PROTOKÓŁ NR XIX/08 z sesji Rady Gminy Kostomłoty w dniu 26 lutego 2008 r.
Ad. 1. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XIX w 2008 r. Na sesji obecnych jest 13 radnych (nieobecni radni Maria Fita, Zenon Stankiewicz), wszystkie podejmowane uchwały będą prawomocne.
Ad. 2. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam program sesji. Proponowany porządek obrad: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Przyjęcie programu sesji. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji. 4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami. 5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. 6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych. 7. Informacje i komunikaty. 8. Wnioski i zapytania. 9. „15 minut dla wyborców”. 10. Wystąpienie przedstawiciela Wojewódzkiej Stacji Kwarantanny i Ochrony Roślin Oddział w Środzie Śląskiej. 11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/78/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie udzielania przedsiębiorstwom pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości. 12. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia w ramach pomocy de minimis z podatku od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie gminy Kostomłoty. 13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz odpłatności za posiłki przygotowywane w tych stołówkach dla których organem prowadzącym jest Gmina Kostomłoty. 15. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dla Wójta Gminy Kostomłoty miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne. 16. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów. 17. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kostomłoty do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania. 18. Sprawy bieżące. 19. Zakończenie obrad XIX sesji Rady Gminy.
Czy ktoś proponuje zmianę do dzisiejszego porządku obrad? Nie widzę . Proszę o przegłosowanie proponowanego porządku obrad sesji. Proponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (13 głosów za). Na wstępie chciałabym przywitać przedstawiciela Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa Oddział w Środzie Śląskiej Panią Krystynę Wilk, kierowników jednostek organizacyjnych, dyrektorów, radnych, sołtysów i wszystkich gości zaproszonych.
Ad.3. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Protokół został podpisany. Do chwili obecnej nikt nie zgłosił zastrzeżeń do protokołu, czyli przyjmujemy, że protokół z ostatniej sesji został przyjęty.
Ad.4. Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście. Przedstawię sprawozdanie z działalności Wójta w okresie za okres 15.01.2008r. do 15.02.2008r. 1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie: podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/78/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie udzielania przedsiębiorstwom pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości, wolnienia w ramach pomocy de minimis z podatku od nieruchomości, nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie gminy Kostomłoty, zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008, zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz odpłatności za posiłki przygotowywane w tych stołówkach dla których organem prowadzącym jest Gmina Kostomłoty. ustalenia dla Wójta Gminy Kostomłoty miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne, ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów, przystąpienia Gminy Kostomłoty do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania. 2. Przeprowadzenie zebrań sprawozdawczych w OSP Kostomłoty, Paździorno, Bogdanów, Ramułtowice. Są to zebrania cykliczne , które odbywają się co roku, zostało jeszcze jedno zebranie do przeprowadzenia w Osieku. 3. Przeniesienie GOPS do nowej siedziby. GOPS działa już w nowej siedzibie, na bazie byłego POM-u, jest problem z dojazdem myślimy o tym, żeby go wyeliminować. 4. Ustalenie nowej struktury organizacyjnej Urzędu Gminy. Związane to jest z wprowadzeniem biura podawczego oraz kilku stanowisk, które powinny się w samorządach pojawić. Był projekt przeniesienia infrastruktury na dół, jednak po głębokiej analizie doszliśmy do wniosku, że poszerzamy pomieszczenia biurowe tej jednostki. Zostają na pierwszym piętrze ale dostaną dodatkowo jeden pokój. 5. Wstępne ustalenia zapisów do studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Odbyło się tzw. Wstępne czytanie odbędą się jeszcze dwa, gdyby ktoś z Państwa chciał w nich uczestniczyć to proszę to zgłosić w biurze rady. 6. Wstępne ustalenia i korekty lokalizacji siłowni wiatrowych. Została wykreślona mapa, zostawiono 15 siłowni, dwie prawdopodobnie będą do korekty. Po korektach zostanie to wszystko naniesione na mapę i w tedy forma przedstawi wizualizację fermy wiatrowej, jak to będzie widać z poszczególnych miejscowości. O spotkaniu powiadomię. 7. Udział w spotkaniu z Marszałkiem dotyczącym prezentacji inwestycji priorytetowych. Była mowa o zadaniach kluczowych, które zostaną wykonane w województwie, poza składaniem wniosków które obejmują samorządy. Budowa mostu w Brzegu jest na tej liście, inwestycja budowy drogi Wałbrzych – Świdnica do drogi nr 5 jest na tej liście, natomiast pozostałe rzeczy, które nas interesują jak np. droga powiatowa Środa Śl. do węzła autostradowego będzie wnioskowana . Na pierwszym etapie buduje się tylko drogi do stref przemysłowych, ale to nie obejmuje naszego powiatu, ponieważ mamy niższe bezrobocie niż średnia wojewódzka i nie możemy skorzystać z tych środków. Drugi nabór na drogi w wysokości 38 mln euro będzie rozpatrywany za kilka miesięcy i wtedy powiat złoży wniosek o remont tej drogi. 8. Udział w pracach nad statutem Związku Gmin Pronatura w Strzegomiu. Temat jest Państwu znany, chcemy żeby ta spółka się rozwijała i żebyśmy mogli tam realizować swoje przedsięwzięcie 9. Spotkanie z Dyrektorem Pionu Rozwoju Zakładów Gazowniczych w sprawie możliwości gazyfikacji wsi Lisowice, Chmielów. Niestety gazownicy nie są w stanie realizować tej inwestycji ponieważ właścicielem sieci na osiedlu jest firma Eko-Bau, która nie ma w tej chwili przedstawiciela do rozmów. Jak obliczyliśmy z gazownikami ta inwestycja by nas przerosła. 10. Złożenie wniosku do Ministra Kultury na organizację „Jarmarku Bocianiego” w dniu 22.06.2008 r. Bociany sejmikują u nas od trzech lat, chcemy ta imprezę powiązać z miesiącem czerwcem, w którym jest Dzień Dziecka. 22 czerwca to pierwsza historyczna data która wzmiankuje o Kostomłotach. Byłaby to lokalna impreza, na której można by przedstawić lokalny dorobek oraz zaprosić innych wystawców. 11. Rozstrzygnięcie konkursu na stanowisko obrotu nieruchomościami, rolnictwa i ochrony środowiska. To stanowisko objęła Iwona Twardowska-Okła, która zamieszkuje w Piekarach. 12.Przeprowadzenie rozmów z potencjalnymi inwestorami oraz ze Specjalna Strefą Wałbrzyską. Z chwilą wejścia w życie planu zagospodarowania (15 marca) temat będzie finalizowany. 13. Udział w kontroli z ramienia Konserwatora Zabytków. Wstępne dane mówią, że musimy bardzo pilnie przeprowadzić zabezpieczenie zboru w Piotrowicach. Konserwator przyjechał w celu pomocy mieszkańcom starej zabudowy PGR-u w Piotrowicach, z Panią Przewodniczącą ten temat pilotujemy. Myślę, że w tym roku sprawa się rozstrzygnie, wstępne ustalenia mówią, że jednak nie dojdzie do budowy – chyba, że zmieni się prawo. Gdyby nie doszło do budowy to zostanie przeprowadzony remont, zawrzemy stosowne porozumienia z ANR w tym temacie. 14. Działania w kierunku budowy chodników przy drodze wojewódzkiej w Świdnicy Pol. i Sobkowicach do Wilkowa oraz udrożnienia spływu wody ze stawu w Świdnicy Polskiej. Zostały opracowane pewne dokumenty m.innymi stanowisko Komisji Powiatowej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i one mają doprowadzić do tego, żeby tą inwestycje wpisać na listę likwidacji miejsc niebezpiecznych w celu uzyskania środków z zewnątrz. Jest szansa, że zadanie to zostanie zrealizowane bez naszych środków. 15. Ustalenia z burmistrzem Środy Śl. potrzeby remontu drogi Czechy – Rakoszyce. Ustaliliśmy z burmistrzem Środy Śl. przedsięwzięcie, które będzie wspólnie realizowane. Na tym etapie składamy wniosek o zrobienie planu urządzeniowo-rolnego dla całej gminy, żeby można było skorzystać ze środków zewnętrznych. Środa Śl. ma taki plan i korzysta co roku ze środków na utwardzanie dróg polnych. Opracowanie takie planu potrwa około roku, koszt planu to 200 tys. zł, nasz koszt to 20% . 16. Udział w zebraniach wiejskich: Kostomłoty Zabłoto Jakubkowice 17. Zakończenie prac nad programem utylizacji azbestu. W tym punkcie poproszę Zastępcę o zabranie głosu. Zastępca Wójta Edward Bzdyra – W 2002 r. Rada Ministrów przyjęła program, że do roku 2032 ma być ten program w całej Polsce realizowany. Ten program jest bardzo kosztowny, usunięcie dotychczasowego pokrycia dachowego i zastąpienie go innym to wysokie koszty. W Kostomłotach jak wyliczono, inwentaryzacja była zrobiona przez firmę, która opracowała program, 72.000 m³ połaci dachowych jest pokrytych tymi płytami, z czego 38.000 m² przypada na gospodarstwa indywidualne, a pozostałe to podmioty prawne (ANR, przedsiębiorcy).Rozporządzenie Rady Ministrów mówi, że do 31 stycznia każdego roku właściciel posesji, gdzie występuje azbest ma obowiązek złożyć informacje do Urzędu Gminy. Natomiast Gmina ma obowiązek złożyć informację do dnia 31 marca do Urzędu Marszałkowskiego. Sołtysi otrzymali dzisiaj materiały, stąd moja prośba o wywieszenie ogłoszeń na tablicy ogłoszeń w celu uświadomienia mieszkańców, że nie wolno zdejmować dotychczasowych pokryć azbestowych, gdyż jakakolwiek praca przy azbeście, jego transport, utylizacja jest zastrzeżona wyłącznie dla firm, które mają na to koncesje. Na terenie naszego województwa jest jedna taka firma w Wałbrzychu. Wójt Gminy Wacław Jaskuła – proszę Państwa wszyscy sołtysi zobligowani są do zweryfikowania danych które otrzymali w terminie jednego miesiąca. Dodam jeszcze, że koszt utylizacji 1 m² przez firmę specjalistyczną wynosi 36 zł. 18. Udział w pracach nad programem LEADER. 19. Przyjęcie przez Sąd wniosku o upadłość GOM i wyznaczenie syndyka. W tym temacie proszę Pana Lipowczyka – likwidatora o informację. Likwidator -Eugeniusz Lipowczyk – Po złożeniu do Sądu wniosku 24 stycznia br. o ogłoszenie upadłości nastąpiło wyznaczenie nadzorcy sądowego, jest to taka instytucja, która występuje przed syndykiem i ma na celu zabezpieczenie majątku, jeżeli taki istnieje. Został już złożony przez nadzorcę wniosek do Sądu o ustanowienie upadłości i wyznaczenie syndyka. W tym tygodniu sprawę likwidacji przejmie syndyk. Moje czynności jako likwidatora zostały zakończone na etapie złożenia wniosku o upadłość. Dziękuję. 20. Podpisanie umowy na tablicę reklamową Urzędu Gminy. To będzie nasza tablica, na której 50% powierzchni będą zajmowały nasze ogłoszenia, znajdzie się na niej mapa całej gminy oraz reklamy tych firm, które będą brały udział w finansowaniu zakupu tablicy. 21. Udział w akcjach ratowniczych. Pomoc w załatwieniu środków ANR na odbudowę komina. Proszę Państwa jeszcze raz dementuję to co pisze prasa, ponieważ na zebraniach wiejskich mam zarzuty. Proszę Państwa proszę nie wierzyć w to co pisze prasa, nie wiem skąd oni biorą te informacje, one są nieraz zasłyszane i powodują, że nie dość że musimy podejmować działania w kierunku różnych spraw to jeszcze musimy się martwić, żeby dobrze o tym napisali. Umowy z żadną gazetą nie mamy, gdyż nie mamy na to pieniędzy. Piszą na podstawie protokołów, chciałbym żeby to sformułowanie było napisane drukiem podkreślonym i wytłuszczonym informacji nieprawdziwych proszę nie podawać do prasy, gdyż utrudniają one pracę Urzędu. Zwracam się do wszystkich mediów - nie może być tak, że za każdym razem będę pisał o sprostowanie, informacje powinny być sprawdzone przez redaktorów i podawane w miarę prawdziwe. Jeśli podaje się do wiadomości publicznej informacje nieprawdziwa to działa się ewidentnie na szkodę jednostki, której to dotyczy. Mamy tyle do załatwienia w urzędzie spraw poważnych, że czasem nie starcza czasu na prostowanie tego co ukazuje się w prasie, m.innymi ta informacja. 22. Wydanie zarządzeń w sprawie: powołania Komisji Rekrutacyjnej, wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem, powołania Komisji do otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych, w ramach upowszechniania kultury fizycznej i sportu w roku 2008. 23. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie: wycinka drzew – 10 opłaty planistycznej - 3 o warunkach zabudowy – 11 zatwierdzenia projektów podziału nieruchomości - 4 działalności gospodarczej – 3 5 decyzji w sprawach USC
Ponadto: przyjęto 79 wniosków o wydanie dowodu osobistego, wydano 1 zawiadomienie o nadaniu numeru porządkowego nieruchomości, wydano 2 postanowienia opiniujące projekty podziału nieruchomości, przyjęto 27 interesantów
Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków) w okresie od 15.01.2008r. do 18.02.2008r. Liczba ogółem
1. Decyzje dotyczące podatku 2.471, w tym: a. ustalajace wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 2.455 b. zmieniajace wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 16 2. Decyzje w sprawie ulg podatkowych a. odroczenia Liczba ogółem = 3, z tego:: Odmowne = 0 Pozytywne = 3 b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego: Odmowne = 0 Pozytywne = 0 c. umorzenia Liczba ogółem = 5, z tego: Odmowne = 3 Pozytywne = 2, w tym: 2 decyzje dotyczące umorzenia należności głównej na łączną kwotę = 704,00 zł 0 decyzji dotyczących umorzenia odsetek
Liczba zaświadczeń wydanych we wskazanym okresie: 73
Niniejsza informacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionej przez Wójta informacji.
Mieczysław Dynaka – Czy cena 36zł/m² jest obligatoryjna i urzędowa, bo rzeczywiście koszt utylizacji tego co jest w gminie wynosi 2.500.0000 zł, a tego eternitu w sumie nie ma tak dużo raptem 720 m³.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – To był błąd jest 7 ha eternitu jeżeli mówimy o metrach kwadratowych. Ta cena została nam przedstawiona jako powszechnie obowiązująca, wszystko możliwe, że jeśli my przystąpimy do realizacji tego zadania to pojawią się podmioty, które zrobią to taniej. Na dzień dzisiejszy mamy takie informacje i je podajemy, muszę powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie mamy podpisane umowy z żadną firmą.
Mieczysław Dynaka – Czy mogę prosić o więcej szczegółów na temat chodnika w Świdnicy Pol.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Można uzyskać pieniądze z dwóch źródeł, powszechnie jest znane, że sprawa ta toczy się od wielu lat na zasadzie wysyłania pisma i zawsze była odpowiedź, że jeśli gmina będzie partycypować w kosztach 50% to chodnik będzie zrobiony. Niestety my nie mamy takiej możliwości, żeby partycypować w 50% kosztach. W związku z tym, że pojawił się program likwidacji miejsc niebezpiecznych, program rządowy, dołożyliśmy wszelkich starań, żeby umieścić to zadanie w tym programie i istnieje możliwość uzyskania 100% dofinansowania. Złożyliśmy stosowne pisma, opinie, m.innymi opinię Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, były przeprowadzone rozmowy z Panem Lochem – dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich we Wrocławiu i jest dobra wola Pana Dyrektora, żeby to zadanie tam się znalazło. Niestety nie możemy zagwarantować, że nasze zadanie zostanie ujęte w programie. Natomiast jeśli mogę mówić o inwestycjach, które są finansowane 50% na 50% to proszę Państwa, z tego co powiedział mi dyrektor Loch, wniosków o te inwestycje jest dwa razy więcej niż ich możliwości finansowych. To znaczy, że nawet gdybyśmy podjęli uchwałę o dofinansowaniu inwestycji w 50% to i tak nie mamy gwarancji, że ta inwestycja będzie realizowana.
Przewodnicząca Rady Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania do pana Wójta. Nie widzę. Przechodzimy do następnego punktu sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
Ad. 5. Zastępca Wójta Edward Bzdyra odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na ostatniej sesji, które stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Mieczysław Dynaka –Z przedstawionej informacji wynika, że uchwała nr XVIII/78/08 została opublikowana w Dzienniku Urzędowym, a dzisiaj w programie mamy tą uchwałę do poprawienia czy to nie koliduje.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nowa uchwała jest uchwałą uzupełniającą i również zostanie skierowana do publikacji.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wszystkie uchwały i ta również były omawiane na posiedzeniach komisji i wszystko zostało szczegółowo wyjaśnione.
Mieczysław Dynaka – Według mnie to się nie trzyma kupy, bo to jest ta sama uchwała, ten sam numer.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Panie radny dzisiaj podejmujemy uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/78/08 , ona będzie miała inny numer.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Uchwały numerowane są po podjęciu.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad. 6. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji został zgłoszony jeden wniosek przez radnego Mieczysława Dynakę. Radny otrzymał odpowiedź pisemną na swój wniosek, czy ona radnego satysfakcjonuje. Skoro tak to przechodzimy do następnego punktu.
Ad. 7. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W tym punkcie poproszę Panią Dyrektor Gimnazjum o zabranie głosu.
Zofia Stankiewicz – Chciałabym przypomnieć, że w najbliższy piątek w naszej szkole odbędzie się uroczystość nadania szkole imienia i przyjęcia sztandaru. Naszą uroczystość swoją obecnością zaszczyci Arcybiskup Metropolita Wrocławski, Kurator Oświaty, przedstawiciele gminy Sierentz, przedstawiciele szkoły z Emerthal, przedstawiciele różnych organizacji, z którymi jako szkoła współpracujemy, chciałabym również, żeby Państwa jako uczestników tej uroczystości nie zabrakło. We wszystkich miejscowościach pojawiły się informacje o programie uroczystości. Przypomnę tylko, że uroczystość rozpocznie się mszą Św. o godzinie 11, po czym przejdziemy do szkoły na program artystyczny. Zapraszam Państwa serdecznie. Chciałabym, żeby zaproszenie dotarło do wszystkich mieszkańców, gdyż trudno było dostarczyć zaproszenie osobiście.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękujemy serdecznie za zaproszenie. Chciałaby jeszcze przypomnieć o niedzieli palmowej, na którą zapraszam do Wilkowa Śr. Następna sprawa – w związku z tym, że nie wszyscy sołtysi wiedzą, w ubiegłej kadencji Rada Gminy podjętą uchwałę w sprawie ubiegania się z gminy o dotacje na remont zabytków. Jest to uchwała nr XL/201/06 RG z dnia 28 lipca 2006 r., która obowiązuje do chwili obecnej. Pozwolę sobie odczytać co powinien zawierać wniosek o remont kościoła, domu, czy tez innego zabytku , ale jest jeden warunek zabytek musi być wpisany do rejestru zabytków. Wniosek powinien zawierać: decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektu,którego dotyczą prace lub roboty, dokument potwierdzający tytuł władania zabytkiem, harmonogram oraz kosztorys przewidywanych lub wykonanych prac lub robót ze wskazaniem źródeł ich finansowania, decyzję Wojewódzkiego Konserwatora zabytków we Wrocławiu zezwalające na przeprowadzenie prac lub robót, informację o wnioskach o udzielenie dotacji skierowanych do innych organów, wykaz prac lub robót wykonanych w okresie poprzedzającym dzień złożenia wniosku. Jeżeli jest taka potrzeba to można zwrócić się do Urzędu Gminy o pozytywne rozpatrzenie wniosku, dotacje przyznaje Rada Gminy na wniosek Wójta. Ostatnio jak wiecie Państwo odbył się Bal Sportowca, na którym były losowane nagrody. Proszę Pana Wójta o wręczenie nagrody naszej mieszkance.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Mam przyjemność wręczyć Pani Sołtys Samborza Krystynie Tomiczek nagrodę, którą zdobyła wysyłając kupon i głosując na sportowców z gminy Kostomłoty. Nagrodę przekazano na moje ręce i dzisiaj ja mam przyjemność oddać nagrodę Pani Sołtys.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Gratulujemy, jak widać warto brać udział w plebiscytach.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Dożynki Powiatowe odbędą się 7 września br. w Udaninie, natomiast nasze dożynki pozostają niezmienione, chciałbym jeszcze poinformować, że przy okazji odpustu w Siemidrożycach będziemy obchodzić jubileusz 700-lecia istnienia tej miejscowości.
Jan Szwedo – Chciałby poinformować, że w dniu 3 marca o godz. 12.00 w Gminnym Ośrodku Kultury odbędzie się posiedzenie Komisji Rolnictwa połączone ze szkoleniem na temat programów rolno-środowiskowych, szkolenie to poprowadzi Pani Urszula Kozaczuk – Kierownik działu ochrony środowiska i ekologii Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu. Chciałbym, żeby to zaproszenie dotarło do jak największej rzeszy rolników, którzy chcieliby skorzystać z tego szkolenia. Chciałbym również podziękować osobom, które przyczyniły się do zorganizowania wyjazdu na targi do Poznania.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy jeszcze są do przekazania informacje i komunikaty? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.
Ad. 8. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wnioski i zapytania. Proszę Pani Radna.
Zofia Heller-Sypek – Mam dwa wnioski. Proszę Pana Wójta o skierowanie pisma do Zakładu Energetycznego, aby zamontowali czujniki zmierzchowe w Ramułtowicach, ponieważ dzień jest coraz dłuższy i lampy świeca w dzień. Ja codzienni dzwonię do nich w tej sprawi i mają chyba tego dość, a tu chodzi o oszczędności, gdyż gmina ponosi niepotrzebne koszty za energie elektryczną.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła -Interweniując w Zakładzie Energetycznym w takich sprawach często słyszę odpowiedź, że właśnie trwa akcja sprawdzająca i światło uliczne musi być włączone.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Panie Wójcie popieram wniosek Radnej, bo często zdarza się, że lampy palą się w dzień natomiast w nocy jest ciemno.
Zofia Heller-Sypek – Drugi mój wniosek – proszę Pana Wójta o podjęcie stosownych działań administracyjnych wobec firmy RADPOL, którzy na terenie zamieszkałym przez kilkanaście rodzin (wspólne podwórze) gromadzą nawozy sztuczne. Nawozy są składowane w dawnej chlewni, teren ten jest nie ogrodzony biegają tam dzieci. Ponadto wskutek nachylenia terenu woda deszczowa spłukuje nawóz do Potoku Karczyckiego. Uważam, że taka sytuacja stwarza zagrożenie dla mieszkańców. Myślę, że powinni znaleźć inne miejsce nie muszą tego magazynować w centrum wsi. Jeszcze chciałabym dodać, że nie widzę dobrej woli ze strony RADPOLU, gdyż ta sprawa była już poruszana w ubiegłym roku, ale nie było rezultatów.
Zastępca Wójta Edward Bzdyra – Podejmiemy interwencję w tej sprawie, porozmawiamy z dzierżawcą tych obiektów firmą RADPOL.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Myślę Panie Wójcie, że o zachowaniu dzierżawcy powinien być powiadomiony właściciel czyli ANR. Czy są jeszcze wnioski i zapytania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego „15 minut dla wyborców”
AD. 9. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Poproszę Panią Krystynę Wilk – kierownika z Inspektoratu Ochrony Roślin i nasiennictwa o zabranie głosu.
Krystyna Wilk - Jestem przedstawicielem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa Oddział w Środzie Śl. , działamy na podstawie dwóch ustaw, ustawy o ochronie roślin oraz ustawie o nasiennictwie. Do najważniejszych zadań należy kontrola roślin, powierzchni objętych uprawą, pobieranie i badanie prób pod względem zdrowotności, ewidencja występowania organizmów szkodliwych zarówno kwarantannowej jak i niekwarantannowej, pobieramy próby roślin do badania zdrowotności, sygnalizujemy termin zwalczania wysyłając komunikaty do gmin. Prośba nasza jest taka, żeby te komunikaty były przesyłane z gmin do sołtysów. Prowadzimy również kontrolę produktów roślinnych i roślin w obrocie wewnętrznym i zewnętrznym, wydajemy świadectwa fitosanitarne na eksport, a także świadectwa proeksportowe, wydajemy również różne zaświadczenia i paszporty na niektóre grupy roślin, które wymagają paszportowania. Prowadzimy również rejestr przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie obrotu konfekcjonowania środków ochrony roślin , obrotu materiałów siewnych oraz rejestr podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym tzw. rejestr rolników oraz rejestr przedsiębiorców zajmujących się produkcją , dystrybucją i importem określonych grup produktów roślinnych, w tym rejestrze powinni być zarejestrowani wszyscy, którzy uprawiają ziemniaki sadzeniaki czy ziemniaki konsumpcyjne jeżeli wprowadzają je do obrotu. Ponieważ jest rozporządzenie, które mówi, że wszystkie ziemniaki, które są wprowadzane do obrotu muszą być odpowiednio oznakowane. Wydajemy również certyfikaty dla producentów stosujących zintegrowana produkcję. Prowadzimy nadzór nad obrotem, stosowaniem i magazynowaniem środków, a także nadzór nad kontrolą i wytwarzaniem materiału siewnego. Dzisiaj chciałabym przybliżyć problem szkodnika kwarantannowego – stonki kukurydzianej, który jest w Polsce od 2005 r. , a od 2007 r. jest już w powiecie dzierżoniowskim i strzeleckim. Następnie przedstawicielka WIORiN poinformowała o zasadach postępowania w celu zapobiegania rozpowszechniania i zwalczaniu. Gatunek ten ma dużą zdolność rozprzestrzeniania, w ciągu jednego dnia 100 – 300 km, wykazuje również łatwość przystosowania na nowych obszarach, odporność na niesprzyjające warunki klimatyczne, charakteryzuje go wysoka płodność. To są czynniki, które wpływają, że stonka kukurydziana uważana jest na świecie za najgroźniejszego szkodnika kukurydzy. W UE, a także w Polsce jest uważana za gatunek kwarantannowy co oznacza, że podlega odpowiednim regułom fitosanitarnym. Stonka pochodzi z Ameryki Północnej w Europie pojawiła się w 1992 r. w Serbii. W klimacie umiarkowanym występuje jedno pokolenie w ciągu roku, samice składają jaja do gleby, z jaj wylegają się larwy. Najbardziej szkodliwe są właśnie larwy, jak są młode żywią się zewnętrzną tkanka korzeni, natomiast starsze wgryzają się w głąb korzenia. W wyniku żerowania dochodzi do poważnych uszkodzeń systemu korzeniowego, rośliny są osłabione i zdeformowane i łatwo wylegają. W przypadku dużej ilości szkodnika może doprowadzić do zamierania roślin. Dorosłe chrząszcze pojawiają się od sierpnia do października, chrząszcze nie są tak szkodliwe jak larwy ponieważ żywią się pyłkami. Najskuteczniejszym sposobem zwalczania stonki kukurydzianej jest bezwzględne przestrzeganie płodozmianu. Cykl rozwojowy może być zachowany tylko wtedy, kiedy będzie roślina żywicielska, a tą rośliną jest kukurydza. Uprawy w monokulturze sprzyjają rozwojowi szkodnika. W Stanach Zjednoczonych uprawia się kukurydzę genetycznie modyfikowaną, która jest odporna na tego szkodnika ale u nas jest zakaz uprawy tej kukurydzy. W celu ograniczenia i spowolnienia tempa rozwoju obszar Polski podzielono na trzy strefy – strefę zasiedlenia obejmującą powiaty, na których już się zadomowiła, strefę ryzyka obejmującą powiaty najbardziej zagrożone rozprzestrzenianiem się, bezpośrednio przylegające do strefy zasiedlenia tutaj znajduje się również nasz powiat, strefa trzecia jest wolna od ryzyka. Jakie obowiązki nakładane są na producentów kukurydzy w tej strefie. Wydaje mi się, że w tej chwili są bardziej złagodzone te przepisy. Kukurydzę można uprawiać raz w okresie dwóch kolejnych sezonów wegetacyjnych albo można uprawiać co roku ale trzeba bezwzględnie przestrzegać stosowania środków ochrony roślin na owady dorosłe. Ponadto są jeszcze określone dodatkowe obowiązki tj. wykonanie głębokiej orki po zbiorze, niszczenie samosiewów kukurydzy, zakaz przemieszczania poza obszar strefy świeżych roślin kukurydzy oraz ich części przed 15 października, oraz zakaz przemieszczania poza strefę gleby lub innego podłoża uprawowego pochodzącego z pól, na którym jest uprawiana kukurydza. Z uwagi na status kwarantannowy w razie pojawienia się tego szkodnika należy zgłaszać taką informację do Wójta. Myślę, że przybliżyłam ten problem, dziękuję za uwagę.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Mam pytanie czy uprawy można ubezpieczyć od tego szkodnika.
Krystyna Wilk – Nie.
Ryszard Janiec – Czy jest zakaz siania kukurydzy?
Krystyna Wilk – Można siać ale raz na dwa lata, jeżeli siejemy w monokulturze to musi być ewidencja zabiegów na owady dorosłe.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Ogłaszam 5 minut przerwy.
Po przerwie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wznawiam obrady sesji po przerwie. Udzielam głosu Pani Krystynie Wilk, która przekaże nam jeszcze jeden komunikat.
Krystyna Wilk – Mam nadzieję, że wszyscy wiedzą, że taki obowiązek istnieje - w myśl ustawy o ochronie roślin środki ochrony roślin wykonuje się sprzętem sprawnym technicznie, taki sprzęt musi posiadać atest. Atest uzyskuje się raz na trzy lata. Osoba, która wykonuje ten zabieg musi być przeszkolona, odbyć kurs i uzyskać zaświadczenie na stosowanie środków ochrony roślin. Wszystkie stosowane zabiegi ewidencjonuje się, wzór ewidencji każdy otrzymuje po ukończeniu szkolenia. Proszę się stosować do tych zasad, my to kontrolujemy.
Joanna Bronowicka – Mam propozycję, żeby w ramach przypomnienia rolnikom przesłać taką informację do wszystkich sołtysów.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Panie Wójcie myślę, że taka informacja powinna znaleźć się w biuletynie gminnym. Przechodzimy do punktu następnego. Rozpoczynamy teraz cykl podjęcia uchwał. W związku z tym, że otrzymaliśmy wcześniej projekty uchwał i wszystkie były analizowane na posiedzeniach komisji, a są to uchwały długie proponuję, żeby nie czytać treści. Przegłosujmy moją propozycję kto jest za tym żeby nie treści uchwał – 13 głosów za, kto jest przeciw – 0 głosów, kto się wstrzymał – 0 głosów.
Ad. 11. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/78/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie udzielania przedsiębiorstwom pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę, zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głos. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 12. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia w ramach pomocy de minimis z podatku od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie gminy Kostomłoty. Uchwała była analizowana na Komisjach Rady, otwieram dyskusję. Czy są pytania do tej uchwały?
Zofia Heller-Sypek – Mam taka uwagę w § 7 w pkt. 1 proponuje wykreślić „osób fizycznych i”, na ostatniej sesji już padła taka propozycja i wykreślono to w § 3 w pkt. 1 natomiast w § 7 pozostawiono.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wnosimy poprawkę w § 7 w pkt. 1 skreśla się „osób fizycznych i”. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę? Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 12 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 1 głos. Uchwała została podjęta 12 głosami za, przy jednym wstrzymującym.
Ad. 13. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008. Uchwała była analizowana na Komisji przed sesją, otwieram dyskusję. Czy są pytania do powyższej uchwały? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw - 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głosów. Uchwała w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008 została podjęta jednogłośnie.
Ad. 14. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz odpłatności za posiłki przygotowywane w tych stołówkach dla których organem prowadzącym jest Gmina Kostomłoty. Ta uchwała również była omawiana na Komisjach. Czy są pytania? Zofia Heller-Sypek – Mam taką drobna uwagę, w § 1 jest taka treść „prowadzone są stołówki szkolne w szkołach”proponuję opuścić słowo „szkolne”.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ten zapis jest prawidłowy bo chodzi tu o stołówki szkolne. Chciałabym nadmienić, że taka forma została zaproponowana przez Pana Wójta zobaczymy jak ustosunkuje się do tego organ nadzoru. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głosów. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 15. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dla Wójta Gminy Kostomłoty miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne. Otwieram dyskusję. Czy są pytania do tej uchwały?
Ryszard Janiec -Czy taka ilość kilometrów jest wystarczająca?
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Więcej dać nie można, to jest limit na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych na terenie gminy. Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głosów. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 16. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów. Chciałabym tutaj zatrzymać się chwile i wyjaśnić, że dieta radnych ani sołtysów nie ulega zmianie, zmiana dotyczy tylko tego, że potrącenia można dokonać tylko za jedną sesję w miesiącu.
Zofia Heller-Sypek – Mam pytanie czy nastąpiła tutaj pomyła, bo w § 3 jest zapis dla sołtysów dietę zmniejsza się o 50%.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Tak, to nie pomyła zapis jest prawidłowy dietę dla sołtysów zmniejsza się o 50% w razie nieobecności na sesji, natomiast dla radnych o 30%.
Zofia Heller-Sypek – Składam wniosek, żeby dieta dla sołtysów była zmniejszona również o 30% za nieobecność na sesji.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Pani radna taka zmniejszenie, to już zmiana konstrukcji całej uchwały można to wnieść na następnej sesji. Pani Sekretarz czy możemy wnieść dzisiaj taką zmianę?
Sekretarz Gminy Elżbieta Janus-Burak -Myślę, że możemy ale musiałabym sprawdzić czy nie będzie kolidowało to ze statutem.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jednak podtrzymuję swoje stanowisko, żeby inicjatywę tych zmian wnieść na następnej sesji po sprawdzeniu statutu.
Zofia Heller-Sypek – Ja mam statut przy sobie.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - W takim razie ogłaszam dwie minuty przerwy. Po przerwie. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Już wszystko się wyjaśniło zapis nie będzie kolidował ze statutem. Wnosimy poprawkę w § 3 w pkt. 3 dietę zmniejsza się nie 0 50% tylko o 30% w przypadku nieobecności na sesji sołtysa Poddajemy wniosek Radnej Heller-Sypek pod głosowanie. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest za przyjęcie uchwały z naniesioną poprawką. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głosów. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 17. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kostomłoty do Stowarzyszenia pn. Lokalna Grupa Działania. Proszę o kilka słów w sprawie tej uchwały.
Zastępca Wójta Edward Bzdyra – Na ostatnim spotkaniu ustaliliśmy, bo we wrześniu będzie można już składać wnioski, żeby nie tracić czasu, że grupa musi zostać zarejestrowana i musi być w tym czasie opracowana strategia.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do tej uchwały? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za – 13 głosów. Kto jest przeciw – 0 głosów. Kto się wstrzymał – 0 głosów.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 18. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Sprawy bieżące. Proszę Panie Wójcie udzielam panu głosu.
Zastępca Wójta Edward Bzdyra – Mam do przekazania jeden komunikat – został zakończony projekt remontu oświetlenia ulicznego i jeżeli Państwo jesteście zainteresowani to jeszcze można przejrzeć ten projekt do 8 marca.
Wójt Gminy Kostomłoty Wacław Jaskuła – Proszę Państwa musimy zdawać sobie sprawę z jednej rzeczy - koszt realizacji przedsięwzięcia wymiany opraw na energooszczędne będzie się spłacał około 4 lat, to jest około 700 tys.zł.Tyle będą kosztować nowe oprawy, które miały by się spłacić kiedy będziemy płacić niższe rachunki za światło, nie mówię tu o nowych punktach, które zostały zaprojektowane. W tych nowych punktach na powstałych osiedlach m.innymi osiedle Lisowice, Piotrowice, osiedle za gimnazjum. Te punkty, które Państwo wnosiliście w swoich miejscowościach, jest ich 167, i ta inwestycja na nowych słupach ma kosztować około miliona. Nie jest możliwe, żeby to robić jednocześnie bo taki przetarg nie będzie możliwy do spłaty i energetyka na to nie pójdzie. Trzeba rozbić to zadanie na dwa etapy - pierwszy etap, który może odbyć się szybko czyli to co jest z małym poszerzeniem o punkty niezbędne, natomiast drugi etap – dzisiaj nie będę mówił o terminach jego realizacji. Chciałbym żebyście Państwo mieli świadomość, że nie wszystko będzie od razu zrobione, gdyż według kosztorysu to zadanie wynosi ok. 2 mln zł. Będziemy występować, ponieważ Starostwo Powiatowe rozpoczęło takie działania, o których Państwu mówiłem, że będzie inicjatywa aby gminy wpisały się w program termomodernizacji, gdzie możemy jako cały powiat złożyć jeden wspólny wniosek. Poszczególne gminy proszone są o zgłaszanie takich projektów. Prawdopodobnie projekt wymiany oświetlenia na energooszczędne będzie się wpisywał w ten program i jeżeli się uda oprócz tego, że będziemy spłacać poprzez oszczędności w energii wpisać również uzyskanie pomocy zewnętrznej to może wtedy będziemy postępować troszeczkę szybciej w tym programie. Na dzień dzisiejszy będziemy realizować ten pierwszy etap, żeby pojawiły się oszczędności i te oszczędności doprowadzą do realizacji tej inwestycji na przestrzeni następnych lat.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.
Ad. 19. Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Z uwagi na to, że wyczerpaliśmy program sesji zamykam obrady XIX sesji w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono i podpisano. Protokołowała – Irena Piotrowska
|