Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
BIP - Gmina Kostomłoty
Bip - Strona główna

Urząd Gminy

Konsultacje społeczne

Organy

Prawo lokalne

Podatki i opłaty »

Uchwały Rady »

Zarządzenia Wójta »

Budżet »

Sprawozdania finansowe

Zamówienia publiczne »

Archiwum przetargi »

Plan postępowań o udzielenie zamówień

Organizacje pozarządowe »

Wolne stanowisko pracy

Opinie RIO/KONTROLE

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kostomłoty

Plany miejscowe

Dziennik Ustaw

Monitor Polski

Dziennik Urzędowy WD

Ewidencja działalności gospodarczej

Akty prawa miejscowego

Rejestr działalności regulowanej - odbiór odpadów

Działalność lobbingowa

Petycje

Opieka nad dziećmi do lat 3

Dostępność

Koordynator ds. dostępności

RADA SENIORÓW

Ochrona danych osobowych

Cyberbezpieczeństwo

Efektywność energetyczna Gminy

Standardy Ochrony Małoletnich

Rejestr Instytucji Kultury

walidacja css walidacja html
Strona główna » PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2007 » Protokół z sesji XV/07 z 27 listopada

PROTOKOŁY Z SESJI RADY GMINY - ROK 2007: Protokół z sesji XV/07 z 27 listopada

PROTOKÓŁ NR XV/07
z sesji Rady Gminy Kostomłoty
w dniu 27 listopada 2007 r.

Ad. 1.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Otwieram posiedzenie sesji Rady Gminy Kostomłoty nr XV w 2007 r. Na sesji obecnych jest 14 radnych, jeden radny nieobecny, wszystkie podejmowane uchwały będą prawomocne.

Ad. 2.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Odczytam program sesji.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie programu sesji.
3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
4. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
5. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.
6. Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez radnych.
7. Informacje i komunikaty.
8. Wnioski i zapytania.
9. „15 minut dla wyborców”.
10. W tym miejscu proponuję zmianę  pierwszą uchwałę jaką będziemy podejmować będzie uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego
    w I kategorii zaszeregowania dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Kostomłoty oraz ustalenia wysokości wartości jednego punktu.
12. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy Kostomłoty oraz Sekretarza Gminy Kostomłoty o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.
13. Sprawy bieżące.
14. Zakończenie obrad XV sesji Rady Gminy.

   Czy są propozycje zmian programu? Proszę bardzo Panie Wójcie.

  Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni wnioskuję o uzupełnienie
 programu sesji o przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Strategii Rozwoju Gminy Kostomłoty
 na lata 2007-215. Przepraszam Radnych – planowaliśmy to zrobić na początku grudnia, bo tak była planowana sesja, ale musimy tą sesję odsunąć na okres przedświąteczny, a przyjęcie strategii pozwoli powołać zespoły pilotujące te wnioski do programów unijnych, które uzależnione są od przyjęcia strategii. Ponieważ strategia została przesłana w materiałach i wcześniej była omówiona na  sesji to myślę, że nie powinno być z tym problemu. Dziękuję.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Kto jest za przyjęciem w pkt. 13 podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Strategii Rozwoju Gminy Kostomłoty na lata 2007 – 2015? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Proponowana zmianę przyjęto jednogłośnie. Czyli punkt 13 otrzymuje brzmienie „Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Strategii Rozwoju Gminy Kostomłoty na lata 2007 – 2015”.
Punkt 14 „Sprawy bieżące”.
Punkt 15 „zakończenie obrad XV sesji Rady Gminy”.
Kto jest za przyjęciem całego porządku obrad, proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
Proponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie.
Na samym początku chciałabym serdecznie powitać w imieniu własnym oraz całej Rady Państwa Krystynę i Józefa Kruczek oraz Pana pułk. Andrzeja Hajok. Dzisiaj mamy piękną uroczystość gościmy Państwa Kruczków, rodziców 5 synów, którzy odbyli zasadniczą służbę wojskową. Proszę Pana Wójta i Pana pułkownika o wręczenie listów gratulacyjnych i medali.

Pułkownik Andrzej Hajok – Proszę Państwa w imieniu Ministra Obrony Narodowej przypadł mi zaszczyt, że w tym dniu mogę uhonorować Państwa Kruczków złotymi medalami „Za zasługi dla obronności kraju”. Wójt Gminy Kostomłoty widząc, że Państwo Kruczkowie wychowują w duchu patriotycznym swoich synów, wystąpił do ministra o nadanie medalu. Pozwólcie, że odczytam decyzje Ministra Obrony Narodowej.
Po odczytaniu decyzji Ministra Obrony Narodowej Aleksandra Szczygło z dnia 19 października 2007 r. pułkownik Hajok wręczył Państwu Kruczkom złote medale „Za zasługi dla obronności kraju”.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła- Szanowni Państwo, rodzice pięciu synów, wspaniała rodzina, która może być wzorcem i przykładem dla innych rodzin. Wychowali swoich synów w duchu patriotyzmu, synowie zaś spełnili swój obowiązek wobec ojczyzny. Szanowni Państwo serdecznie gratulujemy nadanie Wam złotego medalu za zasługi dla obronności kraju i życzymy dużo zdrowia i pomyślności w dalszym życiu, również dla Waszych synów wszystkiego dobrego.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja w imieniu całej Rady chciałabym złożyć Państwu gratulacje, dla nas jest zaszczytem przyjmowanie ludzi, którzy wychowali tak wzorowo swoich synów. Jeszcze raz gratuluję.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam 10 minut przerwy.

Po przerwie.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wznawiam obrady sesji. W związku z tym, że dzisiaj mamy takich szczególny dzień proszę Pana Włodzimierza Oracza, który zakończył pracę sołtysa wsi Ramułtowice.

Zofia Heller-Sypek – Pan Oracz musiał wyjść na chwilę.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W takim razie przechodzimy do następnego punktu obrad.

Ad. 3.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Do chwili obecnej nie wniesiono uwag do protokołu z poprzedniej sesji, uznaję, że protokół został przyjęty.

Ad. 4.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Pana Wójta o przedstawienie informacji (załącznik nr 1).

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni, zaproszeniu goście składam sprawozdanie za okres 0d 23.10.2007 r. do 19.11.2007 r.

1. Inicjatywy uchwałodawcze w sprawie:
 ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Kostomłoty oraz ustalenia wysokości wartości jednego punktu,
 powiadomienia Skarbnika Gminy Kostomłoty oraz Sekretarza Gminy Kostomłoty o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego,
 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty.
2. Ustalenie terminu i zaproszenie arcybiskupa na uroczystość nadania imienia Gimnazjum w dniu 29.02.2008 r. Będzie to uroczystość połączona ze mszą św.
3. Udział w wystawie „Pociąg – Muzeum” - Malczyce. Tu chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom tej wystawy, szczególnie młodzieży ze szkoły podstawowej a także Gminnemu Ośrodkowi Kultury i kapeli, która z dużym zainteresowaniem była podziwiana przez mieszkańców naszego powiatu.
4. Przeprowadzenie rozmów z mieszkańcami budynku policji na temat przejęcia budynku przez gminę. Ustaliliśmy, że mieszkańcy przedstawią stanowisko na piśmie, do dnia dzisiejszego takie nie wpłynęło.
5. Prace finalizujące strategię rozwoju gminy Kostomłoty.
6. Udział w walnym Zebraniu Stowarzyszenia Dolny Śląsk w Unii Europejskiej.
7. Prace związane z wyborem firmy wdrażającej projekt E-Urząd. Sprawy wciąż są kontynuowane bo jeszcze nie postanowiliśmy, która z firm będzie realizować ten projekt.
8. Organizacja obchodów Święta Niepodległości. Wyrażam podziękowanie wszystkim, którzy wzięli udział, jak również wszystkim, którzy uczestniczyli w przygotowaniach tej uroczystości.
9. Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora SP Karczyce dla Pani Marii Repczak na czas nieobecności dyrektora.  Spowodowane jest to urlopem zdrowotnym, który pani Dyrektor udzieliłem na pół roku.                                  
10. Odwołanie likwidatora GOM – Pana Andrzeja Fojny. Właściwie sytuacja była bez wyjścia, likwidator jest nieuchwytny mimo toczących się spraw sądowych i wysyłanych różnych pism. M.innymi nie złożył oświadczenia majątkowego. Ponieważ likwidacja GOM-u jest bardzo istotna zarówno z punktu widzenia zarówno finansowych spraw, jak i organizacyjnych. Postanowiłem tą sprawę w ten sposób załatwić, że odwołałem Pana likwidatora i na jego miejsce powołałem Pana Lipowczyka.
11. Powołanie likwidatora GOM Pana Eugeniusza Lipowczyka.
12. Złożenie odwołania do WSA w sprawie podwyższonych opłat za składowanie odpadów. To odwołanie zostało złożone razem z wnioskiem o zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Pragnę Państwa poinformować, że ZGK wspólnie z komornikiem ustalił bardzo małe raty – 1000 zł miesięcznie.
13. Zakończenie prac montażu okien w UG.
14. Udział w IX Forum Polityczno-Gospodarczym w Krzyżowej.     
15. Przeprowadzenie wyborów sołtysa w Ramułtowicach. Nowym sołtysem został Pan Marek Pęk, serdecznie gratuluję Panu objęcia tego stanowiska.
16. Złożenie wniosku do ANR w dniu 16.11.2007 o przejęcie działki nr 223/2 obręb Karczyce pod budowę przepompowni ścieków.
17. Wydanie zarządzeń w sprawie:
 przeznaczenia pomieszczenia na siedzibę Stowarzyszenia „Nasze Piotrowice”,
 podania do publicznej wiadomości informacji z wykonania budżetu gminy Kostomłoty za III kwartał 2007 roku,
 zmiany budżetu gminy Kostomłoty na rok 2007,
 powierzenia obowiązków zastępstwa Dyrektora SP Karczyce na czas nieobecności Dyrektora Szkoły przebywającego na urlopie zdrowotnym,
 przeprowadzenie deratyzacji na określonym obszarze Gminy Kostomłoty,
 projektu budżetu gminy Kostomłoty na rok 2008,
 przekazania podległym jednostkom informacji o kwotach ujętych w przedstawionym projekcie budżetu gminy na rok 2008, w celu opracowania projektów planów finansowych.
Przy okazji tego punktu pragnę poinformować Sołtysów, że gdyby był problem gryzoni na terenie miejscowości, zarządzamy na wniosek sołtysa deratyzację powszechną, jest to obowiązek, że wszyscy wykładają trutkę w określonym terminie. Uważam, że takie działania możemy inicjować, a my z ramienia urzędu będziemy to kontrolować.

18. Wydanie decyzji administracyjnych w sprawie:
 wycinka drzew – 3
 o warunkach zabudowy - 7
 działalności gospodarczej – 9

Ponadto:
 wydano dowodów osobistych – 195
 przyjęto 67 wniosków o wydanie dowodu osobistego,
 przyjęto 55 interesantów

Pisma wydane w Referacie Finansowym (wydział podatków)
w okresie od 23.10.2007r. do 19.11.2007r.
 
Liczba ogółem

1. Decyzje dotyczące podatku 52 w tym:
a. ustalające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (nakazy) 15
b. zmieniające wysokość łącznego zobowiązania podatkowego (przypisy/odpisy) 37
2. Decyzje w sprawie ulg podatkowych
a. odroczenia Liczba ogółem = 0, z tego::
Odmowne = 0
Pozytywne = 0
b. rozłożenie na raty Liczba ogółem = 0, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 0
c. umorzenia Liczba ogółem = 2, z tego:
Odmowne = 0
Pozytywne = 2, w tym:
1 decyzja dotycząca umorzenia należności głównej
na łączną kwotę = 192,00 zł

1 decyzja dotycząca umorzenia odsetek
na łączną kwotę = 107,00 zł

Zaświadczenia wydane w tym okresie:  32 szt.
  
   Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dziękuję. Czy są pytania do Pana Wójta?
Nie widzę, przechodzimy do punktu następnego sprawozdanie z wykonania uchwał złożonych na ostatniej sesji.

Ad. 5.
Wójt odczytał sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na ostatniej sesji, które stanowi
 załącznik nr 2 do protokołu.

  Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do Pana Wójta w związku z odczytanym sprawozdaniem? Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

Ad. 6.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Na ostatniej sesji zostały złożone wnioski, Państwo otrzymaliście odpowiedzi na piśmie, czy one są wystarczające?
Na ostatnim spotkaniu jednym z wniosków było przedstawienie przez likwidatora GOM planu działania, dlatego też proszę Pana Lipowczyka o zabranie głosu.

Eugeniusz Lipowczyk – Zostałem powołany na stanowisko likwidatora. Od 2005 r. poprzedni likwidator zaniechał wszelkich czynności dlatego został złożony wniosek do Sądu Rejonowego o zmianę likwidatora.
Wystąpiłem do Sądu w Środzie Śl. Wydziału Ksiąg Wieczystych o sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, w tej chwili traw procedura związana ze sporządzeniem bilansu otwarcia, jest ona skomplikowana ponieważ za lata 2005, 2006 nie ma bilansów mojego poprzednika. Trzeba odtworzyć zdarzenia z tamtych lat i do tego wykonać bilans bieżący. Bilans ten zostanie sporządzony w tym tygodniu i zostanie przedstawiony zgromadzeniu wspólników, celem zaopiniowania i zatwierdzenia. Prawdopodobnie zajdzie potrzeba ogłoszenia upadłości z czym wystąpię do Sądu. W zależności od postanowienia Sądu na wniosek ogłoszenia upadłości zostaną podjęte czynności, które będą wynikały z tego postanowienia. Sąd może zachować się różnie, ponieważ nie ma majątku, natomiast istniej zadłużenie, więc wniosek może być oddalony, może być umorzony i to zależy od decyzji Sądu.. Oprócz czynności czysto formalnych trwa przejęcie dokumentacji, którą trzeba zarchiwizować ponieważ jest w wielkim nieładzie. Ja będę składał Państwu informacje z przebiegu likwidacji w miarę postępowania poszczególnych zdarzeń.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są pytania do Pana Lipowczyka?

Mieczysław Dynaka – Mam pytanie, czy istnieje osoba, która reprezentuje jednostkę likwidowaną, z którą można by nawiązać kontakt?

Eugeniusz Lipowczyk – Właśnie nie ma osoby przekazującej, jest osoba, która była zatrudniona przez likwidatora poprzedniego, obecnie pracuje w POM  i korzystam z jej pomocy i informacji. Z uwagi na to, że nie ma osoby przekazującej i zrobię to na podstawie sporządzenia notatki w obecności dwóch pracowników POM i przedstawiciela gminy.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze jakieś pytania do likwidatora? Nie widzę. Zanim przejdziemy do punktu następnego zapraszamy Pana Włodzimierza Oracza byłego sołtysa wsi Ramułtowice.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła -Chcielibyśmy Panu w imieniu samorządu złożyć podziękowania za wkład w pracę samorządności i jej rozwój.
Następnie Wójt odczytał podziękowanie za współpracę i wyraził wdzięczność za zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków, życząc sukcesów, zadowolenia i pomyślności w życiu zawodowym i osobistym.

Włodzimierz Oracz – Ja również chciałbym podziękować wszystkim za miłą współpracę, szczególnie Wójtowi. Dziękuję.

Ad. 7.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W tym miejscu chce poinformować, że następna sesja odbędzie się w dniu 21 grudnia o godz. 14.00, natomiast ostatnia sesja w tym roku 31 grudnia o godzinie 11.00.
Do 14 grudnia Przewodniczący Komisji przedłożą do biura Rady wszystkie wnioski jeżeli chodzi o budżet, bo 21.12. na sesji będziemy zatwierdzać budżet.
Proszę Państwa po odczytaniu na ostatniej sesji informacji z oświadczeń majątkowych bez zastrzeżeń, dzień po z Urzędu Skarbowego przyszły zastrzeżenia. Proszę Państwa jeżeli, ktoś miał źle wypełnione oświadczenia majątkowe to proszę zrobić jak najszybciej korektę.

Zofia Heller-Sypek – Proszę Państwa w dniu 5 grudnia o godz. 18.00 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Budżetowej i Komisji Prawa i Porządku Publicznego.


Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ja uważam, że jednak Komisje powinny odbywać się osobno.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni mam  kilka komunikatów do przekazania.
1. Zakład Powiatu w Środzie Śl. na posiedzeniu w dniu 14 listopada rozpatrzył naszą prośbę w sprawie nieodpłatnego przekazania 150 ton frezowiny, na doraźne remont dróg gminnych. Na bieżąco będziemy z radnymi i sołtysami rozdysponowywać. Proponuję zaczekać z remontami dróg do wiosny, bo teraz remont mija się z celem.
2. Proszę Państwa jest mylne przeświadczenie, że można wnioski na dowody osobiste składać jeszcze do końca marca , to nieprawda. Wnioski można składać tylko do końca tego roku, natomiast  można się posługiwać starym dowodem do końca marca.
3.Drogi polne, takie informacje przesłaliśmy do sołectw, ale chciałbym, żeby wszyscy usłyszeli ten komunikat. Zaorywanie dróg polnych jest niedopuszczalne, zobowiązuje się wszystkich, którzy dokonali zaorania drogi do jej odtworzenia i przywrócenia do stanu zgodnego z ewidencja gruntów w terminie do 30 kwietnia 2008 r. (pismo w załączeniu). Nie może dojść do tego, że ktoś przez zasiedzenie nabędzie prawo do zaoranej drogi. Stojąc na straży majątku gminnego nie moge do tego dopuścić.
4. Nauczanie na odległość. Kiedyś sygnalizowałem, że będziemy mieli w gminie centrum nauczania na odległość. Pojawiła się taka szansa DOD Zielona Góra wytypował siedzibę naszej gminy jako możliwe miejsce na placówkę, która będzie służyć regionowi, powiatowi średzkiemu i okolicznym gminom dla osób, które chcą zdobywać kwalifikacje przez internet. Stosowne porozumienie zostało przygotowane, wymaga ono przeze mnie pewnego komentarza, mianowicie zarówno wyposażenie w nowy sprzęt komputerowy, jak i instruktaż w pierwszym okresie realizacji wniosku jest bezpłatny. Po stronie gminy stoi zapewnienie otwarcia lokalu przez 20 godzin tygodniowo przez następne 5 lat. Chcielibyśmy do tego podejść bez nakładów finansowych i widzimy realizacje tego na bazie GCI, oczywiście osoby niepełnosprawne też będą miały dostęp.
Pragę poinformować, że będziemy zorganizować to nauczanie bez dodatkowych nakładów finansowych. Bo tak naprawdę z naszej strony nie stoi odpowiedzialność, że my mamy być instruktażem, osoby które będą korzystać z nauczania na odległość zostaną poinstruowane przez osobę z zewnątrz, my natomiast mamy zapewnić opiekę.

Dorota Strzelecka – Nie Panie Wójcie instruktażu udzieli nasza osoba.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – W porozumieniu jest napisane, że przez pierwsze dwa lata oni prowadzą.

Dorota Strzelecka – Na dzisiejszym spotkaniu było powiedziane, że musi być to osoba od nas, którą oni przeszkolą.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – W takim razie nie będę się wypowiadał w tym temacie, bo dzisiaj co innego ustalono. Natomiast jeśli w mojej wcześniejszej wypowiedzi były jakieś nieścisłości to proszę mnie poprawić.

Dorota Strzelecka – Było wszystko dobrze.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa, gdyby były w tym temacie głosy przeciwne to proszę o komentarz lub podpowiedź, bo porozumienie nie jest jeszcze podpisane.
Następna rzecz, jaką chcę poruszyć to komunikacja autobusowa. Proszę Państwa tyle było walki o autobusy, nie wszystkie kursy udało się uratować i nagle przychodzą następne pisma, że będą likwidować następne kursy. Dlatego, że te kursy, które utrzymali na nasze prośby dalej są nieopłacalne i w najbliższym czasie PKS przystępuje do dalszej reorganizacji i proponuje gminie jeszcze gorsze warunki. Myślę, że trzeba będzie zaprosić prywatną firmę, żeby spróbowała rozwiązać problemy komunikacyjne w naszej gminie. Ostrzegam Państwa przed pewnymi perturbacjami, bo mogą zawiesić kursy z dnia na dzień.
Proszę Państwa przedłużyliśmy przyjmowanie wniosków na oświetlenie do 7 grudnia, kto jeszcze tego nie dopełnił, to może to zrobić. Dziękuję.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Oddaję głos Pani Dorocie Strzeleckiej.

Dorota Strzelecka – Chciałabym poinformować wszystkich, którzy mają zamiar organizować imprezę sylwestrową o obowiązku opłacenia ZAIKSU . Każdy organizator imprezy musi wystąpić do ZAIKSU z wnioskiem o wystawienie licencji. Koszt imprezy do 50 osób wynosi 300 zł.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Mam pytanie do Pana Wójta, kto wyraża zgodę na organizację zabaw w salach gimnastycznych?

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Dyrektorzy szkół. Korzystając z tego, że jestem przy głosie chciałbym poinformować Państwa, że w grudniu zorganizujemy dla sołtysów, radnych i wszystkich chętnych szkolenie dotyczące środków unijnych. Chciałbym jeszcze poinformować, że czekaliśmy na decyzje z Funduszu Norweskiego i w tej chwili ustalono pewne finansowanie. Jeśli chodzi o Fundusz Norweski wpłynęły 1203 wnioski, na Dolnym Śląsku otrzymały dwie gminy. Środki z Funduszu przyznano gminie Dobromierz i gminie Złoty Stok. Kryteria są ustalane dopiero po naborze wniosków, więc nie można się do nich ustosunkować.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przechodzimy do punktu następnego „Wnioski i zapytania”.

Ad. 8.
Ryszard Janiec – Mam zapytanie czy komunikat dotyczący zaorywania dróg polnych zostanie umieszczony w biuletynie?

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Tak informacja została skierowana do sołtysów ale  zostanie umieszczona również w biuletynie, biuletyn jest już w druku.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos. Nie widzę. Przechodzimy do punktu następnego.

Ad. 9.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – W tym punkcie każdy może zabrać głos, zachęcam.

Józef Osowski sołtys wsi Lisowice – Chciałbym nawiązać do tematu zaorywanych dróg, do chwili obecnej jeszcze nie otrzymaliśmy map geodezyjnych.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa może udzielę informacji, że gmina nie posiada tzw. planu urządzeniowego ani inwentaryzacji, żeby dokonać tego o czym Pan sołtys mówi. My mówimy o decyzjach, gdzie na pewno wiemy, że zostało zagarnięte nasze mienie. Oczywiście wiemy to na podstawie tego o czym informują nas mieszkańcy lub tego co doraźnie stwierdzamy, dlatego wydałem na dzień dzisiejszy takie, a nie inne zarządzenie. Natomiast to o czym mówi Pan Sołtys przygotowujemy, bo nawet skorzystanie z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych , który mieści się przy Marszałku wymaga sporządzenia planu urządzeniowego. Tego nasza gmina nie posiada i zaplanowaliśmy w roku 2008 takie działania, one są ogromnym przedsięwzięciem i będziemy musieli to podzielić na jakieś etapy np. po dwie miejscowości.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Zanim przejdziemy do punktu 10 podjęcie uchwał ogłaszam 5 minut przerwy.

Po przerwie.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Wznawiam obrady sesji po przerwie.

Ad. 10.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wsi Wichrów oraz terenów położonych w południowej części wsi Kostomłoty. Przed podjęciem uchwały proszę Panią architekt o jej omówienie.

Maria Dziemidok arhitekt – Witam Państwa, jak mogliście się Państwo zapoznać plan został podjęty na podstawie dwóch uchwał,  jedna uchwała zagospodarowanie terenów po południowej stronie autostrady A-4, a druga uchwała zagospodarowanie terenów wokół wsi Wichrów. Te dwie uchwały były podstawą do sporządzenia jednego planu. Było to o tyle korzystniejsze, że te tereny wzajemnie się uzupełniają i było łatwiej sporządzić plan, który pokazuje zagospodarowanie kompleksowe całego terenu. W obecnie obowiązującym planie tereny przy węźle autostradowym zostały przeznaczone na strefę aktywności gospodarczej. Ta strefa aktywności gospodarczej jest zapisana w planie Województwa Dolnośląskiego i celem głównym tego planu było powiększenie tej strefy o dodatkowe tereny, bezpośrednio przyległe do już wyznaczonych terenów strefy aktywności gospodarczej, o tereny przyległe do autostrady po obydwu stronach planowanego do przebudowy węzła autostradowego Kostomłoty. Jest to teren, który rzeczywiście ma bardzo duże szanse  na to, aby stać się bardzo prężną strefą aktywności gospodarczej, ze względu na to, że leży na skrzyżowaniu bardzo ważnych tras europejskich: autostrada A-4, droga krajowa nr 5, która jest przewidziana do rozbudowy – po zachodniej stronie istniejącej jezdni ma być dobudowana druga jezdnia. Natomiast po drugiej stronie węzła autostradowego przewidziana jest budowa wielkiej obwodnicy aglomeracji wrocławskiej, która częściowo wykorzystując trasy dróg powiatowych dojdzie do drogi krajowej nr 94, ta która idzie przez Środę Śl., dalej przez teren gminy Miękinia do planowanego mostu na rzece Odrze w rejonie Brzegu Dolnego. To jest krótka informacja, żeby uzmysłowić Państwu jak cenne są to tereny. Może nasunąć się pytanie dlaczego te tereny nie zostały dotąd zagospodarowane. Jest to charakterystyczna cecha urbanizacji, że takie tereny jakby wypełniają się kolejno. Na początku wypełnił się teren wokół węzła autostradowego Bielany Wr. , teraz wypełnia się teren wokół węzła autostradowego Kąty Wr., Kostomłoty to jest jakby następny etap urbanizacji. W ramach tego planu uzyskaliśmy dodatkowo zgodę na wyłączenie z użytkowania rolniczego dodatkowo 100 ha z przeznaczeniem  na rozwój działalności gospodarczej. Właścicielami  tych nieruchomości są Agencja Nieruchomości Rolnych – 60 ha, właściciele prywatni 59 ha. Ważnym elementem tej strefy aktywności gospodarczej jest zapewnienie odpowiedniej obsługi komunikacyjnej takiego terenu. Ponieważ nie jest możliwe obsłużenie takiego terenu przez zjazd z autostrady, tak samo droga krajowa nr 5 też praktycznie nie obsługuje terenu przyległego i tutaj elementem układu komunikacyjnego, który będzie obsługiwał ten teren jest zaprojektowana droga łącząca drogę krajową nr 5 z drogą powiatową nr 2075D. Równocześnie ta droga, która będzie obsługiwać strefę aktywności gospodarczej stanie się pewnego rodzaju obejściem samej wsi Kostomłoty. W momencie, kiedy ta strefa aktywności gospodarczej zacznie funkcjonować  pojawia się pracownicy oczywiście wzrośnie zapotrzebowanie  na miejsca do mieszkania. Dlatego zapleczem mieszkaniowym ma się stać pobliska miejscowość Wichrów, która w planie została przewidziana głównie jako rozwój funkcji mieszkaniowej. To takie krótkie podsumowanie głównych zadań tego planu, jeżeli są pytania to proszę bardzo.

Mieczysław Dynaka – Mam pytanie dotyczące szacunku wartości inwestycji, które trzeba będzie ponieść przez gminę, a więc uzbrojenia technicznego. Jeżeli wyszacowanie 7 km wodociągu stanowi kwotę 3.5 mln zł to jest chyba mocno przeszacowane, bo kilometr wynosi 500 tys., a to jest kwota zupełnie nierealna porównywalna z kilometrem drogi, który wynosi 1 mln, kanalizacja w stosunku kanalizacja do wodociągu też ma niewielką różnicę, gdzie jak się orientujemy te koszty wykonania kanalizacji są wyższe niż wodociągu. Dlatego poddaję w wątpliwość te szacowane wartości.

Maria Dziemidok – Rzeczywiście elementem każdego planu jest prognoza skutków finansowych i jak sama nazwa mówi jest to prognoza, która przyjmuje bardzo uśrednione wartości do obliczeń,  na podstawie dostępnych cenników.

Mieczysław Dynaka – Ja uważam w ten sposób jeżeli możliwe jest to do zweryfikowania to  urealnić te stawki, ale być może  jest wszystko dobrze.

Maria Dziemidok – Powiem tak te stawki są bardzo szacunkowe, bardzo orientacyjne, powiem również, że są naciągnięte mocno do góry. Ta prognoza jest wybitnie korzystna dla gminy dlatego, że rzeczywiście przeznaczenie takiej ilości terenów pod funkcję przemysłową daje wybitny wzrost wartości podatku, bo wiecie Państwo jaka jest różnica pomiędzy podatkiem rolnym, a podatkiem za grunt zajęty pod funkcje przemysłową. Jest to dla gminy ogromna szansa rozwojowa. Ta prognoza ma Państwu uświadomić, że równocześnie z możliwością pozyskania inwestorów i w rezultacie powiększenia dochodów gminy przez pozyskanie i zagospodarowanie tych terenów na funkcję przemysłową trzeba się liczyć z kosztami. W tym miejscu chciałabym Państwa trochę uspokoić, bo zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją drogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. To oznacza, że w momencie kiedy pozyska się inwestora i jest konieczność wybudowania odcinka nowej drogi to najczęściej współfinansującym a najczęściej wykonawcą tej drogi jest inwestor. Ten plan nie zakłada, że ta droga musi być wykonana ze środków gminnych. Oczywiście gmina musi zawrzeć stosowne umowy z inwestorem. Na tej zasadzie zrealizowano inwestycje na Bielanach.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Może jeszcze uzupełnię tą wypowiedź. Nie chciałaby odnosić się tu do wartości, bo gdybyśmy wzięli ceny z pierwszego półrocza  tego roku i porównamy z cenami z drugiego półrocza to różnica wynosi ok. 90%. Możemy dyskutować, tylko ta wycena nie będzie aktualna, dla nas  aktualna będzie tylko ilość dróg, długość wodociągu i kanalizacji.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – To wszystko co mamy po prawej stronie drogi nr 5, po podziale geodezyjnym będzie przejęte od Agencji w postaci nieruchomości pod drogi, jako własność wpisana do ksiąg wieczystych bez kosztów gminnych. Natomiast to co jest po lewej stronie będzie podlegało wykupowi bo tam mamy do czynienia z własnością prywatną. Stąd też nie można wliczać do budowy dróg kosztów wykupu ziemi. Atutem jest, że my będziemy właścicielami gruntu pod drogą, co do drogi po lewej stronie to na gminę prawdopodobnie spadnie wykup gruntów.

Maria Dziemidok – Chciałabym Państwa poinformować, że niektóre firmy robiąc prognozę do planów nie podają konkretnych wartości tylko podają co należy wykonać, bo wartości brane z różnych cenników podlegają bardzo dużej zmianie. Dlatego raczej Państwa uczulam na to jaka jest długość sieci kanalizacyjnej czy wodociągowej, czy też długość dróg. Bo to lepiej obrazuje skalę przedsięwzięcia.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Panią architekt żeby powiedziała o możliwych zjazdach z drogi krajowej i o wyjeździe ze strefy.

Maria Dziemidok – Droga krajowa nr 5 jest drogą transeuropejską, która prowadzi na przejścia graniczne jest to droga, która przewidziana jest do modernizacji do kategorii tzw. GP – Głównej Przyśpieszonej. Zgodnie z ustawą o drogach krajowych na takiej drodze można robić skrzyżowania w określonej odległości, minimalna odległość między skrzyżowaniami to jest 1 kilometr. Tak naprawdę istnieje możliwość podłączenia się do tej drogi w jednym punkcie, a jeżeli chodzi o węzeł autostradowy to jest on traktowany jako część autostrady i praktycznie nie ma żadnej możliwości zjazdu z terenu z samego węzła autostradowego. Jak Państwo wiecie autostrada A-4 jest przewidziana jako autostrada płatna, obecna autostrada nie posiada pasów awaryjnych, a to jest warunkiem autostrady. W drugim etapie rozbudowy autostrady przewidziana jest budowa pasów awaryjnych na całej długości. Skrzyżowanie z drogą krajową nr 5 zostało już uzgodnione z generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w trakcie sporządzania planu w 2000 r. Dzięki temu mogliśmy skorzystać z tego połączenia i tego  skrzyżowania  wcześniej już w planie obecnie obowiązującym. Konsekwencja tego jest dalsza  - ten odcinek już został uzgodniony i w obowiązującym planie już jest wydzielony geodezyjnie, a ten odcinek jest doprojektowany i pozwala nam włączyć się w drogę krajową  nr 5, ten odcinek pozwala na zrobienie drugiego skrzyżowania . To jest istniejące skrzyżowanie, gdzie droga powiatowa nr 2086, która idzie przez wieś Wichrów. Praktycznie te dwa skrzyżowania to minimalna odległość jaka jest możliwa na drodze krajowej między dwoma skrzyżowaniami. Droga tranzytowa nie obsługuje terenu przyległego, służy do szybkiego połączenia miejscowości na trasie tranzytu, a tereny przyległe są obsługiwane przez drogi niższego rzędu. Właśnie taka droga niższego rzędu musi się pojawić, żeby mogła obsłużyć teren strefy aktywności gospodarczej.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni. Otrzymaliście Państwo projekt uchwały z pewnymi miejscami, które są wykropkowane rozdział 4 przepisy końcowe § 84 .
Stawiam formalny wniosek o przyjęcie w uchwale następujących stawek:
1) w wys. 30% dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami MN, RM/MN, MN/U, Mwn, KS
Proszę Panią architekt o wskazanie tych terenów na mapie.
To są wszystkie tereny, które są przeznaczone pod  zabudowę zagrodową, mieszkaniową
2) w wys. 20% dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami P/U
To są tereny aktywności gospodarczej
3) w wys. 0% dla pozostałych terenów
             To głównie tereny zieleni sytuacyjnej.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Proszę Państwa to jest propozycja Pana Wójta, jest to o tyle ważne, że wpływa na rentę planistyczną. Renta planistyczna jest dochodem gminy w momencie sprzedaży gruntu.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Jeśli można Pani Przewodnicząca, renta planistyczna nie będzie dotyczyła planu, który obowiązywał od roku 2000 , czyli gruntów położonych w obrębie starego planu w ilości 51.5 ha, ponieważ okres 5-letni już minął. Gmina nic z tego nie zyskała, ponieważ w tym okresie grunty nie zostały sprzedane. Moja propozycja miałaby być taką zachętą dla potencjalnych inwestorów.
Rentę planistyczną nalicza się od wzrostu wartości nieruchomości w momencie sprzedaży, ale nie po cenie sprzedaży tylko po cenie wyceny, jaką gmina uzyska od rzeczoznawcy niezależnego.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy są jeszcze inne propozycje, oprócz propozycji Pana Wójta? Nie widzę. Uzupełniamy uchwałę i przystępujemy do głosowania.

Ryszard Janiec – Ja mam jeszcze pytanie ile od prywatnych działek

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Od działek prywatnych jeżeli będą przeznaczone na cele przemysłowe to 20%, a na cele mieszkaniowe to 30% i plan wskazuje na co te działki mogą być przeznaczone. Do tej pory mieliśmy na wszystkie działki 30%. Czy są jeszcze jakieś pytania?
Kto jest za przyjęciem uchwały miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który został przedłożony? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad. 11.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Kostomłoty oraz ustalenie wysokości wartości jednego punktu. Proszę Panią Sekretarz o skomentowanie tej uchwały.

Sekretarz Gminy Maria Mamzer-Żurek – Ustalenie najniższego wynagrodzenia w I kategorii jest bardzo ważne, ponieważ jest to I kategoria od której w dalszej kolejności w widełkach ustalenia kategorii ma miejsce zwyżka w zależności od ilości punktów określonych w rozporządzeniu. Do chwili obecnej najniższe wynagrodzenie wynosiło 752 zł, a wartość jednego  punktu 2,90 zł. Poszczególne kategorie określone są w rozporządzeniu.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Może pomogę, ta wartość bazowa i wartość jednego punktu ustalą w każdej jednostce tabelę wynagradzania, która pokazuje, że na danym stanowisku ma być zaszeregowanie w kategorii od do. Potrzebne jest to do stworzenia tabeli wynagrodzenia pracowników, są stanowiska w których pracownicy zarabiając 1.100 zł są w maksymalnych stawkach i nie można im podnieść  poborów. Dlatego to jest niezbędne do podjęcia dzisiejszej uchwały, żeby była możliwość dania pracownikom jednostek ustawowej podwyżki. Ustalamy te punkty co roku, chociaż ostatnia uchwała w tej sprawie jest z 2005 r.

Maria Mamzer-Żurek – Proszę Państwa o podwyższenie najniższego wynagrodzenia zasadniczego i ustalenie wartości jednego punktu zwrócili się kierownicy jednostek organizacyjnych. Wysokości zostały ustalone przez kierowników jednostek organizacyjnych w zależności od wielkości budżetu.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czyli rozumiem, że te stawki mają odzwierciedlenie w zaplanowanym budżecie, który został skierowany do radnych, i jest zabezpieczenie tych tabel wynagrodzenia. Czy są pytania do tej uchwały?

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Może jeszcze ja dwa słowa, sprawa może nie wymaga do końca wytłumaczenia, ale z grubsza powiem tak – każda sprawa dotycząca wynagrodzenia pracownika na podstawie tej uchwały składa się z sumy bazowej oraz wartości punktów, które określa ustawa. Politykę płacową kształtuje kierownik w ramach przydzielonego budżetu, my mamy tylko stworzyć możliwości ewentualnych podwyżek zgodnie z ustawą i zgodnie z budżetem gminy.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik -Chcę jeszcze dodać, że jest to nasz obowiązek do podjęcia tej uchwały, jak Państwo wiecie od 1 stycznia wzrośnie najniższe wynagrodzenie Natomiast trzeba zaznaczyć, że w naszych jednostkach organizacyjnych są pracownicy, którzy nawet nie osiągają tego najniższego wynagrodzenia.

Mieczysław Dynaka – Odnoszę wrażenie jakby to było tłumaczenie, że dajemy tak mało. Mi się wydaje, że trzeba podwyższyć bo jeżeli się słyszy, że od ubiegłego roku kiedy wyjechało tyle ludzi, kiedy w wielu firmach zarobki znacznie wzrosły to jeżeli my w pierwszej pozycji proponujemy 5% zwyżki, a w drugiej 8% w stosunku do ubiegłego roku to jest zdecydowanie za mało. Może trzeba stworzyć takie warunki, żeby móc zatrudniać fachowców

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Dobrze Panie Radny, ale musimy brać pod uwagę nasz budżet, każdy ruch 10 groszowy, czy 20 groszowy to kilkanaście tysięcy w budżecie. Ta propozycja, która została przedstawiona ma odzwierciedlenie w projekcie uchwały budżetowej.

Mieczysław Dynaka – Ja wszystko rozumie, swoją wypowiedź chciałbym spuentować – żeby nie okazało się tak, że będziemy wydawać wyroki żeby ktoś pracował na tych wielu ważnych stanowiskach, jakie są w ZGK czy też szkole, czy inne z naszych jednostek. Dzisiaj Wójt powiedział, że będzie utrudnienie bo zlikwidują autobusy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, coraz więcej zakładów dowozi ludzi do pracy, że pracownicy z naszych jednostek organizacyjnych zaczną opuszczać swoje zakłady pracy w poszukiwaniu pracy lepiej płatnej.
Dlatego proponuję, żeby przy następnej uchwale mieć trochę więcej odwagi i ustalić wyższe wynagrodzenie i ustalić wyższą wartość jednego punktu.

Przewodniczący Rady Gminy Janina Gawlik – Panie Radny te wartości zawarte w tej uchwale mają  odzwierciedlenie w uchwale budżetowej i w środkach, które posiadamy nie kosztem inwestycji. Czy są jeszcze pytania? Proszę o odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem uchwały?  Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad. 12.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy Kostomłoty oraz Sekretarza Gminy Kostomłoty o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego. W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy lustracyjnej zaistniała konieczność ponownego składania oświadczeń. Wojewoda wezwie wszystkich radnych do złożenia oświadczeń lustracyjnych, natomiast Rada Gminy ma obowiązek wezwać Skarbnika Gminy oraz Sekretarza do złożenia oświadczenia lustracyjnego.
Czy są pytania do tej uchwały. Pozwolę sobie przeczytać projekt uchwały.
Kto jest za przyjęciem uchwały? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad. 13.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Przystępujemy do podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia Strategii rozwoju gminy Kostomłoty na lata 2007 – 2015. Państwo otrzymaliście wcześniej strategię, która była już omawiana. W strategii były błędy literowe i otrzymaliśmy erratę.
Podjęcie tej uchwały wiąże się z tym, że musimy przystępować do działań zmierzających do pozyskiwania środków unijnych i jest to niezbędne. Dlatego nie będziemy dłużej czekać ze strategią, przy omawianiu nikt z radnych nie wnosił uwag, uważam, że możemy poddać uchwałę pod głosowanie. Mam pytanie do Pana Wójta czy strategia może być zmieniana w ciągu roku?

Wójta Gminy Wacław Jaskuła – Tak można zmieniać i uzupełniać w ciągu roku.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Jak widzimy strategię można zmieniać i uzupełniać w trakcie roku. Czy są pytania? Nie widzę. Odczytam projekt uchwały. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem uchwały? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad. 14.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Sprawy bieżące, proszę Pana Wójta o zabranie głosu.

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Pani Przewodnicząca, szanowni Radni , bardzo mnie niepokoi fakt wrzucania szyb do kontenerów na szkło. Prawda jest taka, że te szyby nie powinny tam trafić, to też szkło ale nie można go wrzucać do tych pojemników, ponieważ nie podlega ono segregacji. Dlatego trzeba je wrzucać jako niesegregowane odpady i bardzo proszę nie robić tego problemu. Będziemy jeszcze o tym informować. Muszę jeszcze powiedzieć, że to dezorganizuje pracę i umniejsza zyski, ponieważ wrzucenie do transportu takiego szkła dyskredytuje cały transport i wtedy mamy tylko koszty, a nie mamy zysków. Myślę, że nie jest to działanie celowe tylko nieświadome, ale uczymy się wszyscy.
Druga sprawa, podjąłem decyzję, że o każdych złych parametrach wody będę informował mieszkańców. Proszę z tego powodu nie mieć mi za złe, że przekazuje te informacje ale ustawa nakłada na mnie ten obowiązek. Mamy problem z wodą na dwóch wodociągach i musimy ten problem rozwiązać wspólnie. Chcę przede wszystkim podkreślić, że potrzebujemy Państwa pomocy, żeby wykryć ewentualne źródła zanieczyszczeń w tych wodociągach – SUW Wilków i SUW Bogdanów. O ile ostatnie badanie w Bogdanowie nie stwierdzało już coli i paciorkowca to pojawił nam się problem w SUW Wilków Śr. Co dziwne od poprzedniego badania, kiedy było ono dobre, nie było żadnej awarii, żadnej ingerencji zewnętrznej pojawiły się bakterie coli. Co to może oznaczać? Mogą być dwa źródła zanieczyszczeń, to które jest nieujawnione, czyli to które jest w ziemi i nie ma wypływu wody na powierzchnię. Może też nastąpić zanieczyszczenie w sieci tam gdzie jest bezpośrednie użytkowanie wody, jeżeli ktoś nie ma zaworu zwrotnego a ma połączenie ze starą siecią np. ze studnią  to może nastąpić wymieszanie wody. Działania w tym zakresie prowadzimy cały czas i na pewno po pewnym czasie stwierdzimy źródło zakażeń, ale zrobienie badań jednocześnie we wszystkich tych miejscach jest niemożliwe. Były uwagi, że my nie spieszymy się z powiadomieniem, że nie chlorujemy. Nasze powiadomienie, że jutro chlorujemy i woda jest pozbawiona bakterii jest niebezpieczne, bo jeżeli ktoś nie pobierał wody przez kilka dni, to woda chlorowana popłynie dopiero po wypuszczeniu wody starej z rur. My nie jesteśmy w stanie wypuszczać wody z sieci ze wszystkich ujęć i z całą pewnością stwierdzić, że woda jest już chlorowana. Stąd też będziemy wywieszać informację, żeby tą wodę spożywać tylko przegotowaną. Z całą pewnością stwierdziliśmy, że woda chlorowana nie posiada bakterii i te reżimy wprowadzamy na wszelki wypadek. Chcę zwrócić uwagę Państwa, że pomimo tego, iż badania wody w studni wykazują czystość to mamy w sieci zanieczyszczenie.
Dlatego też istotna jest Państwa pomoc w wykryciu źródeł zakażeń.

Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos w sprawach różnych?
Jeszcze tylko poinformuję, bo wcześniej ustaliliśmy termin ostatniej sesji na dzień 31 grudnia, ale być może zaistnieje taka sytuacja, że ta ostatnia sesja będzie w piątek 28 grudnia. Na razie ustalamy na dzień 31, a ja będę w kontakcie z Panią Skarbnik i jeżeli nie będzie takiej potrzeby to ostatnią sesję zrobimy w dniu 28 grudnia.
Czy są jeszcze pytania?

Joanna Bronowicka – Mam pytanie do Pana Wójta, czy Polbus określił, które kursy mogą być zniesione?

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Nie przypominam sobie, żeby wymieniał które, mówił tylko o reorganizacji i nowym rozkładzie jazdy. Jeżeli będę znał nowe szczegóły to przekażę.

Sołtys Osieka Krystyna Kawka – Mam propozycję, żeby na kontenerach dużym drukiem napisać zakaz wysypywania szkła z szyb.

Kierownik ZGK Mariusz Krzyżak – Proszę Państwa każdy otrzymał harmonogram a w raz z nim pouczenie co można wrzucać do plastików, a co do szkła.

Ryszard Janiec – Panie Wójcie dostaliśmy pisma w sprawie wycinki drzew, o co tu chodzi?

Wójt Gminy Wacław Jaskuła – Proszę Państwa muszę powiedzieć, że nie zdawałem sobie kiedyś sprawy jakimi procedurami obwarowane jest wydanie decyzji na wycinkę drzewa. Te obwarowania spowodowali samo wnioskodawcy, doświadczyłem takiego przykładu, że był wniosek o ścięcie jednego drzewa a zniknęły trzy. Każdą decyzję poprzedzamy zrobieniem zdjęcia i zmierzeniem obwodu. Jest to poważny temat ponieważ chronimy przyrodę i nie może być znikania drzew bez zasadnej przyczyny.

Ad. 15.
Przewodnicząca Rady Gminy Janina Gawlik – Ogłaszam zakończenie obrad XV sesji Rady Gminy Kostomłoty.

Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokołowała Irena Piotrowska