Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
BIP - Gmina Kostomłoty
Bip - Strona główna

Urząd Gminy

Konsultacje społeczne

Organy

Prawo lokalne

Podatki i opłaty »

Uchwały Rady »

Zarządzenia Wójta »

Budżet »

Sprawozdania finansowe

Zamówienia publiczne »

Archiwum przetargi »

Plan postępowań o udzielenie zamówień

Organizacje pozarządowe »

Wolne stanowisko pracy

Opinie RIO/KONTROLE

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kostomłoty

Plany miejscowe

Dziennik Ustaw

Monitor Polski

Dziennik Urzędowy WD

Ewidencja działalności gospodarczej

Akty prawa miejscowego

Rejestr działalności regulowanej - odbiór odpadów

Działalność lobbingowa

Petycje

Opieka nad dziećmi do lat 3

Dostępność

Koordynator ds. dostępności

RADA SENIORÓW

Ochrona danych osobowych

Cyberbezpieczeństwo

Efektywność energetyczna Gminy

Standardy Ochrony Małoletnich

Rejestr Instytucji Kultury

walidacja css walidacja html
Strona główna » PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009 » PROTOKÓŁ PAŹDZIERNIK 2009

PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2009: PROTOKÓŁ PAŹDZIERNIK 2009

PROTOKÓŁ NR XLIII/09
z sesji Rady Gminy Kostomłoty
w dniu 27 października 2009r.

Ad. 1.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Otwieram XLIII/09 sesję Rady Gminy Kostomłoty. Witam wszystkich radnych, sołtysów i zaproszonych gości. W dzisiejszej sesji uczestniczy 14 Radnych (nieobecny Edward Szynal). Stwierdzam, że wszystkie podjęte dzisiaj uchwały są prawomocne.

Ad. 2.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Odczytam proponowany porządek obrad:

Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie programu sesji.
3. Przyjęcie protokołu z  ostatniej sesji.
4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
7. Informacje i komunikaty, w tym:
- informacja Wójta Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r.
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r.
8. Wnioski i zapytania.
9. „15 minut dla wyborców”.
10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty.
11.  Podjęcie uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych na rok 2010.
12.  Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie określenia wynagrodzenia w 2010 r. dla sołtysów jako inkasentów z tytułu poboru podatków: rolnego, od nieruchomości, leśnego – stanowiących dochody Gminy Kostomłoty oraz określenia terminu płatności dla inkasentów z tytułu poboru w/w podatków.
13.  Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej w roku 2010 od podatków stanowiących dochód budżetu gminy Kostomłoty.
14.  Podjęcie uchwały w sprawie opłat za wodę i wprowadzanie ścieków na rok 2010,
15. Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania z nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.
16.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Planu urządzeniowo – rolnego Gminy Kostomłoty”.
17.  Sprawy bieżące.
18.  Zakończenie obrad XLIII  sesji Rady Gminy.

Zofia Heller-Sypek – Wnioskuję o wprowadzenie w pkt. 17 projektu uchwały, który mówi o zmianie wysokości diet dla sołtysów.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Chodzi o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/86/08 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 26 lutego 2008r. w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów. Uchwała ta będzie dotyczyła tylko sołtysów. Czy są jeszcze jakieś propozycje? Nie widzę. Kto jest za przyjęciem wniosku o rozszerzenie porządku obrad, proszę o podniesienie ręki:
kto jest za – 14 głosów
kto jest przeciw – 0 głosów,
kto się wstrzymał – 0 głosów.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Kto jest za przyjęciem rozszerzonego porządku obrad, proszę o podniesienie ręki:
kto jest za – 14 głosów
kto jest przeciw – 0 głosów,
kto się wstrzymał – 0 głosów.

Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie programu sesji.
3. Przyjęcie protokołu z  ostatniej sesji.
4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
7. Informacje i komunikaty, w tym:
- informacja Wójta Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r.
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r.
8. Wnioski i zapytania.
9. „15 minut dla wyborców”.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty.
11. Podjęcie uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych na rok 2010.
12. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wynagrodzenia w 2010 r. dla sołtysów jako inkasentów z tytułu poboru podatków: rolnego, od nieruchomości, leśnego – stanowiących dochody Gminy Kostomłoty oraz określenia terminu płatności dla inkasentów z tytułu poboru w/w podatków.
13.  Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej w roku 2010 od podatków stanowiących dochód budżetu gminy Kostomłoty.
14.  Podjęcie uchwały w sprawie opłat za wodę i wprowadzanie ścieków na rok 2010.
15. Podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania z nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.
16.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Planu urządzeniowo – rolnego Gminy Kostomłoty”.
17. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/86/08 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 26 lutego 2008r. w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów.
18. Sprawy bieżące.
19.  Zakończenie obrad XLIII  sesji Rady Gminy.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że porządek obrad został
przyjęty jednogłośnie.

Ad. 3.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –  Do chwili obecnej  nie wpłynęły żadne
uwagi do protokołu. Przyjmuję, że protokół z ostatniej sesji został przyjęty.

Ad. 4.
Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Wójta o przedstawienie informacji o działalności w okresie między sesjami. Proszę Panie Wójcie.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, Szanowni Radni i Goście przedstawiam sprawozdanie z działalności Wójta za okres od dnia 18. 09.2009r. do dnia 16.10.2009r.
1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie:
• zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009,
• podatków i opłat lokalnych na rok 2010,
• określenia wynagrodzenia w 2010 r. dla sołtysów jako inkasentów z tytułu poboru podatków: rolnego, od nieruchomości, leśnego – stanowiących dochody Gminy Kostomłoty oraz określenia terminu płatności dla inkasentów z tytułu poboru w/w podatków,
• ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej w roku 2010 od podatków stanowiących dochód budżetu gminy Kostomłoty,
• opłat za wodę i wprowadzanie ścieków na rok 2010,
• określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania z nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych,
• uchwalenia „Planu urządzeniowo - rolnego Gminy Kostomłoty”,
• ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów.

2. Podpisanie umowy na dofinansowanie zadania „Kompleksowa kanalizacja sanitarna gminy Kostomłoty miejscowości: Chmielów, Siemidrożyce, Wilków Średzki, Wnorów wraz z rozbudową i modernizacją oczyszczalni ścieków w Piotrowicach” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 Priorytet nr 4 – „Środowisko i bezpieczeństwo ekologiczne”, działanie 4.2 – Infrastruktura wodno ściekowa.
3. Udział w zebraniu wiejskim w Chmielowie, Osieku, Zabłociu.
4. Przeprowadzenie konsultacji w sprawie likwidacji odorów kanalizacji oraz poprawy jakości wody w Piotrowicach. Wniosek padł na ostatniej sesji. Jest propozycja chemicznej likwidacji odorów w przygotowaniu na przepompowni w Kostomłotach. Próbnie wdrożymy ten system w listopadzie. W zależności od efektów tego systemu , jeśli będzie pozytywna, podejmiemy decyzję od stycznia automatycznego dozowania środka chemicznego, tym samym załatwienie problemu. Jeśli chodzi o SUW w Piotrowicach,  firma niezależna potwierdziła prawidłowość wykonanego projektu przez Wodropol na poprawę jakości wody w Piotrowicach.
5. Spotkanie z przedstawicielami EPA oraz mieszkańcami Osieczyny w sprawie lokalizacji siłowni wiatrowych dookoła  ich miejsca zamieszkania.
6. Udział w uzgodnieniach przebiegu łącznika A-4 oraz S5 w DSDiK we Wrocławiu oraz w WBU Wrocław. Droga S5 to droga, której lokalizacja została już zatwierdzona Poznań – Wrocław. Problem dotyczył obwodnicy Żmigrodu. Objazd będzie od strony zachodniej Żmigrodu. Były pewne problemy z obszarem Natura 2000, ale zostały przezwyciężone. Nie było zgody władz miasta i mieszkańców, żeby Żmigród objeżdżać od strony wschodniej.  Wciąż toczą się dyskusje,  jak połączyć autostradę A4 z drogą ekspresową S5. Tych propozycji było sporo. Myśmy jako gmina wnieśli swoje uwagi i walczymy o to, żeby ten łącznik przebiegał przez naszą gminę i łączył węzeł autostradowy z planowanym do budowy mostem w Brzegu. Oczywiście koncepcje  w tej sprawie są zupełnie inne i mówią o pierścieniu Wrocławia, czyli drodze która będzie przebiegała m.in. przez Kąty Wrocławskie, Brzeg, Oborniki, Trzebnicę, Oleśnicę, Strzelin. My się oczywiście na to nie godzimy i nie ma do tej pory jeszcze decyzji. Będę chciał zaprosić marszałka pana Grzegorza Romana na następną sesję. Przypominam, rok temu na sesji listopadowej dyskutowaliśmy na temat uchwały zarządu województwa, która wyraźnie pokazywała na rysunku graficznym, gdzie to połączenie było wyraźnie skierowane do naszego węzła autostradowego.
7. Zakończenie Turnieju Gmin. Chciałem w imieniu swoim i Przewodniczącej podziękować za udział w turnieju. Zajęliśmy II miejsce, a I – zmobilizowana Środa Śląska.
8. Wznowienie prac projektowych SUW Piotrowice. Przypomnę, ze  wtręcie uzyskiwania pozwolenia na budowę dowiedzieliśmy się, ze projektant nie żyje i musieliśmy na nowo ten projekt reaktywować. Prawo polskie nie zezwala wydawać pozwoleń na budowę w przypadku niezarejestrowanych już w Izbie Rzemieślniczej pozwoleń na projektowanie. W związku z tym, prace zostały wznowione i już zakończone. Projekt został złożony w starostwie i myślę, że w tym tygodniu dostaniemy pozwolenie na budowę.
9. Odbiór I etapu rekultywacji składowiska odpadów w Wichrowie. Na wiosnę odbędą się prace przykrycia warstwą humusu oraz obsianie trawą i obsadzenie drzewami, i dokonanie ewentualnej renowacji rowów. 
10. Złożenie przez ZGK odwołania do SKO w sprawie decyzji Marszałka o opłatach podwyższonych za składowanie odpadów.
11. Konsultacje z ARAW w sprawie zagospodarowania terenów w Kozikowie. Nasza gmina posiada jeden z pięciu aktualnych planów na tzw. zakład recyklingu lub utylizację. To miejsce jest brane pod uwagę przez władze województwa. Decyzje jeszcze nie zapadły, ale pewnie będą zapadały bardzo szybko. Rozsądne propozycje ze strony Wrocławia mogą być przez nas brane pod uwagę. O tym tempie prac będę publicznie informował i na pewno bez publicznych konsultacji nic nie będzie zrobione.   
12. Udział w obchodach Dnia Edukacji Narodowej. Jeszcze raz chciałem złożyć wszystkim zaangażowanym w prace na rzecz oświaty słowa najserdeczniejszych życzeń za ich trud i wysiłek na tej niwie. 
13. Rozstrzygnięcie przetargu na kanalizację w Chmielowie. Wartość kosztorysowa dwa miliony netto, cena po przetargu jeden milion pięćdziesiąt zł brutto. Inwestor za tydzień wchodzi na roboty. 
14. Rozstrzygnięcie przetargu na  remont świetlicy w Bogdanowie oraz Karczycach. Plac budowy w Karczycach został już oddany. Roboty rozpoczną się lada moment.
15. Rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie ogrodzenia boiska w Kostomłotach oraz trybun. Prace trwają. Uzyskaliśmy pozwolenie na wycinkę drzew, które zagrażały bezpieczeństwu, jak również samosiejki, które blokowały ogrodzenie. W ciągu listopada to ogrodzenie będzie ukończone.
16. Ogłoszenie przetargu na inżyniera kontraktu na zadanie „ Kompleksowa kanalizacja wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków”. Założyliśmy, że duże przedsięwzięcie będzie wymagać specjalistycznych firm, zespołów, inżynierów nadzoru, którzy będą się troszczyć w naszym imieniu o prawidłowo wykonaną inwestycję. Lada dzień będzie rozstrzygnięty.
17. Zakończenie prac wodociągu ul. Szpitalna. Zadanie w okolicach nowo wybudowanych domów biegnących z ul. Szpitalnej w kierunku ul. Świerkowej.
18. Zakończenie prac – kanalizacja Piotrowice. Nowe osiedle za szkołą oraz niepodłączone nieruchomości dziś mają możliwość korzystania z niej. Na Kostomłoty nie było odbioru, będzie dopiero wtedy, gdy otrzymamy potwierdzenie badań wody i inne jeszcze dokumenty.

19. Wydanie zarządzeń w sprawie:
• zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009,
• powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów”,
• powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Kompleksowa kanalizacja sanitarna Gminy Kostomłoty, miejscowości: Chmielów, Siemidrożyce, Wilków Średzki, Wnorów wraz z rozbudową i modernizacją oczyszczalni ścieków w Piotrowicach – etap I – miejscowość Chmielów”,
• powołania komisji do przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego,
• wykazu nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy na okres powyżej 3 lat oraz określenia stawki czynszu dzierżawnego,
• zmiany zarządzenia nr 310/09 z dnia 9 września 2009r. w sprawie sprzedaży ruchomości stanowiących własność gminy Kostomłoty,
• wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży
• określenia stanowisk, z którymi może łączyć się dostęp do informacji niejawnych,
• aktualizacji dokumentacji systemu przetwarzania danych w Dziale Księgowości UG Kostomłoty,
• powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargu na zadanie „Modernizacja świetlicy wiejskiej w Bogdanowie wraz z zagospodarowaniem terenu przy obiekcie i utworzenie palcu zabaw” oraz zadanie „Modernizacja świetlicy wiejskiej w Karczycach wraz z zagospodarowaniem terenu przy obiekcie i utworzenie palcu zabaw”,
• powołania komisji do odbioru pierwszego etapu robót inwestycji pn. „ Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Wichrów”,
• wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem na czas nieokreślony bez przeprowadzania przetargu.
20. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie:
• wycinki drzew – 2
• podziału nieruchomości - 2
• działalności gospodarczej – 6
• nadania numerów porządkowych – 3
• warunków zabudowy i zagospodarowania terenu – 9
• rozgraniczenia nieruchomości – 1
• renty planistycznej – 1
Ponadto:
• przyjęto 39 wniosków o wydanie dowodu osobistego
• wydano 41 dowodów osobistych
• wydano 9 zaświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej.


Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków)
w okresie od 18.09.2009r. do 15.10.2009r.
 
Liczba ogółem

1. Liczba zaświadczeń wydanych w danym okresie 46
2.  Decyzje dotyczące podatku 
61, w tym:
a. ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 8
b. zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 53
3. Decyzje w sprawie ulg podatkowych
a. odroczenia Liczba ogółem =  1,  z tego::
Odmowne = 0
Pozytywne = 1
b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 2, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 2
c. umorzenia Liczba ogółem = 6, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 6
1. umorzenie łącznego zobowiązania pieniężnego na kwotę 86 zł.,
2. umorzenie łączne do zobowiązania pieniężnego na kwotę 415 zł.,
3. umorzenie odsetek na kwotę 54 zł., opłaty prolog. na kwotę 2 zł. kosztów upom.8,40 zł.,
4. umorzenie odsetek na kwotę 54 zł., opłaty prolog. na kwotę 2 zł. kosztów upom.8,80 zł.,
5. umorzenie odsetek od zaległości podatkowych na kwotę 41 zł.,
6. umorzenie odsetek od zaległ. podatkowych na kwotę 81 zł. oraz kosztów upomn. 52,80 zł.


Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do sprawozdania? Nie widzę.

Ad. 5.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy. (sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do protokołu).
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do przedstawionego sprawozdania? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

Ad.6.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji wpłynęły dwa wnioski od pana Mieczysław Dynaki. Pan radny dostał odpowiedź na piśmie. Czy odpowiedź jest wystarczająca?

Mieczysław Dynaka – Tak wystarczająca.

Ad. 7.
Wójt Gminy Wacław Jaskuła przedłożył radzie Gminy informację Wójta Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r. (informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik przedłożyła Radzie Gminy informację Przewodniczącego Rady Gminy Kostomłoty o oświadczeniach majątkowych składanych na podstawie ustawy o samorządzie gminnym za 2008r. (informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu), informację o dokonanej przez Urząd Skarbowy w Środzie Śl. analizie oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych i pracowników samorządowych w 2009r. (pismo PD/072-4/09/TS-383/09 z dnia 13.10.09r.) oraz sprawozdanie z analizy oświadczeń majątkowych złożonych Wojewodzie Dolnośląskiemu za rok 2008 (pismo NK.II.1146/123-124/09 z dnia 13.10.09r.).

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Osoby, w oświadczeniach których stwierdzono uchybienia, wzywa się do złożenia korekty.

Mieczysław Dynaka – Pani Przewodnicząca, szanowni radni. Ja chciałem poinformować, że w dniu dzisiejszym ze względu na kolizję wynikającą z ustawy ordynacja wyborcza do rady gminy złożyłem pismo o zrzeczeniu się mandatu radnego. Jeżeli biuro prawne rady uzna, że moja decyzja jest słuszna, to rozumiem, że zostanie podjęta stosowana uchwała o wygaśnięciu mojego mandatu. To co powiedziałem, to nie brzmi zbyt tajemniczo. Wynika to z tego, że zatrudniony jestem w Korpusie Służby Cywilnej i jest taki zapis dosyć niejednoznaczny. Tak polskie prawo wygląda, że prezydent, burmistrz może z za krat rządzić dużą jednostką, a radny nie może pracować na określonych stanowiskach. Może jestem w błędzie, ale w każdym razie czułem się w obowiązku taką informację złożyć.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Troszeczkę jestem zaskoczona, bo do mnie taka informacja nie dotarła. Jeżeli ona wpłynęła dzisiaj, a zatrudnienie nastąpiło kiedy?

Mieczysław Dynaka - Wcześniej.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Czy z mocy ustawy w tym dniu traci pan mandat, czy dopiero jak rada podejmuje uchwałę o wygaśnięciu mandatu.  To jest ważne, bo dzisiaj mamy sprawy podatkowe i chciałabym, żeby naprawdę w tej kwestii ktoś się wypowiedział. Jeżeli to będzie uzależnione od decyzji rady, to pracujemy do następnej sesji i przygotujemy uchwałę, i będziemy ją podejmować.  
Mieczysław Dynaka - Ja jestem prawie przekonany, że musi być podjęta uchwała o wygaśnięciu mandatu. Ja w tej chwili wyraziłem wolę.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Z ustawy wyraźnie wynika, że mamy na to 3 m-ce od momentu, kiedy wystąpiło to zdarzenie. Dopóki nie będzie podjęta uchwała radny Dynaka, będzie radnym. Ustawa wyraźnie stanowi, że wygaśnięcie mandatu radnego, w przypadkach określonych stwierdza rada w drodze uchwały, nie później niż 3 m-ce od wystąpienia przyczyny. Bierze udział w głosowaniu.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chciałem poinformować, że zostało wypełnione odwołanie z-cy z funkcji pana Edwarda Bzdury w związku z przejściem na rentę. Z-ca od pół roku jest na zwolnieniu. Przypomnę, ze po udarze już do pracy nie wrócił. Proponowałem przybycie na sesję, jednak stan zdrowia nie jest na tyle dobry, żeby podjąć ten trud. Pracował u nas dwa lata, w tym pół roku przebywał na zwolnieniu. W imieniu radnych i własnym przesyłam podziękowania pisemne. Pragnę poinformować o opracowaniu koncepcji z terenów przeznaczonych pod usługi sportu i rekreacji, dotyczy to Budziszowa, Chmielowa, Samborza, Ramułtowic i Piotrowic. To jest dokument, który będzie nam pomocny na przejęcie nieruchomości pod sport i rekreację. Oprócz tego przypomnę, że robimy pewne działania w kierunku przejęcia działki 4 ha w Lisowicach. Tam robimy plan zagospodarowania przestrzennego. Koncepcja będzie dopiero po uchwaleniu planu. Mamy pewne problemy, bo jest tam klasa II. W ostatnim czasie minister nie podjął żadnej decyzji o odrolnieniu gruntu klasy II. Może być problem z tym. Będziemy musieli uzyskać opinię przede wszystkim Izby Rolnej. Bardzo bym prosił osoby, które mają możliwość lobowania w tej sprawie o wsparcie działań wójta w tym kierunku.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze jakieś informacje, komunikaty. Nie widzę. 
Ad. 8.
Ryszard Janiec – Ja mam pytanie do pana wójta. Złożyłem w starostwie wniosek o usunięcie pobocza z drogi na odcinku Zabłoto – Kostomłoty. Zrobiona została droga od mostu do Kostomłotów, a ten dalej odcinek jest bardzo niebezpieczny. Wyrwy są głębokie w poboczu, że jest bardzo niebezpiecznie minąć się z samochodem.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Na wszystkie wnioski odpowiadam pisemnie. Informacja dla wszystkich państwa obecnych, że my bez przerwy kierujemy do powiatu pisma w sprawie dróg, łącznie z tą niepokojącą drogą w Lisowicach, która nie tak dawno została zrobiona, a już wymaga remontu. My to monitorujemy, na co dzień zgłaszamy, natomiast w konkretnej sprawie panu radnemu udzielę informacji pisemnej.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałam tylko przekazać, że byliśmy z wójtem i panią przewodniczącą komisji Oświaty na spotkaniu w powiecie, jeżeli chodzi o nasz szpital. Tam rozstrzyga się możliwość sprzedaży naszej spółki – Średzkiego Centrum Medycznego w Środzie Śl. w ręce prywatne, do prowadzenia działalności na bazie kontraktu z NFZ. Wyraziłam swoją wolę i na pewno będziemy popierać takie stanowisko, dlatego że z informacji jakie przekazuje prezes spółki wynika, że szpital zaczyna znowu się zadłużać. Dlaczego poparliśmy to zadanie? Ponieważ warunkiem sprzedaży naszej nazwy i kontraktu było wybudowanie na terenie Środy Śl. nowego szpitala i obsługiwanie społeczeństwa na zasadach takich jak do tej pory, czyli nieodpłatnie. Oprócz tego będą wykonywane inne zadania komercyjne, typu opieka paliatywna (operacje plastyczne). Zgłosiła się jedna firma z propozycją. Będziemy ogłaszać także dla innych firm, zbierać różne propozycje. Na pewno będą działania w kierunku, żeby albo dokapitalizować naszą spółkę, albo przekazać to w prywatną działalność. Szczegółowe wiadomości będą przekazywane na bieżąco dla społeczeństwa. Dla nas jedną podstawową zasadą, czy warunkiem było to, że ma społeczeństwo korzystać na warunkach NFZ, czyli ze świadczeń nieodpłatnych, czyli z podstawowego koszyka.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Chcę potwierdzić. Na bazie opinii zmierzających do poprawy świadczeń usług medycznych, właściwie wszystkie samorządy mówiły o potrzebie radykalnych zmian i poprawy sytuacji. Nie na bazie szpitala, którego nie można poprawić, bo normy mówią o pewnych sprawach. Nie da się poszerzyć korytarza, przebudować szpitala, trzeba budować coś, co będzie służyć dla następnych pokoleń, z pewnymi standardami. 

Marian Fita - Ja mam pytanie w związku z zakończeniem prac na ul. Świerkowej, chodzi o wodociąg. Tam są głosy mieszkańców dotyczące nie odtworzenia stanu sprzed rozpoczęcia praca. Pamiętamy, że mieszkańcy własnymi siłami utwardzili i spowodowali to, że nie było tam błota, że dojazd do posesji był już po gruncie utwardzonym. Firma, która weszła na plac budowy zmieszała to wszystko z błotem. Z tego co wiem, nie zostało to odtworzone.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Wspominałem w sprawozdaniu wójta, że prace nie zostały odebrane. Powiedziałem jedynie, że zostały zakończone, bo firma zgłosiła zakończenie. Za pierwszym razem kiedy zgłosili, też nie było odebrane, zostały wykonane poprawki. Ja mogę tylko powiedzieć, że nawiezienie tego kamienia, który w tej chwili tam jest i prace, które były wykonywane, oczywiście wykonywane są przez firmę. Jeśli będzie taka potrzeba i komisja stwierdzi potrzebę utwardzenia, to tak będzie. My odbieramy komisyjnie i trochę czasami jestem też zaskoczony oczekiwaniami. Rzeczywiście ta droga na gruncie kl. III czarnoziemu był różnymi sposobami utwardzana i przez lata tak się ustała. Każde ruszenie gruntu powoduje jego destabilizację, zwłaszcza, że podłoże jest gliniaste. To wymaga zespolenia i czasu. W umowie nie było wymiany gruntu, a tak naprawdę należało wymienić go na piaszczysty do samego spodu. Jak prace będą zgłoszone do odbioru, będziemy swoje uwagi zgłaszać. Chciałem też poinformować, bo były takie pytania, że kopalnia piasku w Siemidrożycach została w ¾ wydobyta. Natężenie ruchu, które było największe, już poza nami. Rozpoczniemy natomiast eksploatacje piasku w Osieku. Tam nikomu to nie będzie przeszkadzało, bo to jest poza miejscowością i to jest wyjazd na drogę nr 5. Chciałem jeszcze powiedzieć na temat roboty, która została już odebrana i zakończona. Zabrakło w mojej wypowiedzi na poprzedniej sesji ogromnych podziękowań dla pani sołtys z Czech, ponieważ firma, która wykonywała tą drogę miała jak u mamy. Pani sołtys troszczyła się o ich sprzęt oraz poranną kawę, czy herbatę. To zasługuje na słowa podziękowania, ponieważ robiła to pani dla społeczności lokalnej, dla naszej gminy, i myślę, że dzięki temu te prace zostały wykonane. Ja pozwolę sobie wręczyć różyczkę. 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W imieniu rady Gminy składamy również podziękowania.

Ad. 9.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wczoraj był zapowiadany profesor i  szykowaliśmy się na wykład profesora.

Pan Marek Kryciński - Wykład jest płatny i pan dr inż. żąda 300 zł za godzinę. Chciałem wytłumaczyć skąd moja tutaj obecność i o co chciałem prosić. Przede wszystkim jestem tutaj, bo myślałem, że elektrownie wiatrowe to są takie ekologiczne, super bezpieczne itd. Zaczęło się od tego, że przyszła do mnie firma ze Szczecina i chciała podpisać umowę, na to, że wiatrak będzie zajmował po sąsiedzku przestrzeń powietrzną. Nie wyraziłem zgodny, żeby to podpisać i powiedziałem, że muszę to przekonsultować z prawnikiem. I oni wyrazili zgodę, że za tydzień przyjadą i wcześniej zadzwonią, ale do tej chwili się nie pokazali. Minęło wiele tygodni, a oni nie pokazali się. Po konsultacji z prawnikiem, powiedział prawnik, że absolutnie tej umowy nie podpisywać, bo jest wiele punktów niebezpiecznych dla mnie, dla gospodarstwa i absolutnie nie podpisywać. Jeśli chodzi o same elektrownie wiatrowe, to jest wiele informacji. Internauci piszą różne informacje z tym, że czytając to, można powiedzieć różne rzeczy, mogą być niesprawdzone, niewiarygodne. Przeczytam w skrócie to, o czym się w ogóle nie mówi, bo mówi się ciągle o decybelach, czyli to, co my słyszymy, a tu internauci piszą o infradźwiękach i nazywają to „cichą śmiercią”. Wiatraki prądotwórcze wytwarzają wskaźniki, które rozchodzą się w promieniu 10  kilometrów, dlatego nie wolno stawiać farm wiatrowych w pobliżu obszarów mieszkalnych.  Ujemne skutki oddziaływania na organizm ludzki fal infradźwiękowych wytwarzane przez wiatraki prądotwórcze potwierdzają międzynarodowe zespoły naukowe i są następujące: mikropęknięcia w oskrzelach, zgrubienia serca, niszczenie obszarów mózgu, napady padaczkowe, które mogą prowadzić do ślepoty, naruszenia równowagi, braku snu, bóle głowy, spadek wydajności pracy. Najbardziej zgubny wpływ fale te mają na dzieci, kobiety ciężarne, osoby słabsze, czyli te, których organizmy są najsłabsze. Co to są infradźwięki? Infradźwięki to fale, które są niesłyszalne dla ucha ludzkiego. Według prof. Ignacego Maleckiego i dr Ewy Kotarbińskiej kierownika pracowni hałasu Instytutu Ochrony Pracy problem w tym jest taki, że bardzo groźny jest hałas, którego wcale nie słychać. Przede wszystkim trzeba sobie zdawać sprawę z samego istnienia tych dźwięków, bo ich po prostu nie słychać – mówi prof. Adam Lipowczan kierownik zakładu akustyki technicznej, techniki laserowej i radiometrii. Można by tu dalej  czytać, ale myślę, że to mijałoby się z celem, dlatego moja inicjatywa jest taka. Ponieważ dużo jest zagrożeń, jeśli chodzi o zdrowotność mieszkańców w naszej gminie, dlatego moja inicjatywa jest taka, żeby zaprosić dr inż. Henryka Wojciechowskiego z Politechniki Wrocławskiej. On jest super przygotowany, jeśli chodzi o materiały, wiedzę i jest w stanie to udowodnić, że faktycznie, że może same w sobie wiatraki nie są złe, ale pewne zasady muszą być zachowane, głównie chodzi o odległość. To nie może być kilometr, bo to jest żadne zabezpieczenie dla mieszkańców. Poza tym, był zdziwiony, że próbuje się wciskać coś takiego, co w zasadzie mija się z celem, jeśli chodzi o ekonomikę. Pokazywał nam na mapie Europy, gdzie ekonomika jest, jeśli chodzi o elektrownie wiatrowe, to w Danii północna część, gdzie naprawdę to się opłaca. Później posuwając się na południe, jest to coraz bardziej nieopłacalne. U nas w Polsce to jest Pomorze, później środkowa Polska to już tak średnio, natomiast Dolny Śląsk i całe południe to już w ogóle mija się z celem. Wiatraki potrzebują pewnej siły do rozruchu tego wiatraka, to nie tak, że dmuchnie wiatr. Według oceny fachowców w tym względzie za mała jest siła tego wiatru w naszym rejonach. Można by powiedzieć, że są jakieś pomiary robione przez firmy, które chcą stawiać te urządzenia, ale na ile one są wiarygodne, skoro mówię, że inne są badania, że po prostu mija się to z celem. Mógłbym to przedłużać, ale miałbym przede wszystkim prośbę do wójta i do radnych, bo to jest przede wszystkim zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców, i mojej rodziny, i waszych, i zaprosić, i nie żałować pieniędzy 300 – 600 zł. Powiedział, że w ciągu 1-1,5 godziny powinien się zmieścić. Zaprosić go, i żeby on to powiedział dokładnie, szczegółowo. Chodzi o ekonomikę, zagrożenia itd. Dziękuję.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wczoraj rozmawialiśmy o możliwości zatrudnienia pana profesora. Decyzja była jednoznaczna. To, żeby postawić wiatrak, to czy on jest opłacalny, to jest już problem firmy prywatnej. Żeby postawić wiatrak muszą być wydane decyzje środowiskowe.  Decyzje środowiskowe albo dopuszczają, albo nie dopuszczają. Takie stanowisko podjęła rada w dniu wczorajszym. Natomiast publikacje są różne. Ekspertów może być pięciu i są różne zdania. Na pewno warunkiem podjęcia jakiejkolwiek inwestycji, nasza rolą jako rady jest dbałość o zdrowie i tego będziemy przestrzegać.

Pan Marek Kryciński - Rozumiem, że jest inicjatywa podjęta, że będzie profesor?

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Są rozpoczęte plany, ale zanim cokolwiek zostanie postawione, to będzie szczegółowa decyzja środowiskowa wydana, która będzie określała warunki.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani przewodnicząca, szanowni radni. Jeśli usłyszę jeden głos sprzeciwu nie będę mówił, ponieważ praktyka jest taka, że w 15 minutach dla wyborców właściwie wójt nie zabiera głosu. Nie mniej jednak pozostawienie stwierdzeń, które tutaj padły bez jakiegokolwiek komentarza, może budzić niepokój. Proszę państwa, my do tego tematu jako urząd gminy i rada podchodzimy bardzo poważnie. Od samego początku, przede wszystkim każda inwestycja, która może być kontrowersyjna, wymaga konsultacji społecznych. Takie konsultacje społeczne zostały przeprowadzone 2,5 roku temu we wszystkich miejscowościach przylegających w odległości nawet 2 km do potencjalnych obszarów zabudowy wiatrakowej. Te konsultacje wykazały, że nie ma żadnego głosu sprzeciwu. Była uchwała rady w tej sprawie i żadnego sprzeciwu, byłem osobiście na wszystkich zebraniach, nie było. To jest pierwszy krok. Drugi krok to była wizyta na farmie wiatrowej na Pomorzu i pytania do ludzi, i obserwacje, czy rzeczywiście ptactwo ginie, czy to słychać, jak to ludziom skutkuje. Jedyne głosy, które słyszeliśmy, że przeszkadza to tym, na których działkach nie stoi, a bardzo jest chwalone przez tych, którzy biorą z tego prowizję. To było nagminne stwierdzenie. I z tym przeświadczeniem żeśmy wrócili. Następnie, rada gminy zanim podejmie uchwałę również bada aspekty prawne oraz normy polskie. Normy polskie w europie są bardzo rygorystyczne. Kraje zachodnie mają nawet 300 m dopuszczone do zabudowy mieszkaniowej, polska norma mówi 500 m. My w naszej gminie wspólnie z radą powiedzieliśmy, że zrobimy 1 km. To nie polska norma mówi kilometr, to myśmy postanowili z tego względu, żeby jeszcze zmniejszyć ewentualne, bo praktycznie nie mamy w tym momencie aż takich daleko idących zastrzeżeń, natomiast ewentualne zagrożenie jeśli się pojawią, żeby zminimalizować całkowicie. Ja słyszałem na zebraniu w Zabłociu również pana wypowiedź. Mówił pan tam o 11 km. No cóż, w takim razie jako rada gminy jesteśmy w stanie zablokować to co powstanie w Udaninie, czy gminie Ruja, czy gdzie indziej? No nie. Jeśli jest tak rzeczywiście, że do 11 km ta cicha broń zabija, to dlaczego Holandia i Niemcy nie są do tej pory wyludnione na tych obszarach. Ja nie słyszałem żadnego potwierdzonego przypadku, że wiatrak miał wpływ na zdrowie człowieka. I jeszcze jedna kwestia. Ja bym chciał tutaj widzieć na sesji człowieka, który nie weźmie za to pieniędzy, eksperta niezależnego. Ten pan, o którym pan mówi, był  już w Kotlinie Kłodzkiej, wydał opinię swoją, gdzie indziej był ktoś inny. W Zgorzelcu budują 120, ale był inny profesor. I pytanie jest następujące, dlaczego akurat ten pan? Bo taką opinię wydaje, i tam gdzie go zaproszą, wyda taką samą i za to mu zapłacą. Ja też w sprawach prawnych uzyskuję sprzeczne opinie w zależności kto  je wydaje.  Natomiast chcę powiedzieć jedną sprawę. Czy będzie ten ekspert na sesji, czy nie będzie, to na etapie, kiedy my będziemy wydawać decyzję środowiskową w sprawie lokalizacji, już będzie konkretnie wiadomo, gdzie ten wiatrak będzie stał, to każda lokalizacja będzie podlegała konsultacjom społecznym, opinii sanepidu  i instytucji do tego zobowiązanych. I tam będą napisane te ważne aspekty, czy rzeczywiście występują te infradźwięki. To zależy jeszcze od tego, jakie to będą turbiny, bo dzisiaj na świecie stosowane są również bezprzekładniowe. Natomiast pan się nie wypowiedział, które z tych turbin powodują te infradźwięki. Jeszcze jedna kwestia – kwestia ekonomiczności. Dla mnie to one się mogą w ogóle nie kręcić, niech będą w krajobrazie i się nie muszą kręcić, bo to nie jest biznes dla gminy. My mamy tylko podatek od wartości obiektu, a nie od tego, ile on wyprodukuje energii. Ja byłem na konferencji, dlaczego budują na Dolnym Śląsku, a nie na Pomorzu. Okazuje się, że nawet jeśli ten  wiatrak wyprodukuje połowę mniej energii na Śląsku, to ekonomicznie jest, żeby on tu stał, bo tu jest potrzebna energia, a nie na Pomorzu. Koszt przesyłu i straty w przesyle energii przez Polskę, są znacznie większe niż strata z powodu nie kręcenia się wiatraka.  Z tego powodu ekonomicznie jest postawić wiatrak na Dolnym Śląsku, tu gdzie jest niedosyt energii, a nadmiar na Pomorzu, tu gdzie tej energii potrzeba, tu będą stawiać te wiatraki, a nie gdzie indziej. I ekonomicznie jest to uzasadnione jak najbardziej i uzasadnione. Ale to nie jest nasz biznes. Biznes gminy jest taki, ze od stanowiska będzie podatek, i czy on produkuje energię, czy nie, to podatek wpłynie. Natomiast biznesem firmy jest to, żeby się im to jakoś zwróciło. Ja chcę powiedzieć publicznie, ze wyniki pomiarów na Dolnym Śląsku najlepsze są w gminie Kostomłoty.  Mam to na piśmie przedstawione i sprawdzałem z innymi porównywalnymi, gdzie już budują i są niższe wskaźniki niż u nas. 

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękuję bardzo i myślę, że tu pan wójt zajął stanowisko.

Mieczysław Dynaka - Mnie wydaje się, że rada gminy przy swoim instytucjonalnym podejściu do tego przedsięwzięcia podjęła decyzję, że będziemy to robić i trudno, żeby teraz wydawała decyzję, żeby opłacić przeciwnika tego przedsięwzięcia. Taka inicjatywa społeczna, jeżeli powstaje, to ona ma prawo powstawać i ludzie mają prawo szukać innej prawdy, jeżeli są na tyle mocne dowody. Tak jak tu pan przypomina, to właśnie dziwne jest, że ci na zachodzie o tym się jeszcze nie dowiedzieli. Nie wiem, czy ten profesor wydaje swoje publikacje w języku polskim, czy są powszechnie znane. Taką opinię to dobrze znaleźć, jeżeli są jedni za, a drudzy przeciw i to na jednakowym poziomie. Proszę państwa, jak nam tutaj maluczkim spierać się z profesorem tym, który jest za, i tym, który jest przeciw. Przecież oni mogą wrzucić nam na plansze wspaniałe wzory matematyczne i na tych wzorach będą udowadniać, że tak jest. Uważam, że dzisiaj powinniśmy prowadzić tą procedurę, która zmierza do tego, co pan wójt powiedział. Inni, jeżeli uważają, że coś nam grozi, tak mi się jeszcze przypomina, że pierwsza maszyna parowa, która w pobliżu Paryża przejechała z prędkością 10 km/h, to też powiedzieli, że to szatański wymysł i niesie śmierć i spustoszenie. Dzisiaj możemy to ocenić. Pewnie profesor na ten temat się nie wypowiadał, ale mi się wydaje, że gmina w tej chwili powinna iść w tym kierunku, który został formalnie zadecydowany. 

Pan Marek Kryciński - Ten profesor oczywiście ma przykłady, gdzie jest demontaż urządzeń na zachodzie i są przemieszczane w inne rejony. Można zaprosić dwóch profesorów, którzy będą się spierać. Zainteresowałem się tą sprawą, bo to jest ważne dla mnie i mojej rodziny.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik - Proszę nam wierzyć, nam jako Radzie zależy na całej gminie. Dla nas też jest to bardzo ważne i bierzemy wszystko pod uwagę, bo jak zamontujemy wiatraki, to my się stąd nigdzie nie wyprowadzimy.

Ad. 10.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Projekt uchwały był omawiany wczoraj na
  wspólnej Komisji i wszystkie komisje go opiniowały. Otwieram dyskusję.

Mieczysław Dynaka – Ja w kwestii formalnej, ponieważ czytałem zapis dotyczący tego mojego komunikatu. Nie wynika z niego jednoznacznie, czy ja jestem radnym, czy nie, i dlatego wnioskuję, abym mógł się wykluczyć z dzisiejszego głosowania, i tym samym nie było problemów, gdyby ktoś uznał, że mój głos w dzisiejszej sesji był głosem, który unieważnia uchwałę.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Panie radny, ja proponuję, aby pan się po prostu wstrzymywał w głosowaniu.

Mieczysław Dynaka – Właśnie to chciałem zaproponować.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.
  Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 11.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Kostomłoty na rok 2009.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Zmianie i modyfikacji ulegnie podstawa
  prawna. Pani mecenas wnosiła zmiany. Natomiast nie ma to znaczenia w podjęciu decyzji,
  jeśli chodzi o wysokość podatków. Proponuję, żeby nie odczytywać projektu uchwały.
  Proszę, żeby po podjęciu uchwały zostały przekazane sołtysom, żeby sołtysi wiedzieli w
  jakiej wysokości podatki zostały uchwalone i podać informację w Biuletynie. Proponuję,
  żeby nie odczytywać projektu uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych na 2010r.,
  która była szczegółowo omawiana na komisjach wspólnych w dniu wczorajszym. Proszę o
  podniesienie ręki do góry. Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za nie odczytywaniem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały? Nie widzę.
  Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta.

Ad. 12.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie określenia wynagrodzenia w 2010 r. dla sołtysów jako inkasentów z tytułu poboru podatków: rolnego, od nieruchomości, leśnego – stanowiących dochody Gminy Kostomłoty oraz określenia terminu płatności dla inkasentów z tytułu poboru w/w podatków.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały? Nie widzę.
  Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 13.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie  ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej w roku 2010 od podatków stanowiących dochód budżetu gminy Kostomłoty.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały? Nie widzę.
  Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów za
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 14.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie  opłat za wodę i wprowadzanie ścieków na rok 2010.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały?

  Leszek Wicha – Po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami gminy Kostomłoty
  zgłaszam wniosek formalny o zmniejszenie podwyżki wody z 15% na 10% oraz ścieków z
  24,8% na 16%.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze jakieś inne wnioski? Nie ma. 
  Przegłosujemy wniosek. Przystępujemy do głosowania.
  Kto jest za przyjęciem wniosku?
  Kto jest za  - 1 głos za
  Kto jest przeciw – 9 głosów
  Kto się wstrzymał – 3 głosy
   
  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do głosowania nad
  projektem uchwały? 
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 12 głosów
  Kto jest przeciw – 1 głos
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 15.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania z nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania nad
  projektem uchwały? 
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 16.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie  uchwalenia „Planu urządzeniowo – rolnego Gminy Kostomłoty”.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. Czy są pytania do
  projektu uchwały? Nie widzę. Plan był wystawiony do wglądu w UG i każdy mógł do niego
  zajrzeć. Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały? 
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 17.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/86/08 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 26 lutego 2008r. w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Kostomłoty i sołtysów.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram dyskusję. W drodze wyjaśnienia
  informuję, że ta uchwała została wprowadzona dzisiaj na sesję. Jak sołtysi zauważyli nie
  zmienialiśmy kwoty procentowej od zebranych podatków - 5%. W związku z tym, że baza
  do podatku rolnego została obniżona do kwoty 34,10 zł, i żeby nie zwiększać z 5% na
  6%, rada podjęła decyzję, żeby zwiększyć tzw. dietę, żeby ci sołtysi, którzy zbierają
  mniej podatków, też w tym samym stopniu odczuli podwyżkę diety. Ta podwyżka wynosi
  27,53 zł, to jest ten 1%, który został przeliczony i jednakowo dla każdego jednego
  sołtysa dołożony do diety, bez względu na to, ile ma mieszkańców na terenie swojej wsi.
  Czy są pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania nad
  projektem uchwały? 
  Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?
  Kto jest za  - 13 głosów
  Kto jest przeciw – 0 głosów
  Kto się wstrzymał – 1 głos

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Stwierdzam, że uchwała została podjęta. 

Ad. 18.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Chciałabym, żeby pan wójt w zarysie, bardzo ogólnie przedstawił stawki, które wczoraj były przez radę analizowane i dzisiaj zostały przyjęte.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jeśli chodzi o podatek od działalności gospodarczej, od nieruchomości, od środków transportu, to przyjęliśmy od lat stosowaną metodologię podwyższenia – tym razem o 3,5 %. Proszę nie traktować tego jako podwyżkę, tylko nadal stosujemy narzędzie obniżania proponowanych maksymalnych stawek ministerialnych i coraz większą mamy zatem rozpiętość pomiędzy maksymalną górną granicą, a uchwalanymi przez gminę stawkami podatkowymi. One rosną, ale nie w takim tempie jak maksymalne ministerialne. Ponieważ one nie były odczytywane, należy się spodziewać 3,5% wzrostu tych stawek. Jeśli chodzi o opłaty za śmieci. Ja rok temu mówiłem, że należy się spodziewać bardzo radykalnego skoku, w związku z decyzją marszałka o zmuszeniu gmin do innego sposobu składowania, utylizacji odpadów niż wsypywanie do zagłębień, czy wysypywanie do wysypiska. Jak się okazało marszałek nie podniósł ani o 1 zł opłat i one nadal się utrzymują na poziomie 120 zł od 1 tony. Tyle musimy płacić od tony, jeśli zawieziemy te odpady do Jaroszowa. W związku z tym podwyżka za przyjmowanie odpadów jest minimalna, prawie żadna. Nie podejmowaliśmy uchwały o stawce podatku rolnego, z tego powodu, że rada przyjmuje ustawowy, który jest bardzo niski, co powoduje zmniejszenie dochodów gminy z tego tytułu i subwencji wyrównawczej. Z tego powodu rada na konsultacjach we wczorajszym dniu i jeszcze wcześniej postanowiła, że stawka będzie wynosiła 34,10 zł. Uchwały nie było, ale tak jest, jeśli się nie zmniejsza, że uchwały się wtedy nie podejmuje. Jeśli chodzi o wodę, to myśmy w tamtym roku sugerowali się stawkami przewidywanymi przez rząd, jeśli chodzi o zwiększenie taryfy opłat za energię elektryczną. I mówili nam, że ta energia zwiększy się o 12%. Już w maju tego roku, dogoniliśmy przewidywane ceny energii i one wzrastały w sposób radykalnie większy. W związku z tym w tym roku, nie dość, ze przewidywany wzrost musimy uzupełnić, to jeszcze w cudzysłowie straty, bo przecież ZGK samo się bilansuje. Wszystko, co związane jest z bieżąca działalnością wynika z jego zebranych  opłat za wodę, odpady, czy też ścieki, i te stawki uchwalone są przewidywane wzrostem energii. Mamy stacje uzdatniania wody, wiele przepompowni, gdzie te pompy cały czas pracują. Płace wzrosną tak jak wszędzie indziej, czyli w stopniu minimalnym. Wzrost cen spowodowany jest również uzupełnieniem sprzętu na przepompowniach, które wymagają ingerencji wymiany sprzętu. Jeśli chodzi jeszcze o likwidację zapachów w Piotrowicach. Jak skalkulował kierownik ZGK, jeśli wdrożymy technologię chemicznej utylizacji niepożądanych zapachów, to będzie to kosztować nas 16 groszy do 1 m³ ścieków pompowanych z Kostomłotów. Jest to jakaś suma, która również rzutuje na cenę ścieków. Ale chyba jesteśmy wszyscy to winni, bo tak dalej Piotrowice żyć nie mogą, żeby te odory się tam wydobywały. W związku z tym próbujemy już chyba ostatnią metodę, poprzednie już chyba zawiodły. Jeśli to się nie sprawdzi, to trzeba będzie myśleć o inwestycji polegającej na wymianie średnicy rury, czy tez doprowadzenia wodociągu ciśnieniowego do samej oczyszczalni, ale to będzie znacznie większy koszt, niż to, co w tej chwili proponujemy. Jeszcze chciałem podać dwa komunikaty. Dwa dni temu, w sobotę nasza Kapela była zaproszona na koncert i na występy do opery wrocławskiej. Dwa dni trwał ten festiwal dorobku Dolnego Śląska. Wystąpiły łącznie 24 zespoły różnej formacji. Kapela nasza jest pod wyjątkowa, i podkreślała to osoba prowadząca. Wyjątkowa, bo mamy nestora profesora, który jest kierownikiem zespołu. Mamy wyjątkowość polegająca na tym, że połowa zespołu to rodzina, i również pan Kobos solista jest osobą znaną w środowisku wrocławskim. Na widowni zasiedli wszyscy przedstawiciele Dolnego Śląska. Ja osobiście przeżyłem bardzo mocno te występy, był wielki aplauz i uznanie dla naszych artystów. Serdecznie dziękuję wszystkim i gratuluję sukcesu. Druga informacja dotyczy obchodów 11 listopada. Jak co roku święto rozpoczniemy o godz. 12.00 mszą św. w Kostomłotach, następnie przemarsz pod pomnik ofiar, a potem akademia i przyjęcie w tej sali. Serdecznie zapraszam wszystkich na te obchody.

Mieczysław Dynaka - Ja chciałem poprosić panie wójcie, żeby rozpoczęcie testowania środka rozpoczęło się w najbliższym czasie.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Dzisiaj zostały przekazane środki.

Mieczysław Dynaka - Mam prośbę do pani przewodniczącej, żeby rozstrzygnęła sprawę Komisji Rewizyjnej z ośrodkiem pomocy społecznej. Czy komisja może kontrolować w zakresie określonym na posiedzeniu komisji rewizyjnej. Do tej pory nie dostaliśmy formalnie żadnej odpowiedzi i czekamy, żeby podjąć te czynności, i żeby zdążyć.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przekazane jest do radcy prawnego i postaramy się, żeby jeszcze w tym tygodniu była gotowa opinia. Myślę, że zdąży, bo wygaśnięcie mandatu, jeśli będzie konieczne, nastąpi na następnej sesji. Czy są jeszcze jakieś sprawy bieżące? Nie widzę.

Ad. 18.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik –Zamykam XLIII/09 sesję Rady Gminy.


Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Anna Orzechowska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik nr 1

SPRAWOZDANIE WÓJTA
z wykonania uchwał Rady Gminy Kostomłoty
podjętych na sesji w dniu 29.09.2009 r.


19. Uchwała nr XLII/208/09 w sprawie zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2009.
 Plan po zmianach:
 - dochody budżetu gminy 16.788.710,97 zł
 - wydatki budżetu gminy 18.521.312,97 zł.
 Uchwałę przesłano do Wydziału Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu   
 Wojewódzkiego we Wrocławiu oraz do RIO we Wrocławiu.

20. Uchwała nr XLII/209/09 w sprawie zmiany uchwały Nr I/5/06 Rady Gminy Kostomłoty z dnia 22 listopada 2006r. w sprawie określenia liczebności i składu osobowego stałych Komisji Rady Gminy Kostomłoty.
Zmieniono skład Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku oraz Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego.

21. Uchwała nr XLII/210/09 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości na czas nieokreślony.
Dnia 23.10.2009r. zostanie ogłoszony przetarg na wydzierżawienie na czas nieokreślony nieruchomości położonej w Kostomłotach o pow. 0,1304 ha, stanowiącej własność gminy Kostomłoty.


Do dnia wysłania materiałów na sesję, żadna z podjętych uchwał nie została uchylona przez organ nadzoru.

Załącznik nr 2


Kostomłoty, dnia 14 października 2009r.
        
INFORMACJA WÓJTA GMINY KOSTOMŁOTY
O OŚWIADCZENIACH MAJĄTKOWYCH
SKŁADANYCH NA PODSTAWIE USTAWY O SAMORZĄDZIE GMINNYM
ZA 2008 R.

Na podstawie art. 24 h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001r. Nr 142, póz. 1591 z późn. zm.) Wójt Gminy jest zobowiązany do dnia 30 października każdego roku przedstawić Radzie Gminy informację o:
1 osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
2 nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
3 działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.
Oświadczenia majątkowe za rok 2008, do kontroli których zobowiązany był Wójt Gminy – złożyli:
1 Sierszeń Wanda,
2 Janus-Burak Elżbieta,
3 Szopa Bogusława,
4 Lipowczyk Eugeniusz,
5 Martka Małgorzata,
6 Jadach Maria,
7 Dytman Elżbieta,
8 Stankiewicz Zofia,
9 Strzelecka Dorota,
10 Łapa Urszula,
11 Bzdyra Edward,
12 Markiewicz Kamila,
13 Kawiecka Ewa,
14 Krzyżak Mariusz,
15 Czarnota Elżbieta.
Mając na uwadze obowiązek nałożony ustawą informuję, że:
 oświadczenia majątkowego nie złożyła Pani Małgorzata Martka (obowiązek złożenia oświadczenia powstał w dniu 30.05.2009r. w związku z odwołaniem ze stanowiska dyrektora SP w Mieczkowie),
 po przeprowadzeniu analizy złożonych oświadczeń majątkowych, nie stwierdzono w nich nieprawidłowości,
 w związku z nie stwierdzeniem nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach majątkowych, nie podejmowano żadnych działań nakazanych ustawą.

W dniach 23 i 27 kwietnia oraz  8 maja 2009r. pismem nr RG.W.1020-5/09, zgodnie z art. 24 h ust. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, Wójt przekazał Naczelnikom Urzędów Skarbowych: w Środzie Śląskiej, we Wrocławiu, i w Wołowie oświadczenia majątkowe wraz z kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2008 (PIT).
Informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są jawne i zostały udostępnione w BIP dostępnym na stronie internetowej.

Załącznik nr 3


Kostomłoty, dnia 14 października 2009r.


INFORMACJA PRZEWODNICZĄCEGO RADY GMINY KOSTOMŁOTY
O OŚWIADCZENIACH MAJĄTKOWYCH
SKŁADANYCH NA PODSTAWIE USTAWY O SAMORZĄDZIE GMINNYM
ZA 2008 R.

Na podstawie art. 24 h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001r. Nr 142, póz. 1591 z późn. zm.) Przewodniczący Rady Gminy jest zobowiązany do dnia 30 października każdego roku przedstawić Radzie Gminy informację o:
1osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
2nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
3działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.
Oświadczenia majątkowe za rok 2008, do kontroli których zobowiązany był Przewodniczący Rady – złożyło 14 radnych:
1Bronowicka Joanna,
2Burdzy Leszek,
3Dynaka Mieczysław,
4Fita Marian,
5Heller-Sypek Zofia,
6Janiec Ryszard,
7Piotrowski Jan,
8Ryszka Iwona,
9Socha Stanisław,
10Stafiński Karol,
11Stankiewicz Zenon,
12Sudoł Waldemar,
13Szwedo Jan,
14Szynal Edward.

Mając na uwadze obowiązek nałożony ustawą informuję, że:
 wszystkie osoby zobowiązane, złożyły w terminie ustawowym oświadczenia majątkowe,
 po przeprowadzeniu analizy oświadczeń majątkowych, nie stwierdzono w nich nieprawidłowości,
 w związku z nie stwierdzeniem nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach majątkowych, nie podejmowano żadnych działań nakazanych ustawą.

W dniu 1 czerwca 2009r. pismem nr RG.R.0059-5/09, zgodnie z art. 24 h ust. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, Przewodniczący przekazał Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej oświadczenia majątkowe wraz z kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2007 (PIT).
Informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są jawne i zostały udostępnione w BIP dostępnym na stronie internetowej.