego • wydano 41 dowodów osobistych • wydano 24 zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków) w okresie od 19.06.2009r. do 13.08.2009r. Liczba ogółem
1. Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 54 2. Decyzje dotyczące podatku 319, w tym: a. ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 17 b. zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 302 3. Decyzje w sprawie ulg podatkowych a. odroczenia Liczba ogółem = 2, z tego:: Odmowne = 0 Pozytywne = 2 b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego: Odmowne = 0 Pozytywne = 0 c. umorzenia Liczba ogółem = 4, z tego: Odmowne = 0 Pozytywne = 4 - 1 dec. umorzenie podatku od nieruchomości 90 zł. - 1. dec. umorzenie łącznego zobowiązania pieniężnego (podatek rolny i od nieruchomości) 70 zł. oraz kosztów upomnienia w kwocie 8,80zł. -1.dec. umorzenie odsetek w kwocie 3.223 zł., opłaty prolongacyjnej 511 zł. 1. dec. umorzenie odsetek w kwocie 54 zł., opłaty prolongacyjnej 1 zł. oraz kosztów upomnienia 8,40zł.
Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do sprawozdania?
Marian Fita – Kogo dotyczy umorzenie odsetek (osoba fizyczna, czy prawna)?
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Ja na początku kiedy zostałem Wójtem informowałem Radnych, a Pana poinformuję na piśmie, ponieważ pewne rzeczy objęte są tajemnicą. Ja pamiętam, myśmy dyskutowali o sprawie. To dotyczy zaległości, które są znacznie wyższe, są rozłożone na raty i są spłacane regularnie. Była taka umowa, że w momencie kiedy będą spłacane, będą podejmowane decyzje przez Wójta. Dotyczy to przedsiębiorstwa. Pan Radny może otrzymać ode mnie odpowiedź, na jaką zezwala prawo.
Marian Fita – Odpowiedź jest satysfakcjonująca.
Ad. 5. Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. (sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do protokołu). Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad.6. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na sesji w dniu 29 czerwca br. wpłynęły 4 wnioski od Radnych, a w dniu 21 lipca br. wpłynęło 6 wniosków. Chciałam zapytać, czy każdy Radny otrzymał odpowiedź? Oprócz tego jeszcze wniosek Pana Radnego Mieczysław Dynaki został skierowany do Starostwa Powiatowego i też odpowiedź otrzymał.
Mieczysław Dynaka – Chciałam wypowiedzieć się w tej sprawie. Pani Sekretarz skierowała pismo do Rady Powiatu o przekazanie sprawozdania finansowego Średzkiego Centrum Medycznego. Obsługa Rady Powiatu skierowała do mnie pismo, że jeżeli ja chcę uzyskać takie sprawozdanie, to powinienem zapłacić za kserokopie tego. Ja tłumaczyłem tej pani, ze to UG się zwraca o sprawozdanie, a ja chciałem się zapytać tylko o sytuację finansową PZOZ-u, który został powołany 2-3 lata temu. Nie uzyskaliśmy chyba porozumienia, bo pani mówi, że skoro gmina się zwraca, to my panu prześlemy, i takie jakieś nieporozumienie do końca. Pani Sekretarz chyba ta sprawę wyjaśniała. Przypomnę, ja pytałem tylko jaka jest kondycja finansowa tej spółki. Analiza sprawozdania nie leży w kompetencji Radnego, żeby to szczegółowo analizował, bo może po prostu się nie znać.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Spółka rządzi się swoimi prawami, ale myślę, że pani Sekretarz będzie tą sprawę jeszcze wyjaśniała i Pan Radny otrzyma odpowiedź. Marian Fita – Dotyczy wniosku złożonego do Pana Wójta w sprawie drogi Zabłoto-Kostomłoty. Otrzymałem kserokopie pisma, że Pan Wójt takowy wniosek złożył do powiatu. Prawdopodobnie Pan Wójt też nie dostał odpowiedzi na pismo skierowane. Ja niezależnie od tego skierowałem dwa pisma 17 lipca i do dnia dzisiejszego nie dostałem żadnej odpowiedzi. I teraz w porozumieniu z władzami będę prowadził postępowanie administracyjne zgodnie z prawem. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja myślę, że skorzystamy z okazji, że na sesji jest Radny Powiatu Średzkiego i wszystkie uwagi i wnioski na pewno przekażemy na ręce Radnego, a oprócz tego, tokiem administracyjnym będziemy się domagać realizacji tych zadań. Czy są jeszcze jakieś uwagi do wniosków? Nie widzę.
Ad.7. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym poinformować, że w czwartek tuż przed dożynkami zostaliśmy poinformowani, o przedłużeniu terminu rozpatrzenia ponownego sprawy naszych opłat podwyższonych za śmieci, a w piątek przyszło pismo o wyznaczeniu nam 7 dniowego terminu na zapoznanie się ze sprawą. W dniu wczorajszym byłem z Panem Kierownikiem ZGK u Pana Marszałka w dziale ochrony środowiska, i tam przy udziale kierownika prowadzącego sprawę oraz pracowników zostaliśmy poinformowani o uwzględnieniu w nowym postępowaniu zaleceń i wyroków WSA i NSA oraz, że w tym tygodniu w piątek zostanie wydana ponownie decyzja, czy też 13 decyzji naliczających opłaty podwyższone. Pragnę poinformować, że w wyniku upływu czasu od rozpoczęcia składowania odpadów bez instrukcji, czyli z dniem 01.01.2001r.,trzy kwartały roku 2003 się przedawniły, że ze względu na opłaty, ale nie ze względu na leżące tam śmieci. Ponieważ te opłaty były dość znikome w pierwszych kwartałach, bo śmieci składowano wtedy tyle samo, co i teraz, ale liczy się suma złożonych odpadów, dlatego korzyść dla Gminy jest tu niewielka, bo jest to kwota, która nawet nie przekracza 100.000 zł. Tej sumy już na pewno nie będziemy płacić. Jeśli chodzi o pozostałe decyzje zostały one jedynie skorygowane o opłaty, które zostały wniesione, opłaty zwykłe. I tak naprawdę, dalej to jest kwota zbliżona do 3.500.000 zł. Prosiłbym Szanownych Radnych, ponieważ sprawa jest o tyle poważna, abyśmy mogli na ten temat porozmawiać po sesji. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś ma jeszcze jakieś informacje, komunikaty? Nie widzę. Ad.8. Marian Fita - Czy moglibyśmy uzyskać informacje dotyczącą wszystkich działek na terenie gminy Kostomłoty, których właścicielem jest Urząd Gminy, a gdzie nieuregulowana jest sytuacja prawna dotycząca dzierżawy bądź nielegalnego wykorzystywania działek. Druga sprawa, to jakie konsekwencje prawne poniesie firma „Bisek” w związku z utworzeniem nielegalnego poboru pisaku na strefie aktywności gospodarczej? Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jeśli chodzi o wykaz nieruchomości. Zgłaszają mi Radni i Sołtysi sprawę, która tak naprawdę nawet w UG nie została wykryta, a może w jakiś sposób przeoczona. Miałem nawet w czasie dożynek jedno doniesienie dotyczące Ramułtowic. Przyznam szczerze, że jestem tym zaskakiwany, niemniej jednak na bazie takich dokumentów, które mamy w UG, oczywiście taki wykaz przedstawię, on może być rzeczywiście poddawany różnej weryfikacji przez Sołtysów, bo chyba oni mają najlepszą wiedzę. Ja już Państwa informowałem, że w przypadku, kiedy będziemy mieli elektroniczną mapę dla całej gminy, to wtedy będzie to bardzo łatwe do ustalenia. Natomiast okazuje się, że nasze mapy, na których widnieją działki, to tak naprawdę z kolei nie widnieją ani w księgach wieczystych, ani w geodezji. Jednak powodują pewne perturbacje w ustaleniach stanu faktycznego, co miało miejsce ostatnio przy wyznaczeniu drogi dla firmy, która eksploatuje piasek w Siemidrożycach, gdzie na naszych mapach figuruje droga, a w rzeczywistości nigdzie nie można było jej ujawnić, ani znaleźć. Nie robimy nowych map, ze względu na to, że jesteśmy na etapie opracowania elektronicznego, więc trudno, żeby zamawiać nowe mapy i ponosić koszty. Niemniej jednak to się da zrobić. Jeśli chodzi o druga sprawę, ja myślę, że w wyniku zakończenia tego postępowania po prostu powiem, jaki był finał. Dzisiaj to jedynie wiemy, że Pan mnie o tym zawiadomił, i że ja interweniowałem. To mogę tyle powiedzieć. Natomiast Pan pyta, jaki będzie finał tej sprawy. W terminie późniejszym poinformuję.
Marian Fita - Panie Wójcie, jest tam zagrożenie dla bezpieczeństwa. Zraża mnie to, że ludzie mogą wywozić tam śmieci. Dół wykopany jest na własności ANR-u.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pewne rzeczy ustaliliśmy i będę konsekwentny w realizacji. Na pewno w każdym zapytaniu odpowiadam również na piśmie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Czy są jeszcze wnioski? Nie widzę.
Ad.9. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.
Ad.10. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Będę prosiła Pana Wójta o krótkie zreferowanie przed każdą uchwałą, żeby była do końca jasność, czy to jest zmiana, czy to jest nowy plan i w zarysie opowiedzieć ogólnie o co chodzi.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła –To dotyczy miejscowości Kostomłoty i wszystko znajduje się powyżej autostrady. Jak weźmiemy mapkę, musimy ją przewrócić w lewo o 90 stopni i wtedy mamy na południu mapy autostradę, w lewym dolnym rogu wiadukt na Strzegom, a w centrum Kostomłotów kościół. Jeśli mamy to zlokalizowane, to będziemy mogli prześledzić o co chodzi. Patrząc od kościoła w prawo, cały teren, gdzie jest mnóstwo działek, został objęty planem w roku 2005. W roku 2005 w Kostomłotach został opracowany plan zagospodarowania na działki za gimnazjum tzw. osiedle Zacisze. Ten plan zagospodarowania jest. Patrząc się na rozwidlenie dróg w zachodniej części Kostomłotów, gdzie jest droga na autostradę, i droga na Osiek, podjęliśmy uchwałę o opracowaniu planu, gdzie strefa usługowo - przemysłowa obejmować będzie działki leżące na zachód od obecnej linii czarnej przerywanej. Pozostałe fragmenty Kostomłotów zaznaczone linią przerywaną na tej mapie nie mają planów. W Kostomłotach jest bardzo dużo różnych problemów do rozwiązania. Jak popatrzymy na ul. Słoneczną i biegnąca do niej równolegle polną drogę. Za tą polną drogą powstają domki jednorodzinne. Odległość między płotami 2-3 m. Trudno będzie już za rok, dwa, trzy przeciwdziałać temu, bo nie unikniemy budowy następnych domów. Bez planów nie uda się w tej chwili wyznaczyć sensownego ruchu i komunikacji na tych nowo budowanych obszarach. To jeden z powodów uchwalania planu. Drugi powód, to są działki w obrębie przepompowni oraz tzw. POM-u. To są dwa duże obszary leżące w północnej części. Jeśli potrafimy zlokalizować przepompownię, to ona jest na samej górze tego obszaru zagospodarowanego linią przerywaną, do której prowadzi krótka droga dojazdowa od tej drogi na Środę Śląską biegnąc, a z Kostomłotów do Zabłocia i ten teren przyległy do tego obszaru w ilości 1,5 ha, potem przerwany częściowo zabudową i poniżej, aż do obecnie Stalbudu, w sumie dający około 4 ha nieruchomości gminnych może być przeznaczony w przyszłości do zagospodarowania i sprzedany po uchwaleniu planu. Dzisiaj sprzedawanie tego pola jest ekonomicznie nie uzasadnione, ponieważ nieruchomości które nie mają planu są nic nie warte. Nieruchomości, na które mamy plan, można spieniężyć. To jest drugi z powodów, gdzie chcemy wprowadzić i uchwalić ten plan. Trzecia sprawa, to definitywnie na etapie planu rozwiązać, czy droga omijająca Kostomłoty pobiegnie tak, jak w projekcie województwa, czy też równolegle do autostrady, na południe od Kostomłotów. Mówimy o skomunikowaniu drogi nr 5 z drogą krajową 94 i dalej z mostem nowym w Głosce. Na etapie opracowania tego planu, będzie można to rozstrzygnąć. Ten plan myślę, będzie ciężko opracować, żeby w tej kadencji uchwalić. Jest to sprawa przyszłościowa, niemniej jednak podjęcie uchwały pozwoli na rozpoczęcie procedury uchwalającej.
Ryszard Janiec - Czy ten plan obejmuje działki za rowem w stronę Zabłocia, koło przepompowni?
Wójt Gminy Wacław Jaskuła –Ten teren zbliża się jedynie do cieku Jarosławiec i nie przekracza Jarosławca. W stronę zachodnią zbliża się do terenu, gdzie już podjęliśmy uchwałę o przystąpieniu do planu. Dalej nie możemy iść, bo tam plan robimy dla przemysłu. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w północno-zachodniej, centralnej i południowej części wsi Kostomłoty.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.11. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem skupić się na mapce. Proszę ta mapkę położyć tak, żebyśmy na dole mieli Godków, a po prawej stronie Paździoro. W górnej części mapy jest autostrada. Opracowanie planu z uwagi na możliwość wybudowania siłowni wiatrowych jest tutaj zaznaczona linią przerywaną w obrębie Godkowa, Bogdanowi i Paździorna. Przy czym, to wcale nie oznacza, że na całym tym terenie chcemy lokalizować siłownie wiatrowe. Mniej więcej do połowy miejscowości Godków w linii pionowej, idąc od Godkowa na północ, miałyby się skończyć pola wiatrowe, zgodnie ze studium, ale opracowanie planu będzie przebiegało aż do drogi łączącej Bogdanów z Wichrowem, po to, żeby dotknąć jakimś naturalnym ogranicznikiem drogą, rowem itd. W północnej części tej mapy, mamy granicę geodezyjną z geodezyjnym obrębem Kostomłotów i Wichrowa. Stąd też, za chwilę będziemy rozpatrywać nową uchwałę w sprawie zmiany planu, ponieważ powyżej linii przerywanej w stronę na północ mamy opracowane plany. Plan, który uchwalaliśmy w roku 2007, a wszedł w życie w roku 2008 w marcu. Również po prawej stronie drogi z Paździora na Kostomłoty przewidywane jest usytuowanie jednej siłowni wiatrowej, a żeby domknąć znowu opracowanie planu do naturalnych przebiegów autostrady i obrębu geodezyjnego, architekci proponują, żeby objąć planem takie oto obszary rolne poza terenami zabudowy, tereny rolne, na których ewentualnie będziemy mogli zlokalizować siłownie wiatrowe. Zgodnie ze studium nie będą one występować na całym obszarze, li tylko na obszarze mniej więcej w osi pionowej od centrum Godkowa na północ i z jedną siłownią po prawej stronie drogi z Paździora na Kostomłoty. Oczywiście projekt tej uchwały był skonsultowany z Radnymi na spotkaniu tydzień temu. W wyniku głosowania podejmiemy decyzję, czy lokalizacja farmy wiatrowej jest możliwa w tym obrębie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na spotkaniu omawialiśmy warunki, jakie muszą być w trakcie, gdy będzie przygotowywany plan. W dniu dzisiejszym dajemy pozwolenie do przystąpienia do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dzisiaj nie zatwierdzamy planu, tylko przystępujemy do realizacji. Czy są pytania? Marian Fita – Czy w obecnej sytuacji nie powinny być przeprowadzone konsultacje społeczne dotyczące tej kwestii – planu? Ponieważ przeprowadzone były konsultacje społeczne, jeśli chodzi o budowę siłowni po stronie zachodniej. Nie jestem przeciwnikiem, ale czy to nie powinno być poprzedzone konsultacjami społecznymi.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pragnę wyjaśnić, że na etapie przeprowadzania przeze mnie konsultacji społecznych, akurat nie rozpoczynałem tych konsultacji, od obszaru objętego już decyzją Rady, ale właśnie zaczynałem od Paździora moje zebrania i rozmawialiśmy wtedy o terenach, które w starym studium były naniesione. Ja przypomnę, że w starym studium cały obszar pomiędzy drogą do Paździora i Osieka, a jeszcze wręcz za Osiekiem, aż do Gościsławia był objęty możliwością usadawiania siłowni również tereny, które na północ od autostrady występowały w starym studium. Ja
zrobiłem tych zebrań dużo w: Paździornie, Godkowie, Osieku, Piersnie, Samborzu, Zabłociu, Wichrowie, Mieczkowie. We wszystkich tych miejscowościach odbyły się zebrania. Przypomnę nie było wielu chętnych do konsultacji, ale na ogólną liczbę 112 uczestników tych spotkań, było tylko 7 głosów, które się wstrzymały, natomiast nie było głosów sprzeciwu. Oczywiście, jeśli Szanowna Rada będzie miała życzenie, żeby przeprowadzić konsultacje, to ja nie będę miał wyjścia. Moje zdanie jest następujące. Niczego nowego to nie wniesie, natomiast każdy z mieszkańców na etapie opracowania planu, wyłożonego do wglądu może się wypowiadać, wnosić uwagi na każdym poziomie. Nasze konsultacje miałyby wysondować, jakie jest nastawienie publiczne. Na podstawie zebrań ja twierdzę, że pozytywne. Jeśli Szanowna Rada orzeknie, że trzeba to zrobić jeszcze raz, to chyb jedynie w obrębie podejmowanej dzisiaj uchwały, ponieważ pewne decyzje już zapadły.
Marian Fita - Chodzi mi tylko o to Panie Wójcie, że Pan nakierunkowywał te konsultacje na firmę Domrel, a my mówimy o firmie Epa.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Nie Pani Rady, może uzupełnię. Tam były konsultacje przeprowadzone bez konkretnej firmy, tylko dotyczące farm wiatrowych. Nie pod konkretną firmę. Potwierdzę słowa Wójta, dlatego że dzisiejsza sesja i temat, jakie będziemy podejmowali uchwały, była dość dobrze nagłośniona i myślę, że jeżeli ktoś chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć, to miałby czas w pkt 9 – 15 minut dla wyborców.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa być może jest tak, że była wymieniana firma. Zbyt duża odległość czasu. To zupełnie chodzi o coś innego. Nieważne jaka firma będzie budować, tu chodzi o zasady. Zasady nie zostały zmienione. Mówiliśmy wtedy, że owszem tak ma być, że chcemy żeby były, że nie ma sprzeciwu, ale były pewne warunki postawione i dzisiaj o tych warunkach pragnę przypomnieć. Mówimy o tym, że zmniejszenie maksymalnego, ewentualnego hałasu do poziomu 34 decybeli, czyli tak naprawdę do normy polskiej obniżonej 5 albo 10 krotnie ponieważ hałas wraz z funkcją wykładniczą się zmienia. Zmniejszenie hałasu o 5 decybeli z 45 na 5 wcale nie powoduje zmniejszenie o 20%, tylko akurat zmniejszenie dwukrotne natężenia hałasu. Jeśli my oddalamy siłownie wiatrowe z maksymalnego natężenia hałasu z 45 do 35 decybeli, czyli tak naprawdę do czegoś co jest niesłyszalne. I te warunki były przedstawiane do akceptacji i mówiliśmy o tym. Być może wspominaliśmy o zainteresowanej firmie, która chce budować. Na tym etapie nie mówiliśmy, gdzie one powstaną. Mówiliśmy o potencjalnych możliwościach. W Osieku były konkretne zapytania, bo jest tam górka i tam też miały te siłownie stać. Oczywiście dzisiaj będą stały 200 m dalej, za granica gminy, w gminie Udanin. Na spotkaniu wydaje mi się, że rozmawialiśmy na ten temat i Radni doszli do wniosku, że raczej będą one nie potrzebne, ale jeśli Rada weryfikuje, jestem gotów przeprowadzić jeszcze raz. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Nie wiem, czy są jakieś wnioski od Radnych. Jesteśmy w punkcie podejmowanie uchwał. Myślę, że mieliśmy możliwość wypowiedzenia się, stwarzałam ku temu wszelkie warunki, prosiłam społeczeństwo. To jest na razie przystąpienie do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego. Dalsze dyskusje i warunki, które muza być zrealizowane, będą później. Natomiast nie sądzę, żeby teraz nakazywać konsultacje społeczne i to uzależniać od realizacji tego projektu. Czy któryś z Radnych chciałaby się jeszcze wypowiedzieć?
Zofia Heller-Sypek - Uważam za sensowne uzasadnienie Pani i Pana Wójta. Byłoby bezskuteczne teraz przeprowadzanie ponownie konsultacji, które były przeprowadzane. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty dla terenów położonych w obrębach Bogdanów, Godków, Kostomłoty, Paździorno, Piotrowice, przewidzianych pod lokalizację farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 13 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 1 głos
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.12. Wójt Gminy Wacław Jaskuła –Tym razem ustawiamy naszą mapkę pionowo, nadal mamy autostradę na północy, na południu mamy Godków, po prawej stronie Paździoro. Tym razem obszar zakreskowany obejmuje już uchwalony plan. Plan aktywności gospodarczej, który uchwalony został w 2007 r., a wszedł w życie w marcu 2008r. Tutaj musimy zmienić ten plan. Oczywiście strefa oddziaływania siłowni wiatrowych będzie wchodziła na obszary aktywności gospodarczej, niemniej jednak nie pomniejsza to faktu, że można siłownie wiatrowe stawiać w odległości 100 m od tych obszarów. Zakres opracowania jest taki, a nie inny, ale siłownie wiatrowe będą stały poza strefą aktywności gospodarczej. I raczej w obrębie linii pionowej, na prawo od linii pionowej Godków północ. Te tereny w sposób naturalny uzupełniają poprzednią mapkę. Jakbyśmy ten fragment złożyli z poprzednią mapką, to właśnie na zachodzie kończy się to przy drodze Bogdanów - Wichrów. Natomiast po drugiej stronie kończy się drogą Paździoro - Kostomłoty i w północnej części autostrada, natomiast na południu jest granica geodezyjna pomiędzy Kostomłotami, a Paździorem. Jest to w sposób naturalny uzupełnienie poprzedniej uchwały, ponieważ farma wiatrowa miałaby powstać na obydwu tych obszarach.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty dla lokalizacji farmy wiatrowej wraz z niezbędną infrastrukturą.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.13. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Niniejszy projekt był omawiany i rozpatrywany na Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego. Proszę Panią Przewodniczącą o opinie.
Zofia Heller-Sypek – Komisja Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałam powiedzieć, że dzisiaj został przedłożony nowy projekt uchwały.
Elżbieta Czarnota Skarbnik Gminy – Odniosę się tylko do zmian, które zawiera nowy projekt. Po stronie wydatków wprowadzono zwiększenie w wysokości 10.000 zł jako dotacje dla Parafii Rzymsko-Katolickiej w Kostomłotach z przeznaczeniem dla kościoła filialnego w Wichrowie. Dnia 15 sierpnia Parafia zwróciła się o podwyższenie tej dotacji. Przypominam, ze na ten rok była planowana dotacja w wysokości 20.000 zł, dotację Parafia już otrzymała i teraz jest to zwiększenie o 10.000 zł. Druga zmiana, to przy zadaniu nr 14 i zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych, tam jest wzrost wydatków budżetowych z 20.000 zł na 30.000 zł. Kwota 10.000 zł jest z przeznaczeniem na zakup dla ZGK wytwornicy generatora dymu. UG zakupi to urządzenie i przekaże do zakładu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.14. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia jej przebiegu.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jeśli odwrócimy mapkę w pozycji pionowej, tak żeby napis - Wichrów znajdował się na samej górze, więc w centralnym miejscu mamy zlokalizowaną miejscowość Wichrów, to od południa w stronę północno-wschodnią przebiega droga nr 5 i od niej na samym dole, na skrzyżowaniu drogi z Bogdanowa idącej odbiega droga, która w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w strefie przemysłowej jest wzięta pod uwagę, jako droga komunikacyjna. Ona obecnie jest drogą polną. Przy ciemnej linii znajduje się cmentarz oraz wysypisko odpadów komunalnych. Czyli dotyczy to odcinaka drogi biegnącego z drogi nr 5 przy cmentarzu i kończącej się na wysypisku odpadów komunalnych. Przypomnicie sobie, że informowałem Radnych, że zakład, który ulokował się na strefie aktywności gospodarczej wykonał swoim staraniem i kosztami drogę, która połączy działkę przemysłowa z działką nr 5 i ku temu wymagane są takie rzeczy, że droga ta powinna stać się drogą publiczną. Co się okazuje? Mimo to, że ta droga jest od wielu lat drogą asfaltową, po głębokiej analizie sprawy, jest drogą wewnętrzną. Podobnie z drogą Świdnica Polska – Czechy, do dzisiaj jest to droga wewnętrzna. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Powiat wczoraj na Zarządzie. Dzisiaj proszę Państwa o podjęcie uchwały, ponieważ we wrześniu rusza modernizacja drogi nr 5 i między innymi chcemy, żeby te nawierzchnie tych dróg dostępnych powstały, stąd też pilność podjęcia tej uchwały, żebyśmy mogli zgodnie z prawem wykonać również modernizację naszej drogi gminnej.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz ustalenia jej przebiegu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.15. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W związku z rezygnacją Pana Mariana Fity z Komisji Prawa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska zmniejszyła się liczebność. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.16. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Projekty były omawiane na Komisjach.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Kostomłotach.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.17. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnej Bibliotece Publicznej w Kostomłotach.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Kto jest za - 13 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 1 głos
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.18. Marian Fita - Ja miałbym sprawę dotyczącą Radnego Edwarda Szynala. Wiemy, że jest po ciężkiej chorobie. Uczestniczy w trzech Komisjach, a uwagi na stan zdrowia nie może uczestniczyć w sesjach Rady Gminy. Miałbym dlatego propozycję, żebyśmy jako Radni wpłacili jakieś sumy na leczenie. Leczenie jest bardzo drogie, bardzo drogie zastrzyki. Z własnej woli, ile kto może, żeby wpłacił na rzecz pomocy dla Pana Radnego.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Myślę, że to bardzo szczytna i bardzo potrzebna pomoc dla Pana Edwarda Szynala. Dziękuję, że Pan Radny pamiętał, chociaż praktycznie to powinno być moim obowiązkiem i powinnam wyjść z inicjatywą. Może mam za dużo na głowie. Ja poproszę o przygotowanie przez Biuro Rady listy. Na następnej sesji, każdy kto będzie mógł zaoferować jakąś kwotę, przyniesie ją ze sobą. Nie potrącamy z diety, tylko przynosimy i przekażemy od siebie pomoc finansową. Na pewno będzie potrzebna. Nie chciałabym, żeby to było jakieś przymusowe. Tyle, ile każdy uważa, bo każdemu może się to przydarzyć i każdy może kiedyś potrzebować pomocy. Umawiamy się na następną sesję.
Zofia Heller-Sypek - Mam wniosek, aby może przygotować projekt uchwały. Z uwagi na to, że Pan Szynal jest nieobecny, to otrzymuje tylko połowę diety. Gdybyśmy może podeszli jednorazowo, żeby tej diety mu nie potrącać, żeby otrzymał całą, czy możemy. Prosiłabym o rozważenie takiej sytuacji. Żeby nie miał w ogóle potrącanej diety, tak jakby był obecny. W ten sposób też by miał pomoc. Ale nie znam stanu prawnego, więc proszę o rozważenie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Rada Gminy wyraźnie określiła warunki przydzielania diet oraz zasady ich potrącania, tak że wyłaniać jedną osobę z ustaleń Rady, praktycznie jest to niemożliwe. Na pewno Pani Sekretarz sprawdzi możliwości, natomiast trzeba mieć świadomość, że taki przypadek nie zdarza się często. Ja jeszcze chciałabym w imieniu Radnych i swoim podziękować za udział w Dożynkach Gminnych. Te podziękowania kieruje przede wszystkim do Sołtysów za liczne delegacje, za te piękne wieńce. Myślę, że warto się zastanowić, czy kwoty obdarowywane dla wieńców nie powinny być trochę wyższe, żeby jak to mówią, koszty się zwróciły. Na pewno Rada będzie nad tym dyskutowała i na pewno postaramy się, żeby komisja oceniająca była dobrana w szerszym gronie, może bardziej obiektywna, może mniej obiektywna, ale to jest bardzo ważne. Ja na swoje ręce przyjęłam cztery skargi od sołtysów. Natomiast nie rozpatruję tych skarg, ponieważ każdy ma swój gust, każdy ocenia według własnej wizji, i trudno tu nawet wyłaniać. Najprościej byłoby tak, jak z palmami, ze wszystkim daje się jednakowo i nie zaczynamy rywalizować. Bardzo dziękuję Sołtysom jeszcze raz. Na pewno wielka satysfakcja, wielki zachwyt wszystkich ludzi, którzy byli spoza terenu naszej gminy. Było naprawdę dużo ludzi, za co cała Rada jest wdzięczna.
Eugeniusz Lipowczyk - Proszę Państwa. Ja chciałem podziękować Panu Wójtowi, Pani Dyrektor GOK-u za dach na ten okres przejściowy dla naszego ośrodka. Jest nam tutaj Obrze. Druga moja prośba, jest taka, ze Pan Wójt zaprosił wszystkich Państwa do obejrzenia remontu. Proszę o przesunięcie tego terminu, może za miesiąc. W tej chwili trwają prace rozbiórkowe i przygotowanie do zalewania na dole fundamentów. Na górze trwają prace wzmacniania stropów. Ze względów bezpieczeństwa i nie przeszkadzania pracownikom zróbmy to za miesiąc, gdzie już będzie bardziej ciekawie. Tempo robót jest bardzo dobre. W tej chwili pracuje cztery ekipy podwykonawców w różnych branżach. W tym roku wymiana pokrycia dachu, nowa kotłownia, wymiana całej stolarki i wykończenie na gotowo parteru budynku. W roku przyszłym poddasze i I piętro. Zakończenie w 2011r.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze jakieś sprawy?
Mieczysław Dynaka - Ja mam taką propozycję. Może Pan Dyrektor zrobi trochę zdjęć i chyba to będzie lepsze i łatwiejsze do obejrzenia jako prezentacja. Jeśli wejdzie tyle ludzi na plac budowy, to jest rzeczywiście niebezpieczne, i w sumie to na otwarcie byśmy się zapisali. Takie jest moje zdanie.
Eugeniusz Lipowczyk - Każdy dzień rozpoczynam od dokumentacji fotograficznej. Tych zdjęć są setki. Niedługo zrobimy wystawę, powstanie strona internetowa ZUM-u i będzie można oglądać postępy robót. Są składane jeszcze dwa inne wnioski.
Ad.19. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam zakończenie obrad XLI/09 sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono. Protokołowała Anna Orzechowska.
|