PROTOKÓŁ NR XX/08 z sesji Rady Gminy Kostomłoty w dniu 25 marca 2008 r.
Ad. 1. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XIX w 2008 r. Na sesji obecnych jest 14 radnych (nieobecny radny Zenon Stankiewicz), wszystkie podejmowane uchwały będą prawomocne.
Ad. 2. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam program sesji. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Przyjęcie programu sesji. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji. 4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami. 5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. 6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych. 7. Informacje i komunikaty. W tym punkcie odniesiemy się do sprawozdania przedłożonego przez ZUM ponieważ dyrektor Lipowczyk musi pilnie wyjechać w sprawach służbowych. 8. Wnioski i zapytania. 9. „15 minut dla wyborców”. 10. Wystąpienie Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Oleśnicy. 11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty na rok 2008. 12. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty. 13. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Związku Gmin PRONATURA. 14.Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA 15.Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Planu urządzeniowo-rolnego Gminy Kostomłoty”. 16.Podjęcie uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami. 17.Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty w roku 2007. 18.Sprawozdania z działalności jednostek organizacyjnych gminy w roku 2007: GOPS, GOOSz, ZUM, GOK, ZGK. 19.Sprawozdanie z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kostomłoty za rok 2007. 20. Sprawy bieżące. 21. Zakończenie obrad XX sesji Rady Gminy.
Czy jest inna propozycja do dzisiejszego porządku obrad. Proszę Panie Wójcie o zabranie głosu.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – wnoszę o dokonanie zmian w programie i wprowadzenie dwóch uchwał , które były już omawiana na Komisji Budżetowej. Pierwsza to uchwała w sprawie zmian budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008, druga w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – dokonujemy następującej zmiany: w pkt. 17 podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. w pkt. 18 podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty.
Zofia Heller-Sypek – wnoszę o wykreślenie z porządku dzisiejszej sesji uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami, ponieważ po dzisiejszym spotkaniu Komisji Budżetu oraz Komisji Rolnej mamy bardzo dużo uwag. Nasza propozycja jest następująca prosimy o większe uszczegółowienie tej uchwały o obowiązujące przepisy i przedłożenie jej na następnej sesji.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – w takim razie projekt uchwały wraca do pracy w Komisjach. Proponuję przegłosować wprowadzane zmiany w porządku obrad sesji. Kto jest za przyjęciem dwóch projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie gminy Kostomłoty oraz uchwały w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty? - 14 głosów za Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Następnie przegłosujemy wniosek Przewodniczącej Komisji Budżetowej w sprawie wykreślenia z porządku obrad pkt. 16 podjęcie uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami. Kto jest za – 14 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów kto się wstrzymał – 0 głosów Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W takim razie pkt. 16 otrzymuje brzmienie – podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. 17. Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty. 18. Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty w roku 2007. 19.Sprawozdania z działalności jednostek organizacyjnych gminy w roku 2007: GOPS, GOOSz, ZUM, GOK, ZGK. 20.Sprawozdanie z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kostomłoty za rok 2007. 21. Sprawy bieżące. 22. Zakończenie obrad XX sesji Rady Gminy.
Ad. 3. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Protokół został podpisany. Do chwili obecnej nikt nie zgłosił zastrzeżeń do protokołu, czyli przyjmujemy, że protokół z ostatniej sesji został przyjęty. Przechodzimy do następnego punktu i proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji.
Ad. 4. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni radni, zaproszeni goście przedstawię informację o działalności Wójta między sesjami od 15 lutego do 15 marca. 1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie: przyjęcia planu pracy komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty na rok 2008, przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty, utworzenia Związku Gmin PRONATURA, przyjęcia statutu Związku Gmin PRONATURA, przystąpienia do opracowania „Planu urządzeniowo-rolnego Gminy Kostomłoty”, zasad gospodarowania nieruchomościami. Doszły jeszcze dwie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008 oraz w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty. 2. Podjęcie delegacji z Sierentz i Emmerthal. Pragnę przekazać Państwu, że po ostatnich wyborach we Francji mer wraz z grupą radnych będzie sprawował władzę w gminie Sierentz, został wybrany po raz szósty na mera. 3. Udział w uroczystości nadania imienia Gimnazjum. 4. Wszczęcie postępowania powtórnego w sprawie naliczenia renty planistycznej dla Eko-Bau. Kolegium Odwoławcze zakwestionowało kilka spraw m.innymi wycenę. Po spotkaniu z rzeczoznawcą, który rozpoczął procedurę wyceny doszliśmy do porozumienia o przystąpieniu do powtórnego operatu szacunkowego. Będą problemy ponieważ jednocześnie Eko-Bau zaskarżyło decyzję Kolegium o skierowaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia. 5. Rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Tu pragnę powiedzieć, że tydzień temu wszedł w życie plan zagospodarowania przestrzennego były przeprowadzone rozmowy z Tarnobrzeską i Wałbrzyska Strefą Specjalną jak również z inwestorami. Prowadzone są rozmowy odnośnie ich wymagań, czy one zakończą się powodzeniem tego nie wiemy ponieważ finał będzie w tedy kiedy prywatne podmioty oraz Agencja, która przygotowuje nową ofertę przetargową, sprzeda grunty tym inwestorom. 6. Udział w Walnym Zgromadzeniu Spółek Wodnych. Zgromadzenie podsumowało dorobek i wytyczyło plan na rok następny. Pocieszającym jest to, że rów Jarosławiec w tym roku będzie wyczyszczony 7. Podpisanie porozumienia ze Społecznym Komitetem Budowy w sprawie budowy świetlicy w Siemidrożycach. 8. Rozmowy z Tarnobrzeską i Wałbrzyską Strefą Ekonomiczną. 9. Dalsze prace nad planem urządzeniowo-rolnym. Chcemy opracować plan urządzeniowo-rolny dostaniemy dofinansowanie rzędu 80% , część kosztów będzie po naszej stronie. Ten plan będzie finalizowany w przyszłym roku kalendarzowym i pozwoli na realizację modernizacji dróg gminnych, przede wszystkim dróg polnych. 10. Podpisanie umów na wykonanie planów odnowy miejscowości. Podpisaliśmy 4 umowy na wykonanie planów odnowy w miejscowościach: Bogdanów, Karczyce, Piotrowice, Lisowice. Pozostałe jeśli będzie taka potrzeba, będą wykonane w oparciu o te profesjonalnie zrobione przez pracownika Urzędu Gminy. 11. Udział w zebraniach: Piotrowice Karczyce Osiek. 12. Udział w posiedzeniu Zarządu OSP. Zawody powiatowe będą organizowane w naszej gminie, jednostką która się tym zajmie będzie Osiek. Ustaliliśmy ponadto, że w tym roku zrezygnujemy z zawodów gminnych, Święto Strażaka odbędzie się w miejscowości Bogdanów. 13.Udział w Dolnośląskim Forum Samorządowym. Na Forum nowe władze województwa przedstawiły swoje zamierzenia. M.innymi przekazano nam, że EneriaPro zawarła już na 8.000 MW na Dolnym Śląsku umów z potencjalnymi klientami, którzy będą stawiać siłownie wiatrowe. Wiem na pewno, że nie pozwolą wybudować więcej jak na 2000 MW i mimo, że mamy porozumienia to wcale nie jest pewne, że te inwestycje będą miały powodzenie, bo będzie to zależało od wielu czynników. Ta informacja jest dla nas niekorzystna, gdyż obowiązują limity i będą one ograniczały inwestycje. 14.Szkolenia pracowników Urzędu Gminy i wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów. 15. Zmiany organizacyjne Urzędu Gminy – kontynuacja. 22. Wydanie zarządzeń w sprawie: powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Kostomłotach – dyrektorem została wybrana Pani Urszula Łapa, serdecznie gratuluję wyboru życząc samych sukcesów na płaszczyźnie edukacyjno-wychowawczej, wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, zmiany budżetu gminy Kostomłoty na 2008 rok, przyjęcia sprawozdania finansowego Zakładu Usług Medycznych w Kostomłotach za IV kwartał 2008 r., przedstawienia Radzie Gminy i RIO sprawozdania z wykonania budżetu gminy Kostomłoty za rok 2007, przedstawienia Radzie Gminy Kostomłoty sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i samorządowej instytucji kultury za rok 2007. 23. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie: wycinka drzew – 14 opłaty planistycznej – 5 rozłożenia na raty w spr. opłaty planistycznej – 3 opłaty planistycznej przed zbyciem - 1 o warunkach zabudowy – 11 zatwierdzenia projektów podziału nieruchomości - 4 działalności gospodarczej – 5 Ponadto: przyjęto 38 wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydano 140 dowodów osobistych, Pragnę dodać, że przeprowadziłem w tym miesiącu kampanię informującą wszystkich, którzy nie wyrobili dowodów, jest to niespełna 100 osób, część zgłosiła się do Urzędu, niemniej jednak część osób w ogóle nie podejmuje tematu. W 80% są to osoby, które wyjechały za granicę i są nieobecne, natomiast 20% to zwykła ignorancja. Niestety my nie mamy środków przymusu z wyjątkiem tych, które nastąpią po 1 kwietnia czyli kary administracyjne z urzędu, które być może wojewoda nakaże egzekwować. wydano 6 zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków) w okresie od 19.02.2008r. do 17.03.2008r. Liczba ogółem
1. Decyzje dotyczące podatku 28, w tym: a. ustalajace wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 6 b. zmieniajace wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 22 2. Decyzje w sprawie ulg podatkowych a. odroczenia Liczba ogółem = 4, z tego:: Odmowne = 0 Pozytywne = 4 b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego: Odmowne = 0 Pozytywne = 0 c. umorzenia Liczba ogółem = 1, z tego: Odmowne = 1 Pozytywne = 0, w tym: 0 decyzji dotyczących umorzenia należności głównej
0 decyzji dotyczących umorzenia odsetek
Liczba zaświadczeń wydanych we wskazanym okresie: 55 W Niedzielę Palmową delegacje prawie ze wszystkich miejscowości uczestniczyły w uroczystościach, które odbyły się w Wilkowie Średzkim. Chciałbym w tym miejscu podziękować mieszkańcom i Radzie Sołeckiej wsi Wilków Średzki, księdzu proboszczowi, kapeli, wszystkim delegacjom i uczestnikom.
Niniejsza informacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Ja jeszcze chciałabym podziękować członkom komisji, która miała bardzo trudne zadanie przy ocenie palm wielkanocnych. Czy są pytania do Pana Wójta. Nie widzę, w takim razie przystępujemy do punktu następnego.
Ad.5. Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy, które stanowi załącznik do protokołu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad. 6. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji zostały zgłoszone dwa wnioski przez radną Panią Zofię Heller-Sypek. Radna otrzymał odpowiedź pisemną na swoje wnioski, czy one radną satysfakcjonują. Skoro tak to przechodzimy do następnego punktu.
Ad. 7. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przed wystąpieniem dyrektora ZUM może ktoś chce zabrać głos. Proszę Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Zgodnie z intencją radnych zaprosiliśmy dyrektora BS w Oleśnicy, z uwagi na brak czasu w dniu dzisiejszym wydelegował pracowników naszego banku.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wystąpienie Prezesa BS nastąpi zgodnie z programem dzisiejszej sesji, a teraz poproszę Pana Lipowczyka i jeżeli ktoś z radnych ma pytania odnośnie przedłożonego sprawozdania, którego nie będziemy czytać gdyż było szczegółowo omawiane na posiedzeniach Komisji, proszę zadawać. Udzielam głosu Pani Joannie Bronowickiej – Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Wypoczynku.
Joanna Bronowicka – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Wypoczynku – Komisja na swoim spotkaniu szczegółowo omówiła sprawozdanie i przyjęła je.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania?
Mieczysław Dynaka -W sprawozdaniu jest napisane, że na złożone wnioski do kontraktu z Narodowym Funduszem, Fundusz kontraktuje tylko 70% proszę powiedzieć co z tymi 30%?
Eugeniusz Lipowczyk – Nasze wykonania są większe niż Fundusz dzieli, to wynika z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia i tak jest rok w rok. Co roku składamy oferty na poziomie potencjalnych możliwości wykonania przez naszą kadrę, niestety w roku ubiegłym kształtowało się to na poziomie 60 – 70% . W tym roku muszę powiedzieć jest wyżej na poziomie 80-90%, a jeśli chodzi o rehabilitację to otrzymaliśmy kontrakt o 100% wyższy niż w roku ubiegłym. Staramy się mimo tych niskich limitów wykonywać zawsze ponad limity naszym kosztem, pokrywane z innych źródeł. Zawsze liczę na to, że pod koniec roku Fundusz mając nadwyżkę środków uruchomi je na sfinansowanie tych dodatkowych świadczeń, tak stało się w roku ubiegłym z rehabilitacją. Dlatego taką przyjąłem strategię i tak działamy. Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że na rok bieżący mamy zakontraktowane wszystkie świadczenia. Chciałbym jeszcze powiedzieć kilka słów o GOM-ie 5 marca została ogłoszona upadłość przez Sąd, został wyznaczony syndyk i sędzia komisarz i od tego momentu moja rola, jako likwidatora została zawieszona, nie oznacza to zakończenia mojej działalności, gdyż ta zostanie zakończona z chwilą wykreślenia spółki z rejestru. Jeszcze dodam, że trzy dni po ogłoszeniu upadłości dostałem pismo, w którym sędzia przymusza mnie do złożenia sprawozdań finansowych za lata 2002 – 2007, w tym momencie to już nie miało uzasadnienia ponieważ nastąpiło ogłoszenie upadłości i dokumenty zostały wydane syndykowi. Dodam jeszcze, że przekazałem syndykowi 50% środków finansowych, które były przeznaczone na dokonanie likwidacji. Na koniec chciałbym jeszcze powiedzieć - myślę, że warto się tym pochwalić otóż 18 marca brałem udział z ramienia gminy w projekcie realizowanym przez Fundacje Rozwoju Demokracji Lokalnej pn. „Rodzic – pracownik”. Powiem, że gmina Kostomłoty jako jedyna gmina z gmin wiejskich podpisała strategię przyjazną rodzinie i na tym spotkaniu otrzymała dyplom.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękujemy bardzo, czy są jeszcze pytania? Proszę bardzo Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się, że Pan Lipowczyk w tak krótkim czasie doprowadzi do stanu ogłoszenia upadłości. Pragnę jeszcze poinformować, chciałbym żeby ta informacja dotarła do wszystkich mieszkańców, że szpital w Środzie Śląskiej zapewnia sobotnio – niedzielną obsługę pacjentów. Pan dyrektor Lipowczyk podjął działania w kierunku zabezpieczenia w jednym dniu w miesiącu lekarza do tego dyżuru, w oparciu o lekarzy z poszczególnych gmin szpital w Środzie Śląskiej będzie przyjmował pacjentów w czasie, kiedy przychodnie są nieczynne. Myślę, że już nie będzie takich przypadków, że pacjent zostanie odesłany albo będzie musiał zapłacić za wizytę.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Myślę, że nie było takiej sytuacji, żeby szpital nie przyjął pacjenta. Jeżeli takie sytuacje miały miejsce to proszę o zgłaszanie. Uważam, że wszystkie gminy powinny zadeklarować pomoc dla szpitala czy to w formie jak zaproponowały Kostomłoty, czy to w formie finansowej. Czy są jeszcze pytanie, nie widzę. Przechodzimy do następnego punktu.
Ad. 8. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wnioski i zapytania, proszę bardzo o zabieranie głosu. Z uwagi na to, że nie ma wniosków i zapytań przechodzimy do następnego punktu.
Ad. 9. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – 15 minut dla wyborców, czy ktoś chciałby zabrać głos. Zachęcam sołtysów, gości. W takim razie przechodzimy do punktu następnego.
Ad. 10. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wystąpienie Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Oleśnicy, co prawda nie ma Prezesa ale w zastępstwie są przedstawiciele Banku Spółdzielczego w Kostomłotach. Poprosimy o wyjaśnienie zasad przyznawania kredytów klęskowych.
Elżbieta Wilk BS Kostomłoty – przygotowaliśmy aktualna ofertę kredytową dla rolników, która rozdam radnym i sołtysom.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Rozmawiając a Prezesem wyjaśniłem jaki jest powód zaproszenia, powiedziałem, że chodzi o zniecierpliwienia rolników którzy oczekują, że w końcu zostaną uruchomione kredyty klęskowe. Wojewoda już jesienią zawiadomił mnie, że zostały przyznane środki tytułem kredytów klęskowych, a rolnicy zgłaszają mi, że są pewne problemy, że te pieniądze w banku nie zostały uruchomione. Chcemy usłyszeć gdzie jest przyczyna takiego stanu rzeczy.
Elżbieta Wilk BS Kostomłoty -Kredyt klęskowy zostanie uruchomiony jeżeli otrzymamy dopłatę z budżetu państwa, w grudniu wystąpiliśmy o dopłaty akcji kredytowej i do chwili obecnej nie otrzymaliśmy środków. Dopłaty mogą być udzielane do końca czerwca, myśmy wystąpili z zapotrzebowaniem. Wnioski wpłynęły z 29 gospodarstw na kwotę 602.980.00, ale te kredyty zostaną dopiero wtedy uruchomione jeżeli dostaniemy dopłatę. Na dzień dzisiejszy wiemy, że odnośnie kredytów klęskowych zrealizowano 4% zapotrzebowań. Nasza centrala BPS wystąpiła do Ministra Finansów i do Ministra Rolnictwa niestety do tej pory nie dostała odpowiedzi. Chcę jeszcze wyjaśnić, że kwoty oszacowane klęsk były dużo większe, Wojewoda w swojej opinii pomniejsz o kwotę ubezpieczenia oraz w zależności od uprawy. Kredyt jest oprocentowany 2,15%, udzielany jest na 4 lata, odsetki płatne są kwartalnie. Przypuszczalnie te środki dostaniemy, ale na pewno w kwietniu ich nie będzie. Jeżeli chodzi o Oleśnicę to oni część otrzymali dlatego, że tam klęska został ogłoszona do końca czerwca, a wtedy limit musi być wypłacony do końca I kwartału. Jeżeli klęska wystąpiła po czerwcu to wtedy kredyt jest wypłacany w II kwartale przyszłego roku.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Mam pytanie czy może pomóc interwencja Wójta i Rady Gminy w tej sprawie.
Elżbieta Wilk – Nie ma takiej potrzeby, bank zrzeszający występuje o dopłaty i później rozdziela na poszczególne banki.
Mieczysław Dynaka – Czy faktycznie rolnicy muszą się ubiegać tylko w tym banku, przecież na terenie powiatu jest więcej banków. Może nasi rolnicy mogliby się udać do innego banku?
Elżbieta Wilk – Być może w BGŻ, bo to jest duży bank i od lat zajmuje się kredytami klęskowymi. Nasz bank nawet nie przyjmuje wniosków, gdyż do końca nie wiemy czy otrzymamy te środki.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym żebyśmy ustalili pewne rzeczy jak to powinno wyglądać na przyszłość. Moim zdaniem komisje klęskowe pracowały w miarę sprawnie i szybko protokoły zostały przesłane do Wojewody. Wojewoda wydał decyzje po trzech miesiącach od gradobicia, gdzie poinformował nas o kwocie kredytów. Teraz przychodzą od Wojewody opinie wystawione na poszczególne nazwiska i one rzeczywiście mówią o kwotach niższych. Otrzymaliśmy również pismo, które mówi, że BS nie jest jedynym bankiem, który udziela tych kredytów. Tylko proszę Państwa, na terenie gminy mamy tylko ten jeden bank i trudno ludzi odsyłać gdzie indziej, życzylibyśmy sobie, żeby ten bank był w stanie wywiązać się z ofertą dla rolników, kiedy to będzie możliwe.
Elżbieta Wilk – Panie Wójcie to nie jest od nas zależne, to jest zależne od tego kiedy nam prześlą środki. BS Kostomłoty 6 grudnia wysłał zapotrzebowanie na dopłaty na kwotę 300.000 zł, zgłoszeń na dzień dzisiejszy mamy na 100.000 zł i do tej pory nie mamy dopłat.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – proszę Państwa to bardzo cenna informacja, trzeba ją przekazać rolnikom, ale proszę nam powiedzieć z doświadczenia, kiedy możemy spodziewać się uruchomienia tych pieniędzy?
Elżbieta Wilk -Jeżeli będą pieniądze to muszą być uruchomione do końca II kwartału.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Podtrzymuje Pani, że ani Rada ani Wójt nie mogą w tej sprawie nic zrobić?
Elżbieta Wilk – Tak.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja mam pytanie jeszcze do Pani – środków można spodziewać się do końca II kwartału, czyli rolnicy mogą składać wnioski.
Elżbieta Wilk – Wpłynęło do nas 13 wniosków, dużo rolników jeszcze nie złożyło ponieważ nie mają opinii od Wojewody.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W takim razie na bieżąco można składać wnioski i jak przyjdą pieniądze to rolnicy zostaną powiadomieni. Czy tak.
Elżbieta Wilk – Tak
Jan Szwedo – Swego czasu byłem zainteresowany kredytem na zakup ziemi i w tym czasie było to dla BS w Kostomłotach niedochodową transakcją, czy tak dalej jest praktykowane.
Elżbieta Wilk – Nie. Tutaj również są dopłaty z budżetu na takich zasadach jak przy kredytach klęskowych czyli część płaci rolnik, a część dopłaca budżet państwa. Jeżeli chodzi o kredyty na zakup ziemi to musimy wiedzieć wcześniej żeby złożyć zapotrzebowanie. Jeszcze dodam, że ten kredyt występuje tylko do końca tego roku, później zakup ziemi może odbywać się w ramach kredytu młody rolnik. Mamy w swojej ofercie dla rolników kredyt obrotowy – oprocentowanie 5,9, okres kredytowania do 12 miesięcy, ale o tym kredycie większość rolników wie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania do Pani? Nie widzę. Dziękujemy za Pani za przybycie i wyjaśniania. Ogłaszam 10 minut przerwy.
Po przerwie w sesji uczestniczy 13 radnych, radny Mieczysław Dynaka opuścił obrady sesji usprawiedliwiwszy się u Przewodniczącej Rady Gminy.
Ad. 11. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty na rok 2008. Do biura rady wpłynęły plany pracy na rok 2008 od wszystkich komisji, Państwo otrzymaliście je w swoich materiałach. Czy są zapytania, wnioski, uzupełniania do planów pracy? Nie widzę. Proszę o odczytanie uchwały.
Radny Waldemar Sudoł odczytał projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęcie uchwały – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Uchwała została podjęta jednogłośnie
Ad. 12. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty. Dostaliście Państwo projekt uchwały wcześniej, był omawiany na Komisjach. Proszę Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku o zabranie głosu. Joanna Bronowicka - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku -Komisja przyjęła plan pracy jednak wprowadzamy małe zmiany do uchwały, bo plan pracy będzie tylko na rok 2008, a nie tak jak zapisano w projekcie na rok 2008 i 2009. Należy również dokonać skreśleń na stronie tytułowej oraz w spisie treści, proponujemy również zmianę § 3, który otrzymuje brzmienie „uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2008 r.”
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem uchwały z proponowanymi zmianami – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów
Przed przystąpieniem do uchwalenia uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty może macie Państwo pytania. W związku z brakiem chętnych do zadawania pytań zamykam dyskusję w tym punkcie i przystępujemy do głosowania.
Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii – Gmina Kostomłoty podjęto jednogłośnie.
Ad. 13. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie utworzenia Związku Gmin Pronatura. Proszę o odczytanie treści uchwały.
Radny Waldemar Sudoł odczytał projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Państwa otrzymaliście § 3 wykropkowany dlatego też musimy z grona radnych wytypować jednego kandydata, który będzie reprezentował Zgromadzenie Związku, dlatego też proszę zgłaszać kandydatów. Radna Iwona Ryszka zaproponowała kandydaturę radnego Karola Stafińskiego. Radny wyraził zgodę. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -W związku z brakiem innych propozycji przystępujemy do przegłosowania kandydatury radnego Stafińskiego. Kto jest za - 13 głosów kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - § 3 otrzymuje brzmienie „Do Zgromadzenia Związku deleguje się Wójta Gminy Kostomłoty oraz radnego Karola Stafińskiego”. Przegłosujemy całą uchwałę Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała została podjęta jednogłośnie – 13 głosów za.
Ad. 14. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin Pronatura. Chcę dodać, że przyjęcie statutu musi odbyć się bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy, czyli 8 radnych musi być za przyjęciem statutu. Proszę Panie Wójcie o zabranie głosu.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Autorzy statutu pismem z dnia 18 marca wnoszą o dopisanie zmian w części VI w § 48 na samym końcu powinno być „ustawy o samorządzie gminnym” a zapisano tam o samorządzie gmin.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Nie będziemy tej poprawki głosować dlatego, że wynika to z ustawy. Czy są pytania do statutu? Nie widzę w związku z tym proszę o odczytanie treści uchwały. Radny Waldemar Sudoł odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin Pronatura. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –Otwieram dyskusję, czy są pytania do uchwały. Nie widzę w takim razie zamykam dyskusję i przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – o głosów Uchwała została podjęta jednogłośnie – 13 głosów za.
Ad. 15. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do następnej uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Planu urządzeniowo-rolnego Gminy Kostomłoty”. Proszę o odczytanie uchwały. Radny Waldemar Sudoł odczytał projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję, czy są pytania. Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała została podjęta jednogłośnie – 13 głosów za.
Ad. 16. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do następnej uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. Ta uchwała była szczegółowo omawiana przez Panią Skarbnik na komisjach dlatego proponuję nie czytać tej uchwały. Poproszę Przewodniczącą Komisji Budżetowej o przedstawienie opinii.
Zofia Heller-Sypek Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego – Komisja opiniuje pozytywnie uchwałę w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję, czy są pytania? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Przegłosujemy najpierw mój wniosek, żeby nie czytać całej uchwały. Kto jest za – 12 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 1 głos Wniosek przeszedł większością głosów – 12 za. Przystępujemy do głosowania uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. Kto jest za – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008 została podjęta - 13 głosów za.
Ad. 17. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Uchwała w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego gminy Kostomłoty. Plan został uporządkowany w stosunku do budżetu gminy. Czy są pytania w sprawie tej uchwały. Nie widzę. W takim razie odczytam projekt uchwały. Kto jest za przyjęcie odczytanej uchwały – 13 głosów Kto jest przeciw – 0 głosów Kto się wstrzymał – 0 głosów Uchwała została podjęta – 13 głosów za.
Ad. 18. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady Gminy Kostomłoty w roku 2007. Państwo otrzymaliście sprawozdania, zapoznaliście się z nimi. Czy są pytania? Nie widzę, w takim razie przystępujemy do punktu następnego.
Ad. 19. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Sprawozdania z działalności jednostek organizacyjnych gminy w roku 2007, przedstawiono nam sprawozdanie ZUM, teraz zaczniemy od ZGK. Otrzymaliście Państwo sprawozdania z działalności ZGK otwieram dyskusję, czy są pytania do kierownika ZGK.
Zofia Heller-Sypek – mam taką propozycję, żeby upublicznić telefon do kierownika, żeby w momencie awarii móc zgłosić mu ten fakt.
Mariusz Krzyżak – Kierownik ZGK – Podamy taki numer telefonu do wiadomości.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania? Nie widzę, w związku z tym przechodzimy do następnego sprawozdania – sprawozdania GOPS-u. Czy są pytania do Pani Kierownik GOPS-u w związku ze złożonym sprawozdaniem.
Joanna Bronowicka – Przewodnicząca Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku – Sprawozdanie zostało szczegółowo omówione i pozytywnie przyjęte przez Komisję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania? W związku z tym, że nie ma więcej pytań przechodzimy do następnego sprawozdania GOOSz-u. Czy są pytania ? Nie widzę, w związku z tym przechodzimy do sprawozdania z działalności GOK-u. Czy są pytania?
Joanna Bronowicka – Przewodnicząca Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku – Sprawozdanie zostało szczegółowo omówione i pozytywnie przyjęte przez Komisję.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania? Nie widzę w takim razie przechodzimy do punktu następnego.
Ad.20. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przed nami jeszcze jedno sprawozdanie, sprawozdanie z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kostomłoty za rok 2007. czy są pytania.
Joanna Bronowicka – Przewodnicząca Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku – Sprawozdanie zostało szczegółowo omówione i pozytywnie przyjęte przez Komisję, niemniej jednak poproszę Panią Marię o sprostowanie bo w sprawozdaniu pojawił się błąd.
Maria Mamzer-Żurek Pełnomocnik d/s Profilaktyki – Proszę Państwa w sprawozdaniu w części opisowej w p.punkcie a) w kolumnie uwagi i informacje należy wykreślić drugą część, a pozostawić tylko pierwszą część, która zaczyna się od słów „Za okres od 01.01. do 31.12.2007 w tym: - wynagrodzenie opiekunów, - szkolenia”.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do sprawozdania? Nie widzę. Uważam, że radni powinni poinformować mieszkańców swoich wsi o sprawozdaniach z jednostek gminy, gdyż wszyscy powinni znać działalność jednostek organizacyjnych gminy, i jeżeli będą inicjatywy twórcze bądź chęć ulepszenia pracy tych jednostek to bardzo proszę wnioski składać w biurze Rady. Dokonamy podziału na poszczególne komisje i będziemy je rozpatrywać. Pragnę dodać, że inicjatywa uchwałodawcza nie powinna wypływać tylko od Wójta, ale również od radnych i od sołtysów.
Ad. 21. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do następnego punktu „Sprawy różne” , w tym miejscu chciałabym przypomnieć, że w dniu jutrzejszym o godz. 16.30 w Urzędzie Gminy odbędzie się spotkanie z leśniczym, na które zapraszam wszystkich zainteresowanych. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Proszę bardzo Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni były różne praktyki stosowane przez samorząd jeżeli chodzi o dni wolne od pracy w Urzędzie Gminy. Było stosowane tak, że pracownicy byli podzieleni na dwie części i odbierali wolne w dwa różne dni. Jednak uważam, że takie rozwiązanie dla petenta urzędu nie jest dobre gdyż często zdarzało się, że interesanci przychodzili do tych urzędników, którzy akurat mieli dzień wolny. Chcę rozmawiać o dniu 2 maja, który w tym roku wypada w piątek. Noszę się z zamiarem jeśli nie usłyszę sprzeciwu, żeby cały Urząd - zgodnie z prawem – w piątek 2 maja był zamknięty. Ta informacja zostanie dużo wcześniej podana do publicznej wiadomości. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu z Państwa strony, to znaczy, że 2 maja w urzędzie Gminy będzie dniem wolnym od pracy.
Zofia Heller-Sypek – Chciałabym przypomnieć wszystkim o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych do końca miesiąca kwietnia.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękuję za przypomnienie, ze swojej strony chciałabym przypomnieć żeby dokładnie wypełniać formularze oświadczeń i jeżeli nie ma się rozdzielności majątkowej ze współmałżonkiem to należy podać także dochody współmałżonka.
Karol Stafiński – Pragnę poinformować, że w dniach 16 i 23 kwietnia odbędą się wyjazdowe posiedzenia Komisji Prawa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska.
Marian Fita – Chciałby powiedzieć, że w dalszym ciągu oczekujemy na rozliczenie dożynek.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Rozliczenie z dożynek przedłożyłam do Urzędu za raz po dożynkach.
Marian Fita – W takim razie proszę powiedzieć czy ktoś z radnych dostał takie rozliczenie?
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Przygotujemy takie rozliczenie i przekażemy w najbliższym czasie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?
Ad. 22. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W związku z tym, że nie ma chętnych do zadawania pytań zamykam obrady XX sesji Rady Gminy w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono i podpisano. Protokołowała – Irena Piotrowska
|