Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
BIP - Gmina Kostomłoty
Bip - Strona główna

Urząd Gminy

Konsultacje społeczne

Organy

Prawo lokalne

Podatki i opłaty »

Uchwały Rady »

Zarządzenia Wójta »

Budżet »

Sprawozdania finansowe

Zamówienia publiczne »

Archiwum przetargi »

Plan postępowań o udzielenie zamówień

Organizacje pozarządowe »

Wolne stanowisko pracy

Opinie RIO/KONTROLE

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kostomłoty

Plany miejscowe

Dziennik Ustaw

Monitor Polski

Dziennik Urzędowy WD

Ewidencja działalności gospodarczej

Akty prawa miejscowego

Rejestr działalności regulowanej - odbiór odpadów

Działalność lobbingowa

Petycje

Opieka nad dziećmi do lat 3

Dostępność

Koordynator ds. dostępności

RADA SENIORÓW

Ochrona danych osobowych

Cyberbezpieczeństwo

Efektywność energetyczna Gminy

Standardy Ochrony Małoletnich

Rejestr Instytucji Kultury

walidacja css walidacja html
Strona główna » PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009 » PROTOKÓŁ MARZEC 2009

PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009: PROTOKÓŁ MARZEC 2009

PROTOKÓŁ NR XXXIII/09
z sesji Rady Gminy Kostomłoty
w dniu 23 marca 2009r.
Ad. 1.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XXXIII w roku 2009. Witam serdecznie Radnych, Sołtysów, Kierowników jednostek organizacyjnych i gości.
Ad. 2.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam proponowany porządek obrad.

Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie programu sesji.
3. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
4. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
6. Informacje i komunikaty.
7. Wnioski i zapytania.
8. „15 minut dla wyborców”.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w podziale na stałe obwody głosowania na terenie Gminy Kostomłoty.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia części nieruchomości nr 215 obręb Kostomłoty na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w Kostomłotach.
12. Sprawy bieżące.
13. Zakończenie obrad XXXIII/09 sesji Rady Gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie widzę. Kto jest za przyjęciem porządku obrad 12?
  kto jest za – 12 głosów,
  kto jest przeciw – 0 głosów
  kto się wstrzymał – 0 głosów.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że program sesji został przyjęty. Na dzisiejszej sesji obecnych jest 12 Radnych; 2 jest nieobecnych. Stwierdzam, że wszystkie uchwały podjęte dzisiaj są prawomocne i zgodne z prawem.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałam powiedzieć, że na dzisiaj nie został przygotowany protokół, będzie zatwierdzony na następnej sesji. Proszę Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście przedstawiam sprawozdanie z działalności Wójta:
Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy za okres od dnia 27 .02.2009r. do dnia 13.03.2009r.
1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie:
• zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009,
• zmian w podziale na stałe obwody głosowania na terenie Gminy Kostomłoty,
• wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia części nieruchomości nr 215 obręb Kostomłoty na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w Kostomłotach.
2. Udział w konferencji w Brzegu Opolskim na temat rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Rozmawialiśmy na temat rozwoju sieci komunikacyjnej oraz gminnej infrastruktury.
3. Udział w konferencji na temat realizacji programu Urzędu Marszałkowskiego dotyczącego odnowy wsi.
4. Udział w Forum Oświatowym  na temat finansowania oświaty  oraz zmian podstawowych aktów prawnych.
5. Ustalenia organizacyjne dotyczące obchodów:
a). 10-lecia współpracy z Sierentz – zaproszenie ks. Biskupa. Temat jest już właściwie zamknięty. Wstępnie wygląda to tak. 3 czerwca przyjedzie grupa 25 radnych z Sierentz wieczorem. Spotkamy się na kolacji w Piotrowicach, natomiast orkiestra dojedzie w czwartek rano. Planujemy zakwaterowanie i obiad w hotelu, a następnie koncert w Środzie Śl., a wieczorem spotkanie u Jaworka w Miękini i kolacja w szkole w Karczycach. W piątek rozpoczniemy mszą świętą, o 10.00 uroczysta sesja na dużej sali, później obiad i przejście do GOK-u na występ dzieci ze szkoły w Karczycach. Zakończymy ok. 16.00 i następnie zakończymy przy kolacji spotkanie w Piersnie. W sobotę rano wyjeżdżają ze względu na wybory.
b). niedzieli palmowej. Uroczystości odbędą się w Paździornie. Ustaliliśmy harmonogram. Stosowne informacje są już do wzięcia, proszę żeby wywiesić we wioskach.
6. Uzgodnienia z dyrekcją ORLENU oraz projektantami dotyczące koncepcji wyjazdu ze strefy aktywności gospodarczej. Mimo, że mamy zatwierdzony plan zagospodarowania przestrzennego, ta droga, o której Państwu mówiłem, że prowadzę procedurę wywłaszczenia zakończyła się uchyleniem decyzji starosty przez wojewodę ze względu na brak uzgodnienia organizacji ruchu z zarządzającym drogą krajową nr 5. Po rozmowach dotyczących organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania przy CPN-ie z Panem Dudzicem. Orlen nie wyraża zgody na zmianę lokalizacji wjazdu, musi mieć zjazd bezpośredni z drogi krajowej nr 5. Oprócz zjazdu na CPN musimy zlokalizować jeszcze 5 innych dróg. Po rozmowach z pięcioma projektantami nikt nie przedstawia innej wizji, jak koncepcja budowy ronda, o minimum przekroju 70 m. Jak jechałem na sesję widziałem, inwestorzy którzy zakupili grunty po jednej i drugiej stronie działają. Po jednej stronie robią drogę, a po drugiej tyczą coś na działce. Ja szczegółów nie znam. Cieszymy się, że coś zaczyna się dziać. W budżecie nie mamy pieniędzy na budowę dróg, ani koncepcję ronda, ale te prace muszą iść, żeby przejąć teren. Budowa dróg, to jest kwestia między gminą a inwestorem i te sprawy po jednej stronie udało się rozwiązać bezkosztowo i inwestor buduje dojazd, natomiast drugiej sytuacji nie znam, ale prawdopodobnie jakieś koszty będziemy musieli ponieść.
7. Prowadzenie postępowania w sprawie własności działki w Osieku – Kółko Rolnicze. Po zaproszeniu na spotkanie radcy prawnego i prezesa kółka, nie doczekaliśmy się obecności radcy. Prezes nie przedstawił nowych dokumentów, sporządziliśmy notatkę służbową. Poprosiliśmy pisemnie o przedstawienie dokumentów i takie wpłynęły do UG w ubiegłym tygodniu. W tej chwili radca prawny obrabia i myślę, że w najbliższym czasie będzie rozstrzygająca decyzja. Według mnie kółko nie przedstawiło stosownych dokumentów, potwierdzających że mają prawo do dysponowania nieruchomościami.
8. Udział w postępowaniu dotyczącym studium wykonalności linii energetycznej Kąty Wrocławskie – Żarów. Jest około 70 słupów do uzgodnienia. Sołtys dostali materiały. Jak spojrzymy na mapki, to pierwsze cztery słupy stoją w gminie Mietków i zaczyna być problem. W Kątach nie ma problemu. Tam linia istnieje i będzie wymiana słupów na inne. W Internecie zamieszczono informacje, że MOP ma się nazywać Stróża, natomiast jest napisane, że znajduje się na 131 km. Jak zweryfikujemy to z mapami i naszymi planami w gminie, to rzeczywiście MOP Piotrowice i MOP Stróża jest w naszej gminie przy moście na Paździoro, gdzie mamy utwardzoną drogę, a następny MOP przy moście, który jest mostem dojazdowym do pół. Natomiast właściciel nieruchomości w gminie Mietków twierdzi, że zgodnie z informacją 131 km jest w gminie Mietków i tam będą prowadzone inwestycje. Ma rację, bo 131 km jest poza naszą gminą, ale jest to ewidentny błąd, który muszę wyprostować. Chcę powiedzieć potencjalnym protestującym. Możemy tego nie robić, i tak nie będzie żadnych inwestycji lub zrobić to, przynajmniej będzie to, co planujemy. Natomiast jest absurdem blokowanie pola, bo tam będzie inwestycja. Nie będzie inwestycji, bo mieszkaniówki nikt przy autostradzie nie zrobi. Natomiast dla umiejscowienia linii przesyłowej 110kw, przy autostradzie nie wolno też postawić hali. Umiejscowienie linii energetycznej w tym pasie jest jak najbardziej stosowne. Oczekujemy tej linii, jak świeżego powietrza, bo bez tego prądu, który dzisiaj inwestor zabrał nie mamy nic. Co my możemy zaoferować, niewiele. Jeśli nie będzie utrudnień, to sprawa będzie się jeszcze toczyła najbliższe dwa lata. Jeśli będą blokowania tej inwestycji, to może zejść z pięć lat. Prosiłbym, żeby tak sprawę przedstawiać. I mówimy tylko o nitce przy autostradzie. Ta linia dotyczy czterech gmin – Kąty Wr., Kostomłoty, Mietków i Żarów. Nie można tego przesuwać, bo tamte Gminy już też swoje plany robią. Druga nitka odpada, bo po uzgodnieniu z gminą Mietków, tam są złoża piasku przy Stróżach.
9. Wyrażenie zgody na dojazd do działki firmy Bisek drogą gminną i zgoda na jej utwardzenie. W planie zagospodarowania przestrzennego zaplanowany jest wyjazd ze strefy przemysłowej po stronie południowej tych terenów, 200 m od obecnego mostu. Wyjazd ten nie może być wybudowany do czasu budowy nowego mostu. Nie znamy terminu. Wyjazd przy CPN-ie jest niemożliwy, ze względu na brak ronda. W związku z tym, najbliższy wyjazd jest przy cmentarzu w Wichrowie. Wyraziłem zgodę, ponieważ nie trzeba wykupywać gruntu, mamy tam drogę 15 m. Za swoje pieniądze te 1,5 km inwestor utwardza drogę. Ja na to wyraziłem zgodę. To nie jest rozwiązanie docelowe. Mówiłem o tym, że w zamian musi być ułatwienie dostępu do cmentarza i budowa przynajmniej prowizorycznego parkingu i ścieżki.
10. Prowadzenie postępowania w sprawie  wniosku Rady Pedagogicznej SP Mieczków o odwołanie dyrektora szkoły. Do czasu zakończenia postępowania nie udzielam żadnych informacji.
11. Ustalenia z ANR dotyczące przewozu kruszywa z kopalni piasku w Siemidrożycach. Koncepcja przejazdu przez pola do Piotrowic odpadła. Prowadzę rozmowy z ANR-em, żeby przez Panem Mudrym w Wilkowie Średzkim wyjechać do drogi wojewódzkiej w obrębie nieużytku na polu Pana Palińskiego. Są tez kłopoty, bo Agencja nie ma takiego §, żeby wyłączyć z użytków rolnych czasowo nawet, ale ja uważam to, za jedyne rozwiązanie. Ten piasek musi być w ciągu roku wywieziony, jeśli nie, to będzie czekał następnych lat.
12. Udział w Walnym Zebraniu Spółek Wodnych. Był wniosek i na następną sesję zaprosimy Pana Starostę. Chciałem uzmysłowić, żeby Państwo przekazywali to w swoich miejscowościach. Jeśli w miejscowości jest spółka wodna, a ktoś nie płaci składek, to Starosta może wydać decyzję nakazującą zapłatę również dla tego, który się uchyla. Jeśli w miejscowości jest spółka, to wszyscy rolnicy powinni wnosić opłaty. Postanowiliśmy na zarządzie, że zarówno pracownicy interwencyjni, jak i dofinansowanie z budżetu, to nie pójdzie to na wioski, gdzie spółek nie ma. W tamtym roku wykonaliśmy dwie prace, w miejscowościach, w których nie ma spółek, a wszyscy mówią, że my płacimy, a Wójt nie daje ani złotówki. Wsparcie pracowników interwencyjnych i finansowe, będzie dla wsi, gdzie są spółki. Niech to będzie mobilizacją, żeby te spółki tworzyć.
13. Rozpoczęcie procedury renty planistycznej dla 14 ha na strefie aktywności gospodarczej.
14. Wydanie zarządzeń w sprawie:
• powołania komisji do przeprowadzenia przetargów i rokowań,
• powołania komisji do odbioru inwestycji PN. „Modernizacja budynku SP w Kostomłotach wraz z zagospodarowaniem terenu – etap I remont dachu”,
• zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009,
• wprowadzenia zmian w instrukcjach regulujących gospodarkę finansową urzędu,
• obowiązującej stawki stosowanej przy przejazdach służbowych samochodami osobowymi, motocyklami i motorowerami niebędących własnością pracodawcy.
• przedstawienia Radzie Gminy i RIO sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kostomłoty za 2008r.
• przedstawienia Radzie Gminy Kostomłoty sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i samorządowej instytucji kultury za 2008r.
15. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie:
• podziału nieruchomości – 1
• wycinki drzew – 4
• działalności gospodarczej – 2
• nadania numerów porządkowych – 1
• USC – 2
• warunków zabudowy i zagospodarowania terenu – 5
Ponadto:
• przyjęto 29 wniosków o wydanie dowodu osobistego
• wydano 31 dowodów osobistych
• wydano 3 zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.


Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków)
w okresie od 14.02.2009r. do 12.03.2009r.
 
Liczba ogółem

1. Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 36
2.  Decyzje dotyczące podatku 39, w tym:
a. ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 9
b. zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 30
3. Decyzje w sprawie ulg podatkowych
a. odroczenia Liczba ogółem =  0,  z tego::
Odmowne = 0
Pozytywne = 0
b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 0
c. umorzenia Liczba ogółem = 1, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 1, w tym:
• 0 decyzji umarzających należność główną
• 1 decyzja umarzająca odsetki w kwocie 1.786,00 zł wraz z częścią        opłaty prolongacyjnej wynoszącą 255,00 zł.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Moja działalność, jeśli chodzi o podatki jest bardzo drastyczna. Chciałbym się trzymać zasady, że rzadko uciekam się do należności głównej, raczej to są jedynie odsetki. Jeśli chodzi o należność główną, to naprawdę w bardzo krytycznych przypadkach. 
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad.4.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. (sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad.5.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji był zgłoszony 1 wniosek przez Pana Jana Piotrowskiego. Otrzymał Pan odpowiedź na piśmie.
Ad.6.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Zwróciliśmy się do Zarządu Wojewódzkiego Melioracji o udrożnienie rzeki Młyńsko. Dostaliśmy potwierdzenie, że jest ona planowana do udrożnienia w 2009r. Automatycznie złożyliśmy wniosek do urzędu wojewódzkiego do mienia skarbu państwa o pokrycie udrożnienia rowów doprowadzających wodę, do tej rzeki. Te dwa wnioski zostały akceptowane i myślę, że w tym roku będą zrealizowane poza spółkami wodnymi.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła podał do wiadomości harmonogram wyłączeń oświetlenia, w związku z remontem oświetlenia (II etap).
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Dzisiaj rozpoczęły się prace wymiany oświetlenia. Po zakończeniu tego etapu przystąpimy do rozwiązania problemu nowych punktów. Wyłonimy firmę, ale trudno obiecywać, że przystąpimy do wykonania. Ten temat jest cały czas drążony. Druga informacja. Proszę o uwagę szczególnie Sołtysa z Osieka, Mieczkowa, Wichrowa i Samborza. To w pewien sposób dotyczy Gminy Udanin. W 2004r. 19 lipca przyszło zawiadomienie z Gminy Udanin do urzędu, że zgodnie z uchwałą Rady Gminy podjętą 28 października 2003r. przystępuje się do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Udanin. Wnioski do tego planu można składać do 15 sierpnia 2004. Następnie w 2005r. 7 października wpłynęło do urzędu pismo  z prośbą o zaopiniowanie projektu planu zagospodarowania. Nie przedstawienie opinii w terminie 21 dni uważa się za zaopiniowanie bez uwag projektu planu. W tym planie jest jedno zdanie, które nas dotyczy – na wszystkich terenach rolnych w gminie Udanin można stawiać wiatraki. W tej chwili biją się 4 firmy i cała gmina poszatkowana jest wiatrakami. W imieniu Osieka, Mieczkowa, Wichrowa i Samborza złożyłem protest, że nie można wchodzić z oddziaływaniem na nasze tereny. Oczywiście projektujemy farmę wiatrowa w naszej gminie, ale kilometr od zabudowy i nie wchodzimy na tereny sąsiednich gmin. W Udaninie Wójt nie może ingerować, gdzie stanie wiatrak. Inwestor podpisuje umowę z rolnikiem. Od granicy gminy 5 m te wiatraki się pojawiają. Jest jeden wiatrak, gdzie ¼ oddziaływania jest w gminie Udanin, a ¾ w gminie Kostomłoty. To jest bardzo złe. Teraz prowadza procedurę środowiskową. Na tym etapie Państwo możecie swoje uwagi wnosić. Ja jako UG więcej już nic nie zrobię. 21 listopada 2008r. zawiadomienie to również poszło do Sołtysów. W grudniu 2008 tez poszło do Sołtysów tych miejscowości. W związku z tym dostaliśmy odpowiedź na nasz protest, gdzie Pani Wójt odpowiada, że nie ma możliwości zmiany. Dobrze by było, że jeśli Państwo nie chcecie mieć w swoim sąsiedztwie siłowni wiatrowych, to należy na tym etapie zgłosić uwagi. Nie znam terminu zakończenia postępowania. To, co mówię w tej chwili jest bardzo ważne. Jak nie obronimy się, to będziemy mieli w pobliżu miejscowości wiatraki. Od Mieczkowa to nie wiem, czy jest nawet kilometr.  
Sekretarz Gminy Elżbieta Janus-Burak odczytała komunikat dotyczący wypełniania wniosków o dopłaty bezpośrednie z ARIMR.
Sekretarz Gminy Elżbieta Janus-Burak – Zaświadczenia z kursu, ze środków ochrony roślin z grupy 27-28 lutego br. będą do odebrania w GOK-u. Proszę Sołtysów również o odbieranie i wywieszenie obwieszczeń w sprawie wyborów parlamentarnych (kalendarz wyborczy).
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Z-ca mnie prosił, żeby przeprosić, ze nie będzie odbierał telefonów, jest w szpitalu, po lekkim udarze. Wróci najwcześniej w maju. Prosiłbym bardzo, żeby wszystkie sprawy które rozpoczął, raczej do mnie dzwonić.
Zofia Heller-Sypek – Przypominam, że do końca kwietnia należy złożyć oświadczenia majątkowe.
Bogusława Szopa - Od 1 kwietnia do 30 listopada ruszają prace społeczno-użyteczne. Wymienię miejscowości, w których te osoby będą. Osoby, które mają skierowania z Biura Pracy zgłaszają się do nas, otrzymują listy obecności i one się zgłoszą do Sołtysów lub Radnych. Bardzo proszę o potwierdzanie i zlecanie prac np. sprzątanie przystanków, placu zabaw. 10 godzin w tygodniu, nie więcej niż 40 godzin w miesiącu. Bardzo proszę pilnować tych godzin, bo później nam Biuro Pracy nie refunduje więcej i płacimy ze środków własnych.
Edmund Winiarski – Co z odzieżą robocza dla tych osób. W zeszłym roku ludzie nie mieli na ten cel ani złotówki, a potrzebne są np. rękawice.
Bogusława Szopa - Ja na ten cel nie mam pieniążków. My tylko robimy listę, rozliczamy czas pracy. Porozumienie jest zawarte z UG.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Myślę, że my będziemy rozmawiać z Wójtem, bo Pani na ten cel środków nie ma. Ja chciałam przypomnieć, żeby po sesji zostali Radni, bo mamy kilka spraw do przedyskutowania z Panem Wójtem. Czy są jeszcze inne komunikaty? Nie widzę.
Ad.7.
Marian Fita – Mam pytanie w sprawie ul. Świerkowej. Tam w tej chwili są podejmowane działania w związku z uzyskaniem renty planistycznej, w związku z zabudową. Moje pytanie się wiąże z tym, czy nie jest obowiązkiem Gminy doprowadzenie wodociągu do tej ulicy. Ulica ma nazwę, powstają tam domy, rolnik odstępuje część działki na drogę, to obowiązkiem urzędu jest chyba doprowadzenie wodociągu do tych działek. Sprawa druga, to wniosek, aby zrobić coś przy ośrodku zdrowia, po lewej stronie (chodzi o pobocze). Tam zatrzymują się samochody i kierowcy opróżniają popielniczki i inne nieczystości. Chciałbym, aby zwrócić się do Starostwa o zebranie nadwyżki ziemi, jaka tam się znajduje.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Ja odpowiadam na piśmie i na to odpowiem. Niemniej jednak uzasadnienie realizacji inwestycji wymaga szerszego wytłumaczenia. Realizując inwestycje budowy domu, można zrobić to dwojako. Na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, bądź tam, gdzie jest zatwierdzony plan o warunkach zagospodarowania przestrzennego na podstawie zezwolenia na budowę, bądź sam plan określa, co tam można postawić. Teraz mamy o to taką sytuację. Będę mówił na podstawie Kostomłotów, bo tu jest m.in. ta ul. Świerkowa. Jeśli jest tak, że gmina sprzedała działki, wybudowała sieć wodną, zaraz za gimnazjum na tej ulicy sprzedała swoje działki, uzbroiła i mamy budować ogrodzenie od boiska, to koszty sprzedaży działek nie pokrywają tej sieci wodnej, ani tego płotu, one stanowią tylko fragment. Natomiast, jeśli chodzi o rentę planistyczną z ulicy Świerkowej, to w tej chwili renta, którą na działkach prywatnych naliczyliśmy, a już ten plan w przyszłym roku nie da nic, renty planistyczne są w łącznej kwocie nie przekraczającej 40.000 zł. Trudno zatem, żebyśmy za te pieniądze chcieli cokolwiek zrobić. Jak przejmowałem drogi, to mówiłem wyraźnie, że za nie pobieranie opłaty adiacenckiej. Nic więcej.  Oczywiście byli tacy, którzy nie kwestionowali oddać 20 arów z hektara i załatwiali to w jeden moment. Są tacy, którzy nie chcą oddać 3 m i ja nie jestem w stanie zmusić, bo te rzeczy powinno się załatwić przed zatwierdzeniem planu. Ja nie potrafię odróżnić takiego inwestora, od inwestora np. w Piotrowicach, gdzie są wybudowane dwa domy na polnej drodze i tam generalnie w naszej drodze zostało wbudowane ok. 100 m przyłącza. Zostało wykonane własnym projektem tych osób, potem zostało nam przekazane z bardzo małym udziałem gminy. Oczywistą jest sprawą, że bez projektu nic się nie zrobi. W przypadku ul. Świerkowej gmina wykonała projekt. Ten projekt wkomponowuje się w całą obwodnice Kostomłotów. I tutaj jest problem. Wtedy, kiedy rozpoczęliśmy projekt, skąd mogliśmy wiedzieć, że tam akurat pojawi się inwestor. A dlaczego nie pojawił się na innej działce? To nie są nasze pola. My zrobiliśmy obwodnicę Kostomłotów, która zaspokoi wszystkie te działki. Wykonanie tego projektu będzie nas kosztować ok. 1.200.000 zł. Pytanie, czy obecnie dla dwóch domków mamy rozpoczynać tą inwestycję, czy jeszcze poczekać. Proszę Państwa, ja muszę szukać rozwiązań doraźnych. Natomiast nie mogę uruchamiać inwestycji, bo dwie działki zostały sprzedane na ulicy Świerkowej. To jest absolutnie niemożliwe, zwłaszcza, że nie mamy jako gmina w tym interesu. Problem jest bardzo złożony. Chcę Państwu powiedzieć jeszcze jedną rzecz. Dzisiaj też przyszedł człowiek, który ma prywatną działkę w innej miejscowości. Kazałem mu napisać podanie, że rozpoczniemy plan zagospodarowania przestrzennego na jego terenie, on oddaje pod drogę teren, buduje media i robimy plan. Oczywiście za jego pieniądze. To są zasady, które dzisiaj obowiązują w Polsce. Ja nie potrafię zrozumieć oczekiwań. Podobnie na strefie. Panie Radny, na strefie też są tacy, którzy mają pole i mieszkają w Kostomłotach. Przyszli do mnie, żebym budował drogę, bo tak jest w planie zapisane. Dobrze, tylko na budowę infrastruktury na 150 ha trzeba 15 mln zł. Pytanie, skąd je wziąć?

Marian Fita – No dobrze, ale czy jeżeli została nadana nazwa ulicy, czy nie powinno być?
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nazwa ulicy nie ma żadnego związku. Wszędzie, gdzie nadajemy numer porządkowy, musi być nadany zgodnie z rozporządzeniami. Ulica musi mieć nazwę, jeśli w miejscowości są wprowadzone nazwy ulic i numer lokalu. Jeśli ktoś się buduje i występuje o nadanie numeru, to musimy niestety nadać nazwę ulicy i numer porządkowy. Natomiast zupełnie inną sprawą jest to, i ja nie zmienię zasad, które wprowadziłem. Jeśli komuś się to nie podoba, pójdziemy na drogę sądową. Tylko jeszcze raz Radnych i Sołtysów proszę. Oczywiście, że można w ten sposób robić roszczenia wobec gminy, tylko my niczego nie zrobimy w starej zabudowie, bo wciąż będą oczekiwania tylko i wyłącznie tych, co się budują. Ja rozumię na terenie Gminy, ale to jest prywatny teren.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ta działka budowlana była kupiona jako działka uzbrojona, czy jako pole? Jako pole, to musi poczekać.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jako pole rolne, które kiedyś było, ten pasek ziemi kosztuje 1.000 zł pod tą drogę. Natomiast jeśli ktoś mówi, że nie otrzymał prezentu, bo to jest jego dorobek rodzinny, ja w to wierzę. Ale otrzymał prezent, bo gmina przekształcając 1 ha pola pod mieszkaniówkę z dnia na dzień zwiększyła wartość tej działki o kilka set tysięcy złotych. Nie chcę tu prowadzić licytacji, natomiast odpowiedź będzie. Ja prowadzę rozmowy z tymi właścicielami, którzy te działki nabyli. Mieliśmy jedno spotkanie, a w tym tygodniu ma się odbyć następne. Natomiast ustaliliśmy, że wspólnie tą inwestycję wykonamy. Zmierzam do finalizowania przyłączy wodnych. Inną sprawą jest aspekt prawny, żeby z tego projektu można wyciąć ten kawałek i go sfinalizować, bo to jest następny zapis ustawy, który mówi, że nie można dzielić inwestycji, jak jest jedno pozwolenie na budowę. To są rzeczy, które prowadzę i na pewno nie są mi obojętne, ale muszą być przeprowadzone na zdrowych zasadach. Chcę, żeby wszyscy potencjalni inwestorzy wiedzieli, oczywiście skłonna jest robić plan, ale na określonych zasadach ekonomicznych.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Myślę, że odpowiedź przyjdzie na piśmie. Ja mam dwa wnioski. Bardzo proszę, aby gmina zajęła się drogą, tam gdzie są działki gminne, między szkołą, a boiskiem wiejskim. Tam już się urywa podwozie. Tam są takie dziury niemiłosierne. Co rok jest to naprawiane, ale nie wiem, czy to zedrzeć i zrobić kawałeczek (dokładnie 5 m). Nie ma porozumienia z powiatem i powiat robi swoje, a gmina zostawia kawałek i robi swoje, albo wcale nie robi, bo tam sa już takie dziury. Bardzo bym prosiła, żeby w pierwszej kolejności. Drugi wniosek, to mam prośbę, aby pan Wójt zwołał wspólne spotkanie z ANR, konserwatorem zabytków i dzierżawcami obiektów zabytkowych w Piotrowicach PGR. Prowadzimy od dość dawna postępowanie. Domagamy się remontów budynków i jest ewidentna spychologia, a teraz już dowiedzieliśmy się, już nawet potwierdza to Agencja. Otrzymałam pismo od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który też pisze - na mocy tych że obowiązków utrzymania zespołów pałacowo-folwarcznego z parkiem, zgodnie z przepisami w ustawie o ochronie zabytków oraz bieżącej konserwacji i remontów spoczywają na dzierżawcy. Ja czytałam umowę dzierżawcy, te umowy są zupełnie inne. Wszystkie instytucje odpowiadają do ministerstwa zupełnie inaczej, a otrzymuję tylko do wiadomości.  Natomiast te pisma są tak sprzeczne. Panie Wójcie bardzo bym prosiła, aby włączyć Nadleśniczego, który jest właścicielem parku, konserwatora, który ma nadzór nad tym wszystkim i przede wszystkim ANR i dzierżawców, dlatego że dzierżawcy wypowiadają się w naszej obecności inaczej, a Agencja twierdzi zupełnie co innego.  
Joanna Bronowicka - Podobną sytuację mam w Jarząbkowicach i też chciałabym przy tym uczestniczyć.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Być może to będzie ostatnie spotkanie. Albo damy sobie spokój, albo będziemy strać się o wyegzekwowanie pewnych zachowań od Agencji i dzierżawców. Czy są jeszcze wnioski? Nie widzę.
Ad.8.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Pan Sołtys mnie prosił o przekazanie informacji, że do kapeli ogłoszony jest casting – kobiety pow. 40 lat. Potrzebuje minimum 15 kobiet.
Edmund Winiarski – Mam pytanie do Pana Wójta. Od 3 m-cy nie mamy sklepu. 10 lutego dzierżawca z Kostomłotów podjął akcję, ale do chwili obecnej sklep jest nieuruchomiony i nie widać, żeby coś robił. Ze sklepu podciągnął sobie linię, ciągnie prąd i remontuje budynek mieszkalny. Nieoficjalnie z rozmów sąsiedzkich wynika, że nie kwapi się do uruchomienia sklepu, prawdopodobnie z przyczyn finansowych. Mam prośbę, aby w ramach administracji UG, albo go zmusić, albo niech ktoś inny weźmie. Było zainteresowanie uruchomieniem sklepu. Druga sprawa. Pan Wójt obiecał, że będziemy mieli siatkę, słupki. Czy sprawa jest nadal aktualna?
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jeszcze raz powtórzę zasady. Ja przywiozłem ziemię, rozplantowałem. Materiały, to i owszem, ale robocizna po stronie mieszkańców. Wszędzie na innych ogródkach zostały posiane trawy, zostało wygrabione. Gdyby tak było, to można by było kupić siatkę i wkopać słupki. Oczywiście, że takie plany są. Były rozmowy z Panią Mamzer-Żurek, że nie tylko ten plac należy ogrodzić. To nie jest duży koszt, natomiast tym sposobem. Oczywistą jest sprawą, że możemy poczekać jeszcze rok, bo będzie fundusz sołecki i powiem wtedy, że w ramach tego funduszu, to sobie Państwo zrobicie. Chciałbym, żeby to w tym roku było i na pewno zrealizujemy. Jeśli chodzi o sklep, to było czterech chętnych, wszyscy deklarowali pilne uruchomienie, ale do przetargu stanęła jedna osoba i umowa została podpisana na dzierżawę. Ja nie mam sił sprawczych, żeby nakazać jutro otwarcie. Zawezwę na rozmowę dzierżawcę, bo rozumiem mieszkańców, że czekają na usługę. Tej sprawie się przyjrzę.
Wioletta Dyczyńska - W Jakubowicach jest odcinek drogi, co idzie przez środek wsi – między sklepem, a budynkiem, tam jest niżej asfalt. Tam wiecznie stoi woda i jest ochlapywany budynek.
Karol Stafiński - Poszło pismo do powiatu, bo sam się tą sprawą zająłem. Odpowiedzi jeszcze nie ma.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Takich pism poszło więcej, bo to jest nie jedyna droga. Największy problem jest w Chmielowie i Lasowicach, bo tam jest ciurkiem przez całą wieś. Niewiele to wskórało, bo te inwestycje muszą znaleźć się w budżecie powiatu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Trzeba przypominać o tych problemach, bo są wykonane inwestycje, gdzie mamy okres gwarancji, rękojmi, czy żądania wykonania prawidłowego. Przy chodnikach nowo wybudowanych są kałuże np. w Piersnie, Piotrowicach.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Oczywiście będziemy to robić.
Krystyna Kawka - Czy coś wiadomo o sadzonkach świerka.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę zgłosić zapotrzebowanie, jeśli nie zostało zgłoszone. Jak przyjdzie tylko odpowiedź, to ja powiadomię. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo. To jest w ramach programu „Zielona Wieś”.
Ad.9.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009 był omawiany dzisiaj na Komisji Budżetu, Finansów i
Rozwoju Gospodarczego. Kto jest za nie odczytywaniem uchwały?
Kto jest za  - 12 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
Kto jest za  - 12 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.10.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w podziale na stałe obwody głosowania na terenie Gminy Kostomłoty.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Sobkowie były kiedyś przysiółkiem, teraz są sołectwem.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
Kto jest za  - 12 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.11.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia części nieruchomości nr 215 obręb Kostomłoty na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w Kostomłotach.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
Kto jest za  - 12 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.12.
Zofia Heller-Sypek - Mieliśmy wizytę młodzieńców z Wilkowa. Uznaliśmy z naszym Sołtysem, że zagrażają bezpieczeństwu. Ponoć przejeżdżają przez wieś i polują na określonych młodych ludzi. To jest problem ogólno gminny. Zastanawiam się, co ewentualnie zrobić. Czy zacieśnić współpracę między nami Radnymi, Sołtysami, a naszymi dzielnicowymi. Nawet ktoś przypadkowo może przechodzić i może zostać pobity.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja myślę Pani Przewodnicząca, że tu warto było by zrobić spotkanie na wsi z tymi młodymi ludźmi i Policją. Ja otrzymałam informację, że jeśli jest potrzeba nasze służby policyjne na pewno uczestniczą w tego typu spotkaniach. I wspólnie z młodzieżą się zastanowić, czy ten problem istnieje, czy nie. Jeżeli nawet taka grupa wjeżdża i nikt do tego nie chce się przyznać, ani rozmawiać, to i tak Policja nic nie zrobi. Warto spotkania robić na wsi i warto rozmawiać.
Mieczysław Dynaka - Jak przyszedł nowy komendant obiecaliście sobie Państwo, że będziecie się zapraszać, a on będzie te zaproszenia honorował. Do tej pory chyba ani raz się nie pojawił na sesji, a pojawiają się te sprawy trudne.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Tak jak Pan powiedział, będziemy się zapraszać. Póki co, nie było potrzeby i nikt nie zapraszał.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jest zapraszany na każdą.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja myślę, że przy obsadzie dwóch na dwie Gminy, to nawet trudno wyrwać się na tą sesję. Jeżeli chcemy zaprosić na sesję, nie widzę przeszkód, tylko trzeba podać temat, na jaki będziemy dyskutować. Można  zapraszać na spotkania co miesięczne, które mamy z Radnymi, jeżeli jest taka potrzeba. Natomiast z ostatniej rozmowy, która przeprowadziliśmy, to mówiliśmy, ze tam gdzie się problem pojawia, to w spotkaniach będą dzielnicowi uczestniczyć i tam się pokażą. U mnie w Piotrowicach spotkanie było i warto zrobić u siebie. Ten problem jest praktycznie lokalny, bo nie rozwiążemy go na sesji. Czy są jeszcze sprawy różne? Nie widzę.
Ad.13.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Zamykam XXXIII/09 sesję Rady Gminy Kostomłoty.

Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Anna Orzechowska

Załącznik nr 1

SPRAWOZDANIE WÓJTA
z wykonania uchwał Rady Gminy Kostomłoty
podjętych na sesji w dniu 24.02.2009 r.

•Uchwała nr XXXII/163/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009.
Plan po zmianach:
dochody budżetu gminy 19.689.220 zł
wydatki budżetu gminy 20.367.448 zł.
 
•Uchwała nr XXXII/164/09 w sprawie WPI Gminy Kostomłoty.
Uchwała będzie realizowana na bieżąco.

• Uchwała nr XXXII/165/09 w sprawie zmiany uchwały nr IV/15/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla podstawowych szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego działających na terenie gminy Kostomłoty.
   Uchwałę skierowano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.  

•Uchwała nr XXXII/166/09 w sprawie zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty. 
Uchwałę przesłano do Wydziału Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu  Wojewódzkiego we Wrocławiu.

• Uchwała nr XXXII/167/09 w sprawie  przystąpienia do sporządzenia zmiany „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty” w celu lokalizacji GPZ, stacji transformatorowych rozdzielczych oraz linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia.
Uchwała pozwoli na dopuszczenie realizacji GPZ, stacji transformatorowych-rozdzielczych oraz linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia.

•  Uchwała nr XXXII/168/09 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kostomłoty na lata 2009-2015.
Uchwałę będzie realizowana w latach 2009-2015.

• Uchwała nr XXXII/169/09 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty.
Uchwała będzie realizowana w roku 2009.

• Uchwała nr XXXII/170/09 w sprawie przyjęcia planu pracy komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty na rok 2009.
Uchwała będzie realizowana w roku 2009.


Ponadto:
- Kolegium RIO we Wrocławiu wskazało Radzie Gminy Kostomłoty nieprawidłowości w uchwale nr XXXI/155/09 z dnia 27 stycznia 2009r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na 2009r.