Kostomłoty, dnia 29 maja 2009r. RITGNR. 7624/d5/6/2009 DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. 2000, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008, Nr 199, poz. 1227) oraz §3 ust. 1 pkt 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. 2004, Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty reprezentowanej przez Wacława Jaskułę Wójta Gminy Kostomłoty WÓJT GMINY KOSTOMŁOTY stwierdza
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
oraz, określa środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia:
„Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów”
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia: Planowane przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na terenie działek: 151/2, 196 oraz 198 obręb Wichrów. Obiekt zajmuje teren o powierzchni około 0,95ha z czego czasza składowiska zajmuje powierzchnię około 0,86ha. Inwestycja polegać będzie na przeprowadzeniu rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów, którego eksploatacja została zakończona. Rekultywacja przebiegać będzie w dwóch etapach: - rekultywacja techniczna – ukształtowanie czaszy składowiska, wykonanie warstwy rekultywacyjnej, - rekultywacja biologiczna – wykonanie warstwy glebowej, zabiegi agrotechniczne, wysiew oraz nasadzenie roślinności rekultywacyjnej. Najbliższe zabudowania budownictwa mieszkaniowego znajdują się w odległości 550m w kierunku zachodnim. Do obiektu możliwy jest dojazd drogą gminną. W najbliższym otoczeniu składowiska znajduje się cmentarz po stronie zachodniej, drogi dojazdowe od strony południowej i wschodniej oraz grunty rolne. Obszar oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zamknie się w obszarze terenu, którego inwestor jest właścicielem.
2. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytkowych oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich: − na etapie realizacji projektu należy korzystać z terenu ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich i korzystania z dróg znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie, − stosowanie takich rozwiązań technicznych i technologicznych w trakcie realizacji projektu, aby inwestycja nie oddziaływała negatywnie na stan środowiska przyrodniczego, − teren objęty inwestycją w czasie realizacji, należy oznakować i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych, − odpady powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia, a nie wykorzystane do przeprowadzenia procesu rekultywacji, należy gromadzić selektywnie i przekazywać do unieszkodliwiania lub odzysku firmom posiadającym stosowne zezwolenia, − zabezpieczyć materiały budowlane oraz maszyny i urządzenia znajdujące się na placu budowy przed dostępem osób nieupoważnionych, − sprzęt i środki transportu stosowane przy realizacji, powinny posiadać ważne badania techniczne, − cieki wód powierzchniowych znajdują się w znacznych odległościach od obszaru, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie w związku z powyższym można uznać, że nie zostanie stworzone zagrożenie oddziaływania obiektu na wody powierzchniowe, − położenie składowiska w bezpośrednim sąsiedztwie cmentarza, jest sytuacją konfliktową pod względem estetyczno – wizualnym, dlatego też należy tak uformować i zagospodarować teren składowiska, aby maksymalnie złagodzić ten konflikt, − po zakończeniu prac rekultywacyjnych uformowana czasza powinna być odpowiednio konserwowana, w celu zabezpieczenia właściwego przebiegu procesu unieszkodliwiania złoża odpadów, − roślinność rekultywacyjna wysiana oraz nasadzona na czaszy powinna być systematycznie pielęgnowana w celu zapobieżenia erozji oraz niszczeniu warstwy rekultywacyjnej; należy przeprowadzać dwa razy w ciągu każdego sezonu wegetacyjnego koszenie powierzchni, na której przeprowadzona zostanie rekultywacja, − w przypadku powstania ubytków w warstwie rekultywacyjnej należy je niezwłocznie uzupełnić i zabezpieczyć przed dalszą degradacją, − prace pielęgnacyjne mogą zostać zakończone w chwili stwierdzenia braku dalszego osiadania powierzchni czaszy, − należy prowadzić raz w roku kontrolę osiadania powierzchni zrekultywowanej.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji projektowej: − optymalne wkomponowanie zrekultywowanego obiektu w otaczający teren, − należy zastosować bierny system odgazowania biogazu, który powinien składać się z: 1. otworów o średnicy 14’’ wypełnionych żwirem, stłuczką szklaną lub gruzem budowlanym, 2. warstwy drenażu płytowego biogazu 3. biofiltrów na odwierconych w czaszy otworach − warstwę rekultywacyjną właściwą należy wykonać z kruszywa naturalnego lub odpadów z grup: 01, 02, 10, 17, 19 i 20 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. 2006, Nr 49, poz. 356), − uformowanie wierzchowiny rekultywowanego składowiska na poziomie umożliwiającym zachowanie odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych (w celu grawitacyjnego odprowadzenia wód opadowych poza czaszę składowiska, przy uwzględnieniu osiadania bryły), − zabezpieczenie środowiska przed negatywnym oddziaływaniem składowiska, − przywrócenie cech użytkowych terenom zdegradowanym, − wycinka drzew chorych, starych i tych których usunięcie będzie niezbędne w celu realizacji projektu, może być prowadzona jedynie po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, − zgodnie z planowanym zagospodarowaniem terenu składowiska, należy wykonać nasadzenia drzew wzdłuż zachodniej granicy składowiska w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania na estetyczny i wizualny odbiór krajobrazu w związku z bezpośrednim sąsiedztwem cmentarza i realizacją inwestycji w kierunku zgodnym z przeznaczeniem z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
4. Wymogi przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska: Planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie trans granicznego oddziaływania na środowisko: Nie stwierdzono transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ze względu na znaczne oddalenie przedsięwzięcia od granic kraju.
6. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania: Nie zachodzi potrzeba tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
7. Oddziaływanie na obszary NATURA 2000: Na obszarze gminy Kostomłoty nie istnieje wyznaczona strefa obszaru NATURA 2000. Z uwagi na znaczne oddalenie od obszarów stwierdzono brak oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 20 kwietnia 2009r. Wójt Gminy Kostomłoty Wacław Jaskuła działając w imieniu Gminy Kostomłoty, ul. Ślężna 2, 55-311 Kostomłoty, wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia: „Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów”. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane przez wnioskodawcę zgodnie z §3 ust. 1 pkt 73 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań zawiązanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. 2004, Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), którego brzmienie jest następujące: instalacje związane z odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów, niewymienione w §2 ust. 1 pkt 39-41. Tym samym uznane zostało, że należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być stwierdzony. Działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008, Nr 199, poz. 1227), w toku postępowania zwrócono się do Starosty Średzkiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Śląskiej o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: − Opinia Starosty Średzkiego z dnia 12 kwietnia 2009r. znak pisma: ŚiR. 7633/27/o/post/09, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej realizacji przedsięwzięcia, − Opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Śląskiej z dnia 18 maja 2009r, znak pisma: ZNS-61-14/MS/09, w której wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Wójt Gminy Kostomłoty postanowieniem z dnia 19 maja 2009r. znak pisma RITGNR. 7624/d5/4/2009 postanowił nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, mając na uwadze opinie wydane przez organy opiniujące. Postanowienie zostało wydane po przeanalizowaniu informacji przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz uwarunkowań o których mowa w art. 63 ust. 1 w/w ustawy, a w szczególności faktów że:
1. Przedmiotowa inwestycja polegać będzie na rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów. Całość inwestycji zajmie obszar o powierzchni około 0,95ha. Planowana działalność znajduje się na terenie działek 151/2, 196, 198 AM-1, obręb Wichrów, gmina Kostomłoty; 2. Zgodnie z wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty, przedmiotowe działki położone są na terenie oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 2-ZL – tereny lasów; 3. Presja na otoczenie w czasie inwestycji, ograniczona będzie głównie do uciążliwości związanych z hałasem powodowanym pracą maszyn ciężkich, które inwestor zamierza zminimalizować poprzez odpowiednią organizację i czas pracy; 4. Ograniczone zostanie, do niezbędnego minimum, wykorzystanie naturalnych surowców; 5. Wytworzone w trakcie prowadzonych prac odpady zostaną zagospodarowane w całości zgodnie z obowiązującymi przepisami; 6. Przedsięwzięcie ma na celu zminimalizowanie ilości substancji wprowadzanych do środowiska, poprzez wykonanie warstw rekultywacyjnych oraz wykonanie drenażu gazu składowego w celu wyeliminowania negatywnego oddziaływania składowiska w stosunku do powietrza atmosferycznego oraz właściwości wybuchowych gazu; 7. W okresie wykonywania prac harmonogram i metoda prowadzenia robót ustalone zostaną w sposób obniżający nadmierne jednostkowe emisje hałasu, wibracji, zanieczyszczenia atmosfery i wytwarzania odpadów; 8. Stosowane w trakcie inwestycji substancje i technologie wykluczają możliwość wystąpienia poważnej awarii; 9. Zakres oddziaływania przedsięwzięcia zamknie się w granicach nieruchomości, których inwestor jest właścicielem; 10. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie znajdują się żadne obszary będące pod ochroną, zgodnie z ustawą o ochronie przyrody. W najbliższej odległości znajduje się Zbiornik Mietkowski (obszar o kodzie PLB 020004), Park Krajobrazowy Dolina Bystrzycy, Przeplatki nad Bystrzycą PHL 020055. Usytuowanie przedsięwzięcia nie wpłynie na obszary sieci Natura 2000. Przy zastosowaniu przyjętych rozwiązań minimalizujących wpływ aktualnie istniejącego obiektu na wartości środowiskowe, nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Po przeanalizowaniu wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty uchwalonego przez Radę Gminy Kostomłoty Uchwałą Nr XV/65/07 z dnia 27 listopada 2007r. stwierdzono zgodność założonego kierunku rekultywacji z przeznaczeniem zapisanym w planie. W toku postępowania zapewniono społeczeństwu możliwość składania uwag i wniosków na każdym etapie postępowania. W miejscowości Wichrów, zorganizowane zostało zebranie wiejskie, na którym mieszkańcy zostali poinformowani o inwestycji i prowadzonym postępowaniu. Społeczeństwo o każdym kolejnym kroku postępowania było informowane poprzez umieszczanie informacji na terenie miejscowości Wichrów, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Kostomłoty oraz na stronie internetowej www.kostomloty.pl. W toku postępowania nie zostały wniesione żadne wnioski i uwagi.
Po rozpatrzeniu całości materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie, w oparciu o powołane na wstępie przepisy prawa, biorąc pod uwagę efekty, jakie zostaną osiągnięte dzięki realizacji przedsięwzięcia: − zminimalizowanie negatywnego oddziaływania złoża odpadów na wody podziemne, − zminimalizowanie możliwości powstania zagrożenia wybuchem biogazu oraz emisji odorów − polepszenie walorów estetycznych otoczenia, oraz zgodność przedsięwzięcia z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, który nie przewiduje dalszej eksploatacji przedmiotowego składowiska, orzeczono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2004, Nr 199, poz. 1227), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-13. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Zgodnie z art. 72 ust. 4 termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Dane o wniosku, postanowieniu Wójta Gminy Kostomłoty w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz dane o niniejszej decyzji zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie prowadzonym przez Wójta Gminy Kostomłoty (www.bip.kostomloty.pl).
Pouczenie Na podstawie art. 127 §1 i 2, art. 129 §1 i 2 w związku z art. 17 pkt 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu za pośrednictwem Wójta Gminy Kostomłoty, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Załącznik nr 1: Charakterystyka przedsięwzięcia Załącznik nr 2: Karta informacyjna przedsięwzięcia
Otrzymują: 1. Parafia Rzymskokatolicka P.W. Podwyższenia Krzyża Św. w Kostomłotach 2. Malec Wiesław 3. Pielichowski Stanisław 4. Suszyńska Teresa 5. Godlewska Barbara 6. Godlewski Zygmunt 7. Mirek Krzysztof 8. Kalita Wincenty 9. Kalisz Aneta 10. Sołtys wsi Wichrów, Stanisław Socha 11. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Kostomłoty 12. Biuletyn Informacji Publicznej 13. Rejestr Informacji o Środowisku 14. a/a
Sprawę prowadzi: Barbara Kuriata – Puzio 071/317-0-283 w. 29
Załącznik nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia znak: RITGNR. 7624/d5/6/2009
Charakterystyka przedsięwzięcia, o której mowa w art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2004, Nr 199, poz. 1227)
Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów, będzie obejmowała następujące działki: − 151/2 obręb Wichrów, − 196 obręb Wichrów, − 198 obręb Wichrów. Właścicielem nieruchomości jest Gmina Kostomłoty. Teren składowiska jest obwałowany i częściowo otoczony zielenią ochronną. Wjazd na obiekt realizowany jest od strony południowej, w sąsiedztwie cmentarza, drogą gminną. Najbliższe otoczenie obiektu stanowią grunty rolne oraz od strony zachodniej cmentarz. Najbliższe zabudowania znajdują się w odległości około 550m na zachód od miejsca planowanego przedsięwzięcia. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wnioskodawca przedstawił trzy ewentualne warianty planowanego przedsięwzięcia:
Wariant I – bezinwestycyjny polegający na nie podejmowaniu żadnych działań. Wariant niekorzystny zarówno dla środowiska naturalnego jak i społeczeństwa. Efektem realizacji tego wariantu, może być dalsze nielegalne deponowanie odpadów zwiększające kontaminację środowiska poprzez wzrost emisji ładunków zanieczyszczeń. Kontaminacja dotyczyć może powietrza (emisja pyłów, rozwiewanie odpadów) oraz wód podziemnych (wzrost produkcji odcieków składowiskowych).
Wariant II – inwestycyjny polegający na wykonaniu rekultywacji technicznej i biologicznej z zastosowaniem maty bentonitowej, jako warstwy uszczelniającej. Mata bentonitowa ze względu na właściwości samozasklepiania się po przebiciu, jest najkorzystniejszym wyborem, pod względem wpływu na środowisko. Zastosowanie w tym wariancie do budowy warstw rekultywacyjnych odpadów w procesie R-14, jest ekologicznie korzystnym rozwiązaniem ze względu na możliwość wykorzystania w bezpieczny sposób wybranych grup odpadów.
Wariant III – inwestycyjny polegający na wykonaniu rekultywacji technicznej i biologicznej z zastosowaniem folii PEHD, jako warstwy uszczelniającej oraz możliwością wykonania warstwy wyrównującej i glebowej z kruszyw naturalnych. Zastosowanie takiego rozwiązania jest ekonomicznie uzasadnione. Jednakże ze względów ekologicznych, wybór i realizacja przedsięwzięcia według tego wariantu mogłoby wywrzeć niekorzystny wpływ na środowisko naturalne.
Po przeanalizowaniu wariantów zaproponowanych przez wnioskodawcę, uznano zgodnie z opinią wnioskującego o wyborze wariantu II, jako najkorzystniejszego do realizacji ze względu na pozytywny wpływ na środowisko naturalne, estetykę oraz wizualny odbiór krajobrazu. W trakcie realizacji przedsięwzięcia, nie wystąpią szczególne zagrożenia dla środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie jest z założenia rozwiązaniem chroniącym środowisko. Rekultywacja istniejącego składowiska zostanie przeprowadzona zgodnie z przeznaczeniem działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, z zastosowaniem zieleni nieurządzonej. Obszar oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zamknie się w obszarze inwestycji. W trakcie realizacji przedsięwzięcia nie wystąpią szczególne zagrożenia dla środowiska naturalnego. Wykonanie warstw rekultywacyjnych oraz drenażu gazu składowiskowego ma na celu zminimalizowanie ilości substancji wprowadzanych do środowiska. Nie można zapewnić jednak, że emisja zanieczyszczeń w wyniku przeprowadzenia rekultywacji zostanie wyeliminowana.
Załącznik nr 2 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia znak: RITGNR. 7624/d5/6/2009
Karta informacyjna przedsięwzięcia, o której mowa w art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2004, Nr 199, poz. 1227)
1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z późn. zm.), przedsięwzięcie dotyczy obiektu mogącego znacząco oddziaływać na środowisko- § 3 ust. 1 pkt.73: instalacje związane z odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt. 39-41.Jest to przedsięwzięcie mogące wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Samo przedsięwzięcie, czyli rekultywacja składowiska, ma na celu zminimalizowanie wpływu obiektu ma środowisko. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów służyło jako obiekt odbierający odpady z terenu gminy Kostomłoty. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, składowisko zostanie zrekultywowane w kierunku leśnym. Prace obejmą: - rekultywację techniczną polegającą na odpowiednim ukształtowaniu czaszy składowiska, w celu odprowadzenia wód opadowych poza korpus składowiska; - wykonanie warstwy rekultywacyjnej składającej się z: warstwy drenażu biogazu, warstwy izolującej, warstwy drenażu wód; - wykonanie rekultywacji biologicznej składowiska polegającej na: wykonaniu warstwy pokrywowej (glebowej), zabiegów agrotechnicznych oraz wysianiu i nasadzeniu roślinności rekultywacyjnej. Podczas wykonywania prac rekultywacyjnych nie planuje się zmiany stanu istniejącego drzewostanu. W razie wystąpienia konieczności usunięcia drzew lub krzewów, koniecznym będzie sporządzenie wniosku o pozwolenie na usunięcie bądź przeniesienie, zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Drzewa i krzewy zagrożone zniszczeniem bądź uszkodzeniem w trakcie prac rekultywacyjnych planuje się zabezpieczyć tak, aby to zagrożenie wyeliminować bądź zminimalizować. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów zlokalizowane jest na działkach nr 151/2, 196, 198, obręb Wichrów, gmina Kostomłoty, powiat średzki, województwo dolnośląskie. Według wypisu z rejestru gruntów, wymienione działki zajmują powierzchnie: - działka nr 151/2: powierzchnia 0,05 ha, - działka nr 196: powierzchnia 0,09 ha, - działka nr 198: powierzchnia 0,81 ha, Łącznie powierzchnia zajmowana przez obiekt wynosi 0,95 ha. Najbliższe zabudowania (miejscowość Wichrów) położone są w odległości 550 m. na zachód. Dojazd na składowisko odbywa się drogą gminną. Najbliższe otoczenie obiektu stanowią grunty rolne o V klasie bonitacji od strony północnej, południowej i wschodniej oraz cmentarz parafialny od strony zachodniej. Organem Ochrony Środowiska odpowiedzialnym za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia jest Wójt gminy Kostomłoty.
2. Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu szatą roślinną Obiekt zajmuje teren o powierzchni ok. 0,95 ha., z czego czasza składowiska zajmuje obszar ok. 0,86 ha. Maksymalna wysokość składowiska to 173,79 m n.p.m., natomiast rzędna minimalna wynosi 169,37 m n.p.m. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Wichrowie zostało zlokalizowane podpoziomowo w starym wyrobisku. Teren ten jest częściowo ogrodzony a częściowo obwałowany i otoczony zielenią ochronną. Wjazd na teren składowisko odbywa się od strony drogi asfaltowej prowadzącej do miejscowości Wichrów. Składowisko nie posiada uszczelnienia ani drenażu odcieków, brak jest również zaplecza socjalno-administracyjnego. Od strony zachodniej obiekt oddzielony jest szpalerem drzew od sąsiadującego z nim cmentarzem. Część składowiska na której dotychczas nie były składowane odpady porośnięta jest zielenią nieuporządkowaną.
3. Rodzaj technologii Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów (uchwała Rady Gminy Kostomłoty nr XV/65/07 z dnia 27 listopada 2007 r.) składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Wichrowie zostanie zrekultywowane w kierunku zieleni nieurządzonej. Rozwiązania projektowe przewidują wykonanie rekultywacji technicznej i biologicznej. Prace rekultywacyjne obejmować będą: wykonanie warstwy drenażu gazu składowiskowego, w celu wyeliminowania negatywnego oddziaływania składowiska w stosunku do powietrza atmosferycznego oraz właściwości wybuchowych biogazu; wykonanie warstwy uszczelniającej, mającej na celu uniemożliwienie infiltracji wód opadowych i roztopowych w obręb złoża odpadów, a tym samym wyeliminowanie możliwości powstawania odcieków, wykonanie warstwy odwadniającej, której zadaniem jest swobodne (grawitacyjne) odprowadzenie wód opadowych poza teren czaszy, wykonanie warstwy rekultywacyjnej właściwej (glebowej), co ma na celu przygotowanie podłoża pod wysiew traw i nasadzenia krzewów wokół studni drenażu gazu. W przypadku konieczności, do wyrównania czaszy składowiska proponuje się wykorzystanie odpadów obojętnych (inertnych) o maksymalnej grubości 25 cm, z grup: 01, 10, 17 i 19. Wyboru grup odpadów dokonano na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. z 2006 r., Nr 49, poz. 356), poz. 12 zawartej w tabeli załącznika nr 1 do w/w rozporządzenia - wykorzystanie do porządkowania i zabezpieczenia przed erozją wodną i wietrzną skarpy i korony zamkniętego składowiska lub jego części. Do odgazowania składowiska proponuje się wykonać bierny system odprowadzenia biogazu, składający się z: a) otworów o średnicy 14`` (356 mm) wypełnionych żwirem, stłuczką szklaną lub gruzem budowlanym; b) warstwy drenażu płytowego biogazu z piasku gruboziarnistego (równoziarnistego) lub pospółki o zawartości frakcji ilastej i pylastej poniżej 15 % i grubości min. 0,2 m; c) biofiltrów na odwierconych w czaszy otworach. Jako warstwę uszczelniającą proponuje się zastosowanie maty bentonitowej o zawartości bentonitu min. 3 kg/m2. Matę należy zakotwić poza czaszą składowiska. Odwodnienie składowiska proponuje się rozwiązać warstwą drenażową z pospółki lub żwiru i miąższości 0,30 m oraz wykonaniem rowu chłonnego po stronie północno-zachodniej. Warstwę rekultywacyjną właściwą – glebową zaleca się wykonać z kruszywa naturalnego lub odpadów z grup: 01, 02, 10, 17, 19 i 20. Wyboru grup odpadów dokonano na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. z 2006 r. Nr 49, poz. 356), poz. 13 zawartej w tabeli załącznika nr 1 – do rekultywacji biologicznej zamkniętego składowiska. Wykorzystanie poszczególnych rodzajów odpadów powinno nastąpić na podstawie decyzji zezwalającej na ich wykorzystanie. Zgodnie z planowanym zagospodarowaniem terenu składowiska, proponuje się nasadzenia drzew wzdłuż zachodniej granicy składowiska. Rolą zieleni wysokiej będzie ograniczenie negatywnego oddziaływania na estetyczny i wizualny odbiór krajobrazu w związku z bezpośrednim sąsiedztwem cmentarza. Proponuje się następujące gatunki drzew: • Dąb czerwony i bezszypułkowy • Klon srebrzysty • Sosna pinia i wejmutka • Jodła kalifornijska
4. Ewentualne warianty przedsięwzięcia Wariant 0-bezinwestycyjny W przypadku nieprzeprowadzenia prac rekultywacyjnych obiekt nie będzie spełniał wymagań prawnych dotyczących zamkniętych składowisk odpadów. Przewiduje się również dalsze nielegalne deponowanie odpadów, co zwiększać będzie kontaminację terenu poprzez zwiększenie emisji ładunków zanieczyszczeń. Zanieczyszczenie dotyczyć będzie zarówno powietrza (poprzez emisję pyłów, rozwiewanie odpadów), jak i wód podziemnych (zwiększająca się produkcja odcieków składowiskowych). Wariant I inwestycyjny-najkorzystniejszy Pierwszy wariant inwestycyjny obejmuje wykonanie pełnego zakresu prac rekultywacyjnych (rekultywacja techniczna i biologiczna) z zastosowaniem jako uszczelnienia maty bentonitowej. Schemat proponowanych w tym wariancie warstw rekultywacyjnych przedstawia rysunek nr 1.
Rys. 1. Schemat warstw rekultywacyjnych Na warstwę wyrównującą proponuje się wykorzystanie wybranych odpadów z grup: 01, 10, 17, i 19, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. z 2006 r., Nr 49, poz. 356), poz. 12 zawartej w tabeli załącznika nr 1 do w/w rozporządzenia - wykorzystanie do porządkowania i zabezpieczenia przed erozją wodną i wietrzną skarpy i korony zamkniętego składowiska lub jego części. Warstwę drenażu gazu zaleca się wykonać z piasku gruboziarnistego (równoziarnistego) lub pospółki o zawartości frakcji ilastej i pylastej poniżej 15 % i grubości warstwy min. 0,2 m. Warstwę drenażową wód infiltracyjnych proponuje się wykonać z pospółki lub żwiru o miąższości 0,30 m., o współczynniku filtracji większym od 10-4 m/s, z małą zawartością frakcji ilastej. Warstwę rekultywacyjną glebową proponuje się wykonać z odpadów z grup: 01, 02, 10, 17, 19 i 20. Wyboru grup odpadów dokonano na podstawie Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. z 2006 r. Nr 49, poz. 356), poz. 13 zawartej w tabeli załącznika nr 1 – do rekultywacji biologicznej zamkniętego składowiska …. Przed wykorzystaniem odpady o kodach: 10 01 01, 10 01 02, 10 01 15 i 10 01 80 należy wymieszać w proporcji 1:1 z odwodnionymi osadami ściekowymi (na wykorzystanie których wydana została decyzja Starostwa) i stosować w postaci warstwy o grubości maksymalnie 1,0 m. Wykonanie warstwy z odpadów stanowi jeden z procesów odzysku R-14 „inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości ...”,o którym mowa w załączniku nr 5 do ustawy o odpadach. Wariant II inwestycyjny Drugi wariant inwestycyjny obejmuje wykonanie prac rekultywacyjnych jak w wariancie I, ale z zastosowaniem jako uszczelnienia folii PEHD zamiast maty bentonitowej i możliwością wykonania warstwy wyrównującej i glebowej z kruszyw naturalnych a nie z odpadów z procesu R-14. Zastosowanie w wariancie II folii PEHD jest ekonomicznie uzasadnione, jednakże mata bentonitowa ze względu na swoje właściwości samozasklepiania się po przebiciu, wydaje się być rozwiązaniem lepszym z punktu widzenia środowiskowego. Również zastosowanie do budowy warstw rekultywacyjnych odpadów w procesie R-14 jest ekologicznie rozwiązaniem korzystniejszym, gdyż daje możliwość wykorzystania w bezpieczny sposób wybranych grup odpadów.
5. Przewidywana ilość wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów paliw oraz energii Wykorzystanie substancji i energii będzie miało miejsce jedynie na etapie budowy – czyli w trakcie prowadzenia prac budowlanych związanych z rekultywacją. Do budowy wykorzystane zostaną następujące materiały i surowce: woda, paliwa do pojazdów i urządzeń mechanicznych wykonujących prace przy budowie, piasek, żwir, glina, beton, humus. Przewidywane ilości w/w materiałów, substancji i energii są trudne do oszacowania. Prace rekultywacyjne wymagały będą użycia ciężkiego sprzętu, takiego jak: koparko-ładowarka, spychacz, samochody ciężarowe, które wymagać będą użycia oleju napędowego. Zrekultywowane składowisko będzie obiektem „bezobsługowym”, wymagać będzie jedynie prowadzenia okresowych prac konserwacyjnych i porządkowych oraz badań monitoringowych. W ramach przedmiotowej rekultywacji nie przewiduje się instalowania jakichkolwiek urządzeń zużywających paliwa lub energie. Obiekt nie jest i nie będzie podłączony do żadnych mediów, w szczególności do sieci energetycznej, wodociągowej i kanalizacyjnej.
6. Rozwiązania chroniące środowisko Całe przedsięwzięcie jest z założenia rozwiązaniem chroniącym środowisko. Cele rekultywacji to: optymalne wkomponowanie zrekultywowanego obiektu w otaczający teren, uformowanie wierzchowiny rekultywowanego składowiska na poziomie umożliwiającym zachowanie odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych (w celu grawitacyjnego odprowadzenia wód opadowych poza czaszę składowiska, przy uwzględnieniu osiadania bryły), zabezpieczenie środowiska przed negatywnym oddziaływaniem składowiska, przywrócenie cech użytkowych terenom zdegradowanym. Działki, na których znajduje się składowisko, położone są na terenie oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 2ZL - tereny lasów o podstawowym przeznaczeniu: lasy, zalesienia, zadrzewienia, zieleń nieurządzona. W związku z tym proponuje się wykonanie, od strony cmentarza, nasadzeń drzew o charakterze liściasto – iglastym, w stosunku 40 % - drzewa liściaste, 60 % - drzewa iglaste. Wykonane nasadzenia spowodują ograniczenie negatywnego oddziaływania na estetyczny i wizualny odbiór krajobrazu w rejonie istniejącego cmentarza. Na wierzchowinie składowiska przewiduje się wykonanie nasadzenie krzewów wokół studni drenażu gazu. Miejscowość Wichrów obsługiwana jest przez wodociąg w Bogdanowie, czerpiący wodę z ujęcia w Bogdanowie o zasobach zatwierdzonych dec. nr OŚ.I/6210/61/96 i wydajności eksploatacyjnej 35 m3/h (dwie studnie o wydajnościach 27,9 i 34,9 m3/h). Składowisko znajduje się w odległości ok. 3 km w linii prostej od w/w ujęcia wody. Przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie objętym ochroną archeologiczną ani nie będzie miało na takie tereny wpływu. Obiekt objęty przedsięwzięciem graniczy bezpośrednio z cmentarzem. Rekultywacja wpłynie korzystnie na wizualne wrażenie sąsiedztwa cmentarza ze składowiskiem odpadów. Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko zamknie się w obszarze inwestycji. Przedsięwzięcie jest zgodne z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, który nie przewiduje dalszej eksploatacji składowiska w Wichrowie.
7. Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko Zrekultywowane składowisko może być źródłem następujących uciążliwości: Odcieków – zanieczyszczonych wód infiltrujących ze złoża odpadów do środowiska gruntowo-wodnego. Ich ilość zostanie ograniczona poprzez wykonanie uszczelnienia czaszy składowiska, uniemożliwiającego infiltrację wód opadowych do złoża odpadów. Zgodnie z danymi literaturowymi emisja odcieków występować może przez okres ok. 30 lat po zrekultywowaniu obiektu. Wyziewów – zanieczyszczeń powietrza, których źródłem są zdeponowane odpady. W szczególności źródłem wyziewów są frakcje organiczne odpadów. Powstają one na składowisku w wyniku: - biologicznej degradacji substancji rozkładalnych przez mikroorganizmy, - przejścia w fazę gazową substancji rozpuszczalnych, absorbowanych, ciekłych lub stałych, jak też wyzwalania się gazów z częściowo zużytych pojemników, - wzajemnych reakcji chemicznych miedzy substancjami zawartymi w gruncie, jak też z wodami opadowymi i przesiąkowymi, powstaje gaz składowiskowy (biogaz) składający się z: metanu (45-65% objętości), dwutlenku węgla (25-35%), tlenu (<3%), azotu (7-10%) oraz amoniaku (0-100 ppm), siarkowodoru (0-100 ppm), merkaptanu etylowego (0-120 ppm) i aldehydu octowego (0-150 ppm). Emisja gazu rozpoczyna się w 1-2 roku eksploatacji wysypiska i trwać może do 20 lat po zakończeniu składowania odpadów (przeprowadzeniu rekultywacji. Przedsięwzięcie ma na celu zminimalizowanie ilości substancji wprowadzanych do środowiska, poprzez wykonanie warstw rekultywacyjnych (minimalizujących objętość odcieków powstających na składowisku, przez nieprzepuszczenie wód opadowych w głąb czaszy) oraz wykonanie drenażu gazu składowiskowego, w celu wyeliminowania negatywnego oddziaływania składowiska w stosunku do powietrza atmosferycznego oraz właściwości wybuchowych biogazu. Dodatkowym atutem wykonania rekultywacji, z punktu widzenia środowiskowego, jest brak rozwiewania składowanych odpadów oraz zatrzymanie nielegalnego deponowania na terenie zamkniętego składowiska. Nie można zapewnić jednak, że emisja zanieczyszczeń w wyniku przeprowadzenia rekultywacji zostanie wyeliminowana. W przypadku rekultywacji obiektów, które dotychczas były eksploatowane praktycznie bez żadnych zabezpieczeń technicznych, trudno jest także określić w jakim stopniu rekultywacja przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.
8. Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko Obszar objęty planowanym przedsięwzięciem znajduje się ok. 45 kilometrów w linii prostej od granicy z Republiką Czeską. Ze względu na tak znaczną odległość wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko. Położenie składowiska względem granicy przedstawia rysunek nr 2.
Rys. 2. Położenie składowiska w Wichrowie względem granicy z Republiką Czeską 9. Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia Poniżej określono czy w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia znajdują się obszary, które zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody klasyfikują się jako formy ochrony przyrody. - parki narodowe – brak znaczącego oddziaływania Najbliższy park narodowy (PN Gór Stołowych) znajduje się w odległości do 60 km w kierunku północno-wschodnim; -rezerwaty przyrody – brak znaczącego oddziaływania Najbliższy rezerwat przyrody to ,,Zabór” w gminie Miękinia-ok. 20 kilometrów od składowiska -parki krajobrazowe – brak znaczącego oddziaływania Najbliższym jest Park Krajobrazowy Doliny Bystrzycy –ok. 8 km od składowiska -obszary NATURA 2000 – brak znaczącego oddziaływania Najbliższe obszary NATURA 2000 to Zbiornik Mietkowski i Przelatki nad Bystrzycą, znajdujące się odpowiednio: 8 i 10 km od składowiska) -pomniki przyrody – brak znaczącego oddziaływania -stanowiska dokumentacyjne – brak znaczącego oddziaływania -użytki ekologiczne – brak znaczącego oddziaływania -zespoły przyrodniczo krajobrazowe – brak znaczącego oddziaływania -stanowiska roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną – brak znaczącego oddziaływania Na rysunku nr 3 przedstawiono położenie składowiska w Wichrowie względem najbliższych form ochrony przyrody: 1 – Obszar Specjalnej Ochrony (OSO) – Zbiornik Mietkowski PLB 020004 – typ obszaru A 2 – Park Krajobrazowy Dolina Bystrzycy 3 – Specjalny Obszar Ochrony (SOO) – Przeplatki nad Bystrzycą PLH 020055 – typ obszaru B
Rys. 3. Położenie składowiska w Wichrowie względem najbliższych obszarów chronionych
|