Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
BIP - Gmina Kostomłoty
Bip - Strona główna

Urząd Gminy

Konsultacje społeczne

Organy

Prawo lokalne

Podatki i opłaty »

Uchwały Rady »

Zarządzenia Wójta »

Budżet »

Sprawozdania finansowe

Zamówienia publiczne »

Archiwum przetargi »

Plan postępowań o udzielenie zamówień

Organizacje pozarządowe »

Wolne stanowisko pracy

Opinie RIO/KONTROLE

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kostomłoty

Plany miejscowe

Dziennik Ustaw

Monitor Polski

Dziennik Urzędowy WD

Ewidencja działalności gospodarczej

Akty prawa miejscowego

Rejestr działalności regulowanej - odbiór odpadów

Działalność lobbingowa

Petycje

Opieka nad dziećmi do lat 3

Dostępność

Koordynator ds. dostępności

RADA SENIORÓW

Ochrona danych osobowych

Cyberbezpieczeństwo

Efektywność energetyczna Gminy

Standardy Ochrony Małoletnich

Rejestr Instytucji Kultury

walidacja css walidacja html
Strona główna » PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2008 » PROTOKÓŁ NR XXIV/08 - LIPIEC 2008

PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2008: PROTOKÓŁ NR XXIV/08 - LIPIEC 2008

                              PROTOKÓŁ NR XXIV/08

                           z sesji Rady Gminy Kostomłoty

                                 w dniu 29 lipca 2008 r.

 

Ad. 1.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XXIV w 2008 r. Witam wszystkich radnych, sołtysów, witam panią Wiolettę Zarucką ze Stowarzyszenia Widnokrąg. Stwierdzam, że na dzisiejszej  sesji obecnych jest 13 radnych (nieobecni: radny Lesław Burdzy, radny Zenon Stankiewicz), co stanowi quorum niezbędne do  prowadzenia obrad i podejmowania uchwał.

 

Ad. 2.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam proponowany porządek obrad:

1.   Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.   Przyjęcie programu sesji.

3.   Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

4.   Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.

5.   Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.

6.   Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.

7.   Informacje i komunikaty.

8.   Wnioski i zapytania.

9.   „15 minut dla wyborców”.

10. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008 – 2015.

11. Podjęcie uchwały w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Piersno na lata 2008 – 2015.

12.Podjęcie uchwały w sprawie odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Kostomłoty.

13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008.

14. Sprawy bieżące.

15. Zakończenie obrad XXIV sesji Rady Gminy.

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są propozycje zmiany porządku obrad? Nie widzę. Przystąpimy do przyjęcia porządku obrad dzisiejszej sesji.

Kto jest za – 13 głosów

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Proponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie.

 

Ad. 3.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik  Protokół został podpisany. Do chwili obecnej  nie wpłynęły żadne uwagi przyjmujemy, że protokół z ostatniej sesji został przyjęty.

 

 Ad. 4.

Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście przedstawiam sprawozdanie z działalności Wójta w okresie za okres od 18.06.2008r. do 21.07.2008 r.

 

1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie:

-        zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008-2015,

-        zatwierdzenia Planu odnowy Miejscowości Piersno na lata 2008-2015,

-        odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Kostomłoty,

-        zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008.

2. Uzgodnienia dotyczące MPZ w Kostomłotach. MPZ będzie kontynuowany po zaopiniowaniu nowego studium.

3. Udział w Festiwalu Pieśni Religijnej w Udaninie.

4. Udział w podsumowaniu wizytacji w SP Kostomłoty i zakończeniu roku szkolnego. Dziękuję wszystkim dyrektorom za odpowiedzialne prowadzenie szkół przez cały rok. Jeśli chodzi o SP w Kostomłotach wizytacja była w pierwszym okresie pracy nowego dyrektora, budujące jest to, że szkoła w Kostomłotach działa na tyle sprawnie, że nie było zaleceń powizytacyjnych do wykonania.

5. Ogłoszenie wyroku przez WSA w sprawie podwyższonych opłat środowiskowych. Szanowni Państwo Wojewódzki Sąd Administracyjny ogłosił wyrok, który brzmiał „anuluje się decyzje SKO i Marszałka, a tym samym uznaje się za niebyłe” nie mogę Państwu przedstawić uzasadnienia pisemnego, mogę jedynie poinformować, że w ustnej relacji Sądu były trzy główne przyczyny anulowania tych decyzji. Dla nas najistotniejsza, której będziemy się trzymać, to jest ta, która mówi o absurdalności tego wydarzenia. Dzisiaj nie mamy pewności, że SKO nie wniesie, a ma prawo, o kasację do NSA, również nie mamy przekonania jak to będzie wyglądało ze strony Marszałka.

6. Konsultacje z radnymi i sołtysami do studium. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się czynnie, konsultacje zostały zakończone. Gdyby nie sprawa GPZ i kłopotu z namierzeniem przejścia linii 110 do gminy Żarów, która przechodzi również  przez Mietków. Rozmowy musimy prowadzić z Kątami Wr., Mietkowem, Żarowem i alternatywnie ze Środą Śląską i może się okazać, że sprawa studium może być o jeden miesiąc przedłużona.

7. Ustalenia dotyczące imprezy integracyjnej ze Stowarzyszeniem Osób Niewidomych.

8. Stawiennictwo w Sądzie, jako świadek, w sprawie cywilnej pomiędzy wspólnikami Eko-Bau.

9.Udział w walnym zebraniu ARAW. Nie udzielono absolutorium poprzedniemu prezesowi Pawłowi   Panczyj (nieudane inwestycje giełdowe).                                     

10.Kontynuacja uzgodnień z Energią-Pro dot. oświetlenia ulicznego. Dzisiaj otrzymaliśmy nowy projekt umowy.

11. Udział w konferencji „Klimat Inwestycyjny Dolnego Śląska w ocenie bezpośrednich inwestorów zagranicznych”.

12.Rozpoczęcie budowy parkingu przy UG. Prace w najbliższym czasie zostaną zakończone.

13.Podjęcie gości z Francji uczniowie + opiekunowie. Przez tydzień dzieci mieszkały, w raz z naszymi dziećmi, w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Środzie Śląskiej. Było z nimi trzech opiekunów, którzy przekazują pozdrowienia dla wszystkich samorządowców. Na bazie tego wydarzenia mam dyskomfort, ponieważ wystąpił drobny sabotaż – chodzi o autokar. Postępowanie dochodzeniowe jest w toku, chciałbym wyrazić ubolewanie, że młodzież nieodpowiedzialna  nasypała do silnika piasku z kamieniami i autobus został unieruchomiony na 4 dni. W serwisie wykonano płukanie silnika. Dzieci zostały odtransportowane polskim autobusem, kosztów z tego tytułu  nie powinno być, przewoźnik był ubezpieczony i koszt transportu zostanie pokryty z ubezpieczenia. Nie mniej cała sytuacja jest niesmaczna, ponieważ rzutuje na naszą współpracę, obawiam się, że mogą być kłopoty z lokalizacja takiego wypoczynku poza granicami naszej gminy. Z naszej strony zrobiliśmy wszystko i dzieci szczęśliwie wróciły do domów, chciałbym w tym miejscu podziękować radnemu Dynace za pomoc w organizacji pojazdu zastępczego.

14.Udział w uroczystości zakończenia remontu kościoła w Paździornie. Odbyła się uroczystość, w której uczestniczył biskup Siemieniecki. Ja miałem zaszczyt reprezentować gminę i przekazuję słowa podziękowania płynące z ust biskupa, proboszcza, komitetu remontu, bo przecież gmina w znacznym stopniu – 30% sfinansowała ten remont, dlatego podziękowania przekazuję na Państwa ręce.

15.Ustalenie z Panem Siemieżem dotyczące przedsięwzięć lokalnych na terenie gminy. Pan Siemież jest prezesem Stowarzyszenia, które wprowadzało przedszkola, chciałbym Państwu powiedzieć, że takie przedsięwzięcie dotyczące objęcia patronatem byłej szkoły w Osieku ma doprowadzić do tzw. Lokalnego Centrum Inicjatyw. Jest zgoda Rady Sołeckiej, żeby na ten cel zdobyć środki mam też wstępną akceptację Rady Gminy.

16.Zebranie w Osieku na temat nieruchomości Kółka Rolniczego. Zarząd Kółka postanawia część nieruchomości przekazać Gminie, tak żeby nie byli obciążani podatkami, pozostawiając sobie tylko te, które są niezbędne do prowadzenia działalności. Wnioskują o zapis w uchwale, żebyśmy zwolnili od podatku podmioty, które prowadzą taką działalność.

17. Wstępne ustalenie z Urzędem Marszałkowskim obchodów jubileuszu 10-lecia współpracy z Sierentz. Odbyłem takie rozmowy w Urzędzie Marszałkowskim z Panią Anną Panenka i obchody Dni Alzacji na Dolnym Śląsku w przyszłym roku planowane są w dniach 2 – 6 czerwca. Prosiłem, żeby w scenariuszu przewidzieć wizytę Przewodniczącego Regionu Pana Zelera u nas na uroczystej sesji. Jest to możliwe 3 czerwca. Teraz będę prowadzić rozmowy z Merem.

18. Zebranie w Bogdanowie w sprawie remontu sieci wodociągowej. Wstępnie mieszkańcy wyrazili zgodę na współfinansowanie przyłącza wodociągowego w wysokości 100 zł od jednego metra.

19. Pierwsze posiedzenie komitetu dożynkowego.

19. Wydanie zarządzeń w sprawie:

-        zmiany Zarządzenia Nr 11/07 z dnia 11.01.2007 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych,

-        powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Rozbudowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami - Bogdanów”,

-        sprzedaży nieruchomości,

-        wynagrodzenia dla Skarbnika Gminy Kostomłoty,

-        powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.

19. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie:

-         wycinki drzew – 2

-         opłaty planistycznej przed zbyciem – 1

-         o warunkach zabudowy – 11

-         działalności gospodarczej – 2

-         Urzędu Stanu Cywilnego -3

Ponadto:

-         przyjęto 41 wniosków o wydanie dowodu osobistego,

-         wydano 54 dowody osobiste,

-         wydano 11 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej,

-         wydano 2 zawiadomienia o nadaniu numerów porządkowych.

 

 

 

Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków)

w okresie od 18.06.2008r. do 21.07.2008r.

 

 

Liczba ogółem

 

1.

Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie

67

2.

Decyzje dotyczące podatku

35, w tym:

a.

ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy)

15

b.

zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy)

20

3.

Decyzje w sprawie ulg podatkowych

a.

odroczenia

Liczba ogółem =  1, z tego::

Odmowne = 1

Pozytywne = 0

b.

rozłożenie na raty

Liczba ogółem = 0, z tego:

Odmowne = 0

Pozytywne = 0

c.

umorzenia

Liczba ogółem = 3, z tego:

Odmowne = 1

Pozytywne = 2, w tym:

-        1 decyzje dotyczące należności głównej w kwocie 319,00 zł i odsetek w kwocie 41 zł.

-        1 decyzja dotycząca odsetek na kwotę = 9.284,00 zł

 

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękujemy. Czy są pytania do przedstawionej przez Wójta informacji. Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad. 5.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy każdy otrzymał w materiałach, czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 6.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Z uwagi na to, że na ostatniej sesji nie zgłoszono wniosków przechodzimy do punktu następnego.

 

Ad. 7.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Informacje i komunikaty. W tym punkcie poprosimy Panią Wiolettę Zarucką przedstawicielkę Stowarzyszenia WIDNOKRĄG o przedstawienie planowanych prac, które będą realizowane na terenie naszej gminy.

 

Wioletta Zarucka  - Dzień dobry Państwu, nazywam się Wioletta Zarucka, jestem od niedawna parafianką tutejszej gminy, ale dzisiaj reprezentuję Dolnośląskie Stowarzyszenie Na Rzecz Upowszechniana Kultury i Sztuki Osób Niepełnosprawnych. Wystąpiliśmy z propozycją do Pana Wójta o nawiązanie współpracy. Nie zajmujemy się tylko osobami niepełnosprawnymi, zajmujemy się wszystkim co jest związane z kulturą i sztuką. Chcielibyśmy nawiązać pierwszy projekt, który ma być sfinansowany w 100% z funduszy unijnych. Planujemy również zorganizować w tej gminie festyn integracyjny, połączony ze szkoleniem dzieci i młodzieży, myślimy o grupie 30 osobowej. Przez dwa weekendy przeszkolimy te dzieci muzycznie, przy udziale naszych instruktorów, naszych artystów. Muszę powiedzieć, że przewodniczącym naszego Stowarzyszenia jest Pan Leszek Kopeć, artysta i dziennikarz radiowy. Jest to osoba znana w środowisku artystycznym, pracuje z dziećmi niewidomymi od 1998 r. Chcielibyśmy właśnie przeprowadzić wspólną naukę śpiewu, którą później na festynie zaprezentujemy. Oprócz tego chcielibyśmy przedstawić nasz dorobek, pokazać się. Do współpracy zaprosimy kapele ludowe, m.innymi kapelę KOSTOMŁOCIANIE, oraz orkiestrę. Chcielibyśmy, żeby społeczność wsi, w której będzie organizowana impreza, przygotowała program interpretujący tą społeczność. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze wiadomości czy ten projekt został przyjęty. Przychodzimy do Państwa jako Stowarzyszenie nie po pieniądze,  my chcemy z Państwem współpracować. Na ile się nam uda, współpracować nie tylko z Gminą, ale zwłaszcza z organizacja,i, które działają na terenie Gminy. Na pewno są jakieś Stowarzyszenia, Fundacje, instytucje przykościelne. Jeżeli macie Państwo problemy z osobami niepełnosprawnymi, z ich integracją, akceptacją to chętnie się takimi osobami zajmiemy, przeszkolimy. Chciałabym Państwa zachęcić do zorientowania się w swoim otoczeniu czy byłyby chętne osoby, przede wszystkim młodzież, do współpracy. Wstępną lokalizację proponuję w miejscowości Ramułtowice.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękuję, czy są pytania. Myślę, że będziemy w kontakcie.

Chciałaby poinformować wszystkich Radnych, że sierpień jest miesiącem wakacyjnym. Przypominam również o dożynkach gminnych, które odbędą się 31 sierpnia w Osieku.

Czy są jeszcze informacje Panie Wójcie?

 

Wójt Wacław Jaskuła – Proszę Państwa krótka to relacja, ponieważ oddam to pod osąd Komisji Rady Gminy. Odbyło się pięć planowanych zebrań w miejscowościach, które były umieszczone w WPI do budowy kanalizacji sanitarnej, w  kolejności Wilków, Chmielów, Ramułtowice, Jarząbkowice, Karczyce. Frekwencja wynosiła do 30% zainteresowanych. Podsumowaniem tych zebrań, po wyjaśnieniu wątpliwości, postanowienia były takie, że sołtysi albo radni sporządzą listy chętnych. Ustaliliśmy próg – minimum 80% właścicieli nieruchomości wyrazi zgodę na wykonanie przyłączy bądź wykona je we własnym zakresie. Wielkim szokiem jest to, że długość przyłączy według tych projektów, które zostały wykonane parę lat temu,  wahają się od 3 do 100 metrów, a średni koszt budowy przyłącza wynosi 500 zł. Trudno dzisiaj mówić proszę zapłacić realną sumę 300 zł bo krótkie przyłącze, albo 50.000 zł przy długim. To jest nie do przyjęcia i starałem się to wytłumaczyć, ale to nie jest jedyny powód tego czy mieszkańcy wyrazili wolę budowy czy nie. Okazuje się, że w miejscowości, gdzie te przyłącza nie są najkrótsze, taka wola jest i taką deklarację w pierwszej kolejności złożył Chmielów, tylko trzy osoby nie wyraziły zgodny. Natomiast są miejscowości, gdzie tylko trzy osoby wyraziły, nie chcę mówić które, na komisjach zostanie opracowane nowe WPI, które będzie stosować się do powszechnie obowiązujących przepisów. To tyle jeśli chodzi o te zebrania, dziękuję za ich przygotowanie, to były trudne tematy. Nie mniej jednak pewne rzeczy musimy przekazywać,  to jak to jest określone w prawie i czy ja się z tym zgadzam, jako Wójt, czy nie, to nie ma znaczenia i muszę tą sytuację przedstawić oraz stanowisko Rady Gminy w tej sprawie również.

Na bazie dzisiejszego wydarzenia, dużego pożaru pomiędzy Paździornem a Wawrzeńczycami, gdzie znów płonęło zboże, przychodzi mi na myśl coś takiego – 10 jednostek, które gasiło ten pożar zrobiło mniej dobrego niż dwa ciągniki, które miały zapięty odpowiedni sprzęt. Czy nie byłoby stosowne, żeby we wsi był ciągnik ze sprzętem na dyżurze, czy to jest takie trudne żeby był zapięty ten pług. Proszę Państwa straże były znacznie wcześniej, osoba która przyjechała do pożaru pojechała do domu zapięła pług i dopiero przyjechała i zagasiła pożar. Przy takim wietrze straże nie ugaszą pożaru, trzeba wykonać przecinkę i przeorać . Doświadczenie o tym mówi, tylko my wciąż nie jesteśmy na to przygotowani. Straże Pożarne nie mają takiego sprzętu, ale sołtysi mogą to zorganizować, żeby we wsi był zapięty pług i w razie pożaru pojechał.

 

Radny Marian Fita – Kto ubezpieczy ten sprzęt?

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Wydaje mi się, że to co dzisiaj widziałem w odległości 100 m, jeśli pojazd porusza się całkowicie na zawietrznej stronie od pożaru, mimo rozprzestrzeniającego się pożaru, to zagrożenia nie widzę.  Oczywiście ja nie mogę brać na siebie odpowiedzialności za taki sprzęt. Nie gwarantuję  żadnego odszkodowania, jest to tylko dobra wola w tego typu akcji.

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?

 

Radny Mieczysław Dynaka – W związku z tymi przyłączami, kanalizacją możemy się spodziewać jaki będzie efekt tych zebrań. Zastanawiam się czy nie należałoby jednak dokonać korekty w projektach, w tedy projektant i inwestor myślał innymi kategoriami – inwestycja była tak zaprojektowana, żeby była do realizacji. Dzisiaj pamiętam o sprawie niezbyt precyzyjnej definicji przyłącza, ale może należałoby się temu przyjrzeć i wystąpić z ofertą do mieszkańców   taką bardziej do przyjęcia. Jeśli jest rozbieżność pomiędzy przyłączem 3, a 100 metrów to jest prawdopodobnie jakiś błąd. Wcześniej rozmawiałem z panią z Wilkowa, że przyłącze jest potraktowane, że się znajduje pod drogą krajową i wykonanie tego we własnym zakresie nie jest możliwe. W takiej sytuacji Wilków jest podzielony na dwie wsie, po stronie zachodniej i po stronie wschodniej, bo droga krajowa jest wystarczającą granicą, której pokonać się indywidualnie nie da. Wiemy jakie są koszty przecisku, to nie wodociąg, gdzie nie jest istotny spadek, kanalizacja jest innymi kategoriami realizowana. Przy okazji chciałbym wspomnieć, że skoro ta nowa sytuacja jakoś się rysuje należałoby przyjrzeć się tym miejscowościom, które nie są ujęte w naszym WPI . Myślę tu o miejscowości Samsonowice, które są blisko oczyszczalni ścieków, mała wieś ale być może należałoby rozpoznać ten temat czy w tej sytuacji nie są potencjalnym kandydatem na realizację kanalizacji.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Mówiłem na wszystkich zebraniach, że osobiście nie zgadzam się z definicją przyłącza. Taka jest definicja, którą znalazłem w internecie i taka jest sama ustawa z 2005 roku, bo przedtem przyłącza były traktowane  na posesji, natomiast w tej chwili wychodzą poza posesję. Mam tutaj coś, co mnie samego zaskoczyło, regulamin z marca 2003 r. w regulaminie tym zacytowana jest ustawa „ Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego jak również urządzeń pomiarowych odprowadzanych ścieków zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej - Usługobiorca. „ realizacja budowy przyłączy i ta uchwała nie były realizowane po prostu. Przecież ta uchwała powinna być realizowana, definicja przyłącza mogła się zmienić ale zapis, że realizację budowy przyłączy zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości. Przypomnę jest to załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Nr V/26/03 z dnia 7 marca 2003 r.

 

Radny Mieczysław Dynaka – Tylko z treści nie wynika, że to dotyczy tych przyłączy.....

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nie mogę tego znaleźć, być może się wplatają inne wątki, że ktoś kto się buduje i ma takie same zasady, że musi wystąpić itd. bo one tu są, ale niech nikt nie mówi, że ten paragraf 6, który się tak zaczyna odnosi się tylko tego, a ustawa też nie mówi do czego. Wszystkie koszty za  przyłącza wodne i kanalizacyjne bierze na siebie właściciel nieruchomości. I takie są wykładnie, wypadałoby to wyjaśnić.

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Ja może w uzupełnieniu, jeśli chodzi o wypowiedź Radnego Dynaki, tłumaczyliśmy na zebraniach, że jeśli chodzi o przeciski przez drogę jest to przedsięwzięcie trudne i tak jak Pan Wójt zaznaczał będzie robić wszystko, żeby te przeciski wykonać, bo zawsze jest tak, że jest droga wojewódzka, czy gminna, czy też powiatowa, która idzie przez środek wsi i jedna część wsi nie musi tych przecisków wykonywać. Natomiast jeśli chodzi o długości przyłączy też powtarzaliśmy na zebraniach, każdy ma prawo zweryfikować przyłącze, które jest posadowione na jego posesji i może przystać na projekt gminy bądź nie i wykonać we własnym zakresie. Te przyłącza były projektowane w czasie, kiedy każdy wiedział, że za nie nie płaci, natomiast inna jest sytuacji kiedy wie, że musi za przyłącze zapłacić. Jedno jest bardzo ważne prawo tak stanowi i nie możemy prawa zmieniać. Natomiast jeśli nie będzie inicjatywy z tych pięciu wsi to przechodzimy na inne wsie, gdzie jest inicjatywa i chęć finansowania.

 

Ad. 8.

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Wnioski i zapytania proszę bardzo.

 

Radna Zofia Heller-Sypek – Ponieważ byłam osobą, która zastępowała sołtysa i chodziłam od domu do domu mam wniosek żeby opracować informację dotyczącą budowy i finansowania przyłączy w celu przekazania mieszkańcom.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Taka informacja zostanie przygotowana i dostarczona

 

Radny Marian Fita – Mam pytanie czy Wójt ma wiedzę na temat ilości złożonych odpadów poprodukcyjnych na terenie stacji CPN, z tego co wiem są to duże ilości odpadów.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Czy mają to być wyjaśnienia ustne, czy też na piśmie?

 

Radny Marian Fita – Teraz ustnie i rozszerzoną odpowiedź na piśmie.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Ja to skwituję tak samo na piśmie jak i ustnie, innej odpowiedzi nie udzielę. Działka jest prywatna i obowiązkiem Gminy i Wójta,jeśli zachodzi podejrzenie o niebezpieczeństwie  jest zawiadomienie organów, które za to odpowiadają. Dzisiaj tam prokurator prowadzi postępowanie i ani Wójt ani WIOŚ nie może wejść, Prokuratura została powiadomiona o tym fakcie.

 

Radny Marian Fita -  Panie Wójcie od czasu wykrycia tego minął już ponad rok. Z moich informacji wynika, że jest tam zmagazynowane ponad 60.000 litrów odpadów poprodukcyjnych, groźnych dla środowiska z groźbą przecieku.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Znana jest nam inicjatywa nowego właściciela, który chce tam zrobić myjnię, w tej chwili prace zostały przerwane. Mało tego Wojewoda zwrócił się do nas o opinię w sprawie wykonania odwiertów geologicznych jest też pismo, które wpłynęło do właściciela nieruchomości nakazujące zrobienie odwiertów i stwierdzenia czy nie ma zagrożenia epidemiologicznego wody na stacji. Oczywiście koszty są po stronie właściciela gruntów. Chcę powiedzieć, że ta sprawa nie jest dla nas obojętna i jest cały czas monitorowana. Prokuratura została powiadomiona, uważam, że odpowiednie organa powinny się odpowiednimi sprawami zajmować. Jeśli Panu radnemu jest znana inna możliwość to proszę o podpowiedź. Bo nie ma takiego prawa, żeby Komisja Rady poszła, żeby Wójt poszedł mamy powiadomić odpowiednie służby.

 

Radny Marian Fita – Pytanie było proste Panie Wójcie czy  wiemy jaka ilość odpadów została tam zdeponowana?

 

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nie wiem, natomiast wiedząc to co Pan Radny zgłosiłem podejrzenie do prokuratury, że jest zgromadzone.

 

Radny Marian Fita – Ja się obawiam Panie Wójcie, że te odpady przy działalności myjni mogą się przedostawać do naszej kanalizacji i w tedy będzie już za późno na krzyk.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa dwa lata temu została przeprowadzona ekspertyza skażenia powierzchniowego i wykazała skażenie, nowy właściciel wykazał, że nie ma skażenia. Proszę Państwa jeśli mam prowadzić jakieś działania to odpisuję do Wojewody pismo, że ja mam podejrzenie, że istnieją przypuszczalne powody żeby te odwierty zrobić, ale tu nie mogę mieć pewności przy dwóch odrębnych ekspertyzach. Oczywiście pan Radny ma rację pismo do Prokuratury o istnieniu zbiornika z odpadami złożyłem.

 

Radny Mieczysław Dynaka – Ja mam taka ogólną uwagę, chyba jednak obowiązkiem Gminy jest monitorowanie co dana firma ma zapisane w działalności statutowej i co się tam dzieje. Proszę Państwa jeśli ktoś pisze, że będzie wykonywał taki, a nie inny wyrób, a robi co innego to kto ma zareagować. Tu kolega radny reagował ale za tym powinna pójść jakaś straszna determinacja, tego co tam się dzieje. Mamy przykład Bielawy, gdzie zostały złożone potężne ilości odpadów, w Dzierżoniowie, teraz u nas się pojawiło, być może nie wszystko da się wykryć, bo przecież nie demonstrują tego co robią wbrew prawu i na szkodę otoczenia. Musimy mieć służbę, czy osoby które muszą patrzeć na ręce tym ludziom nieuczciwym. Jeszcze raz nawiązuję do tego miejsca, o którym mówimy, jest tam skoncentrowana woda dla dużego obszaru i skoncentrowane firmy, które składają odpady nieformalnie i formalnie. Prosiłbym o monitorowanie działalności tej firmy, która deponuje i przerabia odpady tzn. folie. Proszę o czujność.

 

Radna Iwona Ryszka – Jeszcze wrócę do tematu przyłączy kanalizacyjnych, jako radna starałam się skontaktować z mieszkańcami w Wilkowie Średzkim, poświęciłam na to mnóstwo czasu, różne kłody rzucano mi pod nogi, większość mieszkańców jest na nie, jednak niektórzy proszą o jeszcze jedno zebranie z Panem Wójtem. Dlatego w imieniu mieszkańców proszę Pana Wójta o jeszcze jedno zebranie.

 

Radna Joanna Bronowicka – Mieszkańcy Jarząbkowic wyrażają zgodę na finansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych, jednak jest kłopot z osobami, które wykupiły mieszkania od Agencji, od nich nie odebrałam deklaracji ponieważ nie ma z nimi kontaktu. Mam pytanie czy jest możliwość wysłania pisma do ANR w celu rozbiórki lub naprawy muru, który znajduje się przy wjeździe na teren budynków po byłym PGR.

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze wnioski  i zapytania. Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

 

Ad. 9.

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik - „15 minut dla wyborców” czy ktoś chciałby zabrać głos?

 

Radny Marian Fita – Panie Wójcie dwa pytania w sprawie placu handlowego i terenu przystanku, co roku były te tereny spryskiwane środkiem chwastobójczym, w tej chwili zarosły i wygląda to brzydko. Następna sprawa to osiedle Zacisze – należy wystąpić do właścicieli działek o wykoszenie, bo w tej chwili są zarośnięte chaszczami i stwarzają zagrożenie pożarowe

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Panie Wójcie czy odpowie Pan od razu?

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – To są raczej zadania do realizacji.

 

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

 

Ad. 10.

  Przewodnicząca rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008 – 2015, każdy z Państwa otrzymał ten projekt uchwały miał czas się z nim zapoznać chcę zapytać czy są uwagi do tego projektu?

 

Radny Mieczysław Dynaka – Proszę Państwa taką ważną uwagą było to, że tutaj w Planie Odnowy jest przyjęcie do realizacji drogi – obwodnicy, która nie jest zadaniem wsi ani Gminy, a to jest duże przedsięwzięcie. Jeżeli ten wkład własny ma być zapisany za chwilę, po podjęciu pozytywnej decyzji do naszego WPI, to wiele spraw, że tak powiem nam wykrzywia. Prosiłem wtedy, żeby określić wielkości, których w dalszym ciągu tu nie ma i nie wiadomo czy ta obwodnica jest 4 pasmowa i ma 500 m, czy jest 2 pasmowa i ma 1000 metrów. To robiła firma profesjonalna, są to wykwalifikowane osoby, ale piszą dosyć ogólnie.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Ja rozumiem niepokój, ale pragnę coś wyjaśnić. Po pierwsze Plan Odnowy Miejscowości nie jest zobowiązaniem finansowania inwestycji przez Radę Gminy. Plan Odnowy Miejscowości pokazuje jakie są najważniejsze potrzeby w danej miejscowości, z punktu ich widzenia. Ta droga może być na pierwszym miejscu, w cale nie musi to być świetlica, ale tak naprawdę ta droga jest tam najważniejsza, tylko to nie jest droga gminna i dzisiaj trudno ustalić czyja. W naszym planie ta droga jest drogą 4 pasmową i ja nie jestem w stanie określić kategorię tej drogi. Z budżetu gminy nie wiem ile damy pieniędzy, dzisiaj trudno powiedzieć ile ta obwodnica będzie kosztowała Gminę. Natomiast zapisanie tego zwraca uwagę na ważność problemu, że ta obwodnica jest potrzebna, przy wnioskach ze strony Gminy do Marszałka o pilną potrzebę tej drogi może przynieść pozytywny efekt. Odnośnie kwot, konsultowałem się wielokrotnie czy zapisywanie kwoty w tym WPI na budowę świetlicy i boiska, można powiedzieć, że 900.000 nie jesteśmy w stanie zapisać, ale tak naprawdę potrzeba nam zapisać 700.000, bo my możemy składać wniosek tylko na pół miliona z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Boiska będą już zrobione w przyszłym roku, jeżeli będziemy mieli grunt, Agencja nalega, żeby umieścić w budżecie jakiekolwiek pieniądze, że my coś tam robimy. Będę wnosić w nowym budżecie, żeby zapisać 20 – 50 tys. na realizacje boiska, a świetlicę wybudujemy ze środków unijnych później. Może inż. Bartoszewski poda więcej szczegółów odnośnie świetlicy.

 

Janusz Bartoszewski -  Plan Zagospodarowania Województwa Dolnośląskiego zakłada budowę obwodnicy, m.innymi obwodnicę Lisowic,  jako drogi wojewódzkiej kategorii G. „G” tzn. drogi główne, które mogą być 2 jezdniowe czyli 4 pasmowe, lub 1 jezdniowe czyli 2 pasmowe nie precyzując jaka to ma być droga. My analizując założyliśmy, że długość obwodnicy na terenie Lisowic ok. 1,7 km – założyliśmy, że będzie to droga dwujezdniowa, koszt takiej drogi wg. kosztorysu wyniesie ok  5  milionów. Przy świetlicy mamy 900 tys. zł, też jest to wartość szacunkowa wg. sekocenbudu bo nie mamy żadnego projektu. Jest założone, że będzie tam świetlica, boisko do piłki nożnej, boisko do piłki siatkowej, ogrodzenie, parking. Koszt budowy takiej świetlicy wg. kosztorysu wyniesie 619.000 zł. Parkin na 10 stanowisk wg. Sekocenbudu to koszt 103.000 zł.

Boisko do piłki nożnej 70.000 zł, do piłki siatkowej 47.000 zł wg. Sekocenbudu, ogrodzenie z siatki – koszt 31.000 zł, zagospodarowanie terenu (ławeczki, zieleń) – 30.000 zł. Wszystkie te koszty wyliczono na podstawie Sekocenbudu za I półrocze 2008 r.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła -Jeszcze w uzupełnieniu tej wypowiedzi, nie ukrywam, że my tak naprawdę potrzebujemy ten Plan Odnowy Miejscowości bo chcemy to zadanie zrealizować, pozostałe na pewno nie są powodem do tego, żeby Rada Gminy miała finansować te zadania i o to w ogóle nie proszę.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Swoje pytanie kieruję do radnej Joanny Bronowickiej – czy ten plan był konsultowany z mieszkańcami wsi Lisowice.

 

Radna Joanna Bronowicka – Tak był konsultowany.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008 – 2015.

Kto jest za przyjęciem odczytanej uchwały – 13 głosów za

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Uchwała w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Lisowice na lata 2008-2015 została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 11.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Piersno na lata 2008 – 2015. Otwieram dyskusję. Czy są pytania?

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym tylko dodać, że wyrażam podziękowania inicjatorom przedsięwzięcia, bo plan został zrobiony przez mieszkańców wsi i został przedstawiony Radzie do akceptacji.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Z uwagi na to, że nie ma pytań odczytam treść uchwały.

Kto jest za przyjęciem odczytanej uchwały – 13 głosów

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Uchwała w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Piersno na lata 2008 – 2015 została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 12.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Podjęcie uchwały w sprawie odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Kostomłoty. Uchwała była analizowana przez Komisje Budżetową Rady Gminy, proszę Panią Sekretarz o wniesienie poprawek do uchwały.

 

Sekretarz Gminy Elżbieta Janus-Burak – Pierwsze trzy paragrafy pozostają bez zmian, paragraf 4 zostaje wykreślony, paragraf 5 zostaje paragrafem 4 i brzmi „odpłatność rodziców (opiekunów) za jedno dziecko w rodzinie za świadczone przez przedszkole w Kostomłotach usługi opiekuńczo-wychowawcze wykraczające poza podstawy programowe i koszty organizacji przyrządzania posiłków wynoszą:

-        90 zł za pierwsze dziecko

-        70 zł za drugie dziecko

-        50 zł za trzecie i każde następne dziecko uczęszczające do przedszkola w Kostomłotach.

Paragraf 6 to jest teraz paragraf 5, paragraf 7 to jest paragraf 6, paragraf 7 będzie miał brzmienie: „uchwała nie ma zastosowania w przypadku uzyskania środków ze źródeł, które wykluczają pobieranie odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu”.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Dziękuję serdecznie, czy Pan Wójt chciałby coś dodać?

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym dodać jedynie, że ten dopisany nowy paragraf mówi o sytuacji, kiedy na wniosek, który przeszedł już merytoryczną ocenę, który został złożony na finansowanie tego przedszkola ze środków unijnych, kiedy takie środki zostaną przyznane to ta uchwała nie będzie miała mocy, a więc obecność dzieci w przedszkolu i wyżywienie będzie nieodpłatne.

 

Radny Mieczysław Dynaka – Ja mam pytanie czy tutaj zostało uwzględnione, w tej uchwale, zmiana tej uchwały? Bo jeżeli zawężony został koszt uczestnictwa dziecka w przedszkolu, to jeżeli radykalnie ceny wzrosną lub spadną to jaki będzie sposób korekty?

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Rada określa wysokość opłaty, możemy to zrobić procentowo, ale istnieje niebezpieczeństwo, że kalkulacje będą nieaktualne.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stoimy na stanowisku, że jednak  przy określaniu odpłatności powinny być one korygowane co roku.

 

Radny Mieczysław Dynaka – Powinno być dopisane, że korekty można dokonać co roku.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Nie ma takiej potrzeby, gdyż ta uchwała może być zmieniana nawet co miesiąc. Czy są jeszcze pytania do uchwały? W związku z tym, że otrzymaliśmy inne brzmienie uchwały, czy wszyscy zdążyli nanieść poprawki wniesione przez panią Sekretarz?

 

Kto jest za przyjęciem zmian przedstawionych przez panią Sekretarz? - 13 głosów za

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

 

Z uwagi na to, że projekt uchwały otrzymaliśmy wcześniej, uchwała była omawiana na komisjach wnoszę pod głosowanie kto jest za tym, żeby nie odczytywać treści całej uchwały – 13 głosów

Kto jest przeciw -0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

 

W takim razie przystępujemy do głosowania uchwały w sprawie odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Kostomłoty wraz z wniesionymi poprawkami.

 

Kto jest za – 13 głosów

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Ad. 13.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zmiany budżetu poproszę panią Skarbnik o omówienie tej uchwały.

 

Skarbnik Gminy Elżbieta Czarnota – Jeśli chodzi o zmiany w budżecie gminy Kostomłoty zwiększony został plan dochodów budżetu gminy o kwotę 51.905 zł, gmina otrzymała zwiększoną część oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, te pieniądze są przeznaczone na remont dachu w szkole podstawowej w Kostomłotach. Zwiększono również plan dochodów w dziale gospodarki mieszkaniowej i w dziale dochodów od osób prawnych, osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej po prostu wpływy w tych działach są większe niż zaplanowano w budżecie. Również są większe dochody w dziale oświata i wychowanie w wyniku dotacji celowej otrzymanej z gminy na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień, chodzi to o opłatę, którą pobiera gmina za dzieci chodzące do naszych przedszkoli, a pochodzące z innych gmin.

Zmniejsza się natomiast plan dochodów budżetu gminy w dziale pomoc społeczna o kwotę 4.262 zł chodzi tutaj o wpływu z dochodów – odpłatność za przebywających w domach pomocy społecznej.

Jeśli chodzi o wydatki to wprowadzono wydatek w dziale kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, chodzi o zakup usług remontowych – remont sali sesyjnej, gmina będzie występowała o środki na remont tej sali, możemy otrzymać sumę w wysokości 40% wartości tj. 12.000 zł, 18.000 zł będzie wkład własny.

Pozostałe zmiany wynikają z analizy budżetu.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik- Dziękuję, czy są pytania?

 

Radna Zofia Heller-Sypek – Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały na swoim posiedzeniu.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wnioskuję, żeby nie odczytywać tej uchwały, każdy z nas dostał ją wcześniej, ponadto była omawiana na posiedzeniu Komisji Budżetowej, a teraz została omówiona szczegółowo przez Panią Skarbnik.

Kto jest za przyjęciem mojego wniosku – 13 głosów

Kto jest przeciw -0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Wniosek przeszedł jednogłośnie, w takim razie przystępujemy do głosowania uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008.

Kto jest za – 13 głosów

Kto jest przeciw – 0 głosów

Kto się wstrzymał – 0 głosów

Uchwałę podjęto jednogłośnie.

 

Ad.14.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jeszcze raz przypomnę, że miesiąc sierpień jest miesiącem wakacyjnym.

 

Radny Karol Stafiński – Chciałbym zaprosić wszystkich na Turniej Wsi, który odbędzie się w dniu 24 sierpnia w Siemidrożycach. Zapraszam również na obchody 800-lecia Siemidrożyc.

 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Serdecznie zapraszam na obchody 800-lecia miejscowości Siemidrożyce.

 

Radny Marian Fita – Zwracam się z prośbą do Pana Wójta, dysponowanie krawężnikami proszę w przyszłości konsultować, ponieważ zostały one załatwione tylko z myślą o miejscowości Kostomłoty, to podkreślam. Te krawężniki chciałbym wykorzystać na nasze drogi wewnętrzne, gminne.

 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Panie radny, trzeba tu uzupełnić, bo pamiętamy było to za tamtej Rady, krawężniki były zakupione przez Urząd na rzecz całej gminy. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie widzę.

 

Ad. 15.

Przewodnicząca Rady Janina Gawlik - Wobec zrealizowanego porządku posiedzenia zamykam XXIV sesję Rady Gminy w Kostomłotach.

 

 

Protokołowała

Irena Piotrowska