Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
BIP - Gmina Kostomłoty
Bip - Strona główna

Urząd Gminy

Konsultacje społeczne

Organy

Prawo lokalne

Podatki i opłaty »

Uchwały Rady »

Zarządzenia Wójta »

Budżet »

Sprawozdania finansowe

Zamówienia publiczne »

Archiwum przetargi »

Plan postępowań o udzielenie zamówień

Organizacje pozarządowe »

Wolne stanowisko pracy

Opinie RIO/KONTROLE

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kostomłoty

Plany miejscowe

Dziennik Ustaw

Monitor Polski

Dziennik Urzędowy WD

Ewidencja działalności gospodarczej

Akty prawa miejscowego

Rejestr działalności regulowanej - odbiór odpadów

Działalność lobbingowa

Petycje

Opieka nad dziećmi do lat 3

Dostępność

Koordynator ds. dostępności

RADA SENIORÓW

Ochrona danych osobowych

Cyberbezpieczeństwo

Efektywność energetyczna Gminy

Standardy Ochrony Małoletnich

Rejestr Instytucji Kultury

walidacja css walidacja html
Strona główna » PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009 » PROTOKÓŁ 21 MAJ

PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009: PROTOKÓŁ 21 MAJ

PROTOKÓŁ NR XXXVI/09
z sesji Rady Gminy Kostomłoty
w dniu 21 maja 2009r.

Ad. 1.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram XXXVI sesję Rady Gminy Kostomłoty. Witam wszystkich na sesji.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W dzisiejszej sesji uczestniczy 13 Radnych. Stwierdzam, że wszystkie podjęte dzisiaj uchwały są prawomocne.

Ad. 2.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam proponowany porządek obrad:

Proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Przyjęcie programu sesji.
3.Złożenie ślubowania przez nowo wybranego radnego.
4.Przyjęcie protokołu z  sesji w dniu 28.04.09r. i 05.05.2009r.
5.Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
6.Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
7.Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
8.Informacje i komunikaty.
9.Wnioski i zapytania.
10.„15 minut dla wyborców”.
11. Informacja na temat organizacji pracy  szkół w roku szkolnym 2009/2010.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu.
15. Sprawy bieżące.
16. Zakończenie obrad XXXVI sesji Rady Gminy.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do dzisiejszego programu sesji chciałabym dodać jeszcze jeden pkt – podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego dofinansowania przebudowy-modernizacji drogi powiatowej 2075 D i 2079 D na odcinku Zabłoto - Kostomłoty do drogi krajowej A4. Czy są jeszcze jakieś propozycje zmian porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy do przegłosowania wniosku o wprowadzenie dodatkowego punktu, po pkt. 14. Kto jest za, proszę o podniesienie ręki:
kto jest za – 13 głosów
kto jest przeciw – 0 głosów,
kto się wstrzymał – 0 głosów.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem proponowanego dzisiaj porządku obrad, proszę o podniesienie ręki:
kto jest za – 13 głosów
kto jest przeciw – 0 głosów,
kto się wstrzymał – 0 głosów.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że porządek obrad został
przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Przyjęcie programu sesji.
3.Złożenie ślubowania przez nowo wybranego radnego.
4.Przyjęcie protokołu z  sesji w dniu 28.04.09r. i 05.05.2009r.
5.Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
6.Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
7.Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
8.Informacje i komunikaty.
9.Wnioski i zapytania.
10.„15 minut dla wyborców”.
11. Informacja na temat organizacji pracy  szkół w roku szkolnym 2009/2010.
12.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty.
13.Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniego programu inwestycyjnego.
14.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu.
15.Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego dofinansowania przebudowy-modernizacji drogi powiatowej 2075 D i 2079 D na odcinku Zabłoto - Kostomłoty do drogi krajowej A4.
16.Sprawy bieżące.
17.Zakończenie obrad XXXVI sesji Rady Gminy.

Ad. 3.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Zostało już ogłoszone w Dolnośląskim Dzienniku Urzędowym obwieszczenie Komisarza Wyborczego o wynikach wyborów uzupełniających do Rady Gminy. Za Pana Stankiewicza, który pożegnał się z naszą Radą,  nowo wybranym Radnym jest Pan Leszek Wicha. Poprosimy o złożenie ślubowania przez nowo wybranego Radnego.

Leszek Wicha przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, złożył ślubowanie.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik oraz Wójt Gminy Wacław Jaskuła przekazali
Radnemu Leszkowi Wicha zaświadczenie o wyborze na Radnego Gminy Kostomłoty.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Od dzisiejszego dnia Rada Gminy
Kostomłoty ma pełny skład, czyli 15 Radnych.

Ad. 4.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Do chwili obecnej  nie wpłynęły żadne uwagi do protokołów. Przyjmuję, że protokoły z sesji zostały przyjęte.

Ad.5.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy za okres od dnia 21.04.2009r. do dnia 13.05.2009r.
1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie:
•zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009,
•wieloletniego programu inwestycyjnego,
•wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu.
2. Przeprowadzenie zebrań wiejskich w Siemidrożycach, Wilkowie Średzkim, Chmielowie i Piotrowicach w sprawie postępowania środowiskowego oraz w Mieczkowie,  w sprawie rozpoczęcia budowy tranzytu wody z Mieczkowa do Wichrowa. Te zadania się właśnie rozpoczynają na terenach, na których jest zgoda, natomiast na obszarach, na których nie było zgody, będą dokończone po żniwach
3. Uczestniczyłem w rozprawie odnośnie wywłaszczenia pod drogę na osiedlu mieszkalnym w Kostomłotach. Sprawa toczy się od roku. Tym razem wstawiły się wszystkie strony, ale strona wywłaszczana podczas rozprawy złożyła wniosek i będzie się odwoływać na każdym szczeblu postępowania.
4. Udział w Powiatowym Zlocie Ekologicznym. Dziękuję za zaproszenie i gratuluje wszystkim, którzy biorą aktywny udział w tej działalności.
5. Przeprowadzenie wyborów uzupełniających w miejscowości Paździoro. Serdecznie gratuluje panu Radnemu, życząc twórczej, udanej, pomyślnej pracy na rzecz lokalnej społeczności Paździoro i całej Gminy.
6. Kontynuacja postępowania w sprawie odwołania dyrektora SP Mieczków.
7. Rozpoczęcie wymiany instalacji CO w UG Kostomłoty. Wymiana potrwa jeszcze oko. 2 tygodni. W tej chwili są utrudnienia dla pracowników i petentów. Serdecznie przepraszam mieszkańców za utrudnienia, ale nie da się tego zrobić tylko w sobotę.
8. Udział w otwarciu wystawy „Europa to nasza historia”. Jesteśmy pierwszym miastem w Europie, gdzie poza Brukselą jest eksponowana (Wrocław). Zwracam się szczególnie do dyrektorów szkół, aby zorganizować wycieczki, i żeby nasza młodzież mogła się zapoznać z naszą nie tak dawną historią. 
9. Udział w Powiatowym Dniu Strażaka oraz Powiatowym Konkursie Strażackim. Obchody Dnia Strażaka planujemy na 27 czerwca o godz. 11 w Bogdanowie. Będzie można zobaczyc nowy wóz strażacki, który został zakupiony dla jednostki z Bogdanowa.
10. Przedstawienie stanowiska Rady Gminy na Zarządzie Powiatu odnośnie drogi Zabłoto-Kostomłoty. Przypomnę, że Rada Gminy podjęła uchwałę o przydzieleniu do tego zadania na odcinek Zabłoto do mostu kwotę 200.000 zł. Dzisiaj to stanowisko będziemy zmieniać, albo nie, ale będziemy wnosić o zastanowienie się jeszcze raz nad tym tematem i to stanowisko będę chaiła jutro przedłożyc Panu Staroście. Jutro o godz. 9.00 w Starostwie odbędzie się spotkanie Wójtów z powiatu, ponieważ kilka powiatów chce organizowac program przebudowy d®óg powiatowych w szerokim spektrum (kilkadziesiąt km w każdym powiecie) z pieniędzy Wsparcia Banków i innych systemów, które chccą dac pieniadze. Będą pewnie oczekiwac naszych partycypacji w kosztach. Później przedstawie pomysł szanownej Radzie.
11. Złożenie wniosku do RPO – kanalizacja i modernizacja oczyszczalni. Będziemy oczekiwać na ocenę.
12. Organizacja spotkania ANR, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz dzierżawców i lokatorów nieruchomości pałacowo-folwarczych w Piotrowicach. Ustalenie harmonogramu zabezpieczeń oraz sprzedaży mieszkań.
13. Przekazanie jednostronnie podpisanego porozumienia w sprawie modernizacji drogi powiatowej na odcinku Zabłoto-Kostomłoty oraz Kostomłoty- autostrada A4.
14. Wydanie zarządzeń w sprawie:
•przyjęcia sprawozdania finansowego ZUM w Kostomłotach za I kwartał 2009r.,
•podania do publicznej wiadomości informacji z wykonania budżetu gminy Kostomłoty za I kwartał 2009r.,
•zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009,
•oddania w dzierżawę nieruchomości na okres do 3 lat (działka rolna – obręb Paździorno),
•powołania komisji do przeprowadzenia przetargów i rokowań,
•uchylenia zarządzenia Nr 228/09 z dnia 19.02.2009r. w sprawie przekazania części nieruchomości nr 215 obręb Kostomłoty na rzecz GOK,
•ustalenia, do których obwodowych komisji wyborczych pełnomocnicy zgłosili mniej niż 6 kandydatów,
•powołania obwodowych komisji wyborczych  na terenie Gminy Kostomłoty do przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 7 czerwca 2009r.
15. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie:
•wycinki drzew – 3
•działalności gospodarczej – 1
•nadania numerów porządkowych – 4
•warunków zabudowy i zagospodarowania terenu – 4
Ponadto:
•zawarto 5 umów na zajęcie pasa drogowego
•wydano 2 postanowienia opiniujące podział nieruchomości
•przyjęto 30 wniosków o wydanie dowodu osobistego
•wydano 21 dowodów osobistych
•wydano 12 zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.


Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków)
w okresie od 18.04.2009r. do 12.05.2009r.
 
Liczba ogółem

1.Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 60
2. Decyzje dotyczące podatku 
54, w tym:
a.ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 13
b.zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 41
3.Decyzje w sprawie ulg podatkowych
a.odroczenia Liczba ogółem =  4,  z tego::
Odmowne = 0
Pozytywne = 4
b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 0
c. umorzenia Liczba ogółem = 3, z tego:
Odmowne = 1
Pozytywne = 2
- 1 decyzja umorzenie odsetek w kwocie 464 zł. i kosztów upomnienia 44 zł.
- 1 decyzja umorzenie podatku od nieruchomości w kwocie 138 zł.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę.

Ad. 6.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. (sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę.

Ad.7.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji zgłoszono 1 wniosek – Pan Marian Fita. Dostała Pan odpowiedź?
Marian Fita – Tak, ale mnie nie satysfakcjonuje. W pkt. 9 odniosę się do tej odpowiedzi. 
Ad.8.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przypominam, ze 5 czerwca odbędzie się uroczysta sesja. Zwracam się do wszystkich Sołtysów i radnych, aby uczestniczyli w sesji i mszy św. Każdy Radny otrzyma szczegółowy harmonogram. Mam prośbę, aby Radni zadeklarowali się na liście, czy będą brać udział w uroczystościach, w poszczególnych dniach. W dniu 6 czerwca wybieramy się na Turniej Wsi do Lutyni, w gminie Miękinia. Ze starostwa powiatowego w Środzie Śląskiej wpłynęło do mnie pismo z zatwierdzonymi terminami Turnieju Wsi Powiatu Średzkiego.

Eugeniusz Lipowczyk – W ubiegłym tygodniu postanowieniem sądu zostało zakończone postępowanie  upadłościowe. Sąd wykreślił spółkę z rejestru. Z Gminy spada ciężar ewentualnego postępowania o należności ZUS-u (ok. 60.000 zł), o które ZUS ma prawo dochodzić przez okres 10 lat. Z chwilą ogłoszenia tej upadłości, ta wierzytelność zostanie umorzona.  Jeśli chodzi o wdrożenie wniosku w ZUM, to trwa przygotowanie do podpisania umowy, które było poprzedzone złożeniem wielu dokumentów, w bardzo krótkich terminach. Te wszystkie wymogi są z naszej strony spełniane. Jeżeli nic się nie wydarzy ze strony instytucji zarządzającej, to przewiduje się, że podpisanie umowy nastąpi do 1 czerwca br. Przygotowywana również jest umowa z WFOŚiGW o dofinansowanie tego projektu w kwocie 300.000 zł. Modernizacja dotyczy całego obiektu. Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie robót powinno nastąpić w miesiącu lipcu. W tej chwili trwa przygotowanie dokumentacji przetargowej. Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić w miesiącu czerwcu.

 Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem podziękować Panu Dyrektorowi za pilotowanie tych dwóch spraw. Niewątpliwie tym się zajmuje, oprócz swoich obowiązków codziennych. Chciałbym, żeby to co teraz powiem, było potraktowane w miarę poważnie dlatego, że coraz częściej mamy do czynienia z przypadkami wyrzucania odpadów poza miejsca do tego przeznaczone. Chodzi o odpady wielkogabarytowe. Ostatnio plagą dużą jest wyrzucanie zużytych opon w różne miejsca. Dzisiaj taki odpad również jest bezcenny. Znaleźliśmy odbiorcę zużytych opon i odbierze je bez żadnych opłat. Jest warunek, że je zgromadzimy w jednym miejscu w gminie. Będzie porozumienie z ZGK, żeby taki proces przeprowadzić. W momencie, kiedy pojawi się ogłoszenie, że je zabieramy, bardzo proszę, żeby wszyscy dostarczyli je na punkt zbiórki. Jeśli ktoś ma większą ilość opon,  ten odbiór będzie indywidualny.  Ta akcja będzie przeprowadzona prawdopodobnie jeszcze przed żniwami.  To jest bardzo ważne, żeby poinformować mieszkańców (kula do mieszkańców). Druga sprawa dotyczy psa labradora biszkoptowego, który jest w UG Kostomłoty. Jeśli ktoś ma ochotę być właścicielem psa o nieustalonycm pochodzeniu jest do wzięcia w UG. Jeśli chodzi o jubileusz 10 lecia współpracy, to zapraszam wszystkich mieszkańców do wzięcia udziału w uroczystościach i obchodach. Jest to również ważna data, bo 20 lecie wolnych wyborów. Szczegółowy program będzie wywieszony na tablicach ogłoszeń w najbliższym czasie.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze informacje? Nie widzę.

Ad.9.
Marian Fita -Ja w swoim wniosku zgłoszonym na sesji prosiłem o wyjaśnienie dotyczące budowy przepompowni przy ul. Szpitalnej. Pan Wójt odniósł się do tego, ale proszę Państwa, o ile wiem, projekt tej przepompowni jest już gotowy, a właściciel mówi, że nie wie, czy da grunt pod to. My ponosimy w tej chwili koszty, a może to być niemożliwe do realizacji. Chciałbym zapytać, dlaczego przystępuje się już do prac związanych z przygotowaniem. Nie wiem, czy to będzie forma wywłaszczenia, czy wykupu, kiedy właściciel mówi, że on żadnego porozumienia pisemnego nie ma. Druga sprawa. Panie Wójcie, Pan się musi odnieść do wniosku, który składałem do Pana Starosty. Dotyczy węzła przy stacji Orlen i niebezpiecznej sprawy wywlekania ziemi podczas opadów na drogę. Chciałem powiedzieć, że to nie stoi po stronie GDDKiA, a po stronie Powiatu, bo kierowcy wjeżdżają od strony drogi powiatowej. Przy drodze powiatowej istnieje coś takiego jak rów, pas drogowy i zabezpieczenie należy założyć z tej strony. Prosiłbym o skierowanie odpowiedniego pisma do Starostwa i ustosunkowanie się do tego przez Starostę.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Odpowiem na piśmie, ale mogę krótko odpowiedzieć  dzisiaj. Jeśli chodzi o kanalizac Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – ję, to zarówno drogi, jak i kanalizacja są inwestycją celu publicznego. Na tym etapie, kiedy nie wiemy, czy uzyskamy pozwolenie na budowę, musi przejść wszelkie uzgodnienia. Jeśli uzyskamy, to będziemy wykonywać następny krok. Ja mam informację od urzędnika, który mówi, że taka jest kolejność postępowania. Natomiast projektant, w momencie kiedy projektuje coś na czyimś gruncie musi uzyskać pozwolenie na wejście z inwestycja na grunt (na to są dokumenty). Nie ma innej możliwości, żeby projekt był uzgodniony. A zatem ja sprawdzę, czy tak rzeczywiście jest i dam Panu informację, czy wyraził zgodę, czy nie. Od tego jest dokumentacja. Natomiast jeśli chodzi o plac. Myśmy uzgadniali, że cały pas drogowy związany z drogą krajową jest zarezerwowany pod cztery pasy. Dysponentem rzeczywiście drogi dojazdowej do Wichrowa jest powiat. Częściowo te samochody wjeżdżają z tej strony, ale też widzę, że z drugiej. Nie może być zarządzającym placem ktoś, kto jedynie ma dostęp do niego. Zarządzający placem jest właściciel nieruchomości. Właścicielem nieruchomości na której stoją ciężarówki jest GDDKiA. Jeśli Pan Radny życzy sobie, żeby powtórnie wystąpić o zabezpieczenie zjazdu z drogi powiatowej, to ja z takim pismem wystąpię. Natomiast dostaliśmy odpowiedź, że na tym placu planuje się, w związku z realizacją inwestycji- modernizacja drogi powiatowej. Od lipca będzie tam składowisko materiałów niezbędnych do modernizacji. Przekażę Panu również tą odpowiedź. 

Ad.11.
Maria Jadach Dyrektor GOOSz omówiła przedłożone Radnym arkusze organizacyjne szkół na 2009/2010.

Maria Jadach Dyrektor GOOSz - Na Komisji Oświatowo-Budżetowej mówiłam ostatnio, że były rozmowy poczynione z dyrektorami, żeby coś zrobić, żeby każdy nauczyciel miał więcej godzin (etat plus godziny nadliczbowe). W Karcie Nauczyciela jest zmiana, że każdy nauczyciel musi zarobić jakąś kwotę bazową na poszczególne awanse zawodowe. Słowo „musi” zarobić, bo na koniec w grudniu, w sytuacji, gdy nie osiągnie się średniego miesięcznego wynagrodzenia dla poszczególnych stopni awansu zawodowego organ prowadzący (gmina) musi ze środków własnych na koniec roku wypłacić nauczycielom dodatek wyrównawczy, wszystkim w jednakowej wysokości na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Dodatek wyrównawczy jest takim dodatkiem, który każdy nauczyciel w danym awansie dostaje, nawet ten, który zarobi więcej ponad, on dostanie tyle samo co ten, co nie osiągnął. Dlatego rozmowy z dyrektorami były takie, że tworząc arkusze na ten rok, trzeba o tym już myśleć, żeby w grudniu gmina miała jak najmniej problemów. Tak jak Pani Przewodnicząca powiedziała na Komisji, że nauczyciele teraz nie chcą godzin nadliczbowych, bo i po co, i tak im to się dopłaci. Wobec tego rola dyrektora jest taka, żeby dać nauczycielom godziny, żeby to nie były wypłacane pieniądze, a wypracowane pieniądze. Jak słyszymy ciągle, nauczyciele jeżdżą na strajki, chcą więcej pieniędzy, po to wymyślono coś takiego, że proszę, damy te pieniądze, a wy róbcie w szkołach tak, żeby ten nauczyciel mógł te pieniążki zarobić. Ja Panu Wójtowi dałam przykładowe tabele, sporządzone na poszczególne stopnie awansu zawodowego, w dwóch szkołach. To nie jest poszczególna szkoła, tylko wszystkie szkoły są razem w GOOSz-u i wtedy jak np. w danej szkole przekroczymy dużo więcej, ale  w innej jeszcze mniej damy, to trzeba to spłacać we wszystkich szkołach i dla wszystkich nauczycieli.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Czy są pytania do Pani Dyrektor? Nie widzę.

Zofia Stankiewicz – Ja chciałam uzupełnić, że to nie tylko od nas zależy, czy nauczyciele zarobią tą kwotę bazową, ponieważ my nie możemy zatrudniać nauczycieli jak chcemy. Musimy zatrudniać nauczycieli stosownie do kwalifikacji jakie posiadają. Ja nie mogę dać nauczycielowi ileś tam godzin ponadwymiarowych. Mogę dać tylko takie godziny, do których ma przygotowanie. Proszę nie mówić, że to jest tylko w gestii dyrektorów, bo my nie jesteśmy w stanie zapewnić zarobków,  w takiej kwocie, w jakiej są zapisane w Karcie Nauczyciela. Tutaj jest duża rola dodatków, które stoją po stronie organu prowadzącego, które są ustalane co rocznie. My zatrudniamy, mamy stawkę określoną, nauczyciel ma taki, a nie inny stopień awansu zawodowego, jest tyle godzin danego przedmiotu w szkole, a nie więcej i my nie mamy takich możliwości. My możemy troszeczkę manipulować tylko godzinami pracy w świetlicach, od tego roku nauczyciel nie musi mieć specjalnych kwalifikacji. To na pewno nie załatwi sprawy.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – My w pełni rozumiemy, my o tym na Komisji rozmawialiśmy. Intencją Rady Gminy nie jest, żeby nie dać czegoś, co się należy, bo prędzej, czy później i tak trzeba to wypłacić. Rolą Rady, rolą dyrektora GOOSz-u, który został powołany do koordynowania tych spraw, bo trudno tu mówić o nadzorze, i rolą Pana Wójta, który zatwierdza projekty organizacyjne jest to, żeby wykorzystać maksymalnie swój potencjał w szkole, bez zatrudniania lub dotrudniania bez potrzeby, kiedy ci nauczyciele, którzy mogą prowadzić lekcje ponadwymiarowe w innym przedmiocie, żeby prowadzili. Żeby mięli szanse wypracować te pieniądze. Czy my damy dodatek, czy my uzupełnimy wynagrodzenie na koniec roku, to i tak robimy to, w ramach naszych dochodów własnych, których praktycznie brakuje, zawsze jest brak pieniędzy. Natomiast jeśli nie ma możliwości, to Rada nie ma takich uprawnień, żeby zmusić dyrektora, by nauczał języka polskiego wuefista lub odwrotnie, bo to jest rzecz zrozumiała. Natomiast warto się zastanowić nad liczą oddziałów, liczbą dzieci w klasach. To jest rola GOOSz-u, który koordynuje i Pana Wójta, który zatwierdza, żeby jak najmniej obciążać gminę, a gmina żeby wypłacała zgodnie z zamiarem MEN-u, czyli za 8 godzinny dzień pracy. Dlatego tutaj staramy się wysłuchać dyrektora i ze swojej strony troszeczkę podpowiadamy. Natomiast w pełni na pewno Rada rozumie, że są rzeczy, których przeskoczyć się nie da. Rada nie może ingerować w projekty organizacyjne szkół. Od tego są fachowcy i oni zatwierdzają. 

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem podziękować Pani Dyrektor za przedstawienie założeń do projektów organizacyjnych roku przyszłego. Niewątpliwie stoimy przed wielkim wyzwanie. Sytuacja, pod jaką postawiono samorządy, jest szczególna, z kilku powodów. Zanim przejdę do omówienia tych ważnych aspektów, chciałbym podziękować dyrektorom. W ciągu 3 ostatnich lat liczba uczniów spadła o 127. Gdyby się nie zmniejszyła, to gmina otrzymywałaby dzisiaj 890.000 zł więcej z MEN-u. Zamiast dopłacać 2 mln zł do utrzymania szkół,  dopłacalibyśmy 50% mniej. Ale to, że nasze dopłaty do szkół nie są tak bardzo duże, to przede wszystkim jest to zasługa naszych szanownych nauczycieli, dyrektorów pracujących, bo pozyskują środki zewnętrzne, starają się gospodarować oszczędnie, za to serdecznie dziękuję. Również Pani dyrektor, że sprawuje nad tym nadzór, że tak to wygląda, że nasze szkoły funkcjonują zgodnie z wytycznymi, że są remontowane. Sytuacja w tym roku jest szczególna. Ustawa narzuciła wypłatę nauczycielom określonych wyposażeń. Pokazuję tu, że nie poszły w ślad za tym pieniądze. Gdyby nauczyciele mięli gołe etaty, to nie pomogą, ani dodatek motywacyjny, ani inne świadczenia, bo nie są w stanie zapewnić tego poziomu, który ustawa gwarantuje. Żeby wypełnić zadość, trzeba koniecznie przewidzieć godziny ponadwymiarowe. Myśmy prowadzili różne analizy, ale nie ma żadnych szans, by przy gołych etatach można było wytrzymać to w budżecie. Proszę szanowni dyrektorzy spojrzeć na decyzje Wójta. To Wójt zatwierdza projekty organizacyjne. Ma obowiązek je zatwierdzić w maju. Ale Wójt nie może zatwierdzać innych projektów, niż mu na to zezwala uchwała budżetowa. Uchwała budżetowa nie ma ujętych pieniędzy na wyrównanie dopłat nauczycielom. A zatem, ja zatwierdzając projekty organizacyjne, które doprowadzą do dopłat, robię przestępstwo. Będę pociągnięty do odpowiedzialności. Z całą determinacją wymagam od Pani dyrektor Jadach, żeby prowadziła takie działania, aby nie było dopłat. Stąd też poważnie zastanawiamy się z dyrektorami szkół, jak wyjść z sytuacji. Oczywistą jest sprawą, że doskonale rozumiemy, że nauczyciel geografii nie może uczyć historii. Ale od lat wiadomo, że w małych szkołach niemożliwym jest zabezpieczenie etatu dla profesjonalisty, który ma uczyć historii, czy innego przedmiotu, bo tych lekcji jest zbyt mało. Proszę sobie teraz wyobrazić, że ktoś uczy historii w małej szkole 6 godzin i nie ma uprawnień do nauczania innego przedmiotu. Zatrudniamy go na 6/18 i nie ma żadnej godziny ponadwymiarowej. On spełnia wymogi, ale nie dostaje wynagrodzenia, które jest mu potrzebne. I nie pomoże dodatek motywacyjny. Poza tym, dlaczego mamy dawać dodatek motywacyjny jak leci, albo temu, który mało zarobił, jak można dawać temu, który rzetelnie i uczciwie pracuje. Natomiast sytuacja się stworzyła taka, że ten który pracuje  w pełni uczciwie, ma dodatek, uzyskuje wynagrodzeni i robi dobrą robotę dopłaty nie dostanie, a ten, który nie dostał od dyrektora więcej godzin, bo być może jest słabym nauczycielem, będzie otrzymywał dopłatę. Wójt stoi przed bardzo trudnym zadaniem. Ma podpisać się pod projektem organizacyjnym, a jeśli się podpisze, to musi później zapłacić nauczycielom, którym według tego projektu, zdecydował się zatrudnić. Ale na zapłatę, pieniądze zatwierdza Rada Gminy. Budżet mamy uchwalony. Prawdopodobnie może dojść do sytuacji, że będziemy musieli nowelizować naszą uchwałę budżetową i wtedy sprawy, które nie można rozwiązać w inny sposób, będziemy musieli uwzględnić w budżecie. To byłoby chyba najgorsze, co może być. Chce dlatego dyrektorom podpowiedzieć, że pewne rozwiązania są i są na rynku dostępni tacy nauczyciele. Trzeba szukać rozwiązań, które idą w kierunku takich rozwiązań, które zatrudnią nauczycieli mających więcej niż jedną kwalifikację i mających takie umiejętności, które pozwolą dać mu godziny ponadwymiarowe. Oczywiście, że jest to czasami niemożliwe, i my to rozumiemy. My niczego nie możemy narzucić.  Za politykę odpowiada dyrektor, ale proszę pamiętać, że Wójt odpowiada za pieniądze.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałabym uzupełnić. O ile nie mamy wpływu na dyrektorów, to każda jednostka organizacyjna Gminy otrzymuje swoje środki i powinna się nimi gospodarować. Intencją Rady na ostatnim spotkaniu było to, by każda z jednostek prowadziła politykę przynajmniej podobną. Nie, że jeden będzie zatrudniał jak chciał i zwracał się do UG o zwiększenie budżetu, a inny będzie oszczędzał i będzie miała niestety z tego powodu problemy. Będziemy jako Rada analizować wszystkie jednostki, na pewno będziemy zwracali uwagę na wydatkowanie pieniędzy. Na pewno Rada nie będzie ingerowała w zatrudnienie, jest to rola dyrektora. Do tematu będziemy wracać jeszcze w trakcie roku. To jest jakby drugi etap. Raz był potrzeba likwidacji pewnych szkól, a teraz jest potrzeba likwidacji kilkunastu etatów. Pewnie, że to godzi w każdego. Będą o nas źle mówić, źle pisać, trudno. Dlatego to uprawnienie poszło do Gminy, bo gmina na swoim terenie najlepiej będzie tymi środkami gospodarzyć. Obyśmy dokładali jak najmniej do zadań własnych.

Zofia Heller -Sypek – Mam prośbę, żebyśmy analizowali sytuację na bieżąco na Komisji Budżetowej i Oświatowej.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Po pierwszym półroczu na pewno się przyjrzymy wydatkom. Ile wydaje każda szkoła na jednego ucznia. Będziemy się spotykać wrzesień-listopad, gdzie będziemy analizować, jak szkoły wychodzą. Czy są jeszcze pytania?

Maria Jadach - Każda pani dyrektor dostanie, jakie są wydatki w jej szkole. Na koniec sierpnia też dostanie, a potem od 1 września wchodzi nowa podwyżka i każda z dyrektorek będzie wiedziała jak wygląda realizacja budżetu, jak wyglądają te dopłaty i co można zrobić.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Półki co, to Rada nie przymierza się do zwiększenia budżetu na oświatę, bo mamy chyba problem wody w Kostomłotach. Trzeba pamiętać, że to są wszystkie pieniądze w jednym garnku, i jak je podzielimy, tak będziemy mieli. Na pewno będziemy zwracać uwagę na każdy jeden wydatek Gminy i innych jednostek. Czy są jeszcze inne pytania? Nie ma.

Ad.12.
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu
  gminy Kostomłoty na rok 2009 był omawiany dzisiaj na Komisji Budżetu, Finansów i
Rozwoju Gospodarczego. Wnoszę o nie odczytywanie projektu chwały. Kto to jest za nie odczytywaniem?
Kto jest za  - 14 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów

Zofia Heller -Sypek – Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
Kto jest za  - 14 głosów za
Kto jest przeciw – 0 głosów
Kto się wstrzymał – 0 głosów

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

  Ad.13.
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie 
  wieloletniego programu inwestycyjnego Gminy Kostomłoty.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jest to wariant II. Jeszcze raz 
  przypominam, że w tym wariancie mamy ujęte na drogę Zabłoto – Kostomłoty –
  autostrada  200.000 zł. Przy zajęciu stanowiska i dyskusji daliśmy warunek. Jeżeli powiat
  zwiększy zakres o chodniki, czyli pan Wójt w tym momencie nam przedstawi, dopiero
  będziemy zmieniać ten zapis na 2010r. o 100.000 zł więcej. Na dzień dzisiejszy tego nie
  zwiększamy. Utrzymujemy tak, jak Pan Wójt podpisał porozumienie, czyli 200.000 zł.
  Uchwała była omawiana na posiedzeniu  Komisji Budżetu.

  Zofia Heller-Sypek – Komisja Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby
  zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 0 głosów

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta 
  jednogłośnie.

  Ad.14.
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie  
  wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu.
 
  Zofia Heller-Sypek – Proszę pana Wójta o omówienie projektu uchwały.

  Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Umowa najmu pierwotnie była zawarta ze Skarbem
  Państwa, reprezentowanym przez Starostę Średzkiego, a Panią, która zamieszkuje
  Jenkowice nr 7. Decyzją z 7.02.09r. Wojewoda Dolnośląski stwierdza, że ten fragment
  nieruchomości stał się z mocy prawa nieodpłatnie własnością Gminy Kostomłoty. W
  związku z tym, że jest to obiekt zamieszkały, trudno żeby myśleć o innym rozwiązaniu.
  Lokatorzy obecni zwrócili się do mnie z podaniem 19.05.09r. o wynajem nieruchomości.
  Chciałbym, żeby została zawarta umowy, taka jaka była do tej pory. Dokumenty są do
  wglądu.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ta umowa na czas nieokreślony daje 
  prawo pierwokupu? Czy gmina wystąpiła o chęć sprzedaży?

  Wójt Gminy Wacław Jaskuła - Przy zakupie lokalu daje. Na razie jest uchwała o najmie.
  Jeśli uznamy za stosowne sprzedać, to będziemy takie postępowanie wprowadzać.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby
  zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 14 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 0 głosów

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta 
  jednogłośnie

  Ad.15.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie   przyjęcia stanowiska dotyczącego dofinansowania przebudowy-modernizacji drogi powiatowej 2075 D i 2079 D na odcinku Zabłoto - Kostomłoty do drogi krajowej A4. Stanowisko ustaliliśmy  na spotkaniu wczoraj.

  Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałbym przypomnieć, jakie były założenia pierwotnie
  wtedy, kiedy przyznawaliśmy 200.000 zł. Całą inwestycję podzielono na zadania i w tym
  zadaniu były chodniki w Zabłociu o pow. 2.300 m², które były wycenione na 642.000 zł. 
  Pozostała część, to była tylko i wyłącznie jezdnia, odnowienie nawierzchni drogi, rowy,
  oznakowanie i przepust drogowy. Ta inwestycja opiewała wtedy na 5.669.000 zł. Starosta
  pismem z 8 maja br. poinformował, że kosztorys został zmodyfikowany. Zostały dodane
  chodniki w miejscowości Kostomłoty ok. 2 km bieżących, zostały urealnione wartości w
  stosunku do aktualnych cen rynkowych. Ceny zostały obniżone o około 20%. Aktualny
  kosztorys po zmianach opiewa na kwotę 6.083.822,07. W związku z tym, jak przebiegała
  sesja poprzednia mówiliśmy, że w przypadku zwiększenia, rozważymy możliwość również
  zwiększenia naszego udziału. W związku z tym, w formie uchwały przygotowane
  stanowisko dzisiaj, ponieważ Rada Gminy zajmuje stanowiska w formie uchwały.
 
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jak rozmawialiśmy wcześniej o tej drodze,
  były wielkie wątpliwości, czy robić. Powiat będzie składał do schetynówki tą drogę.
  Dlaczego poszła propozycja obniżenia kosztów. Przetargi wychodziły na poziomie 60% 
  wartości kosztorysowej. Staraliśmy się o 6 mln, 3 mln zł od wojewody, a po przetargu
  uzyskiwaliśmy 1,8 mln zł. Aby odebrać od wojewody jak najwięcej poprosiliśmy, aby ten
  zakres robót był zwiększony. Jak Państwo usłyszeliście chodniki będą opiewać na kwotę w
  granicach 1.600.000 zł. Połowę daje wojewoda – 800.000 zł, połowę my. Zasada była
  prosta - 50 na 50. Te 300.000 zł, jeżeli dołożymy, to prawie 50 będzie. Nie wnosimy tego
  do wpi. W tym wypadku, gdybyśmy wnieśli, to zatwierdzamy już pieniądze. W dniu
  dzisiejszym tych dodatkowych pieniędzy nie zatwierdzamy, tylko jak powiat zmieni, my
  swój plan wieloletni też zmienimy. Tak samo jak te dwa punkty. Dajemy na Lisowice
  materiał i dajemy na Policję 5.500 zł na samochód oznakowany. Trzeba mieć również
  świadomość, że trzeba wymienić w Kostomłotach wodę.
 
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.  
  Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 14 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 0 głosów

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta 
  Jednogłośnie.

  Ad.16.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałam jeszcze raz zaprosić na uroczystości obchodów 10 lecia zbliźniaczeni gmin.. Mam nadzieję, że Radni będą  pełnym skaldzie.

Ad.17.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam zakończenie obrad XXXVI/09
sesji Rady Gminy.


Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Anna Orzechowska.

 

Załącznik nr 1

SPRAWOZDANIE WÓJTA
z wykonania uchwał Rady Gminy Kostomłoty
podjętych na sesji w dniu 28.04.2009 r. i 05.05.2009r.

1. Uchwała nr XXXIV/174/09 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kostomłoty za 2008r.
Uchwałę przesłano do Wydziału Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu   
Wojewódzkiego we Wrocławiu oraz do RIO we Wrocławiu.

2. Uchwała nr XXXIV/175/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009.
Plan po zmianach:
- dochody budżetu gminy 18.704.996 zł
- wydatki budżetu gminy 20.437.598 zł.
Uchwałę przesłano do Wydziału Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu   
Wojewódzkiego we Wrocławiu oraz do RIO we Wrocławiu.

3. Uchwała nr XXXIV/176/09 w sprawie WPI Gminy Kostomłoty.
Uchwała będzie realizowana w latach 2009-2012.

4. Uchwała nr XXXIV/177/09 w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego budowy chodników. 
Wystąpiono do Starosty Powiatu Średzkiego o dokończenie budowy chodników w Wichrowie i Piotrowicach oraz uzupełnienie chodnika przy ul. Wrocławskiej w Kostomłotach.

5. Uchwała nr XXXIV/178/09 w sprawie przyjęcia „Regulaminu dodatków do wynagradzania nauczycieli w placówkach oświatowych podległych gminie Kostomłoty”. 
Uchwałę skierowano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa      Dolnośląskiego.  

6. Uchwała nr XXXV/179/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009.
Plan po zmianach:
- dochody budżetu gminy 16.315.276 zł
- wydatki budżetu gminy 18.047.878 zł.
Uchwałę przesłano do Wydziału Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu   
Wojewódzkiego we Wrocławiu oraz do RIO we Wrocławiu.

7. Uchwała nr XXXV/180/09 w sprawie WPI Gminy Kostomłoty.
Uchwała będzie realizowana w latach 2009-2012.

8. Uchwała nr XXXV/181/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kostomłoty obejmującego zabytkowy park wraz z zespołem folwarcznym w miejscowości Ramułtowice.

Uchwała została podjęta w celu przejęcia od ANR działki nr 234/15 w miejscowości Ramułtowice. W tej chwili przeprowadzamy postępowanie polegając na wyłonieniu wykonawcy tego zadania, jak również ustaliliśmy z konserwatorem zabytków zakres prac, które mają być wykonywane. Ze względu na to, że dopiero na etapie planu zagospodarowania można  stwierdzić, czy są tam rośliny chronione, do czasu kiedy to nie będzie stwierdzone, nie można prowadzić żadnych prac.

 Do dnia wysłania materiałów na sesję, żadna z podjętych uchwał nie została uchylona przez organ nadzoru.