PROTOKÓŁ NR XXXIV/09 Ad. 1. Ad. 2. Proponowany porządek obrad: Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby coś wnieść do porządku Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że porządek obrad przyjęto Ad. 3. Ad. 4.
1. Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 38
Ad.6. Ad.7. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Szanowni Radni wnoszę o tą sesję, ponieważ dzisiaj około 12.00 uzyskaliśmy potwierdzenie naszych obaw, że luka w tym wniosku, który składamy do RPO na kanalizację, jest wyliczona nieprawidłowo. W związku z tym, że nie jesteśmy w stanie dokonać przedstawienia dzisiaj tych zmian, które obejmują możliwość finansowania tej inwestycji, to postanowiliśmy, żeby na spokojnie to opracować i jeśli się uda, przesłać kilka dni wcześniej do Radnych. Oczywiście musimy to zrobić przed złożeniem wniosku, a termin upływa 11.05.09r. Dlaczego wcześniej o tym nie wiedzieliśmy? Trudno było kwestionować coś, co uważaliśmy za dobre. Trochę przypadek pokierował, że doszliśmy do takiego wniosku, natomiast lukę finansową wylicza się przy opracowywaniu studium wykonalności, i tu rzeczywiście błąd nastąpił, dobrze, że na tym etapie, że mamy możliwość tego poprawienia, poza tym ocenienia naszych możliwości finansowych. Na sesji będzie tylko jedna rzecz do załatwienia, czyli te sprawy wynikające z realizacji wniosku, który składamy do RPO na modernizację oczyszczalni i budowę kanalizacji. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała zaproszenie Sanktuarium Jasnogórskiego i Miasta Częstochowy na pielgrzymkę samorządu terytorialnego organizowaną w dniu 24.05.2009r. (osoby chętne proszone są o zgłaszanie się do Biura Rady). Mieczysław Dynaka - W związku z tymi zmianami, czy my będziemy podejmować uchwałę, bo te kwestie finansowe, to będą się ciągle zmieniały, bo jeszcze przetarg je zmieni. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – O szczegółach będziemy rozmawiać po sesji na spotkaniu z Sołtysami. Ad.8. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W związku z tym, że ten punkt dotyczył zawsze Radnych proponuję, aby rozszerzyć go również o Sołtysów, Gości, żeby każdy mógł zadać pytanie Panu Staroście. Kto jest za rozszerzeniem tego punktu o Sołtysów, Gości, zebranych mieszkańców? Oddaje głos Panu Staroście. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Oddaje głos Panu Staroście. Starosta Powiatu Średzkiego Sebastian Burdzy – Chciałbym z Państwem porozmawiać o dwóch sprawach. Pierwsza, to jest wniosek Pana Wójta z 23 kwietnia, który wpłynął do mnie, dotyczący spraw melioracyjnych, w tym przypadku chodzi o wydawanie decyzji na podmioty, na osoby które nie są członkami spółek wodnych. Taka decyzja była wydana w miejscowości Osiek. Druga rzecz, to chodzi o zawarcie umowy partnerskiej między gminą Kostomłoty, a powiatem średzkim, dotyczącą zadania powiatowego na drodze powiatowej 2075D od miejscowości Zabłoto, do zjazdu na autostradę. Nie wiem, od której rzeczy mam zacząć, obie są ważne. Dla Państwa, podejrzewam ważniejsze są drogi, dlatego trochę się cofnę do spraw styczniowych. Dla przypomnienia. Wiedzą Państwo, że modernizacja drogi powiatowej 2075D od miejscowości Zabłoto do miejscowości Kostomłoty, ze zjazdami na autostradę, wartość kosztorysowa tego projektu przeszło 11 mln zł i wniosek ten był złożony swego czasu, jako wniosek powiatu średzkiego, i aplikowaliśmy o finansowanie z RPO, i termin składania właściwych wniosków mijał 31 stycznia 2009r. Wcześniej 28 stycznia odbyła się Rada Powiatu i decyzją Rady, ta inwestycja została z programu RPO wycofana. Wycofana, i w to miejsce zaproponowano aplikowanie o środki finansowe na modernizacje tej drogi z innego programu, nowego, który pojawił się w ubiegłym roku, czyli program przebudowy dróg lokalnych na lata 2008-2011, czyli tzw. schetynówek. Jakie są zasady w tym programie, to podejrzewam, że już Państwo wiecie. Tutaj są dwa rodzaje możliwości dofinansowania inwestycji tj. dofinansowanie w kwocie nie wyższej niż 3 mln zł do zadania, albo dofinansowanie 50% danego zadania. No cóż, decyzja Rady Powiatu, była taka, a nie inna i tą inwestycję wycofano z tego programu marszałkowskiego. Co chciałbym uzyskać? Tak, jak powiedziałem na początku. By przeprowadzić daną inwestycję, jest przeprowadzanych szereg ocen formalnych tego wniosku, jest odpowiednia punktacja itd. Czy to w RPO, czy zadaniach unijnych, czy rządowych, takie wnioski są oceniane przez różne komisje. Jednym z elementów oceny jest partnerstwo oceniane w skali 1-10. Patrząc na to, co do tej pory miało miejsce, jeżeli chodzi o ocenę różnych wniosków, partnerstwa między jednostkami samorządu terytorialnego są oceniane wysoko. Co do samego partnerstwa podejrzewam, że problemu nie ma. Jest problem finansowy. To jest to, co Państwa gminę przede wszystkim dotyczy, to ta nieszczęsna kara, nieuchronność tej kary, czyli jesteście Państwo zmuszeni zapłacić te zobowiązania. To powoduje również, że na wszelkie inne inwestycję „nie swoje”, na zadania, które nie są zadaniami Gminy, macie ograniczone środki finansowe, albo wręcz ich po prostu nie posiadacie. Ta inwestycja została wycofana przez Radę Powiatu. Wcześniej, oczywiście taką propozycję złożył Zarząd. Ja nie będę wnikał i mówił Państwu jak przeprowadzane były głosowania, i ile emocji było spowodowanych taką, a nie inną decyzją. Natomiast między czasie i po tym fakcie spotykaliśmy się z Panem Wójtem, jego pracownikami, a także osobą która wykonywała wcześniej projekt na tą drogę, z Panem Szczepankiem ze Świdnicy, i różne możliwości próbowaliśmy zaproponować i Radzie Powiatu, i Radzie Gminy tutaj. Na dzień dzisiejszy nie mamy żadnego porozumienia, ani umowy partnerskiej. Druga rzecz, to była mowa o wyetapowaniu inwestycji. Później decyzja Rady Powiatu zmieniająca po raz kolejny WPI – 26 marca, w której wybrano jeden z elementów tej dużej dla Państwa inwestycji, która miałaby polegać na modernizacji odcinka drogi Zabłoto - Kostomłoty razem z łącznikiem do drogi krajowej nr 5. Pan projektant dostał od nas polecenie zrobienia dwóch kosztorysów inwestorskich. Kosztorysy są w posiadaniu Pana Wójta. Urealnił kwoty. Jeden z elementów tej dużej inwestycji, czyli Zabłoto, łącznie z rondem w miejscowości Kostomłoty, do zjazdu na autostradę, w kierunku Wichrowa. Kosztorys inwestorski opiewa w tej chwili na kwotę 5.666.971 zł. Druga propozycja, która jest, powiedzmy jako możliwość wyboru, jako możliwość aplikowania o jeszcze dodatkowe środki, ten kosztorys opiewa na kwotę 5.307.444 zł, i on obejmuje praktycznie całą miejscowość Kostomłoty, łącznie z Rynkiem, i przebudową drogi w kierunku Paździoro. Ja mogę powiedzieć, że moja tutaj wizyta jest podyktowana tym, że ja mam obowiązek wykonywa uchwały Rady Powiatu. Jeżeli w uchwale Rady Powiatu, czyli w zmianie WPI, znajduje się zapis dotyczący przebudowy, modernizacji drogi powiatowej 2075D na odcinku Zabłoto -Kostomłoty oraz drogi 2079D, do autostrady A4, mamy wpisaną urealnioną kwotę i teraz napisane mamy, że w 2010 roku inne środki pozabudżetowe, jakie życzyli byśmy sobie zdobyć, to jest oczywiście kwota, która wynika z zasad przyznawania pieniędzy, jeżeli chodzi o programy rządowe, czyli schetynówkę, to jest 3 mln zł. Kwota 1 mln zł pojawiała się jeszcze wcześniej w zapowiedziach Pana Wójta, że więcej niż 1 mln zł gmina nie jest w stanie udźwignąć inwestycji drogowej w całości, czyli tej inwestycji przed podziałem, przed decyzją Rady Powiatu. Są to oczywiście wirtualne pieniądze na dzień dzisiejszy. My ich nie mamy i Państwo ich nie macie. Ja mogę państwa prosić jedynie, ewentualnie apelować, aby ta kwota była jak najwyższa z Państwa strony. Zbliża się termin składania wniosku. Termin aplikowania o te środki upływa w sierpniu tego roku. Gmina może złożyć 1 zadanie w ciągu roku, a powiat może złożyć dwa. Ważną rzeczą jest skomunikowanie drogi krajowej 94 i autostrady A4, więc logiczną rzeczą jest to, że proponuję dla Państwa ten odcinek drogi, łącznie z budową ronda w Kostomłotach. To tyle ze swojej strony. Proszę potraktować to tytułem wstępu i zamieniam się w słuch. Wójt Gminy Wacław Jaskuła - Nie mogę uniknąć przedstawienia problematyki tego zła, w którym się poruszamy. Zmiany ustrojowe dokonane, niedługo będzie rocznica wolnych wyborów, zastały samorządy w różnych sytuacjach. Nikt nie pytał przy takich zmianach, jakie dobro Gminy otrzymają, nazywam w „prezencie”. Porównam. Jeśli robimy przekazywanie, to te Gminy, które przejęły substancje oświatową w dobrej kondycji, na tym wygrały, a te które przejęły zrujnowaną, musiały dołożyć pieniądze do ich odtworzenia. Pamiętam jak przejmowaliśmy służbę zdrowia. Ile było na tej sali dyskusji, że przejmiemy, a i owszem, ale w dobrej kondycji. Nie przejmowaliśmy, ale dawaliśmy pieniądze, żeby zrobić remont. Potem, kiedy już rzeczywiście gmina wykonała remont powiedziałem, dobra przejmiemy, bo i tak tam włożyliśmy pieniądze. Dlaczego te przykłady podaję? Nikt w naszej Polsce nie dokonał analizy zmian ustrojowych, żeby zobaczyć w jakiej kondycji finansowej Gminy się znajdują. Nasza gmina co prawda leży przy Wrocławiu, ale trudno ją porównywać z jakąkolwiek gminą, która leży w powiecie średzkim. Jesteśmy jedyną gminą w tym powiecie, która nie ma ani jednego kilometra torów kolejowych. To jest jedyna gmina, która nie posiadała rezerwy energii elektrycznej większej niż 1 megawat. 1 MW to jest w ogóle poniżej bezpieczeństwa energetycznego gminy. Mamy 7 tysięcy mieszkańców. Nasza gmina nie posiada wielu innych rzeczy. Co z tego, że posiada rurę z gazem, ale tak naprawdę nie ma ani jednego domostwa, które z tego korzysta. Ani jednej działki przemysłowej, która korzysta z gazu, którą inni mają. Czytamy w gazetach różne informacje, tu i tam się gazyfikuje. Gazyfikuje się, bo trzeba mieć odbiorców, którzy zapewnią minimum 7 mln m³ odbioru tego gazu. I dzisiaj mamy taką oto sytuację, że Gminy, które w czasie, kiedy były te zmiany ustrojowe miały drogę, kolej, energię elektryczną, a niektóre miały jeszcze dodatkowo wodę w nieograniczonych ilościach. Dochodzi do tego, że te Gminy miały znacznie lepszą ofertę inwestycyjną, nie tylko dla przemysłu, ale także dla ludzi, zwyczajnych mieszkańców. Te gminy, korzystając na tym, sprzedały odpowiednie działki, poczyniły inwestycje wieloletnie. Z tego tytułu mają dzisiaj wpływ z tytułu podatku do swoich budżetów i również są rozwojowe. Korzystają ze wszystkich możliwości, które stwarza nasze państwo. Trudno mi mówić jako Wójtowi o równym rozwoju Dolnego Śląska, kiedy wszędzie zakłada się współfinansowanie z budżetu gminy. Weźmy pod uwagę taki „Orlik”. Wszyscy wiemy z mediów, że budżet gminy musi wyłożyć na to zadanie średnio w granicach 500.000 złotych, aby to zadanie zrealizować. Są różne przypadki. Niektórzy realizują poniżej 1 mln zł, ale większość realizacji tego programu, to 300.000 zł po stronie jednej instytucji zewnętrznej, 300.000 po stronie drugiej instytucji, a przetargi wychodzą różnie, ale ponad 1 mln zł też. Trzeba by założyć, że gmina musiałaby wyłożyć na taki zwykły program, co tak naprawdę naszą gminę nie stać. W związku z tym, patrzymy na gminy sąsiednie, gdzie np. buduje się chodniki, a my ich nie budujemy. Nie dlatego, że nie chcemy, i że nie mamy takich potrzeb, ale nie mamy takich możliwości. Te gminy, które doznały tego dobra w postaci kolei, gazu, energii elektrycznej, doprowadziły do spadku bezrobocia w naszym powiecie. I my, jako gmina nie możemy już zrealizować takich zadań, jak budowa dróg do strefy aktywności gospodarczej. Mamy piękne pod inwestycje 150 ha. Ale to nie Wójt kocha wytwórnię mas bitumicznych. Wójt chciałby, żeby tam piękne rzeczy były robione np. malowane obrazy, bombki na choinkę, takie inne sprawy. Państwo zatwierdziliście ten plan inwestycyjny. Aby uzbroić te działki i wystawić do produkcji przemysłowej, potrzeba z budżetu gminy 18 mln zł. To jest niemożliwe. I również, mówię to na wszystkich spotkaniach, jak można było nam odebrać prawo do skorzystania z tego dobrodziejstwa? Przedtem te gminy ubiegające się dostały dofinansowanie na budowę dróg do stref przemysłowych, a my nie. Dlaczego? Bo bezrobocie w powiecie spadło poniżej średniej dolnośląskiej i już żadna gmina nie może skorzystać. Proszę Państwa, ja tylko niektóre wycinki pokazałem. Mogę mówić o tych sprawach więcej niż godzinę. Jakie my mamy szanse dzisiaj stawać równo z naszymi sąsiadami i walczyć również o inwestycje, które są realizowane wspólnie z powiatem? Żadne. A do tego dochodzi ta główna przyczyna, która na nas spadła w tej kadencji i będzie na nas jeszcze długo ciążyła, czyli te nieszczęsne śmieci. Jak można w ogóle mówić o tym i naprawdę dyskutować. Ja tak naprawdę nie mam innych argumentów. Tu nie chodzi Panie Starosto o nasze chciejstwo, czy niechciejstwo. Po prostu nie ma możliwości. Oczywiście możemy nie robić innych rzeczy, ale od lat nie wybudowaliśmy ani jednego mieszkania socjalnego. Niedługo nie wywiążemy się z obowiązku, które nakłada państwo na nas i będziemy następne ponosić koszty. My nie wywiązujemy się z wielu innych kwestii, które powinniśmy zrobić, dlatego że nie mamy możliwości finansowych. Jak już się naprawdę wali, to gdzieś tam, te pieniądze próbujemy znaleźć. Większość zadań odbywa się na zasadzie dziwnego partnerstwa, bo tak naprawdę niektóre zadania są jakimiś dziwnymi partnerstwami, które nie występują w innych gminach. Trudno dzisiaj pokazać gminy, które realizują przedsięwzięcia na tym etapie. Wczoraj na boisku odbywał się mecz piłkarski i przyjechali do nas goście z Jaszowic, i pytali, jak u nas z tym sportem, jak sobie radzimy w gminie. Powiedzieli, że już od tego roku mają w gminie nocne, dwukrotne nawadnianie na swoim boisku, ciepłą wodę i wszystko fajnie. Odpowiedź była prosta, że radzimy sobie w ten sposób, że założyliśmy, że jedno boisko w gminie powstanie. Zapytali, przy jakim udziale? Ile set tysięcy złotych wykładacie? Jak powiedziałem, że 10.000, a ja osobiście tę trawę sieję, to było wielkie zdziwienie. Ale tak realizujemy nasz program usportowienia gminy i chcemy, żeby jedno boisko w roku powstawało. Panie Starosto, biorąc to wszystko pod uwagę, i to, że zasady się troszkę zmieniły, bo w tamtym okresie, kadencyjnie, to dofinansowanie zewnętrzne wynosiło 85% ze strony RPO, a dzisiaj jest 50%. Dla Wójta, dla Radnych jest wszystko jedno, czy to będzie z RPO. Dla Pana Starosty tak samo, dofinansowanie jest 50%. Tych pieniędzy zewnętrznych więcej nie będzie, tylko 50%. Oczekiwanie od nas większej sumy jest niemożliwe. Jeszcze powiem tak, myśmy różne sumy deklarowali. Ja jak zostałem tutaj Wójtem deklarowałem nawet w pewnym piśmie i napisałem, że w budżecie więcej nie możemy w tym roku ująć, ale środki w następnym budżecie do 25% finansowania, nie wiem jak było, ale prawdopodobnie napisałem, że spróbujemy ująć. Tylko na tym etapie, kiedy nie ma się gwarancji, jak będzie ta sprawa, a było niedawno postępowanie prowadzone. Ja nawet wtedy, kiedy to pisałem nie znałem sumy tych milionów, które mamy do zapłacenia. To rzeczywiście deklaracja zabezpieczająca również nasz interes, bo bardzo chcemy, żeby ta droga powstała. Jak wykonany już będzie ten etap z Ciechowa, to będzie jeden z najgorszych kawałków drogi w powiecie. Nam też bardzo zależy, żeby ta inwestycja była jak najszybciej zrealizowana. Nie mniej jednak, dzisiaj na bazie tych wydarzeń, które się stały, ja wrócę również do spotkań, które Pan Starosta wymieniał. Było spotkanie na tydzień przed tą sesją styczniową, kiedy to Rada zdjęła to zadanie z RPO. Myśmy się też z Radnymi spotykali. Rani analizowali nasze możliwości ze wszystkich storn i podtrzymali ten 1 mln zł. I to nasze stanowisko, ja na sesji przedstawiłem. Ale również z mojej ostatniej wypowiedzi, którą można przeczytać w protokołach, jak również na spotkaniu, które Pan Starosta organizował po tej sesji, że ostateczna decyzja, ile tych pieniędzy będzie w naszym budżecie możliwe przyznać nam, jak będzie to etapowane, podejmie Rada. I dzisiaj jest ten dzień, kiedy Rada Gminy Kostomłoty będzie podejmować decyzję, której też nie można zwlekać, a ja będę zobligowany do ujęcia tej sumy z Panem Starostą w porozumieniu, które zawrzemy. Myśmy spotkali się, nie ukrywam, na spotkaniu kilka dni temu i była bardzo długa dyskusja. Pewnie dzisiaj fragmenty Radni, jako wnioski przedstawią. Natomiast dla całego zadania więcej tych pieniędzy w naszym budżecie się nie znajdzie. I trudno będzie, żeby znaleźć te, ponieważ jesteśmy pod tą presją kryzysu w Polsce, i mniejszych wpływów z podatków rolnego w przyszłym roku. Wszyscy sobie z tego sprawę zdajemy, ponieważ cena zboża jaka jest, taka jest, a my jednak mamy tą główną część naszego dochodu z tego budżetu. Panie Starosto nie chcę przedłużać. Być może te niektóre z argumentów przedstawiłem. Pan Starosta je doskonale zna, natomiast oczywistą sprawą jest, żebyśmy chcieli, jeśli będę zaproszony, żeby przedstawić to Radzie Powiatowej w Środzie Śląskiej, natomiast jeśli Pan Starosta zechce te argumenty przedstawić na Zarządzie jeszcze raz, będę wdzięczny. Jeśli Pan Starosta zechce przedstawić te argumenty osobiście, bardzo będę wdzięczny na Zarządzie i Radzie. Uważam, że te argumenty są bardzo istotne i nie możemy, my jako gmina być traktowani, jeśli chodzi o możliwości finansowania, tak samo. Oczywiście dziękujemy Panu Staroście za to, co do tej pory było zrobione, bo przecież nie możemy powiedzieć, że nic nie było zrobione, bo były inwestycje chodnikowe i drogowe, to jest bardzo ważne i istotne, i one w niektórych przypadkach były zupełnie bez naszego udziału. Proszę przyjąć słowa podziękowania. Ale oczekujemy, że ta niezbędna, i to chciałem zostawić na koniec, ta droga nie jest niezbędna dla Kostomłotów. Ona nam do niczego nie jest potrzebna, jedynie do tego, żeby się domy nie waliły, bo jest wstrząs. Nam do rozwoju droga nie jest potrzebna, bo to samochody nie jadą do nas. My mamy strefę przy moście. Te samochody wszystkie, można zobaczyć, jadą tędy. One nie chcą jechać przez Wilków Średzki, bo tam jest źle przejechać. Natężenie ruchu w tej chwili jest bardzo ogromne. Co trzeci samochód, który na autostradzie się porusza, zjeżdża na drogę nr 5. Zostało to udowodnione. A z tego co piąty zjeżdża na Kostomłoty. W czasach, kiedy jest objazd, jadą tędy wszyscy, w jedną i drugą stronę – 100%. Nigdzie to nie dotyczy żadnej miejscowości na terenie naszego powiatu. Droga ta, dla Kostomłotów nie jest strategiczna. Na koniec powiem tyle. Radni nie zmielili Panie Starosto swojego stanowiska. Radni utrzymują stanowisko, które było utworzone na sesji listopadowej, przy obecności Pana Marszałka Grzegorza Romana, gdzie Radni uznali tą drogę za strategiczną, ale również wtedy stwierdzali, że powinna być finansowana ze środków zewnętrznych. Ja chciałem to podsumować. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękuję. Czy są pytania? Ja może uzupełnię, żebyśmy wiedzieli, o czym mówimy. Ja chciałam przypomnieć, że Pan Starosta i Pan Radny Wicha jak lwy walczyli o tą drogę, żeby nie wyszła z RPO. Tu trzeba uczciwie powiedzieć. Nie udało się, natomiast my mówimy o zadaniu powiatu, żeby nikt nie zarzucił, że mówimy o zadaniu gminy. Bo jeżeli chodzi o inwestycje wojewódzkie, wyciągają rękę do gminy o współfinansowanie, powiatowe, wyciągają rękę o współfinansowanie. My stoimy w takim zakleszczeniu, że my nic nie robimy, bo nie mamy pieniędzy, żeby cokolwiek dofinansować, ale jedno trzeba uczciwie powiedzieć, że gmina, Radni nie wycofują się z partnerstwa. Jaka kwota by to nie była, to porozumienie, umowa partnerska będzie Panie Starosto podpisana. Na pewno nie na milion, bo w budżecie mamy zaplanowane 162.000 zł i na dzień dzisiejszy, przy tym zakresie robót, taka kwota, jako partnerstwo będzie deklarowana. Natomiast, co do innego zakresu, nie wiem. Na pewno będziemy jeszcze rozmawiać, co dalej zrobić. Ale na dzień dzisiejszy nie wycofujemy się z partnerstwa. Mi troszeczkę jest trudno o tym mówić, bo ja stoję po stronie powiatu, i po stronie gminy. Natomiast rozgraniczam zadania gminy, i zadania powiatu. Być może Pan Starosta, Zarząd Powiatu wystąpi jeszcze z inną propozycją, żebyśmy mogli korzystać z tych środków zewnętrznych maksymalnie. Proszę o głos Pana Radnego Powiatowego, Stanisław Wicha - Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni, Goście. Pan Starosta powiedział prawdę. Rada decyduje na wniosek Zarządu. Zarząd wprowadził do porządku obrad o wyrzucenie tej drogi z RPO. Rada postąpiła, jak postąpiła, pozbawiając się środków, które można było wykorzystać do 2015 roku. Nawet, jeśli nie byłoby możliwości po stronie powiatu, zawsze można zrezygnować, a Rada poszła w tym kierunku, i Zarząd, bo trzeba przyznać, że Zarząd wnioskował, że najlepiej nic nie robić. I taka sytuacja wyszła. Ja Państwu tutaj już na poprzedniej sesji czytałem nazwiska Radnych, który głosowali, żeby tej drogi nie było. Są przeciwnicy cokolwiek robienia w powiecie. Jest taka grupa Radnych, to jest większość. Natomiast Pan Starosta wykonuje uchwały Rady. Jest przykro, bo w 2006 roku już opracowana była dokumentacja. W 2007 kończyła się. Teraz nie wiadomo, czy te chodniki będą w Zabłociu na tej skróconej drodze. Nie wiadomo, czy w ogóle schetynówki będą. Jest zapewnienie, że trzy lata, ale jeśli będzie kryzys, trudno powiedzieć. Jak Pan Starosta powiedział, nie ma pewności. I to był błąd 11 Radnych, że ich nie interesuje dobro mieszkańców powiatu i wyrzucili to z programu. Taka jest prawda. Przykro mi. Dziękuję. Ryszard Janiec – Czy jak będzie realizowana droga, to czy będą te chodniki w Zabłociu, czy nie? Bo jest bardzo niebezpiecznie na tej drodze. Teraz taki ruch powstał. Jeszcze firma Bisek zaczyna jeździć. Samochody jego jeżdżą bardzo szybko. Tłuczeń, którym wyrównywane są dziury na poboczu jest zgarnywany do rowu. Czy ta ścieżka rowerowa będzie tam realizowana na pasie drogowym? Uważam, że to nie jest aż taki straszny koszt, bo nie trzeba tam wykładać puzlami. Można nawet frezowiną wykorytkować taką ścieżkę. Ciężko w tej chwili poruszać się na rowerach i na nogach w stronę Kostomłotów. Cały czas jeżdżą samochody. Pan Starosta wydał takie zarządzenie, które pozwala jeździć dużym samochodom. Mieszkańcy chcą sprowadzać rzeczoznawcę i stwierdzać, że na skutek ruchu i dziur na jezdni, pękają budynki i będą występować o odszkodowanie do Starosty, bo to jest droga powiatowa. Do jakich jednostek wystąpić, chyba do Starostwa, żeby usunąć pobocza, które są na jezdni między chodnikiem na tej drodze. Dochodzą do wysokości około 40-50 cm. Są bardzo niebezpieczne, a szczególnie na zakręcie, gdzie zatrzymują się autobusy. Starosta Powiatu Średzkiego Sebastian Burdzy – Od początku Panie Radny w tym kosztorysie okrojonym są przewidziane chodniki w miejscowości Zabłoto. Co do ścinki poboczy, ja tylko przypomnę, że na przestrzeni 2007/2008 udało nam się ściąć prawie 80 km poboczy i to staramy się robić na bieżąco. Ja powiem tak, że cieszę się, że jest zapewnienie partnerstwa. Też nie przypuszczałem, żeby takiego nie było. Liczymy na to, żeby mieć odpowiednią punktację. W rozmowach z panem Wójtem przeważnie była mowa, że owszem gmina jest w stanie dofinansować dane zadanie, ale jeżeli chodzi np. w kwestii chodników. I tu jest ten podział na zadania powiatowe, gminne. W tym roku ma być zapowiadana w końcu zmiana ustawy o drogach. I to tak naprawdę spowoduje, że większość dróg powiatowych będzie drogami gminnymi, a część dróg wojewódzkich, nie będzie w ogóle spełniało kategorii drogi wojewódzkiej i zostanie najprawdopodobniej przypisana powiatowi. O ile my mamy 44 km na terenie powiatu dróg wojewódzkich, tu bym się nie martwił. Droga do 5, czy do Kątów Wrocławskich, to absolutnie nie, ale mamy odcinek 3-4 km, jeśli chodzi o miejscowość Brzezina Średzka, to ta droga tak naprawdę prowadzi do nikąd. Można się uśmiechać, ale ja się z takim podziałem dróg nie zgadzałem i nie zgadzam się do tej pory. Najprawdopodobniej wszystkie drogi w miejscowościach wiejskich będą z urzędu należeć do danej gminy. Wracam do wątku aplikowania o środki unijne. Ja jestem raczej pewny, że program narodowy utrzyma się jeszcze dwa lata. Jesteśmy w trakcie kończenia pierwszego roku, czyli zeszłorocznego aplikowania, rozliczania inwestycji. Ta droga ma olbrzymie szanse na dofinansowanie i ja jestem optymistą, akurat jeśli chodzi o to jedno zadanie, że otrzyma dofinansowanie w kwocie 3 mln zł, czyli maksymalne. Patrząc na kosztorys, ja oczywiście mogę jeszcze starać się zwiększać. Ja dzisiaj jadąc do Państwa zastanawiałem się co mam wam zaproponować, jakie rozwiązanie. Czy przekroczyć kwotę 6 mln zł, żeby starać się o 3 mln i 3 mln zostaje. A to co obserwuję, jakie ceny są po przetargach, to to jest budujące. Ceny spadają w dół i się urealniają. Jak więcej się włoży do wniosku, bo ten kosztorys został przepołowiony, jak gdyby na pół. Jak podzielić 12 mln zł, no na pół. Wziąć mapę, projekt i podzielić na pół. Chodzi o to, że jest taki kruczek prawny z Wojewodą, nawet, jakbyśmy złożyli o jak największą wysokość wniosku tegorocznego na 8 mln zł. Łapiemy w to np. całe Kostomłoty, łącznie z Rynkiem i aplikujemy o pieniądze. Pod koniec roku Wojewoda po komisjach mówi, że powiat średzki dostaje na to zadanie dofinansowanie maksymalne np. 3 mln zł, a myśmy mieli zadanie, na które aplikowaliśmy o 8. I taka sytuacja jest w tej chwili w powiecie oleśnickim. Oleśnica składała w zeszłym roku ze schetynówki wnioski na jakiś tam odcinek drogi na kwotę 7.200.000 zł, czyli teoretycznie mogą uzyskać tylko 3 mln. Po przetargu zeszli poniżej 6 mln. I teraz pytanie, czy Wojewoda da im te 3 mln, czy zejdzie procentowo też ze swojego udziału. Zobaczymy jak potoczy się sprawa w Oleśnicy, bo oni wystąpili do Wojewody, by jednak zostawił im całe 3 mln zł. I mają zadanie wykonane za 7.200.000 zł. Tak jak są te dwa etapy, ja to nazywam etapami, chociaż nie powinienem, też mi się oberwało za to słowo, przerzucenie z etapu powiedzmy Rynek - Paździorno, do tego. Może będzie to możliwe, poczekam do rozstrzygnięcia Wojewody w stosunku do powiatu oleśnickiego. Będę próbował przekonać Radę Powiatu, że jak będziemy składać w sierpniu wniosek o dofinansowanie, bo ja go i tak złożę, bo dla mnie ta droga jest najważniejszą droga powiatową. I ten wniosek, żeby był wyższy procentowo, i zobaczymy jak będzie po przetargu. Dla przykładu – droga Środa Śl. – Ciechów, wartość kosztorysowa 4.700.000 zł, a po przetargu niecałe 3 mln zł. Wojewoda przyznał nam 2.400.000 zł plus prace dodatkowe, które zawsze wychodzą, i one już są na tej drodze. Ale nie wykorzystamy całych 2.400.000 zł Wojewody, tylko będziemy musieli mu je oddać. Chodzi o to, żeby to, co zostało po tzw. oszczędnościach przetargowych, zostało tu w powiecie. I to też się będzie wyjaśniać, dopiero pod koniec maja. Wojewoda czeka na wszystkie zakończone postępowania przetargowe, a muszę Państwu powiedzieć, że wszędzie samorządy schodzą z cen, które wcześniej były określone w kosztorysach i te pieniądze z pierwszego roku obowiązywania programu, zostaną najprawdopodobniej na dole. Z drugim zadaniem, które powiat średzki składał, to była przebudowa całej miejscowości Udanin. Byliśmy jako pierwszy Starosta Powiatu Średzkiego Sebastian Burdzy - Panie Radny użył Pan bardzo delikatny wstęp. Może zacznę od pierwszego elementu. Tak oczywiście, szef odpowiada za wszystko. To ja przyjeżdżam tutaj do Państwa prosząc o dofinansowanie, o możliwości partnerstwa. Jednak, mogę powiedzieć, że ja się nie czuje w ogóle winnym tej sytuacji, bo naprawdę nie patrząc na to, czy ta droga jest w Malczycach, czy Kostomłotach, to uważam, że ona jest najważniejsza dla powiatu średzkiego, nie tylko dla Gminy Kostomłoty. I uważam tak dalej i będę uważał. Tak jak powiedziałem, konsekwentnie będę realizował tą drogę, czy ona będzie w okrojonej wersji, czy rozszerzonej, ona i tak kiedyś będzie musiała być robiona i będzie zrobiona. A ten etap pierwszy będzie zrobiony na przestrzeni tego i przyszłego roku. Będzie, bo ja jestem przekonany, że otrzymamy dofinansowanie. Natomiast co do partnerstwa z innymi gminami, ma Pan w zupełności rację. Takowe wcześniejsze nie pisane uzgodnienia w trakcie trwania samorządu powiatowego były zawsze. Zawsze Gminy, które mają więcej pieniędzy, to mają swój majątek, one są inaczej trochę ulokowane, choć to są podobne organizmy, pomagały powiatom, które są niedofinansowane, maja dużo innych zadań. Zawsze do inwestycji pomagały powiatom i ta zasada obowiązywała przez okres 10 lat. W pewnym momencie przestał obowiązywać, albo zaczęła obowiązywać inaczej. Wymienił Pan gminę Miękinia, niestety nie zgodzę się tutaj z Panem, bo to jest na dzień dzisiejszy jedyna gmina, która wręcz narzuca na samorząd powiatowy, na Zarząd wolę ilości robienia pewnych elementów, dróg, chodników, a przy tym partycypując na poziomie 80% i 100%. Przy realizacji inwestycji droga Błonie - Miękinia, to była jedyna gmina, z którą mieliśmy podpisaną umowę partnerską. Z zaznaczeniem ze strony Gminy Miękinia, że w momencie nie uzyskania dofinansowania ze strony RPO, gmina wyłoży 75% na tą inwestycję. I takie porozumienia mamy jeszcze do tej pory podpisane, bo ono obowiązuje. Bo dopiero jak podpiszemy umowę z Marszałkiem, to to porozumienie mogę podrzeć i wrócić do pierwszej wersji porozumienia, które mówi, że 50% dofinansowania, a pozostałe 50% po połowie. Co do Gminy Malczyce, czekam. Dzisiaj jest sesja i mam nadzieję określą już swoje możliwości finansowe dotyczące drugiego wniosku, który zamierzamy złożyć w tym roku na drogę Malczyce-Wilczków. Jaka będzie wysokość dofinansowania, nie mogę teraz Panu odpowiedzieć. Środa Śląska największa i najbogatsza gmina w powiecie. Jeśli chodzi o zadanie Środa Śląska - Ciechów to tu był wyłom, nie z mojej winy. Postanowili tej inwestycji nie dofinansowywać. Natomiast inne rzeczy np. jak budowa ciągu rowerowo-pieszego, tutaj mam zapewnienia i Burmistrza i Rady, że takowe zapewnienie finansowe z ich strony będzie zachowane. Dużo inwestycji w zeszłym roku przeprowadziliśmy wspólnie, jeśli chodzi o budynki szpitala. Po połowie praktycznie przeprowadziliśmy remont instalacji ściekowej w szpitalu. No, ale tak, ma Pan rację. Tu jest droga, i tu jest droga. Tutaj nie ma dofinansowania, a tu przyjeżdża Burdzy i mówi, dajcie nam dofinansowanie. Przepraszam, że tak mówię, ale tak jest. Mogę powiedzieć tyle, że jaka by ona nie była, ta kwota, w jakiej wysokości, plus łącznie z nami podpisanie umowy partnerskiej, powoduje to, że ten wniosek będzie miał jak największe możliwości uzyskania tych pieniędzy. Tak mogę odpowiedzieć na to. Nie chcę wchodzić w szczegóły, bo też podejrzewam zabrakło by nam czasu. Joanna Bronowicka - Chyba się Pan spodziewał, że oczywiście będę zabierać głos. I oczywiście mamy koniec kwietnia, droga Chmielów – Lisowice nie istnieje, nie ma jej. Droga polna?! Ja jeszcze dodam dalej. Droga do Jarząbkowic, a zwłaszcza mostek, i droga w kierunku Lutyni tam jest identycznie, jeden pas ruchu. Samochody ciężarowe, które jeżdżą po 40 ton. Droga jest fatalna. Nie radzę jechać samochodem osobowym. Ale to co się dzieje w Chmielowie, i Lisowicach, tam już było obiecane, rozmawiane. Mało tego, tak jak Wójt mówił w sprawozdaniu. Posiedzenie Komisji Urbanistycznej w sprawie studium gminy. Jakoś intuicyjnie mi mówi, że to będzie tyczyło tych samych wiosek – Chmielów, Lisowice, Jarząbkowie. 50% obcięcie powierzchni terenów przeznaczonych pod budownictwo. Tak mi się wydaje. Ja nie wiem, powiedzieć sloganem potocznym – zaorać te wioski i przeprowadzić. To jest jedyna szansa rozwoju tych wiosek. To jest najlepszy teren od strony Wrocławia i teren Gminy od strony Wrocławia najlepszy. Ten teren jakby nie istniał. Dziewiętnasty wiek?! Nawet nie dwudziesty. Marian Fita - Panie Wójcie, pytanie krótkie, odpowiedź nie musi być dzisiaj. O ile wiem jest wykonana dokumentacja na przepompownie przy ul. Szpitalnej. Chciałbym wiedzieć, czy została załatwiona sprawa wykupu gruntów? Ryszard Konstantynowicz - Ja mam pytanie do Pana Starosty. Czy tłuczeń, który przyszedł tutaj na ten teren do poboczy, był sprzedawany osobom prywatnym. Tak, czy nie? Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na pewno nie był sprzedawany. Ja Panu to gwarantuję, bo nie mam tego w ewidencji, ale może ktoś kupił taki sam, tego nie można wykluczyć. To nie jest czas na takie pytania. Myślę, że Pan poważnie traktuje sesję. Ryszard Konstantynowicz – Tak. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – To bardzo proszę poważnie zwracać się do mnie. Czy są pytania jeszcze do Pana Starosty? Nie widzę. Dziękujemy Panu Staroście. Wójt Gminy Wacław Jaskuła - Udzielę odpowiedzi pisemnej, ponieważ ja w tej chwili nie mam dokumentacji. Projekt jest zrobiony. Natomiast zadał Pan drugą część pytania, czy zostały grunty wykupione? Nie wiem. Muszę zobaczyć na jakim jest to etapie. Zofia Heller – Sypek - Ja mam pytanie, na jakim etapie realizacji jest sprawa przekazania parku w Ramułtowicach od ANR-u? Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Na etapie wymaganym przez Agencję: opracowania koncepcji zagospodarowania parku. Jak powiedziałem na ostatniej sesji, te plany zostały na razie zawiezione w momencie skierowania naszych kroków na przejęcie terenu w centrum wsi. W momencie, kiedy to stało się nie możliwe, a stało się niemożliwe na początku roku, wznowiliśmy te prace. Są na etapie zakończenia prac. Zofia Heller-Sypek - Panie Wójcie, ja myślę, że jakieś nieporozumienie było. Procedura przekazania parku trwa od 10 lat. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Pani Radna. Z ANR możemy rozmawiać 5 maja o godz. 14. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Ja Pani Radnej udzielę odpowiedzi pisemnej. Joanna Bronowicka - Ja na temat pytania, o którym wspomniałam wcześniej, czyli Komisja Urbanistyczna. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nie jest prawdą, że obcinaliśmy przede wszystkim obszary dotyczące północno-wschodniej części Gminy. Generalnie obcinaliśmy w każdej miejscowości, a szczególnie tam, gdize nie ma możliwości infrastrukturalnych. Ja muszę Państwu powiedzieć, że po zbadaniu dokładnie sprawy i wejściu w szczegóły po stanowisku Komisji Urbanistycznej dotarłem do pewnych zobowiązań, które były poczynione znacznie wcześniej, min. zabezpieczenia dla osiedla, które jeszcze nie powstało. Gmina zobowiązała się zabezpieczyć 100m³ z ujęcia w Wilkowie, które na dzień dzisiejszy dostarcza wodę do 12 miejscowości i nasza podpisała kilkanaście lat wcześniej zobowiązania dotyczące zabezpieczenia 100m³, a w tej chwili pobór wody na tym osiedlu jest w granicach 7.000 – 8.000 m³. Proszę zobaczyć, jaką rezerwę my musimy zostawić i zabezpieczyć z tej stacji tylko dla jednego osiedla. Natomiast Komisja Urbanistyczna, po zrobieniu podsumowania obszarów do rozwoju, które żeśmy tam przewidzieli, doszła do wniosku, że wiele więcej wody musimy dostarczyć do tych sześciu miejscowości, niż w tej chwili produkujemy w gminie. Na przestrzeni najbliższych 10-15 lat jest to nie możliwe. W związku z tym trudno dzisiaj zabezpieczać pewne tereny w studium, bo zaraz za ty, jeśli podejmiemy uchwałę o opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego, to zaraz za tym , w każdym punkcie, które zakreślimy na mapie, będzie można wybudować dom, a obowiązkiem Gminy jest tam doprowadzić wodę. Wtedy jest plajta totalna. To nie jest tak, ze my się nie chcemy rozwijać. Po prostu obcięliśmy te tereny. I tak uważam, że będzie trudno zrealizować to, co zostało. W tej chwili na naszym studium zostały możliwości trzy krotnie większej zabudowy, niż w tej chwili gmina ma teraz. Przewidujemy w naszych planach, że mieszkańcy Gminy dojdą do ilości 20.000 mieszkańców, a studium opracowujemy na maksymalnie 8.000. czy są jeszcze pytania do Pana Wójta? Nie widzę. Ad. 9. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wnioski zostały zapisane i ja myślę, że Pan Wójt administracyjnie na te dwie kwestie Panu odpowie, bo to jest do Pana Wójta, a nie do nas. Natomiast, jeśli chodzi o obniżenie kosztów beczkowozu, to też na pewno jako Przewodnicząca odpowiem, odwołując się do uchwały Rady Gminy, bo Rada decyduje o wysokości odpłatności. Czy w tym punkcie ktoś chciałby zabrać jeszcze głos? Nie widzę. Ad. 10. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Mieczysław Dynaka odczytał uchwałę Nr 10/4/09 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kostomłoty z dnia 30 marca 2009r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty za 2008r. (uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Ad. 11. Skarbnik Gminy Elżbieta Czarnota odczytała uchwałę nr V/49/2009 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kostomłoty sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2008. (uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Ad. 12. Skarbnik Gminy Elżbieta Czarnota odczytała uchwałę nr V/59/2009 Składu Orzekającego Regionalne Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2009r. o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty (uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytany został wniosek Komisji Rewizyjnej oraz dwie opinie RIO. Czy są zapytania w tej sprawie? Nie widzę. Ad. 13. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są zapytania w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2008. Poproszę również o opinię Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego. Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego Zofia Heller-Sypek – Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2008. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie sprawozdania, pracy Pana Wójta przed udzieleniem absolutorium? Marian Fita - Ja niestety jak w zeszłym roku wstrzymam się od głosu. Uzasadnienie, to brak zdecydowania w działalności, w realizacji wniosków zgłaszanych. Nie będę tu w tej chwili przytaczał przykładów, które zostały podawane i nie zostały wyjaśnione sprawy. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Radny ma prawo głosu. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania nad odczytanym projektem uchwały. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty za 2008 r.: Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam, że Wójt Gminy otrzymał absolutorium za 2008r. Stwierdzam, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty za rok 2008 została podjęta (12 głosów za). Gratuluję Panie Wójcie. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni, zaproszeni goście. Przede wszystkim chciałem podziękować za rozgrzeszenie mnie z działalności za rok 2008, tym samym powierzenie zadań do realizacji w dalszym ciągu, tych które spoczywają na gminie na rok 2009. Jest to przepustka do dalszego działania. Tak został samorząd skonstruowany, że bez udzielenia absolutorium, dalsze moje działania byłyby niemożliwe. Chciałem tutaj w tym miejscu podziękować współpracownikom, bo przecież Wójt reprezentuje Urząd, a w Urzędzie pracują ludzie. Cały czas dążymy do tego, żeby Urząd pracował coraz efektywniej, coraz bardziej był otwarty na problemy i rozwiązywał je zgodnie z oczekiwaniami. Ale bez Szanownej Rady, bez mieszkańców Gminy, którzy darzą sympatią i wspomagają w różnej formie działania urzędu i moje, wcale byłyby nie możliwe. Sytuacja Gminy nie jest najlepsza, natomiast działania, które podejmujemy, zmierzają z jednej strony do zaspokojenia podstawowych potrzeb, a drugiej strony do zmniejszania naszego zadłużenia. Jest to widoczne, i w sprawozdaniach również przedstawiamy. W ciągu tych dwóch lat, kiedy jestem Wójtem, to zadłużenie zmniejszyło się z 3.600.000 do 2.800.000 plus nadwyżka budżetowa, którą mamy, pokazuje że zadłużenie Gminy zmniejszyliśmy, przygotowując się do poniesienia konsekwencji wniosków unijnych, które przed nami i płacenia zobowiązań wobec pana marszałka, bo inaczej zadłużenie to mogłoby przekroczyć 60%. Jeszcze raz dziękuję Radzie, wszystkim tu obecnym na sali współpracownikom za udzielenie absolutorium i dania przepustki do dalszego działania. Dziękuję bardzo. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – A jeszcze chciałabym od swojej strony dodać, abyśmy wszyscy wiedzieli o tym, że praca gminy, praca Wójta w dużym stopniu zależy od pracy Rady. To jest także ocena nasza. Jesteśmy w trudnych czasach, dlatego że środki unijne, możliwości, niejednokrotnie blokujemy pieniądze, żeby wejść z jakimś programem, które nie są ogłaszane i w dalszym ciągu czekamy. Na pewno można byłoby powiedzieć, że Rada mogłaby zrobić znacznie więcej. Nie jesteśmy bogatą gminą, ale nie wykopaliśmy skarbu, o którym mówił pan Radny. Myślę, że kiedyś wykopiemy i będziemy mieli pieniądze. Natomiast zachęcam do jeszcze intensywniejszej pracy, chociaż mogę powiedzieć, że ten rok, który zakończyliśmy, mogę powiedzieć, że Rada wywiązywała się z obowiązków, stwarzała warunki Panu Wójtowi, żeby mógł podejmować działania. Dyskutowaliśmy dużo godzin i oby w tym roku, i w przyszłym roku, nie było tych godzin mniej, abyśmy pomagali w pracy naszemu samorządowi gminnemu, bo taka jest nasza rola. Każdy z nas musi niestety myśleć, proponować, podpowiadać, bo od tego tutaj jesteśmy i po to nas ludzie wybrali. Dziękuję serdecznie. Ad. 14. Zofia Heller -Sypek – Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Ad. 15. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do tej uchwały został wniesiony wniosek, żeby zwiększyć na inwestycję 40.000 zł i zapisać 200.000 zł. Kto jest za przyjęciem wniosku złożonego przez Panią Przewodniczącą Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego proszę o podniesienie ręki do góry. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały z wniesioną poprawką. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Ad. 16. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Poproszę o opinię Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Prawa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska. Zofia Heller-Sypek – Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Karol Stafiśki – Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Ad. 17. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały? Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Ad. 18. Zbigniew Michalewski podał informacje na temat - „Co zrobić, aby zwiększyć Ad.19. Na tym protokół zakończono.
Załącznik nr 1 SPRAWOZDANIE WÓJTA
•Uchwała nr XXXIII/171/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009. •Uchwała nr XXXIII/173/09 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy użyczenia części nieruchomości dz. Nr 215 obręb Kostomłoty na rzecz GOK w Kostomłotach.
2. Zwrócić się do Starostwa o zebranie nadwyżki ziemi, jaka znajduje się przy ośrodku zdrowia, po lewej stronie (chodzi o pobocze). Tam zatrzymują się samochody i kierowcy opróżniają popielniczki i inne nieczystości ( Marian Fita). 3. Bardzo proszę o zajęcie się drogą między szkołą, a boiskiem wiejskim (tam gdzie są działki gminne). Na drodze są duże dziury. Nie ma porozumienia z powiatem i powiat robi swoje, a gmina zostawia kawałek i robi swoje, albo wcale nie robi (Janina Gawlik). 4. Zorganizować wspólne spotkanie z ANR, konserwatorem zabytków i dzierżawcami obiektów zabytkowych w Piotrowicach PGR w sprawie remontów budynków. W sprawę włączyć Nadleśniczego, który jest właścicielem parku i dzierżawców, dlatego że dzierżawcy wypowiadają się w naszej obecności inaczej, a Agencja twierdzi zupełnie co innego (Janina Gawlik).
| |