PROTOKÓŁ NR XXXVI/09 Ad. 1. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W dzisiejszej sesji uczestniczy 13 Radnych. Stwierdzam, że wszystkie podjęte dzisiaj uchwały są prawomocne. Ad. 2. Proponowany porządek obrad: Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do dzisiejszego programu sesji chciałabym dodać jeszcze jeden pkt – podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego dofinansowania przebudowy-modernizacji drogi powiatowej 2075 D i 2079 D na odcinku Zabłoto - Kostomłoty do drogi krajowej A4. Czy są jeszcze jakieś propozycje zmian porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy do przegłosowania wniosku o wprowadzenie dodatkowego punktu, po pkt. 14. Kto jest za, proszę o podniesienie ręki: Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem proponowanego dzisiaj porządku obrad, proszę o podniesienie ręki: Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że porządek obrad został Porządek obrad: Ad. 3. Leszek Wicha przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, złożył ślubowanie. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik oraz Wójt Gminy Wacław Jaskuła przekazali Ad. 4. Ad.5.
1.Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 60 Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Ad. 6. Ad.7. Eugeniusz Lipowczyk – W ubiegłym tygodniu postanowieniem sądu zostało zakończone postępowanie upadłościowe. Sąd wykreślił spółkę z rejestru. Z Gminy spada ciężar ewentualnego postępowania o należności ZUS-u (ok. 60.000 zł), o które ZUS ma prawo dochodzić przez okres 10 lat. Z chwilą ogłoszenia tej upadłości, ta wierzytelność zostanie umorzona. Jeśli chodzi o wdrożenie wniosku w ZUM, to trwa przygotowanie do podpisania umowy, które było poprzedzone złożeniem wielu dokumentów, w bardzo krótkich terminach. Te wszystkie wymogi są z naszej strony spełniane. Jeżeli nic się nie wydarzy ze strony instytucji zarządzającej, to przewiduje się, że podpisanie umowy nastąpi do 1 czerwca br. Przygotowywana również jest umowa z WFOŚiGW o dofinansowanie tego projektu w kwocie 300.000 zł. Modernizacja dotyczy całego obiektu. Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie robót powinno nastąpić w miesiącu lipcu. W tej chwili trwa przygotowanie dokumentacji przetargowej. Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić w miesiącu czerwcu. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem podziękować Panu Dyrektorowi za pilotowanie tych dwóch spraw. Niewątpliwie tym się zajmuje, oprócz swoich obowiązków codziennych. Chciałbym, żeby to co teraz powiem, było potraktowane w miarę poważnie dlatego, że coraz częściej mamy do czynienia z przypadkami wyrzucania odpadów poza miejsca do tego przeznaczone. Chodzi o odpady wielkogabarytowe. Ostatnio plagą dużą jest wyrzucanie zużytych opon w różne miejsca. Dzisiaj taki odpad również jest bezcenny. Znaleźliśmy odbiorcę zużytych opon i odbierze je bez żadnych opłat. Jest warunek, że je zgromadzimy w jednym miejscu w gminie. Będzie porozumienie z ZGK, żeby taki proces przeprowadzić. W momencie, kiedy pojawi się ogłoszenie, że je zabieramy, bardzo proszę, żeby wszyscy dostarczyli je na punkt zbiórki. Jeśli ktoś ma większą ilość opon, ten odbiór będzie indywidualny. Ta akcja będzie przeprowadzona prawdopodobnie jeszcze przed żniwami. To jest bardzo ważne, żeby poinformować mieszkańców (kula do mieszkańców). Druga sprawa dotyczy psa labradora biszkoptowego, który jest w UG Kostomłoty. Jeśli ktoś ma ochotę być właścicielem psa o nieustalonycm pochodzeniu jest do wzięcia w UG. Jeśli chodzi o jubileusz 10 lecia współpracy, to zapraszam wszystkich mieszkańców do wzięcia udziału w uroczystościach i obchodach. Jest to również ważna data, bo 20 lecie wolnych wyborów. Szczegółowy program będzie wywieszony na tablicach ogłoszeń w najbliższym czasie. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze informacje? Nie widzę. Ad.9. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Odpowiem na piśmie, ale mogę krótko odpowiedzieć dzisiaj. Jeśli chodzi o kanalizac Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – ję, to zarówno drogi, jak i kanalizacja są inwestycją celu publicznego. Na tym etapie, kiedy nie wiemy, czy uzyskamy pozwolenie na budowę, musi przejść wszelkie uzgodnienia. Jeśli uzyskamy, to będziemy wykonywać następny krok. Ja mam informację od urzędnika, który mówi, że taka jest kolejność postępowania. Natomiast projektant, w momencie kiedy projektuje coś na czyimś gruncie musi uzyskać pozwolenie na wejście z inwestycja na grunt (na to są dokumenty). Nie ma innej możliwości, żeby projekt był uzgodniony. A zatem ja sprawdzę, czy tak rzeczywiście jest i dam Panu informację, czy wyraził zgodę, czy nie. Od tego jest dokumentacja. Natomiast jeśli chodzi o plac. Myśmy uzgadniali, że cały pas drogowy związany z drogą krajową jest zarezerwowany pod cztery pasy. Dysponentem rzeczywiście drogi dojazdowej do Wichrowa jest powiat. Częściowo te samochody wjeżdżają z tej strony, ale też widzę, że z drugiej. Nie może być zarządzającym placem ktoś, kto jedynie ma dostęp do niego. Zarządzający placem jest właściciel nieruchomości. Właścicielem nieruchomości na której stoją ciężarówki jest GDDKiA. Jeśli Pan Radny życzy sobie, żeby powtórnie wystąpić o zabezpieczenie zjazdu z drogi powiatowej, to ja z takim pismem wystąpię. Natomiast dostaliśmy odpowiedź, że na tym placu planuje się, w związku z realizacją inwestycji- modernizacja drogi powiatowej. Od lipca będzie tam składowisko materiałów niezbędnych do modernizacji. Przekażę Panu również tą odpowiedź. Ad.11. Maria Jadach Dyrektor GOOSz - Na Komisji Oświatowo-Budżetowej mówiłam ostatnio, że były rozmowy poczynione z dyrektorami, żeby coś zrobić, żeby każdy nauczyciel miał więcej godzin (etat plus godziny nadliczbowe). W Karcie Nauczyciela jest zmiana, że każdy nauczyciel musi zarobić jakąś kwotę bazową na poszczególne awanse zawodowe. Słowo „musi” zarobić, bo na koniec w grudniu, w sytuacji, gdy nie osiągnie się średniego miesięcznego wynagrodzenia dla poszczególnych stopni awansu zawodowego organ prowadzący (gmina) musi ze środków własnych na koniec roku wypłacić nauczycielom dodatek wyrównawczy, wszystkim w jednakowej wysokości na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Dodatek wyrównawczy jest takim dodatkiem, który każdy nauczyciel w danym awansie dostaje, nawet ten, który zarobi więcej ponad, on dostanie tyle samo co ten, co nie osiągnął. Dlatego rozmowy z dyrektorami były takie, że tworząc arkusze na ten rok, trzeba o tym już myśleć, żeby w grudniu gmina miała jak najmniej problemów. Tak jak Pani Przewodnicząca powiedziała na Komisji, że nauczyciele teraz nie chcą godzin nadliczbowych, bo i po co, i tak im to się dopłaci. Wobec tego rola dyrektora jest taka, żeby dać nauczycielom godziny, żeby to nie były wypłacane pieniądze, a wypracowane pieniądze. Jak słyszymy ciągle, nauczyciele jeżdżą na strajki, chcą więcej pieniędzy, po to wymyślono coś takiego, że proszę, damy te pieniądze, a wy róbcie w szkołach tak, żeby ten nauczyciel mógł te pieniążki zarobić. Ja Panu Wójtowi dałam przykładowe tabele, sporządzone na poszczególne stopnie awansu zawodowego, w dwóch szkołach. To nie jest poszczególna szkoła, tylko wszystkie szkoły są razem w GOOSz-u i wtedy jak np. w danej szkole przekroczymy dużo więcej, ale w innej jeszcze mniej damy, to trzeba to spłacać we wszystkich szkołach i dla wszystkich nauczycieli. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do Pani Dyrektor? Nie widzę. Zofia Stankiewicz – Ja chciałam uzupełnić, że to nie tylko od nas zależy, czy nauczyciele zarobią tą kwotę bazową, ponieważ my nie możemy zatrudniać nauczycieli jak chcemy. Musimy zatrudniać nauczycieli stosownie do kwalifikacji jakie posiadają. Ja nie mogę dać nauczycielowi ileś tam godzin ponadwymiarowych. Mogę dać tylko takie godziny, do których ma przygotowanie. Proszę nie mówić, że to jest tylko w gestii dyrektorów, bo my nie jesteśmy w stanie zapewnić zarobków, w takiej kwocie, w jakiej są zapisane w Karcie Nauczyciela. Tutaj jest duża rola dodatków, które stoją po stronie organu prowadzącego, które są ustalane co rocznie. My zatrudniamy, mamy stawkę określoną, nauczyciel ma taki, a nie inny stopień awansu zawodowego, jest tyle godzin danego przedmiotu w szkole, a nie więcej i my nie mamy takich możliwości. My możemy troszeczkę manipulować tylko godzinami pracy w świetlicach, od tego roku nauczyciel nie musi mieć specjalnych kwalifikacji. To na pewno nie załatwi sprawy. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – My w pełni rozumiemy, my o tym na Komisji rozmawialiśmy. Intencją Rady Gminy nie jest, żeby nie dać czegoś, co się należy, bo prędzej, czy później i tak trzeba to wypłacić. Rolą Rady, rolą dyrektora GOOSz-u, który został powołany do koordynowania tych spraw, bo trudno tu mówić o nadzorze, i rolą Pana Wójta, który zatwierdza projekty organizacyjne jest to, żeby wykorzystać maksymalnie swój potencjał w szkole, bez zatrudniania lub dotrudniania bez potrzeby, kiedy ci nauczyciele, którzy mogą prowadzić lekcje ponadwymiarowe w innym przedmiocie, żeby prowadzili. Żeby mięli szanse wypracować te pieniądze. Czy my damy dodatek, czy my uzupełnimy wynagrodzenie na koniec roku, to i tak robimy to, w ramach naszych dochodów własnych, których praktycznie brakuje, zawsze jest brak pieniędzy. Natomiast jeśli nie ma możliwości, to Rada nie ma takich uprawnień, żeby zmusić dyrektora, by nauczał języka polskiego wuefista lub odwrotnie, bo to jest rzecz zrozumiała. Natomiast warto się zastanowić nad liczą oddziałów, liczbą dzieci w klasach. To jest rola GOOSz-u, który koordynuje i Pana Wójta, który zatwierdza, żeby jak najmniej obciążać gminę, a gmina żeby wypłacała zgodnie z zamiarem MEN-u, czyli za 8 godzinny dzień pracy. Dlatego tutaj staramy się wysłuchać dyrektora i ze swojej strony troszeczkę podpowiadamy. Natomiast w pełni na pewno Rada rozumie, że są rzeczy, których przeskoczyć się nie da. Rada nie może ingerować w projekty organizacyjne szkół. Od tego są fachowcy i oni zatwierdzają. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem podziękować Pani Dyrektor za przedstawienie założeń do projektów organizacyjnych roku przyszłego. Niewątpliwie stoimy przed wielkim wyzwanie. Sytuacja, pod jaką postawiono samorządy, jest szczególna, z kilku powodów. Zanim przejdę do omówienia tych ważnych aspektów, chciałbym podziękować dyrektorom. W ciągu 3 ostatnich lat liczba uczniów spadła o 127. Gdyby się nie zmniejszyła, to gmina otrzymywałaby dzisiaj 890.000 zł więcej z MEN-u. Zamiast dopłacać 2 mln zł do utrzymania szkół, dopłacalibyśmy 50% mniej. Ale to, że nasze dopłaty do szkół nie są tak bardzo duże, to przede wszystkim jest to zasługa naszych szanownych nauczycieli, dyrektorów pracujących, bo pozyskują środki zewnętrzne, starają się gospodarować oszczędnie, za to serdecznie dziękuję. Również Pani dyrektor, że sprawuje nad tym nadzór, że tak to wygląda, że nasze szkoły funkcjonują zgodnie z wytycznymi, że są remontowane. Sytuacja w tym roku jest szczególna. Ustawa narzuciła wypłatę nauczycielom określonych wyposażeń. Pokazuję tu, że nie poszły w ślad za tym pieniądze. Gdyby nauczyciele mięli gołe etaty, to nie pomogą, ani dodatek motywacyjny, ani inne świadczenia, bo nie są w stanie zapewnić tego poziomu, który ustawa gwarantuje. Żeby wypełnić zadość, trzeba koniecznie przewidzieć godziny ponadwymiarowe. Myśmy prowadzili różne analizy, ale nie ma żadnych szans, by przy gołych etatach można było wytrzymać to w budżecie. Proszę szanowni dyrektorzy spojrzeć na decyzje Wójta. To Wójt zatwierdza projekty organizacyjne. Ma obowiązek je zatwierdzić w maju. Ale Wójt nie może zatwierdzać innych projektów, niż mu na to zezwala uchwała budżetowa. Uchwała budżetowa nie ma ujętych pieniędzy na wyrównanie dopłat nauczycielom. A zatem, ja zatwierdzając projekty organizacyjne, które doprowadzą do dopłat, robię przestępstwo. Będę pociągnięty do odpowiedzialności. Z całą determinacją wymagam od Pani dyrektor Jadach, żeby prowadziła takie działania, aby nie było dopłat. Stąd też poważnie zastanawiamy się z dyrektorami szkół, jak wyjść z sytuacji. Oczywistą jest sprawą, że doskonale rozumiemy, że nauczyciel geografii nie może uczyć historii. Ale od lat wiadomo, że w małych szkołach niemożliwym jest zabezpieczenie etatu dla profesjonalisty, który ma uczyć historii, czy innego przedmiotu, bo tych lekcji jest zbyt mało. Proszę sobie teraz wyobrazić, że ktoś uczy historii w małej szkole 6 godzin i nie ma uprawnień do nauczania innego przedmiotu. Zatrudniamy go na 6/18 i nie ma żadnej godziny ponadwymiarowej. On spełnia wymogi, ale nie dostaje wynagrodzenia, które jest mu potrzebne. I nie pomoże dodatek motywacyjny. Poza tym, dlaczego mamy dawać dodatek motywacyjny jak leci, albo temu, który mało zarobił, jak można dawać temu, który rzetelnie i uczciwie pracuje. Natomiast sytuacja się stworzyła taka, że ten który pracuje w pełni uczciwie, ma dodatek, uzyskuje wynagrodzeni i robi dobrą robotę dopłaty nie dostanie, a ten, który nie dostał od dyrektora więcej godzin, bo być może jest słabym nauczycielem, będzie otrzymywał dopłatę. Wójt stoi przed bardzo trudnym zadaniem. Ma podpisać się pod projektem organizacyjnym, a jeśli się podpisze, to musi później zapłacić nauczycielom, którym według tego projektu, zdecydował się zatrudnić. Ale na zapłatę, pieniądze zatwierdza Rada Gminy. Budżet mamy uchwalony. Prawdopodobnie może dojść do sytuacji, że będziemy musieli nowelizować naszą uchwałę budżetową i wtedy sprawy, które nie można rozwiązać w inny sposób, będziemy musieli uwzględnić w budżecie. To byłoby chyba najgorsze, co może być. Chce dlatego dyrektorom podpowiedzieć, że pewne rozwiązania są i są na rynku dostępni tacy nauczyciele. Trzeba szukać rozwiązań, które idą w kierunku takich rozwiązań, które zatrudnią nauczycieli mających więcej niż jedną kwalifikację i mających takie umiejętności, które pozwolą dać mu godziny ponadwymiarowe. Oczywiście, że jest to czasami niemożliwe, i my to rozumiemy. My niczego nie możemy narzucić. Za politykę odpowiada dyrektor, ale proszę pamiętać, że Wójt odpowiada za pieniądze. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałabym uzupełnić. O ile nie mamy wpływu na dyrektorów, to każda jednostka organizacyjna Gminy otrzymuje swoje środki i powinna się nimi gospodarować. Intencją Rady na ostatnim spotkaniu było to, by każda z jednostek prowadziła politykę przynajmniej podobną. Nie, że jeden będzie zatrudniał jak chciał i zwracał się do UG o zwiększenie budżetu, a inny będzie oszczędzał i będzie miała niestety z tego powodu problemy. Będziemy jako Rada analizować wszystkie jednostki, na pewno będziemy zwracali uwagę na wydatkowanie pieniędzy. Na pewno Rada nie będzie ingerowała w zatrudnienie, jest to rola dyrektora. Do tematu będziemy wracać jeszcze w trakcie roku. To jest jakby drugi etap. Raz był potrzeba likwidacji pewnych szkól, a teraz jest potrzeba likwidacji kilkunastu etatów. Pewnie, że to godzi w każdego. Będą o nas źle mówić, źle pisać, trudno. Dlatego to uprawnienie poszło do Gminy, bo gmina na swoim terenie najlepiej będzie tymi środkami gospodarzyć. Obyśmy dokładali jak najmniej do zadań własnych. Zofia Heller -Sypek – Mam prośbę, żebyśmy analizowali sytuację na bieżąco na Komisji Budżetowej i Oświatowej. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Po pierwszym półroczu na pewno się przyjrzymy wydatkom. Ile wydaje każda szkoła na jednego ucznia. Będziemy się spotykać wrzesień-listopad, gdzie będziemy analizować, jak szkoły wychodzą. Czy są jeszcze pytania? Maria Jadach - Każda pani dyrektor dostanie, jakie są wydatki w jej szkole. Na koniec sierpnia też dostanie, a potem od 1 września wchodzi nowa podwyżka i każda z dyrektorek będzie wiedziała jak wygląda realizacja budżetu, jak wyglądają te dopłaty i co można zrobić. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Półki co, to Rada nie przymierza się do zwiększenia budżetu na oświatę, bo mamy chyba problem wody w Kostomłotach. Trzeba pamiętać, że to są wszystkie pieniądze w jednym garnku, i jak je podzielimy, tak będziemy mieli. Na pewno będziemy zwracać uwagę na każdy jeden wydatek Gminy i innych jednostek. Czy są jeszcze inne pytania? Nie ma. Ad.12. Zofia Heller -Sypek – Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie. Ad.13. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jest to wariant II. Jeszcze raz Zofia Heller-Sypek – Komisja Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta Ad.14. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Umowa najmu pierwotnie była zawarta ze Skarbem Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ta umowa na czas nieokreślony daje Wójt Gminy Wacław Jaskuła - Przy zakupie lokalu daje. Na razie jest uchwała o najmie. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta Ad.15. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym przypomnieć, jakie były założenia pierwotnie Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta Ad.16. Ad.17. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam zakończenie obrad XXXVI/09
Załącznik nr 1 SPRAWOZDANIE WÓJTA 1. Uchwała nr XXXIV/174/09 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty za 2008r. 2. Uchwała nr XXXIV/175/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009. 3. Uchwała nr XXXIV/176/09 w sprawie WPI Gminy Kostomłoty. 4. Uchwała nr XXXIV/177/09 w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego budowy chodników. 5. Uchwała nr XXXIV/178/09 w sprawie przyjęcia „Regulaminu dodatków do wynagradzania nauczycieli w placówkach oświatowych podległych gminie Kostomłoty”. 6. Uchwała nr XXXV/179/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009. 7. Uchwała nr XXXV/180/09 w sprawie WPI Gminy Kostomłoty. 8. Uchwała nr XXXV/181/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty obejmującego zabytkowy park wraz z zespołem folwarcznym w miejscowości Ramułtowice. Uchwała została podjęta w celu przejęcia od ANR działki nr 234/15 w miejscowości Ramułtowice. W tej chwili przeprowadzamy postępowanie polegając na wyłonieniu wykonawcy tego zadania, jak również ustaliliśmy z konserwatorem zabytków zakres prac, które mają być wykonywane. Ze względu na to, że dopiero na etapie planu zagospodarowania można stwierdzić, czy są tam rośliny chronione, do czasu kiedy to nie będzie stwierdzone, nie można prowadzić żadnych prac. Do dnia wysłania materiałów na sesję, żadna z podjętych uchwał nie została uchylona przez organ nadzoru.
| |