UCHWAŁA NR XXIII/104/08 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 24 czerwca 2008r
w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), Rada Gminy Kostomłoty uchwala co następuje;
§ 1
Ilekroć w uchwale jest mowa o : 1/ wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kostomłoty 2/ radzie gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Kostomłoty 3/ komisjach – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Kostomłoty 4/ gminie - należy przez to rozumieć Gminę Kostomłoty
§ 2
1. W celu opracowania budżetu gminy wójt w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania i zakresu szczegółowości materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy. 2. Wójt zobowiązuje pracowników Urzędu Gminy do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w celu opracowania budżetu gminy o których mowa w ust. 1. Wycinkowe materiały planistyczne przekazuje się Skarbnikowi Gminy nie później niż do dnia 15 października 3. Rady sołeckie, społeczne komitety budowy, stowarzyszenia mogą składać wnioski o dofinansowanie zadań z budżetu gminy w sekretariacie Urzędu Gminy w terminie do dnia 30 września. Kwoty dofinansowania poszczególnych zadań określą pracownicy Urzędu Gminy i ujmują w swoich materiałach planistycznych. Wnioski złożone w terminie późniejszym mogą nie być uwzględnione w projekcie budżetu. 4. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie nie później niż do 15 października plan rzeczowy zadań oraz projekty planów finansowych obejmujące dochody, przychody, wydatki i rozchody w układzie klasyfikacji budżetowej.
§ 3
Materiały do projektu budżetu gminy, o których mowa w § 2 opracowywane są na podstawie: - stawek podatków, opłat, taryf i cen obowiązujących w roku poprzedzający rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego - informacji o kwotach dotacji z budżetu państwa, wysokości subwencji i udziałów w podatkach - prognozy średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych - prognozy średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy i w roku budżetowym ( z uwzględnieniem ewentualnych zmian).
§ 4
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych i wniosków, jak również skalkulowanych dochodów własnych, przychodów, informacji o dochodach z udziałów w podatkach, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa, Skarbnik Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów do projektu budżetu gminy.
§ 5
1. Wójt na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy przygotowuje projekt budżetu gminy w formie projektu uchwały w sprawie budżetu gminy, uwzględniając zasady ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami) 2. Wójt najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada radzie projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz prognozę długu i informację o stanie mienia komunalnego. Celem zaopiniowania wójt przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej. 3. Projekt uchwały budżetowej wójt podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Kostomłoty.
§ 6
1. Wójt w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. 2. Jednostki podległe opracowują i przekazują projekty swoich planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych o kwotach ujętych w projekcie uchwały budżetowej jednak nie później niż do dnia 22 grudnia.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Gminy przesyła przedłożony przez wójta projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i materiałami informacyjnymi do zaopiniowania komisjom stałym Rady Gminy nie później, niż 2 dni po jego otrzymaniu oraz wyznacza termin sesji budżetowej 2. Komisje w terminie 7 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej odbywają posiedzenia i przekazują na piśmie swoje opinie i wnioski Przewodniczącemu Rady Gminy. 3. Komisje proponujące wprowadzenie do projektu uchwały budżetowej nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, są zobowiązane do wskazania źródeł jego finansowania wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian.
§ 8
1. Przewodniczący Rady Gminy przedkłada wójtowi opinie komisji co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej. 2. Wójt po zapoznaniu się z opiniami komisji i ewentualnym uwzględnieniu ich wniosków przedkłada radzie gminy ostateczny projekt uchwały budżetowej. 3. Wnioski nieuwzględnione w ostatecznym projekcie uchwały budżetowej wymagają uzasadnienia przez wójta .
§ 9
Porządek obrad sesji budżetowej winien zawierać co najmniej następujące punkty: 1. odczytanie projektu uchwały budżetowej 2. odczytanie opinii stałych Komisji Rady Gminy 3. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie 4. stanowisko Wójta Gminy w sprawie opinii i wniosków 5. dyskusję nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie 6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 10
Projekt uchwały budżetowej powinien być sporządzony zgodnie z art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami ) § 11
Do projektu uchwały budżetowej wójt dołącza: 1. informację o stanie mienia komunalnego 2. objaśnienia dotyczące planowanych dochodów i wydatków 3. prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
§12
Informacja o stanie mienia komunalnego powinna być sporządzona zgodnie z art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami ). § 13
Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej obejmują: 1. omówienie poszczególnych źródeł dochodów bieżących i majątkowych według działów ze wskazaniem sposobu i podstaw kalkulacji oraz porównanie ich do planowanego wykonania w roku poprzedzającym rok budżetowy 2. uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków bieżących i majątkowych według działów i rozdziałów oraz porównanie ich do planowanego wykonania w roku poprzedzającym rok budżetowy 3. omówienie finansowania zadań zleconych, wg działów i rozdziałów oraz porównanie ich do planowanego wykonania w roku poprzedzającym rok budżetowy 4. informacje o finansowaniu inwestycji zawierające: a/ nazwę zadania inwestycyjnego b/ okres realizacji inwestycji, c/ planowaną wartość kosztorysową, d/ stan zaawansowania robót e/ planowane środki w roku budżetowym f/ źródła finansowania w podziale na środki własne i inne, g/ inne dane uzupełniające 5. omówienie planowanych przychodów i wydatków funduszy celowych 6. omówienie planowanych rachunków dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych jednostek organizacyjnych gminy 7. omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów planowanych i zaciągniętych zobowiązań związanych ze spłatami kredytów i pożyczek 8. inne informacje wynikające z projektu uchwały budżetowej.
§ 14
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc Uchwała Nr XI/76/99 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 31 sierpnia 1999r. w sprawie procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy Kostomłoty.
§ 15
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kostomłoty
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Kostomłotach.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik
|