PROTOKÓŁ NR XXIII/08 z sesji Rady Gminy Kostomłoty w dniu 24 czerwca 2008 r. Ad. 1. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XXIII w 2008 r. Witam wszystkich radnych, sołtysów, starostę średzkiego Sebastiana Burdzy, witam pana Cezarego Prokopowicza – Powiatowego Lekarza Weterynarii, oraz przedstawicieli firmy EPA. Stwierdzam, że na dzisiejszej sesji obecnych jest 14 radnych (nieobecny radny Zenon Stankiewicz), co stanowi quorum niezbędne do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał. Ad. 2. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Przyjęcie programu sesji. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji. 4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami. 5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. 6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych. 7. Informacje i komunikaty. 8. Wnioski i zapytania. 9. „15 minut dla wyborców”. 10. Wystąpienie Powiatowego Lekarza Weterynarii w Środzie Śląskiej. 11. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008 – 2015. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Karczyce na lata 2008 – 2015. 13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Bogdanów na lata 2008 – 2015. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Piotrowice na lata 2008 – 2015. 15. Podjęcie uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. 16. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. 17. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Kostomłoty. 18.Podjęcie uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy Kostomłoty. 19. Sprawy bieżące. 20. Zakończenie obrad XXIII sesji Rady Gminy. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Proponuję zmianę porządku obrad – wnioskuję o wykreślenie „punktu 14 podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Piotrowice na lata 2008 – Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Kto jest za wykreśleniem z porządku obrad pkt 14 – 14 głosów za. Wniosek przeszedł jednogłośnie. Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad uchwały w sprawie ustalenia ceny sprzedaży działki nr 98 o powierzchni 700m² położonej we wsi Wichrów na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w Kostomłotach – 14 głosów za. Wniosek przeszedł jednogłośnie. Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA – 14 głosów za. Wniosek przeszedł jednogłośnie. Z uwagi na to, że nie było innych propozycji odnośnie zmiany porządku obrad, Rada Gminy jednogłośnie przyjęła (14 głosów za) zmieniony porządek obrad sesji. Ad. 3. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do chwili obecnej nie wpłynęły żadne uwagi przyjmujemy, że protokół z ostatniej sesji został przyjęty. Ad. 4. Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście pragnę przedstawić sprawozdanie z działalności Wójta w okresie za okres 21.05.2008r. do 17.06.2008 r. 1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie: - zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008-2015, - zatwierdzenia Planu odnowy Miejscowości Karczyce na lata 2008-2015, - zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Bogdanów na lata 2008-2015, - procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, - zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008, - odwołania Skarbnika Gminy Kostomłoty, - powołania Skarbnika Gminy Kostomłoty, - przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA, - ustalenia ceny sprzedaży działki nr 98 o powierzchni 2. Udział w konferencji „Decentralizacja zadań publicznych” z udziałem przedstawicieli Rządu RP. Były tam omówione plany nowej ustawy dotyczące kompetencji organów wszystkich szczebli, jak również były omówione sprawy podziału kompetencji i ograniczenia z zakresu administracji wojewody, oraz poruszone były sprawy zwiększenia kompetencji dla sołtysów i ustanowienia funduszy sołeckich. 3. Udział w konferencji „Aktywizacja rynku pracy” - GOK – UP. Prosiłbym w przyszłości bardziej zaangażować się w takie spotkania. 4. Zlecenie wykonania opinii dotyczącej koncepcji modernizacji oczyszczalni. Taką opinie wykonaliśmy i podkreśla ona słuszność koncepcji, która w zarysach została państwu przedstawiona. Ttechnologia jest przestarzała i nie praktykowana obecnie, wykorzystanie maksymalnych możliwości przerobowych oczyszczalni wskazuje na to, że należy ją zmodernizować. 5. Udział w zebraniach wiejskich w Bogdanowie, Piotrowicach, Lisowicach i Karczycach. 6. Omówienie z przedstawicielami inwestora i ARAW inwestycji Helios-Kostomłoty. Dotyczące wprowadzenia inwestycji na terenach aktywności przemysłowej w obrębie węzła autostradowego. 8. Ustalenie z przedstawicielami FOŚ możliwości finansowania edukacji ekologicznej. 9.Rozmowy z kandydatami na stanowisko skarbnika. 10.Podpisanie porozumienia z ARAW w sprawie wspólnego aplikowania w temacie podniesienia standardów pracy Urzędu Gminy. Porozumienie zostało podpisane wraz z 13 ościennymi gminami i dotyczy podnoszenia standardów pracy Urzędu. W najbliższych trzech latach, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Marszałka, istnieje możliwość skorzystania przez pracowników naszej Gminy z wielu szkoleń, mnie zależy żeby urząd zdobył certyfikaty ISO a także, żeby pracownicy mogli skorzystać z poziomów zdobywania wiedzy i poszerzenia jakości usług przez nasz Urząd. 11. Udział w Dniach Środy Śląskiej.. 12.Przygotowanie i udział w Powiatowych Zawodach Strażackich w Osieku. W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować radnemu jak i Radzie Sołeckiej Osieka, przedstawicielom straży pożarnej i wszystkim, którzy włączyli się aktywnie do zorganizowania zawodów strażackich. Chciałbym jeszcze powiedzieć, że nasze jednostki zajęły dość dobre miejsca uważam, że sprawność i gotowość bojowa naszych jednostek jest na poziomie dobrym. 13.Wstępne ustalenia dotyczące myjni w Kostomłotach. Zostały przeprowadzone uzgodnienia, Rada Sołecka Kostomłotów i ja jako Wójt nie widzimy przeszkód, żeby nie zakłócając porządku wewnątrz Kostomłotów maszyny rolnicze oraz tiry mogły wjeżdżać boczną droga od strony Samborza na teren myjni. 14.Udział w II Dolnośląskim Forum Ekologicznym. 15.Zlecenie koszenia rowów przy drogach gminnych. W najbliższym czasie drogi gminne będą wykoszone. 16.Ogłoszenie przetargu na odcinek wodociągu w Bogdanowie. W najbliższym czasie to zadanie się rozpocznie – będzie wykonane 8 przyłączy. 17. Podjęcie delegacji ze szkoły w Emmerthal. Dzieci wraz z nauczycielami odwiedziły Gminę, wszystko odbyło się zgodnie z planem, nasi goście wyjechali zadowoleni. Wyrażam podziękowania wszystkim, którzy byli zaangażowani w tą wymianę, również rodzinom, które gościły dzieci. 18. Wydanie zarządzeń w sprawie: - powołania komisji do przeprowadzenia przetargu – sprzedaż nieruchomości, - powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Budowa parkingu przy posesji Urzędu Gminy Kostomłoty – I etap”, - przyjęcia sprawozdania finansowego Zakładu Usług Medycznych w Kostomłotach za 2007 r. - zmiany budżetu gminy Kostomłoty na 2008 r., - sprzedaży nieruchomości, - nabycia nieruchomości. 19. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie: - wycinka drzew – 1 - o warunkach zabudowy – 11 - wymeldowania – 1 - zatwierdzające projekt podziału nieruchomości -3 Ponadto: - przyjęto 37 wniosków o wydanie dowodu osobistego, - wydano 46 dowody osobiste, - wydano 1 zezwolenie na zajęcie pasa drogowego, - wydano 2 zawiadomienia o nadaniu numerów porządkowych.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękujemy. Czy są pytania do przedstawionej przez Wójta informacji. Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego – sprawozdanie z wykonania uchwał. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Ad. 5. Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy, które stanowi załącznik do protokołu. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Czy są jeszcze pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego. Ad. 6. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Z uwagi na to, że na ostatniej sesji nie zgłoszono wniosków przechodzimy do punktu następnego. Ad. 7. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Informacje i komunikaty, w tym punkcie chciałabym poprosić firmę Epa o przedstawienie swojej koncepcji. Pan przedstawi prezentację, można zadawać pytania, natomiast chcę powiedzieć, że nie podejmujemy na sesji w tej kwestii dyskusji, o tym będziemy rozmawiać na spotkaniu lub na komisjach. Pan Łukasz Aramańczuk przedstawiciel firmy EPA przedstawił prezentację farmy wiatrowej. Farma wiatrowa zlokalizowana na obszarze pomiędzy miejscowościami Kostomłoty, Paździorno, Godków miałaby składać się z 14 turbin wiatrowych. Po zakończeniu prezentacji Przewodnicząca Rady podziękowała przedstawicielowi firmy Epa i w związku z brakiem chętnych do zadawania pytań kontynuowano dalej punkt „Informacje i komunikaty”. Przewodniczący Rady Janina Gawlik – Przypominam o spotkaniu radnych w dniu 26 czerwca o godz. 19.00 w Urzędzie Gminy, jest kilka spraw do omówienia, Pan Wójt będzie już znał decyzje Sądu w sprawie opłaty śmieciowej. Będziemy musieli jako Rada, w zależności od decyzji Sądu, podjąć decyzję co robimy dalej. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos w tym punkcie. Proszę bardzo Panie Wójcie. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Tak jak już Pani Przewodnicząca powiedziała rozprawa odbędzie się 26 czerwca. Chciałbym jeszcze powiedzieć Szanowi Radni i Sołtysi, że spotkanie z architektem w sprawie studium odbędzie się w dniu 27 czerwca od godz. 8.00 do godz. 10.00. Jeśli ktoś z Państwa chce jeszcze wnieść uwagi to zapraszam, będzie to już ostatnie spotkanie jeśli chodzi o nasze studium. Chciałby jeszcze złożyć podziękowania przedstawicielom firmy Plastik Recykling, zawody strażackie były sponsorowane prze tą firmę, Panu Andrzejowi Partaczowi, Panu Krystianowi Borgula, Panu Arkadiuszowi Sędziwemu, Panu Andrzejowi Balickiemu. Radny Mieczysław Dynaka – Panie Wójcie chciałbym zapytać, że z Sądu możemy się spodziewać utrzymania w mocy bądź zwrotu do ponownego rozpatrzenia, bo chyba nie ma takiej możliwości, że sąd administracyjny zdejmie z nas tą winę, bo to się wiąże z tym, że jeżeli sąd zwróci sprawę do ponownego rozpatrzenia to dalej będzie się sprawa ciągła. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Tak, przy czym sąd poda powody, a tym samym zasugeruje rozwiązanie. Radny Jan Szwedo -Dzisiaj uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki, Rozwoju Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska przy Radzie Powiatu w Środzie Śl. Posiedzenie poświęcone było organizacji żniw i współpracy firm z rolnikami w zakresie skupu płodów rolnych. Chciałbym przekazać pewne informacje z tego spotkania, m.innymi był przedstawiciel straży pożarnej, który powiedział żeby rolnicy oczyścili rowy i drogi dojazdowe do pól z krzaków, tak by w czasie pożarów był swobodny przejazd dla wozów strażackich. Powiedział też, że istnieją pewne przepisy, które mówią o usytuowaniu stert od dróg, od miedz, żeby nie znajdowały się w odległości mniejszej niż Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Podziękowała Przewodniczącemu Komisji Rolnictwa Janowi Szwedo za przekazane informacje i poprosiła Przewodniczącego o przekazanie tych informacji redakcji biuletynu gminnego. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa po przeprowadzeniu rozpoznania odnośnie kredytu klęskowego, bank poinformował mnie, że przyznany limit został wykorzystany w 10%. W tej chwili nie ma możliwości przyjmowania nowych wniosków. Będzie to w przyszłości utrudnieniem dla mnie o staranie się o kredyty nisko oprocentowane, skoro teraz po tylu perturbacjach zainteresowanie było na wysokości 10%. Spowoduje to, że przy następnej sytuacji klęskowej kredyty będą w ograniczonym zakresie. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Z uwagi na to, że wyczerpano wszystkie tematy zamykam dyskusję w punkcie i przechodzimy do punktu następnego. Ad. 8. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik - „Wnioski i zapytania” chcę zaznaczyć, że w tym punkcie można zapytania kierować do Pana Starosty, który gości na dzisiejszej sesji. Na wstępnie oddam głos Staroście i jeżeli będą pytania to myślę, że jak Pan Starosta będzie mógł to udzieli odpowiedzi od razu, a jak nie prześle odpowiedź na moje ręce. Proszę Panie Starosto. Starosta Średzki Sebastian Burdzy – Pani Przewodnicząca, Panie Wójcie, Szanowna Rado nie mam konkretnego wystąpienia dla Państwa ale kilka istotnych informacji chciałbym Państwu przekazać. Na wstępie poinformuje, że zostały wykonane poprawki na drodze Jenkowice – Zabłoto, niestety droga pomimo niedawnego wykonania wymagała naprawy ze względu na to, że zaczęły się pojawiać załamania. Tak naprawdę w ostatniej chwili wystąpiliśmy z regresem gwarancyjnym do firmy Berger-Bau, która wykonywała ten odcinek drogi. Usterki te zostały naprawione i wygląda to przyzwoicie, będziemy jej pilnować bo jest to najważniejsza droga powiatowa łącząca drogę krajową z autostradą. Jeżeli jestem przy temacie dróg to wspomnę jeszcze o powierzchniowym utrwalaniu dróg, niezadowolenie było z usług świadczonych przez firmę Pana Żurka ze Strzelina w ubiegłym roku. W gminie Kostomłoty była to droga Zabłoto-Jakubkowice, nie zapłaciliśmy firmie za złe wykonanie tych prac, firma przystąpi na przełomie czerwca-lipca do naprawy wszystkich odcinków, czyli położy jeszcze raz powierzchniówkę. Mam nadzieję, że tym razem wywiążą się z tego zadania i wykonają tak, jak jest w zamówieniu Zarządu Powiatu. Jeśli chodzi o wydatki tegoroczne na naprawę dróg w tej, jak się okazuje jednej z najtańszych form, była powołana specjalna komisja Rady Powiatu w Środzie Śląskiej przy udziale pracowników Wydziału Dróg. Komisja jest po objeździe wszystkich dróg, przypominam, że jest to Chciałbym jeszcze odnieść się do sprawy rentgena, powiem tak szanowni Państwo – Starostę, Zarząd Powiatu, Pana Wójta, wszystkich obliguje ustawa o zamówieniach publicznych. Jeżeli ogłaszamy przetarg na remont pomieszczeń dla aparatu rtg, przypominam, że mamy już XXI wiek, mamy zakupiony nowy rentgen, bardzo dobrej jakości porównując ze starym, który zepsuł się z końcem kwietnia. Proszę Państwa z całym szacunkiem po zrobieniu zdjęć tak naprawdę każdy lekarz miał problem z odczytaniem wyników, aparat miał prawie 36 lat, nie nadawał się praktycznie do niczego, w końcu się zepsuł. Wyprzedzając zakupiliśmy nowy, ale nie przewidzieliśmy jednego, że nie będzie chętnych firm budowlanych, które by chciały wyremontować pomieszczenia, a tutaj firm specjalizujących się w tego typu działalności jest bardzo mało. Raptem znalazłem w internecie 4 firmy i na pierwszy przetarg, który odbył się w maju, żadna firma nie zgłosiła swojej propozycji. Zgodnie z przepisami trzeba odczekać 21 dni i dopiero ogłosić nowy przetarg i to zostało wykonane i trafiła się firma z dobrymi referencjami i była jedyną firmą w tym przetargu, w piątek mija okres 7-dniowy, to jest następny element procedury przetargowej, po tym okresie podpisujemy umowę z firmą, firma jest z Milicza, skończyła właśnie inwestycję w szpitalu Hirszfelda wprowadzając tomograf komputerowy. W przyszłym tygodniu oddajemy plac budowy i będziemy musieli trochę poczekać, wydaje mi się, że uda nam się okres oczekiwania na remont skrócić do 2 miesięcy. Szpital musi jeszcze borykać się z tym dużym obciążeniem, ale zaznaczam, że sytuacja jest na tyle opanowane, że do godz. 18.00 w Środzie Śl. każdy pacjent zrobi zdjęcie rentgenowskie, natomiast po godz. 18.00 mamy podpisaną umowę, do odwołania, ze szpitalem kolejowym i na nasz koszt dowozimy pacjenta. Różne głosy słyszałem na ten temat, pogłoski i plotki niestety na temat rentgena się też pojawiły i chciałbym tutaj absolutnie zaprotestować takiemu stawianiu rzeczy. Był przypadek osoby, która miała wypadek tutaj między Wichrowem, a Mieczkowem, niestety pogotowie, pomimo, że sytuacja była znana, bo wszędzie informacja jest podana, że w samym szpitalu nie ma rentgena tylko w firmie, która jest wyznaczona do godz. 18.00. Było to po godz. 18 przywieziono, pomimo całej tej sytuacji, pacjenta do nas do Środy Śl. był to młody człowiek 24 letni, stał, rozmawiał. Na pytanie czy pana coś boli odpowiedział, że klatka piersiowa. Lekarz musiał wysłać karetkę do Wrocławia, przypominam, że straciliśmy kilkanaście czy kilkadziesiąt minut, bo karetka mogła już od razu zawieść do Wrocławia autostradą pacjenta ale go przywiozła do Środy Śl. na izbę przyjęć. Lekarzy wystawił diagnozę wstępną, nakazał przejazd karetki z lekarzem do Wrocławia. Zawieziono tego młodego człowieka do Wrocławia i rzeczywiście w szpitalu kolejowym ta osoba niestety zmarła, jak się później okazało nie pod wpływem złamania, tylko pod wpływem wewnętrznych urazów jeżeli chodzi o aortę. Ja nie jestem lekarzem, więc nie będę się wypowiadał, ale pokazywanie tego przypadku, akurat tego, że brak rentgena w szpitalu, w naszej spółce,że to jest zagrożenie itd. jest niedopuszczalne w moim odczuciu. To wprowadza zagrożenie wśród ludzi, a proszę mi wierzyć takiego zagrożenia nie ma, do godz. 18 każdy pacjent zrobi badanie radiologiczne, natomiast po godz. 18 na koszt naszego szpitala zostanie przewieziony do szpitala kolejowego. Niestety musi to trwać jeszcze ok. 2 miesięcy do momentu, aż uruchomimy nowe pomieszczenie pod rentgen. Nie da się szanowni Państwo postawić tej maszyny w innym pomieszczeniu, bo jest to niedopuszczalne, każdy inspektor sanitarny nie pozwoli na prowadzenie takich usług. Jeszcze powiem ile kosztowała sama dokumentacja jeśli chodzi o remont tego pomieszczenia, w którym wcześniej był rentgen, 35.000 zł wydaliśmy na sam kosztorys inwestorski. Odbioru wyremontowanego pomieszczenia dokona Wojewódzka Stacja Sanitarnoepidemiologiczna we Wrocławiu, są tutaj bardzo wygórowane rygory jeśli chodzi o osłony radiologiczne, o prawo atomowe itd. Na pewne rzeczy nie mamy wpływu, na niektóre próbujemy wpłynąć żeby przyspieszyć i zrobić jak najszybciej. Myślę, że to wszystko w tym temacie. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Dziękujemy Panie Starosto, myślę, że tu warto dodać, że w budżecie powiatu zaplanowano na remont 200 tys. zł, Zarząd Powiatu przeznaczył na ten cel dodatkowo całą rezerwę czyli 300 tys. zł, koszt przewidywany to kwota ponad pół mln zł. Wykładamy te wszystkie pieniądze z własnych środków nie otrzymujemy środków z zewnątrz, czyli kosztem czegoś, jeżeli Rada Powiatu w czwartek uzna, że ważniejszy jest rentgen niż remont nawierzchniowy dróg to przystąpimy do tej inwestycji. Czy są pytania do Starosty? Proszę bardzo. Radna Joanna Bronowicka – Chciałabym zapytać o drogę Lisowice-Chmielów. Starosta Średzki – W tym wykazie odcinków dróg jej nie ma tylko dlatego, że ona nie nadaje się do powierzchniowego utrwalenia, byłoby to bezcelowe wydawanie pieniędzy. Tutaj w chodzi w rachubę inny sposób naprawy tej drogi. Radna Joanna Bronowicka – Jaki? Starosta Średzki – Trudno mi odpowiedzieć. Problem dróg jest olbrzymi, tak jak wspomniałem Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Tam chodzi o utwardzenie i poszerzenie pobocza i myślę, że kierownik będzie realizował to co powiedział na sesji. Myślę, że otrzyma Pani odpowiedź na piśmie ze Starosta w tej sprawie. Radny Marian Fita – Korzystając z obecności Pana Starosty chciałbym zapytać czy są podejmowane działania mające na celu ograniczenie tranzytu – chodzi o połączenie drogi krajowej ze zjazdem autostradowym. Daje się zauważyć w tej chwili duże nasilenie, już nie mówię transportu ciężarowego, który dowozi towar, tylko tranzytu gdzie przejeżdża po kilka tirów jednocześnie. Drodzy Państwo tu pieniądze nie idą z Wojewódzkiego Zarządu Dróg tylko my te drogi naprawialiśmy ze środków unijnych i funduszy powiatowych. Kierowcy podają sobie informacje przez CB radia i czy to w dzień czy w nocy ogromna moc tirów przejeżdża, jest to tranzyt, mimo tego, że jest ograniczenie ładowności. Bardzo bym prosił o podjęcie działań w tym kierunku, ponieważ mieszkańcy grożą nawet tarasowaniem jezdni. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Panie Starosto odpowie Pan na piśmie czy udzieli odpowiedzi na bieżąco? Starosta Średzki – Problem znamy, wszyscy wiedzą, że ta droga ma charakter dość dużego skrótu dla samochodów ciężarowych, znak 20 tonowy – kierowcy sobie nic z tego nie robią, to rola policji. Radny Marian Fita – Zwracałem na to uwagę na spotkaniu z komendantem powiatowym policji i miały być wzmożone kontrole. Starosta Średzki – Przy kontrolach może jest spokój jeden dzień, kierowcy mają wewnętrzną łączność CB radia i dlatego, że ta droga jest w lepszym stanie niż droga 346 czyli od skrzyżowania z drogą krajową do Kostomłotów, więc chyba tak to sobie można tłumaczyć. Radny Marian Fita - Tak, ale to naszym kosztem jest remont. Wydaje mi się, że bardzo prostym rozwiązaniem byłoby postawienie patrolu policyjnego w tedy, kiedy te tiry jadą – w dzień, a nie łapanie kierowców, którzy jeżdżą po zakupy do Rynku. Radny Edward Szynal – Panie Starosto mieszkańcy dopytują się kiedy zostanie namalowany środek jezdni na nowej drodze, gdyż jeździ się nią źle. Starosta Powiatowy – Powiem tak, droga ta była sfinansowana ze środków własnych i środków unijnych, tak samom jak teraz czekamy na dokończenie tego odcinka – wszystko wskazuje na to, że programy ruszą we wrześniu, pomimo tego, że w innych województwach już ogłoszono te programy natomiast województwo dolnośląskie jest niestety na ostatnim miejscu. Ale wracając do tej drogi powiem tak, mając projekt przebudowy tego odcinka pomiędzy Ciechowem a Jenkowicami , bo akurat taki wycinek był wtedy przygotowywany, zapomniano o podstawowej rzeczy – o pomalowaniu pasów. Chcę powiedzieć tylko jedną rzecz, że tak naprawdę to zapomniano w jakiś sposób, dla mnie nie zrozumiały, o umieszczeniu w projekcie namalowania pasów, pomalowanie to jest dodatkowy projekt, który musi się zgadzać z ustawą prawo o ruchu drogowym ( czy linia jest przerywana, czy ciągła). Jednak nie znalazło się to zadanie w ogólnym projekcie przebudowy i modernizacji tej drogi. I tutaj ubolewam nad tym, że tak naprawdę stracono 85% dofinansowania, bo pomalowanie jezdni byłoby dofinansowane w 85%. Stało się, jest to poza nami, natomiast wracając do tematu pomalowania – chcemy to zrobić w tym roku dużym przetargiem na pomalowanie przy drogach powiatowych przejść dla pieszych, przy szkołach jeśli są przy drogach powiatowych, myślę, że uda się również dopiąć tą sprawę i oś jezdni zostanie namalowana. Radny Edward Szynal – Mogę obiecać mieszkańcom, że sprawa będzie załatwiona w tym roku? Starosta Średzki – Tak. Radny Mieczysław Dynaka – Panie Starostwo chyba nie trzeba przejmować się terminem koszenia poboczy, bo o tym decyduje stan wegetacji, bo zawsze rozpocznie się koło 1 czerwca, a zakończy 10, bo przecież w jednym dniu nie wykosi się wszystkich. Ale i tak widzę, że Środa szybciej kosi od Kątów przynajmniej na naszym odcinku. Mam pytanie, w swoim czasie zgłaszaliśmy konieczność uzupełnienia oznakowania, ja mieszkam w Piotrowicach kolo drogi Piotrowice-Szymanowice, ta droga stała się ostatnio bardzo uczęszczana i nie ma żadnego oznakowania dotyczącego skrzyżowania, konieczności zatrzymania się. Przypominam ogólnie o sprawie oznakowań i kiedy będzie to zrealizowane? Starosta Średzki – W zeszłym roku były dożynki powiatowe w Piotrowicach, miejscowość zyskała bardzo dużo między innymi została dokonana w całości wymiana oznakowania pionowego. Muszę powiedzieć, że permanentnie giną nam znaki i tak też było w przypadku Piotrowic. Oczywiście wymieniamy oznakowanie sukcesywnie ale są to bardzo kosztowne rzeczy, niemniej jednak będziemy chcieli załatwiać wszystkie sygnały jakie będą wpływały z poszczególnych miejscowości. Sołtys Lisowic Józef Osowski- Panie Starosto bardzo się cieszę, że Pan pamięta o naszej drodze, nie mniej chciałbym zapytać jeszcze o sprawę organizacji ruchu. Czy coś w tej sprawie planuje się zrobić i druga sprawa ścinka pobocza, miała być wykonana w ubiegłym roku w listopadzie – nie udało się, teraz mamy już czerwiec. Starosta Średzki – Ścinka poboczy była przewidziana, ale wszystkie środki o których mówiłem wcześniej zostały przekazane na powierzchniowe utrwalenie dróg, które wymieniłem. Ścinkę poboczy możemy wykonywać jesienią i jeżeli pozwolą na to finanse powiatowe to jeszcze w tym roku chciałbym przeprowadzić przetarg na ścinkę, choć w tym roku udało nam się ściąć Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania do Pana Starosty? Nie widzę. Dziękujemy bardzo Panie Starosto i jako przewodnicząca mam prośbę, żeby odwiedzał Pan częściej nasze sesje, żeby te informacje były bezpośrednio ze źródła, żeby nie było niedomówień. Przechodzimy do następnego punktu. Ad. 9. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – W tym punkcie przewidziane jest „15 minut dla wyborców” moja propozycja jest taka, żeby w tym miejscu oddać głos Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii a w punkcie 10 zrealizujemy „15 minut dla wyborców”. Proszę Pana Cezarego Prokopowicza Powiatowego Lekarza Weterynarii o zabranie głosu. Cezary Prokopowicz Powiatowy Lekarz Weterynarii – Pani Przewodnicząca, szanowni Państwo chciałby przekazać Państwu informację związaną ze zwalczaniem Choroby Aujeszky´ego w stadach trzody chlewnej. Obowiązek zwalczania tej choroby został nałożony niedawno na wszystkich posiadaczy stad świń. Na terenie 5 gmin powiatu jest zarejestrowanych 300 stad świń, co stanowi niewielki procent tego co jest w rzeczywistości. W związku z tym postanowiłem przybliżyć Państwu w czym jest problem. Choroba Aujeszky΄ego jest chorobą wirusową i będzie zwalczana w ten sam sposób jak inne choroby zakaźne u bydła. W budżecie państwa na ten cel zaplanowano kwotę 10 mln zł. Polska jako jedyne państwo w Europie nie ma programu zwalczania tej choroby i w związku z tym, żeby można było prowadzić sprzedaż mięsa wieprzowego poza granice kraju musimy mieć krajowy program zwalczania tej choroby. W związku z tym, że jest to program zakrojony na olbrzymia skalę i dotyczy wszystkich hodowców to moim obowiązkiem jest poinformować, że ten program na terenie powiatu w tym roku ruszy. Polegał będzie na pobraniu od trzody chlewnej krwi, będą to wykonywali lekarze wyznaczeni decyzja Powiatowego Lekarza Weterynarii i będzie w całości finansowany przez państwo. W związku z tym , że świnie zgodnie z ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji są gatunkiem zwierząt, które podlegają trwałemu oznakowaniu wiążę się to z tym, że te próbki będą pobierane w stadach, które są zarejestrowane i figurują w systemie identyfikacji i rejestracji. Dlatego mój apel do sołtysów aby na swoich wsiach zrobili spis inwentarza, gospodarstw które utrzymują trzodę chlewną, ale nie są zarejestrowane w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, żeby mogły takiego zgłoszenia dokonać. Wiąże się to z tym, że tylko w tych gospodarstwach będą pobierane próbki. Może też dojść do takiej sytuacji, że będziemy płacić odszkodowania za zabicie zarażonych zwierząt, a w tych gospodarstwach, gdzie trzoda nie będzie zarejestrowana takiej sytuacji nie będzie. Ponadto rozporządzenie nakłada na właścicieli trzody chlewnej rejestrację świadectw zdrowia. Będą to dwojakiego rodzaju świadectwa zdrowia takie bezpośrednio kierujące świnie do rzeźni oraz drugie będą tzw. świadectwami w obrocie. Kto nie zgłosi swojego stada zostanie wyłączony z obrotu trzodą chlewną i tylko gospodarstwa wolne od tej choroby nie będą miały problemów ze sprzedażą żywych świń. Chciałbym jeszcze wyjaśnić pojęcie stada, stado to od trzech szt. świń w górę i w przypadku gospodarstw, które mają do 3 szt. na użytek własny nie będziemy prób pobierać. Radny Marian Fita – Czy tą informację można zamieścić w biuletynie gminnym? Wójt Wacław Jaskuła – Proszę przesłać oficjalne pismo w tej sprawie do Urzędu, dzisiaj nie ma wszystkich sołtysów, a chcielibyśmy żeby ta informacja dotarła do wszystkich. Ustalono, że informację o chorobie Aujeszky΄ego w stadach trzody chlewnej Powiatowy Lekarz Weterynarii prześlę do Urzędu Gminy celem zamieszczenia w biuletynie oraz zostanie przesłana do sołtysów. Wójt Gminy Wacław Jaskuła - Proszę powiedzieć również, czy ta choroba nie stwarza zagrożenia dla mieszkańców? Cezary Prokopowicz Powiatowy Lekarz Weterynarii – Jest to choroba wirusowa ma znaczenie ekonomiczne, powoduje upadki prosiąt, zaburza rozród, osłabia odporność na inne choroby, zmniejsza przyrosty, ogranicza swobodny obrót trzodą chlewną. Jest to wirus, który pozostawia ślad na całe życie w postaci przeciwciał, choroba jest łatwa do wykrycia w stadzie. Żeby nie było niejasności na tą chorobę nie chorują ludzie, nie mogą się nią zarazić. Radny Mieczysław Dynaka – Czy będzie wprowadzony program zwalczania salmonelli. Cezary Prokopowicz Powiatowy Lekarz Weterynarii – program już ruszył ale dotyczy ferm kur niosek. Ad. 10. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik - „15 minut dla wyborców” - w związku z tym, że nie ma chętnych zamykam dyskusje w punkcie i ogłaszam 5 minut przerwy. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Wznawiam obrady sesji po przerwie Ad. 11. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Mam prośbę żeby długich uchwał nie odczytywać, gdyż były czytane i szczegółowo omawiane na komisjach. Proszę o przegłosowanie mojego wniosku – wniosek przyjęto jednogłośnie (14 głosów za). Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008 – 2015. Program został przyjęty przez wieś Lisowice na zebraniu wiejskim. Otwieram dyskusję. Radny Edward Szynal – Mam zastrzeżenia do jakości mapki, gdyż jest mało czytelna. Wójt Wacław Jaskuła – Oryginał jest czytelny i kolorowy. Radny Mieczysław Dynaka – Czy są na sali autorzy tego opracowania? Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nie ma. Radny Mieczysław Dynaka - W Planie Odnowy wsi Lisowice na str. 17 jest zapis sołectwo Bogdanów, trzeba to poprawić, następnie autor nie poinformował, chodzi o badania ankietowe, ile było ankiet, jaki był system badania ankietowego. Na 21 str. jest zapisane budowa drogi, wypadałoby napisać jakiej drogi, bo można podejrzewać, że dotyczy to drogi wojewódzkiej. Ja nie jestem z Lisowic nie wiem jak to wygląda ale Plan Piotrowic wstrzymaliśmy jeszcze, a widzę, że i tu są takie rzeczy, które budzą wątpliwości natury formalnej. Może rzeczywiście merytorycznie jest ok. Poza tym jeżeli jest napisane na str. 20 jakie inwestycje powinny być realizowane jako priorytetowe i jest podane bardzo dobrze, dobrze, przeciętnie, źle nie za bardzo umiem to odczytać, jeżeli dostaje droga 5 tzn. bardzo dobrze to znaczy, że droga ma być bardzo szybko wykonana czy, że jest bardzo dobra jako droga. To są takie szczegóły. Tutaj pytanie do autora planu. Radny Jan Piotrowski – Tutaj jest wyjaśnienie, troszeczkę wyżej jest wyjaśnione na czym to polega . Radna Zofia Heller-Sypek – Prośba do Pana Wójta, osoby które piszą żeby też czytały bo rzeczywiście pisze Bogdanów a dotyczy Lisowic. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni oczywistą jest sprawą, że ten plan został opracowany przez firmę zewnętrzną i podlegał weryfikacji na etapie przedstawienia Radzie Sołeckiej. Ja osobiście uważałem, że to co jest tam zapisane odpowiada oczekiwaniom mieszkańców. Jeśli natomiast jest sytuacja, że szanowni Radni wnoszą uwagę, która odrzuca przygotowaną propozycję, w przypadku Lisowic jest to do przyjęcia ponieważ plan odnowy miejscowości będzie potrzebny w przyszłym roku, a nie w tym. Natomiast jeśli chodzi o Bogdanów i Karczyce to prosiłbym o nie oddalanie ze względu na to, że chcemy składać wniosek, a jest to potrzebny dokument do aplikowania. Być może jak Marszałek ogłosi nabór może się okazać, że nie będzie czasu żeby uchwalać te plany. Plan Odnowy Lisowic potrzebny nam jest do przejęcia a następnie urządzenia i zagospodarowania terenu Przewodnicząca Rady Janina Gawlik- Szanowni Radni musimy się zastanowić, czy przyjmujemy ten dokument po naniesieniu poprawek czy odrzucamy, bo ten dokument wyjdzie na zewnątrz. Panie radny Dynaka czy wnosi Pan o odrzucenie tej uchwały? Radny Mieczysław Dynaka – Wnoszę o poprawienie tego dokumentu i przedstawienie w odpowiedniej formie, gdyż my jesteśmy laikami w tych wszystkich sprawach i żeby tak nie było jak Pan Wójt czytał tu dzisiaj o kolejnej naszej uchwale, w sprawie regulaminu wydzierżawiania i zbywania nieruchomości, w której Wojewoda stwierdził nieważność wielu paragrafów. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik- Padł wniosek formalny o nie rozpatrywanie tej uchwały, kto jest za wycofaniem z obrad Rady tej uchwały? Radna Joanna Bronowicka – Chodzi chyba tylko o poprawienie tej uchwały, a nie całkowite wycofanie? Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Wniosek nie będzie teraz składany, dopiero w przyszłym roku i jest czas na poprawienie tego i podjęcie uchwały na następnej sesji. Proszę Pana Wójta o wyjaśnienie. Wójt Wacław Jaskuła – Proszę Państwa jeszcze raz tłumaczę sprawę Lisowic, żeby od Agencji przejąć Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Panie Wójcie proszę powiedzieć, czy musimy podjąć czy też możemy wycofać tą uchwałę? Wójt Wacław Jaskuła – Możemy odłożyć Lisowice. Radna Zofia Heller-Sypek – Chciałabym złożyć wniosek o przyjęcie tego planu odnowy po wniesieniu poprawek. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Proszę Państwa padł wniosek Pana Dynaki żeby nie rozpatrywać dzisiaj, poddaję go pod głosowanie. Kto jest za – 11 za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 3 głosy Wniosek radnego Dynaki przyjęto - uchwała została odrzucona. Ad. 12. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Karczyce na lata 2008 – 2015. Otwieram dyskusję. Radny Mieczysław Dynaka – Błędy są te same, ale ja jestem człowiekiem tolerancyjnym i jeżeli jest taka potrzeba to przegłosujmy tą uchwałę, ale niech wezmą pod uwagę nasze uwagi i poprawią plan odnowy. Radna Zofia Heller-Sypek – Mam taką uwagę, skoro Państwo przed chwilą pozwoliliście żeby odrzucić Lisowice, a tutaj przyjmujemy z tymi samymi uwagami? Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Pani radna Karczyce i Bogdanów są niezbędne teraz, a Lisowice mogą poczekać. Radna Zofia Heller-Sypek – Moja sugestia do Państwa Radnych, że bądźmy obiektywni dla każdej miejscowości, bo przyjmujemy Karczyce i Bogdanów natomiast Lisowic nie bo jeszcze jest czas. Tu chodzi o konsekwentność, albo jesteśmy konsekwentni wobec wszystkich miejscowości i zauważamy te same błędy, bądź nie. Takie mam zdanie i proszę to rozważyć. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania i uwagi. Nie widzę w takim razie zamykam dyskusje i przechodzimy do głosowania uchwały wraz z wniesionymi przez pana Dynakę poprawkami. Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 1 głos Uchwała w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Karczyce na lata 2008 – 2015 została podjęta. Ad. 13. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Bogdanów na lata 2008 – 2015, jest tu ta sama sytuacja, ten projekt powinien być zatwierdzony dzisiaj, czy są uwagi. Otwieram dyskusję. Z uwagi na brak chętnych zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania uchwały z wniesionymi poprawkami. Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 1 głosowania Uchwała w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Bogdanów na lata 2008 – 2015 została podjęta. Ad. 14. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcie uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Uchwała została przedyskutowana na komisjach, proszę o zabranie głosu przewodniczącą Komisji Budżetu. Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego Zofia Heller-Sypek – Uchwała została szczegółowo omówiona na posiedzeniu komisji. Radny Mieczysław Dynaka – Chciałbym dokonać zmiany w regulaminie uchwalania planu, chodzi o § 7 pkt 3 przeczytam go „Komisje proponujące wprowadzenie do projektu uchwały budżetowej nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, są zobowiązane do wskazania źródeł jego finansowania wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian.” Ja ciągle uważam, że komisja dana może widzieć swój cel, jako najważniejszy, a naprawdę nie ma możliwości żeby ta komisja znała się wnikliwie na ustawie o finansach, na księgowości, żeby mogła wskazać z którego § zabrać, a na który przekazać. My jesteśmy po prostu ciałem opiniodawczym, wnioskodawczym i my wnioskujemy, że ta rzecz jest bezwzględna, potrzebna do zrobienia. Mój zapis jest taki, żeby wykreślić, że komisja ma obowiązek wskazać. Podejrzewam, że żaden dokument źródłowy, czyli wyższej rangi przepis, nie wskazuje obligatoryjnie, że to musi się znaleźć w regulaminie. Jeżeli nie znajdę tu uznania wśród radnych i będziemy musieli wskazywać komu zabrać, co zdjąć to zostanie, ale budowanie planu finansowego i planu rzeczowego to za każdym razem o tym samym rozmawiamy skąd komisji, czy radnemu wiedzieć skąd zabrać. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Panie radny, tu trzeba jedno wyjaśnić sobie, każdy radny, a przede wszystkim Komisja Rewizyjna, powinni znać ustawę o finansach publicznych. Musi być taki zapis, tak mówi ustawa o finansach publicznych. Radny Mieczysław Dynaka – Nie ma takiego zapisu, proszę pokazać mi gdzie to jest napisane. Skarbnik Gminy Wanda Sierszeń – Mówi o tym ustawa o finansach publicznych i ustawa o samorządzie gminnym, ponieważ uchwałę proceduralną robimy na podstawie ar. 53 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i takie są procedury i musi być taki zapis. Nie może być tak, że poszczególne komisje będą wnioskować o różne rzeczy, a nie będą wskazywać źródła pokrycia tych wydatków. Bo można wnioskować o różne wydatki, na które nie ma pokrycia finansowego. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Proszę Państwa myślę, że ta dyskusja powinna się odbyć na komisjach. Panie radny może Pan wierzyć dwóm finansistkom, że ten zapis wynika z ustawy o finansach publicznych, rada zatwierdza dochody gminy i rada zatwierdza wydatki gminy. Czy Komisja Budżetowa przyjęła tą uchwałę. Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego Zofia Heller-Sypek – Ze względu na taki zapis w ustawie, komisja nie kwestionuje tego i zaopiniowała uchwałę pozytywnie. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Jest to ważna uchwała, która powinna trafić do sołtysów. Kto jest za – 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał - 0 głosów Uchwała w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu została podjęta jednogłośnie. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Jeszcze jedna ważna informacja do 30 września każdy ma prawo wnieść do budżetu gminy swoje potrzeby. Ad. 15. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia następnej uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. Proszę Państwa te zmiany były analizowane na komisjach. Otwieram dyskusję. Ze względu na brak chętnych zamykam dyskusję. W związku z tym, że głosowaliśmy żeby nie odczytywać długich uchwał przystępujemy do głosowania. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym jedną rzecz wyjaśnić bo na komisjach nie było wszystkich radnych, myślę, że ta informacja jest potrzebna. Chciałby wyjaśnić wydatek w kwocie 25.000 zł jest to wydatek na syndyka. Postępowanie upadłościowe wymaga dofinansowania kwoty 25.000 zł, o którą zgłosił się syndyk. Ta kwota została tutaj ujęta po podjęciu przez zebranie wspólników czyli jednoosobowe moje Wójta, jako reprezentanta Spółki, o dokonanie dopłaty na konto Spółki GOM celem pokrycia kosztów postępowania Syndyka. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytanie? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała w sprawie zmian budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008 została podjęta jednogłośnie (14 głosów za). Ad. 16. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały wprowadzonej do porządku obrad na dzisiejszej sesji w sprawie ustalenia ceny sprzedaży działki nr 98 o powierzchni Radny Mieczysław Dynaka – Cena podana jest brutto czy netto? Czy nie musimy tego dokładnie napisać? Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Panie Wójcie proszę wyjaśnić jest to cena netto czy bruttu? Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jest to cena netto. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – W takim razie zapis będzie miał brzmienie „1 zł plus podatek VAT”przystępujemy do głosowania. Kto jest za 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała w sprawie ustalenia ceny sprzedaży działki nr 98 o powierzchni Ad. 17. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA. Proszę Zastępcę Wójta o wyjaśnienie. Zastępca Wójta Edward Bzdyra – Szanowna Pani Przewodnicząca, szanowni Radni wcześniejsza uchwała, którą podejmowała Rada 25 marca br. musi być uchylona, okazało się, że statut przygotowany był z pewnymi niedociągnięciami, które wytknęli prawnicy z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. W związku z tym, wszystkie gminy uczestniczące w tym przedsięwzięciu otrzymały skorygowany statut, gdzie poprawki są typu zamiast skarbnik związku jest główny księgowy, zamiast budżet związku – plan finansowy. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Proszę Państwa podejmując tą uchwałę jednocześnie uchylamy uchwałę nr XX/91/2008 z dnia 25 marca 2008 r. Czy są jeszcze pytania? Nie widzę, zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów. Uchwała w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA została podjęta jednogłośnie (14 głosów za). Ad. 18. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Kostomłoty. Odczytam treść uchwały. Trzeba wiedzieć, że Pani Skarbnik odchodzi ponieważ nabyła uprawnienia emerytalne. Proszę Pana Wójta o zabranie głosu. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowna Rado, zaproszeni goście dzisiaj przychodzi nam podejmować uchwałę w sprawie odwołania osoby, która piastowała dość znaczące stanowisko w samorządzie gminnym. Trzymanie finansów, bądź też sprawowanie nadzoru nad wydatkami to bardzo odpowiedzialna i trudna praca. Dlatego ten dzień dla mnie osobiście jest ważny i trudny zarazem, z jednej strony kiedy przychodziłem do Urzędu Gminy i potrzebowałem porady widziałem zakłopotanie na twarzy Pani Skarbnik o mojej jeszcze niekompetencji, pewnie była przerażona, że Wójt zrobi coś złego, z drugiej strony otrzymywałem porcję wiadomości i wsparcia w sprawach bardzo trudnych. Z optymizmem, który jest jakby wrodzoną cechą pani Skarbnik, którym potrafiła się dzielić i było łatwiej pokonywać te trudne momenty. Dzisiaj kiedy przychodzi ten czas, kiedy Pani Skarbnik wyraziła wolę przejścia na emeryturę chciałbym serdecznie podziękować. Nie tylko za te wspólnie dni, które przyszło nam pracować w Urzędzie Gminy, ale również za ten okres, który Pani w naszym samorządzie, dla naszej gminy w swoim życiu poświęciła, a to okres bardzo długi. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Proszę Państwa przystępujemy do głosowania. Kto jest za - 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Kostomłoty została podjęta jednogłośnie. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Razem z Panią Przewodniczącą w imieniu całego samorządu, wszystkich obecnych i nieobecnych mieszkańców gminy Kostomłoty chcemy wręczyć podziękowanie dla Pani Skarbnik. „Szanowna Pani, przez 26 lat Pani praca związana była z samorządem gminy Kostomłoty, za wzorowy sposób jej wykonywania zasługuje dziś na szczególne podziękowanie. Odpowiedzialnie, kompetentnie, godnie z zaangażowaniem wypełniała Pani obowiązki najpierw starszego referenta do spraw wymiaru, a przez ostatnie 9 lat Skarbnika Gminy Kostomłoty. Z uporem i głęboką siłą perswazji oraz w ekonomicznym stylu pokonywała Pani wszelkie przeszkody. Pani wiedza i nieustanna chęć jej pogłębiania stanowiły dla nas wszystkich skarbnicę, z której czerpać można było cenne wskazówki. Jesteśmy głęboko przekonani, że dzięki Pani sumienności i życzliwości wszystkim kontrahentom i petentom Urzędu ten Urząd kojarzy się z miejscem przyjaznym, z kompetencją i profesjonalizmem. Serdecznie dziękujemy, dużo zdrowia, satysfakcji, pogody ducha i wszelkiej pomyślności w życiu osobistym w imieniu samorządu Przewodnicząca Rady Gminy Kostomłoty i Wójt Gminy Kostomłoty” Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Ja jeszcze w imieniu całej Rady chciałabym życzyć Pani spokoju ducha i żeby Pani o naszej Gminie nie zapomniała. Liczę, że w każdej sytuacji będzie można liczyć na Pani pomoc. Jeszcze raz życzę wszystkiego dobrego. Następnie sołtysi i kierownicy jednostek organizacyjnych podziękowali Pani Skarbnik za współpracę wiązankami kwiatów. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym jeszcze powiedzieć, że zgodnie z wolą pani Skarbnik nie rozstajemy się i będzie udzielała pomocy w kształtowaniu nowego budżetu i swoją wiedzą będzie się dzieliła, jak będzie taka potrzeba. Za to serdecznie dziękuję. Skarbnik Gminy ze wzruszeniem podziękowała Radnym Rady Gminy, Wójtowi, Sołtysom i przedstawicielom jednostek organizacyjnych Gminy za życzenia, za okazywaną jej życzliwość i za dobrą współpracę. Ad. 19. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Przystępujemy do uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy Kostomłoty Panią Elżbietę Czarnota. Proszę Pana Wójta o zabranie głosu. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Szanowna Pani Przewodnicząca, szanowni Radni przywilejem i obowiązkiem Wójta jest zaproponować Państwu osobę, która w dniu dzisiejszym będzie powołana na stanowisko skarbnika z dniem 1 lipca. Do wyboru miałem procedurę postępowania konkursowego, bądź przeprowadzenia rozmów, negocjacji i przedstawieniu Państwu osoby do powołania na to stanowisko. Po półrocznym rozpoznaniu przeprowadzonym przeze mnie postanowiłem dzisiaj zarekomendować Państwu osobę Pani Elżbiety Czarnota na stanowisko Skarbnika Gminy Kostomłoty. Bardzo proszę kandydatkę o parę słów od siebie. Elżbieta Czarnota - Dzień dobry, nazywam się Elżbieta Czarnota jestem kandydatką na stanowisko skarbnika gminy, pracę zawodową rozpoczęłam w roku 1992 jako księgowa w firmie handlowej w Środzie Śl., od 2001 r. zajmuję stanowisko głównej księgowej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Śl. W trakcie trwania pracy zawodowej ukończyłam podyplomowe studia z zakresu księgowości i kontroli finansowej na Wydziale Zarządzania i Informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, ukończenie tych studiów pozwoliło mi na zdobycie pełnych kwalifikacji, jakie stawia swoimi wymogami ustawa o finansach publicznych. W trakcie pracy zawodowej ukończyłam liczne kursy, szkolenia z rachunkowości i finansów publicznych, również z rozliczania środków unijnych i sprawozdawczości w tym zakresie, w roku 2004 uzyskałam certyfikat Ministra Finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeśli pozwolicie mi Państwo na pełnienie funkcji Skarbnika Gminy Kostomłoty zapewniam, że swoją wiedzę, swoje doświadczenie będę starała się wykorzystać jak najpełniej, możliwość współpracy z państwem, mam nadzieję, przyniesie pozytywne efekty. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Ja tylko dwa słowa, jest to księgowa jednostki powiatowej, z bólem oddaję ja na teren gminy Kostomłoty, bo w tym roku odchodzi u mnie kierownik wydziału i to była następczyni kierownika wydziału w Powiecie. Myślę, że oddajemy osobę, która ma poczucie odpowiedzialności i chce coś zrobić. Na pewno nie zrobi tego sama, młodych trzeba przyuczać. Wierzę, że Pani Skarbnik, która odchodzi ze stanowiska jeszcze przez jakiś czas popracuje. Ja na pewno też będę służyła swoją radą. Dokładam się do rekomendacji Pana Wójta i myślę, że będzie dobrym Skarbnikiem. Myślę, że Rada za jakiś czas powie, że to był dobry wybór. Jeżeli nie ma więcej pytań to odczytam projekt uchwały i przystępujemy do głosowania uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy Kostomłoty. Kto jest za – 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała w sprawie powołania Skarbnika Gminy Kostomłoty została podjęta jednogłośnie. Złożono gratulacje powołanej Skarbnik Gminy Kostomłoty Pani Elżbiecie Czarnocie. Ad. 20. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Chciałabym poinformować, że na moje ręce wpłynęło pismo w sprawie zrobienia centralnego ogrzewania na świetlicy w Paździornie. Rada podejmie decyzję w czwartek na wspólnym posiedzeniu Rady i informacja o decyzji Rady zostanie przekazana sołtysowi. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos. Nie widzę. Przechodzimy do następnego punktu. Ad. 21. Przewodnicząca Rady Janina Gawlik - Wobec zrealizowanego porządku posiedzenia zamykam XXIII sesję Rady Gminy w Kostomłotach. Protokołowała Irena Piotrowska
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||